Logowanie
Logowanie. Proszę czekać
Nie posiadasz jeszcze konta? Zarejestruj się!
Przypomnij hasło
Rejestracja
Płeć: *

Administratorem danych osobowych jest Edipresse Polska SA z siedzibą przy ul. Wiejskiej 19 w Warszawie. Dane będą przetwarzane w celu świadczenia usług za pomocą portalu oraz w celach marketingowych zgodnie z zakresem udzielonych powyżej zgód.

Osoba podająca dane ma prawo dostępu do treści swoich danych oraz ich poprawiania. Podanie danych osobowych oraz wyrażenie zgody na ich przetwarzanie jest dobrowolne. Dane mogą być udostępnione innym podmiotom z grupy kapitałowej Edipresse Polska SA.

Rejestracja. Proszę czekać
Nie możesz się zalogować? Przypomnij hasło
Masz już konto? Zaloguj się!
Odzyskiwanie utraconego hasła
Odzyskiwanie utraconego hasła. Proszę czekać
Nie posiadasz jeszcze konta? Zarejestruj się!
Masz już konto? Zaloguj się!

Poprzedni artykuł: Poród domowy - dlaczego warto rodzić w domu? Następny artykuł: Atopowe zapalenie skóry u dziecka - jakie są przyczyny?

8 sposobów na zmęczenie młodej mamy

Dziecko,
,
, tagi: mama, noworodek, połóg, opieka nad dzieckiem, zmęczenie, jak pokonać stres
Najczęstszym odczuciem, które mają młode mamy, jest... zmęczenie. Organizm wyczerpany jest ciążą i porodem, do tego laktacja – czyli produkcja mleka dla dziecka – jest również bardzo absorbującym energetycznie działaniem. Codzienna opieka nad noworodkiem, który wymaga szczególnej troski jest również ogromnie czasochłonna i wyczerpująca. Nic więc dziwnego, że w okresie połogu, czyli pierwszych 6-8 tygodni po porodzie, świeżo upieczona mama marzy przed wszystkim o odpoczynku.
Zmęczenie młodej mamy

Co może zrobić młoda mama, aby nie dać się zmęczeniu i zregenerować siły? Jest kilka sposobów, które możesz wykorzystać w zależności od czasu i możliwości.

Drzemka z dzieckiem

Najprostsza forma odprężenia się to krótki sen w ciągu dnia. Dobrze byłoby, abyś codziennie w ciągu dnia znalazła od 30 do 60 minut na drzemkę – najlepiej wtedy, kiedy dziecko śpi – jest szansa, że nikt ci nie przeszkodzi. Dzięki drzemce w ciągu dnia dotrwasz do wieczora, będziesz miała więcej energii, a poza tym poprawisz sobie nastrój, gdyż nawet podczas krótkiego snu twój organizm produkuje serotoninę, która wzmaga uczucie zadowolenia i działa przeciwdepresyjnie. Ponadto drzemka działa kojąco: podczas niej twój organizm produkuje hormon wzrostu, który jest antidotum na zwiększone ilości kortyzolu, wydzielany podczas sytuacji stresowych. Poza tym łatwiej zaśniesz i polepszysz jakość twojego snu w nocy – po ciężkim dniu twój organizm może być tak zmęczony, że nie będzie w stanie normalnie zasnąć z racji przyzwyczajenia się do ciągłej pracy na wysokich obrotach.

Medytacja młodej mamy

Skuteczną metodą na odprężenie się jest medytacja. Potrzebne będzie ci tylko spokojne, ciche miejsce i około pół godziny wolnego czasu. Badania dowodzą, że w trakcie medytacji następują zmiany w układzie nerwowym, a w obliczu zagrożenia pojawia się postawa przeciwna reakcji "walczyć lub uciekać". Podczas medytacji zmniejsza się ilość wytwarzanego kortyzolu, hormonu pobudzającego taką właśnie reakcję. Obniżony poziom kortyzolu sprzyja uczuciu odprężenia. Ponadto, jak twierdzą specjaliści, poprzez medytację można kontrolować ból, łagodzić stresy, walczyć z bezsennością, przezwyciężać strach, niepokój i panikę. Celem medytacji jest osiągnięcie podwyższonego poziomu świadomości umysłowej poprzez koncentrację na oddychaniu. W czasie medytowania skupiasz się tylko na świadomym oddychaniu: wdychaniu powietrza przez nos i wydychaniu go ustami w wolnym, spokojnym tempie. Umiejętność koncentrowania się na procesie oddychania ma działanie uspokajające i relaksujące.

Odprężająca kąpiel

Od zawsze z powodzeniem stosowana metoda na odprężenie i wypoczynek to aromatyczna, ciepła kąpiel. Do wanny z ciepłą wodą dodaj kilkanaście kropli wonnego olejku o ulubionym zapachu albo użyj kul musujących, soli kąpielowych czy innych wybranych przez ciebie dodatków. Najbardziej odprężająco działają zapachy lawendy, geranium, jałowca, jaśminu, róży, szałwii. Jeśli masz ochotę, możesz też zapalić świece i włączyć ulubioną muzykę. Teraz wejdź do wanny i daj się ponieść marzeniom... Relaks zapewniony!

Relaksujący masaż

Nawet jeśli nie odczuwasz bólu mięśni, masaż karku, głowy, pleców czy stóp, zapewni ci przyjemne odprężenie. Masaż relaksacyjny poprawia krążenie i rytm serca, zmniejsza napięcia mięśniowo-nerwowe, uspokaja i łagodzi stany stresu. Możesz udać się do gabinetu masażu w swojej okolicy, gdzie zajmie się tobą profesjonalny masażysta, lub poprosić o wykonanie masażu partnera czy przyjaciółkę. Jeżeli wybrałaś gabinet, dobrym zabiegiem dla Ciebie będzie typowy masaż relaksacyjny, Ma-uri (polinezyjski), Lomi lomi nui (hawajski), masaż gorącymi kamieniami, stemplami ziołowymi, aromaterapeutyczny. Cena zależy od rodzaju zabiegu (od 70 do 180 zł), podobnie jak czas trwania masażu (od 30 do 60 minut). Jeżeli będzie masowała cię bliska osoba, najpierw zorganizujcie odpowiednie miejsce: przyda się średni lub twardy materac (może być łóżko, ale bez pościeli), cicha, odprężająca muzyka, kominek zapachowy z ulubionym olejkiem (jeśli masz ochotę na aromaterapię), a także oliwka lub olejek do masażu.

Spacer

Czasem najlepszym sposobem na poprawę nastroju i odzyskanie energii jest spacer, najlepiej w miłym towarzystwie i w pięknym otoczeniu. Jeśli jest ładna pogoda, poproś męża, aby został z maluszkiem i przejdź się po okolicy – może gdzieś w pobliżu jest park albo lasek? Odrobina ruchu, świeże powietrze, zmiana otoczenia i chwila dla siebie na pewno dobrze ci zrobią. Jeśli masz psa, zabierz go ze sobą - spacer z pupilem może być miłą odmianą. Staraj się oddychać głęboko, wciągać powietrze nosem i powoli wypuszczać ustami – w ten sposób zrelaksujesz się i dotlenisz organizm.

Day spa dla młodej mamy

Jeśli masz ochotę na odrobinę przyjemności w luksusowym wydaniu, możesz skorzystać z zabiegu spa w pobliskim ośrodku day spa. W większości miast można znaleźć specjalistyczne salony kosmetyczne (day spa), które realizują zabiegi i programy typowe dla spa. Ogromną ich zaletą jest lokalizacja – nie musisz wyjeżdżać, aby poczuć na swojej skórze dobroczynny wpływ kosmetyków czy masażu. Spośród zabiegów wybierz takie, które nie ingerują głęboko w skórę; najlepsze będą te odprężające, relaksujące i nawilżające na twarz i ciało. Jeszcze za wcześnie na drenaż czy głębokie oczyszczanie, lepiej też nie korzystaj z sauny i solarium, zanim twoje ciało w pełni się nie zregeneruje. Przed wizytą w day spa zasięgnij porady specjalisty, który doradzi ci, jaki zabieg będzie dla ciebie korzystny i bezpieczny.

Wieczór we dwoje

Nastrój może ci poprawić również romantyczny wieczór we dwoje. Zostawcie maluszka pod opieką babci i pójdźcie razem na kolację do jakiejś miłej knajpki albo do kina na zabawną komedię. Dwie – trzy godziny spędzone tylko we dwoje pozwoli się wam oderwać od codzienności, a wyjście z domu sprawi, że z innego punktu widzenia spojrzysz na swoje domowe rozterki. Wspólne chwile pozwolą wam nacieszyć się swoją obecnością i oderwać się od nużącej opieki nad niemowlęciem.

Spotkanie z przyjaciółką

Z pewnością dobrze na ciebie wpłynie spotkanie z przyjaciółką. Możecie wybrać się gdzieś razem, ale nie planuj męczących zakupów czy wyjścia do klubu fitness – to byłoby dla ciebie zbyt obciążające. Równie dobrze możecie spotkać się w domu albo przejść na spacer – ważne, abyście miały trochę czasu dla siebie, mogły swobodnie porozmawiać, pośmiać się, poplotkować. Dzięki takiemu spotkaniu oderwiesz się od rutynowego planu dnia, poprawisz sobie nastrój i optymistycznie spojrzysz na rzeczywistość.

zdjęcia: Fotolia

Polecany film

Jak usuwać kleszcza?


Zobacz także

Komentarze

Ładowanie komentarzy...

Dodaj komentarz

Użytkownik niezalogowany

18 stycznia 2017, 00:42
babyonline.pl

Nasze propozycje