Poprzedni artykuł: 16 tydzień ciąży - zmienne nastroje i zachcianki Następny artykuł: 18 tydzień ciąży - dbaj o kręgosłup

17 tydzień ciąży - pora na luźniejsze ubrania

17 tydzień ciąży to czas, w którym przyszła mama waży na ogół 3-4 kilogramy więcej. O czym należy pamiętać na tym etapie?

17 tydzień ciąży

17 tydzień ciąży: samopoczucie i objawy

Prawdopodobnie do tej pory przytyłaś około 3-4 kilogramów. By czuć się swobodnie, musisz teraz wkładać luźniejsze ubrania. Możliwe, że czasem masz problemy z poczuciem równowagi – twój brzuch rośnie, zmienia się więc środek ciężkości twego ciała. Staraj się więc unikać sytuacji, w których istnieje ryzyko upadku: nie chodź w butach na wysokich obcasach, unikaj zatłoczonych miejsc, w których ktoś mógłby cię potrącić. Z powodu działania hormonów ciążowych możesz także odczuwać suchość oczu. Po konsultacji z lekarzem możesz używać nawilżających kropli do oczu bez recepty (tzw. sztuczne łzy). Jeśli nosisz soczewki kontaktowe i stało się dla ciebie to uciążliwe, może warto rozważyć przestawienie się na standardowe okulary do czasu porodu.

Rozwój dziecka w 17 tygodniu ciąży

Szkielet dziecka zmienia się teraz z miękkiej chrząstki w kości, a pępowina jest coraz silniejsza i grubsza. Ciałko zaczyna obrastać tkanką tłuszczową, co jest doskonałą ochroną dla noworodka przed chłodem, a także wpływa bardzo pozytywnie na metabolizm rozwijającego się płodu. stawy są ruchome, rozwijają się też gruczoły potowe. Szpik kostny zaczyna produkować krwinki. Dziecko ma ok. 11-12 cm długości i waży ok. 120 - 150 gramów - jest tej samej wielkości co łożysko. Mózg dziecka jest już mocno rozwinięty, ma wykształcone bruzdy i zwoje, przykryte korą mózgową. Pojawiają się ruchy chwytania: dziecko najpierw zaciska piąstkę bez udziału kciuka, a następnie z jego udziałem. Dłonie mają już linie papilarne. Prawie całe ciałko dziecka wykazuje wrażliwość na dotyk. Okolice niewrażliwe to czubek i boki głowy, które są szczególnie narażone na ból podczas porodu.

17 tydzień ciąży: co warto wiedzieć

Jeśli czujesz się dobrze i nie ma przeciwwskazań lekarskich, nie ma potrzeby, abyś rezygnowała z pracy. O prawach kobiet ciężarnych w pracy możesz poczytać w artykule Prawa przyszłej mamy. Pracując pamiętaj jednak, aby dbać o siebie. Jeśli masz pracę siedzącą, przynajmniej raz na godzinę wstawaj od biurka, przejdź się dookoła, przeciągnij się, zrób kilka prostych ćwiczeń. Zadbaj o wygodne krzesło, może się przydać również podkładka pod odcinek lędźwiowy kręgosłupa i podnóżek. Pamiętaj o przekąskach i odpowiedniej ilości płynów. Jeśli twoja praca wymaga ruchu, zadbaj o swój odpoczynek – nie przemęczaj się; zakładaj luźne, wygodne ubranie i buty, które nie będą uciskały stóp.

Ciekawostki

W ciąży najlepiej spać nie na wznak, a na lewym boku: taka pozycja ułatwia przepływ krwi przez łożysko i wspomaga pracę nerek.

Polecany film


Komentarze

Ładowanie komentarzy...

Dodaj komentarz

Użytkownik niezalogowany

23 października 2018, 04:49

Nasze propozycje