Logowanie
Logowanie. Proszę czekać
Nie posiadasz jeszcze konta? Zarejestruj się!
Przypomnij hasło
Rejestracja
Płeć: *

Administratorem danych osobowych jest Edipresse Polska SA z siedzibą przy ul. Wiejskiej 19 w Warszawie. Dane będą przetwarzane w celu świadczenia usług za pomocą portalu oraz w celach marketingowych zgodnie z zakresem udzielonych powyżej zgód.

Osoba podająca dane ma prawo dostępu do treści swoich danych oraz ich poprawiania. Podanie danych osobowych oraz wyrażenie zgody na ich przetwarzanie jest dobrowolne. Dane mogą być udostępnione innym podmiotom z grupy kapitałowej Edipresse Polska SA.

Rejestracja. Proszę czekać
Nie możesz się zalogować? Przypomnij hasło
Masz już konto? Zaloguj się!
Odzyskiwanie utraconego hasła
Odzyskiwanie utraconego hasła. Proszę czekać
Nie posiadasz jeszcze konta? Zarejestruj się!
Masz już konto? Zaloguj się!

Poprzedni artykuł: Jak wzmocnić odporność dziecka jesienią? Następny artykuł: Poród rodzinny - z siostrą, przyjaciółką czy z doulą?

Błonnik w diecie dziecka - dlaczego jest ważny?

Dziecko,
,
, tagi: dziecko, rozszerzanie diety, dieta dziecka, błonnik
Błonnik pokarmowy jest ważnym składnikiem posiłków małych dzieci. Dlaczego jest tak istotny w ich diecie? Jak działa na organizm maluszka i gdzie go szukać?
Błonnik w diecie dziecka

Jak wynika z badań przeprowadzonych przez Instytut Matki i Dziecka we współpracy z Fundacją Nutricia, zawartość błonnika w diecie aż 52% dzieci w wieku 1-3 lata w Polsce jest zdecydowanie poniżej normy! To oznacza, że małe dzieci spożywają za mało produktów z pełnego ziarna, warzyw czy owoców.

Dlaczego błonnik jest ważny w diecie dzieci i gdzie go szukać? 

Błonnik w diecie dziecka

Błonnik, nazywany włóknem pokarmowym, to mieszanina substancji, która nie ulega trawieniu w przewodzie pokarmowym człowieka. Odgrywa bardzo istotną rolę w procesie trawienia, ponieważ dzięki niemu:

  • reguluje się rytm wypróżnień, a dziecko nie ma problemów z zaparciami,
  • w układzie pokarmowym rozwijają się korzystne bakterie jelitowe (pebiotyki), dzięki którym maluszka nie boli brzuch,
  • z organizmu usuwane są substancje szkodliwe - toksyny i metale ciężkie,
  • następuje mniejsze wchłanianie cholesterolu i trójglicerydów, które w dużym stężeniu są niekorzystne dla zdrowia,
  • zmniejsza się uczucie głodu, a dziecko ma mniejszą ochotę na słodycze.

Dzienne spożycie błonnika po pierwszym roku życia dziecka, zgodnie z najnowszymi normami żywienia, powinno wynosić około 19 g (to np. 300 g zielonego groszku, 110 g fasoli białej lub 250 g malin).

Gdzie szukać błonnika?

  • Najwięcej znajdziemy go w produktach zbożowych - dużo błonnika ma pieczywo pełnoziarniste, płatki owsiane, kasze, ryż, amarantus, proso, tapioka. Sporo jest go również w warzywach i roślinach strączkowych.
  • Jeśli maluch ukończył 6. miesiąc życia, można rozpocząć podawanie zupek zawierających bogate w błonnik warzywa: marchew, korzeń pietruszki, seler, czerwonego buraka, dynię, patisona, brokuły, kalafiora, ziemniaki, a nawet odrobinę fasolki szparagowej.
  • W jadłospisie dziecka powinny też pojawić się bogate w błonnik owoce: maliny, jeżyny, porzeczki, żurawina, agrest – najlepiej w postaci musów, utarte, ewentualnie w formie gęstych soków przecierowych.

Błonnik pokarmowy a napoje

  • Aby maksymalizować efekty działania błonnika i optymalizować eliminację produktów ubocznych przemiany materii, pamiętajmy, że dziecko powinno przyjmować odpowiednią ilość płynów – radzi dr Aleksandra Czarnewicz-Kamińska, specjalista ds. żywienia.
  • Dla niemowląt najlepsza jest woda mineralna niskozmineralizowana i soki przecierowe bez dodatku cukru. Trawienie wspomogą natomiast herbatki ziołowe z koprem, anyżem, rumiankiem i miętą.
  • Posiłki bogate w błonnik to nie tylko trend żywieniowy, ale przede wszystkim prawidłowy rozwój i dobre samopoczucie dzieci, a także zapobieganie chorobom, np. cukrzycy czy miażdżycy.
zdjęcia: Fotolia

Zobacz także

Polecany film

Sesja zdjęciowa - konkurs "Dziecko na okładkę"

Komentarze

Ładowanie komentarzy...

Dodaj komentarz

Użytkownik niezalogowany

9 grudnia 2016, 12:40
babyonline.pl