Logowanie
Logowanie. Proszę czekać
Nie posiadasz jeszcze konta? Zarejestruj się!
Przypomnij hasło
Rejestracja
Płeć: *

Administratorem danych osobowych jest Edipresse Polska SA z siedzibą przy ul. Wiejskiej 19 w Warszawie. Dane będą przetwarzane w celu świadczenia usług za pomocą portalu oraz w celach marketingowych zgodnie z zakresem udzielonych powyżej zgód.

Osoba podająca dane ma prawo dostępu do treści swoich danych oraz ich poprawiania. Podanie danych osobowych oraz wyrażenie zgody na ich przetwarzanie jest dobrowolne. Dane mogą być udostępnione innym podmiotom z grupy kapitałowej Edipresse Polska SA.

Rejestracja. Proszę czekać
Nie możesz się zalogować? Przypomnij hasło
Masz już konto? Zaloguj się!
Odzyskiwanie utraconego hasła
Odzyskiwanie utraconego hasła. Proszę czekać
Nie posiadasz jeszcze konta? Zarejestruj się!
Masz już konto? Zaloguj się!

Poprzedni artykuł: Wyprawka dla noworodka: co kupić? Następny artykuł: Prawidłowe ciśnienie w ciąży

Jak sobie radzić z bezsennością w ciąży?

Dziecko,
,
, tagi: ciąża, relaksująca kąpiel, sen, bezsenność
Twój brzuch jest coraz większy: w ciągu dnia jesteś zmęczona i senna, a w nocy nie możesz spać? Dowiedz się, jak sobie radzić z bezsennością w ciąży!
bezsenność w ciązy

Często zdarza się, że trzecim trymestrze ciąży pojawia się bezsenność. W ciągu dnia jesteś znużona, chętnie ucinasz sobie drzemki, za to w nocy budzisz się i nie możesz spać, przewracając się z boku na bok. Do tego męczy cię zgaga, dolegają ci obrzęki i kurcze łydek i kilkakrotnie musisz wstawać w nocy, aby pójść do toalety.

Jaka jest przyczyna bezsenności w ciąży? Jak sobie z nią poradzić?

Przyczyny bezsenności w ciąży 

Powodów, dla których nie możesz spać, jest kilka. Z jednej strony coraz większa macica uciska na duże naczynia żylne oraz pozostałe narządy wewnętrzne, m.in. na pęcherz - więc częściej musisz chodzić do łazienki. W pozycji leżącej zawartość żołądka cofa się do przełyku, więc często pojawia się zgaga.

Do tego maluszek, który cały dzień był spokojny, gdy kładziesz się spać właśnie się budzi i dokazuje, nie pozwalając ci zmrużyć oka. W ciągu dnia, gdy chodzisz i poruszasz się, macica lekko się kołysze, więc dziecko częściej śpi. Gdy ułożysz się w pozycji leżącej, kołysanie ustaje, a dziecko ma troszkę mniej miejsca, więc kręci się i kopie.

Ponadto w ciąży do głosu dochodzą hormony, które zwłaszcza w trzecim trymestrze pobudzają organizm do zwiększonego wysiłku, więc może być trudniej ci zasnąć.

Pozycja do spania w ciąży

Jak sobie radzić z bezsennością? Z pewnością jednym z ważniejszych rozwiązań jest właściwe ułożenie się do snu. Weź pod uwagę kilka wskazówek:

  • nie kładź się na łóżku całkiem płasko - szybko może zrobić ci się duszno, łatwiej też może pojawić się zgaga,
  • w ciąży niewskazane jest spanie na brzuchu - takie ułożenie uciska macicę, jest niewygodne dla dziecka, a pod koniec ciąży także dla ciebie,
  • lekarze zalecają spanie na lewym boku, gdyż ułożenie narządów wewnętrznych poprawia wówczas przepływ krwi przez łożysko,
  • przyszłe mamy często pod koniec ciąży śpią na dwóch poduszkach podłożonych pod głowę i plecy - podobno spanie w pozycji półleżącej jest dla nich wygodniejsze,
  • dobrym sposobem na niewygodę jest wykorzystanie poduszki-fasolki albo kilku jaśków, które podkładamy bod brzuch, leżąc na boku. Dodatkowo dzięki temu zmniejsza się napięcie skóry na brzuchu, co może zapobiegać utracie elastyczności skóry i pojawianiu się rozstępów.

Zrelaksuj się przed snem 

Zanim położysz się do łóżka, spróbuj się odprężyć. Wybierz jedną z propozycji:

  • ciepła (nie gorąca) wieczorna kąpiel z dodatkiem olejku różanego lub sandałowego
  • krótki spacer lub sesja głębokich oddechów na balkonie (5-10 minut)
  • relaks przy spokojnej, wyciszającej muzyce (np. z serii muzyka natury - odgłosy morza, odgłosy lasu)
  • seria ćwiczeń relaksacyjnych i rozciągających 
  • lekka, odprężająca lektura (może książki Joanny Chmielewskiej czy Moniki Szwai?)
  • letnia herbatka ziołowa z melisy lub z kozłka lekarskiego

Przed snem koniecznie przewietrz pokój - większa ilość tlenu sprawi, że łatwiej zaśniesz, zapewni też mocniejszy sen.

Pamiętaj, aby nie przejadać się na noc: kolację powinnaś zjeść 2-3 godziny przed snem, a jeżeli wieczorem jesteś głodna, zjedz owoc lub mały jogurt naturalny.

zdjęcia: Fotolia

Polecany film

Plamienie w ciąży


Database Error
Database Error Database error
The database has encountered a problem.

Please try the following:
  • Load the page again by clicking the Refresh button in your web browser.
  • Open the wizaz.pl home page, then try to open another page.
  • Click the Back button to try another link.
The wizaz.pl forum technical staff have been notified of the error, though you may contact them if the problem persists.
 
We apologise for any inconvenience.

Nasze propozycje