Poprzedni artykuł: Prawidłowe ciśnienie w ciąży Następny artykuł: Matki - nastolatki. Przyczyny i skala problemu.

Jakie ryby jeść w ciąży?

Dziecko,
,
, tagi: ciąża, jedzenie, odżywianie, ryby, rozwój ciąży, jakie ryby jeść
Ryby i owoce morza to nieodzowny składnik diety przyszłej mamy. Czy wiesz dlaczego warto jeść ryby w ciąży i jakie gatunki wybierać, aby dieta była bezpieczna dla dziecka?
jakie ryby jeść w ciązy

Warto jeść ryby będąc w ciąży! Ryby i owoce morza są źródłem łatwostrawnego białka, witaminy D3, dostarczają wielu niezbędnych aminokwasów (tzw. egzogennych), których nasze organizmy nie wytwarzają samodzielnie.

Wspomagają one przyswajanie wapnia oraz wykorzystanie białko w procesie wzrostu, co ma ogromny wpływ na rozwój dziecka w czasie ciąży.

Dlaczego warto jeść ryby w ciąży?

  • Ryby i owoce morza są doskonałym źródłem składników mineralnych: jodu, selenu i fluoru. Zwłaszcza jod jest niezbędny jest do prawidłowego funkcjonowania tarczycy i pełni zarazem ważną rolę w procesie wzrostu dziecka.
  • Największe znaczenie jod ma w pierwszych tygodniach ciąży - jego niedobór może hamować rozwój układu nerwowego płodu.
  • Jednym z najważniejszych składników dostarczanych nam przez ryby i owoce morza to kwasy tłuszczowe Omega 3: najważniejszy z nich jest kwas DHA - który wspomaga rozwój płodu, może także zapobiec małej masie urodzeniowej dziecka i przedwczesnemu porodowi.
  • Kwasy Omega 3 mają również właściwości przeciwzapalne i rozkurczowe, przez co mogą ochronić przyszłą mamę przed cukrzycą oraz nadciśnieniem ciążowym. 

Które ryby jeść w ciąży?

  • Najwięcej pożądanych kwasów z grupy Omega – 3 zawartych jest w morskich rybach tłustych i półtłustych takich jak łosoś, szprot, makrela, tuńczyk i śledź. Ze względu na zanieczyszczenie wód mogą one jednak, zawierać dioksyny i metale ciężkie, dlatego warto w diecie uwzględniać różne gatunki ryb.
  • Lekarze zalecają jedzenie ryb lub owoców morza minimum dwa razy w tygodniu. Najlepiej, aby były to ryby pieczone, grillowane lub gotowane, raczej nie smażone i na pewno nie surowe. Dlatego tak lubiane przez nas sushi lepiej zastąpić np. pieczonym łososiem czy kotlecikami rybnymi.
  • Jeśli nie lubisz ryb, warto pomyśleć o suplementacji diety, w ścisłym porozumieniu z lekarzem, wybranym preparatem zawierającym DHA.

Zobacz sprawdzone przepisy na dania z ryb!

zdjęcia: Fotolia

Polecany film


Komentarze

Ładowanie komentarzy...

Dodaj komentarz

Użytkownik niezalogowany

21 maja 2018, 19:57
mamotoja.pl

Nasze propozycje