Logowanie
Logowanie. Proszę czekać
Nie posiadasz jeszcze konta? Zarejestruj się!
Przypomnij hasło
Rejestracja
Płeć: *

Administratorem danych osobowych jest Edipresse Polska SA z siedzibą przy ul. Wiejskiej 19 w Warszawie. Dane będą przetwarzane w celu świadczenia usług za pomocą portalu oraz w celach marketingowych zgodnie z zakresem udzielonych powyżej zgód.

Osoba podająca dane ma prawo dostępu do treści swoich danych oraz ich poprawiania. Podanie danych osobowych oraz wyrażenie zgody na ich przetwarzanie jest dobrowolne. Dane mogą być udostępnione innym podmiotom z grupy kapitałowej Edipresse Polska SA.

Rejestracja. Proszę czekać
Nie możesz się zalogować? Przypomnij hasło
Masz już konto? Zaloguj się!
Odzyskiwanie utraconego hasła
Odzyskiwanie utraconego hasła. Proszę czekać
Nie posiadasz jeszcze konta? Zarejestruj się!
Masz już konto? Zaloguj się!

Poprzedni artykuł: Jak przewinąć noworodka? Następny artykuł: Jak wygląda poród naturalny do wody?

Mama w połogu - czego się spodziewać po porodzie?

Dziecko,
,
, tagi: mama, powrót do formy, połóg, zmęczenie, brzuch po porodzie, ćwiczenia w połogu
Pierwsze sześć tygodni po urodzeniu dziecka nazywane jest połogiem. Jest to okres, w którym twoje ciało wraca do normy, stabilizują się procesy zachodzące w organizmie, a ty przestawiasz się z bycia w ciąży na bycie mamą.
Mama w połogu

Dla wielu kobiet połóg nie jest łatwym okresem– z jednej strony pojawia się wiele nowych obowiązków związanych z pielęgnacją i karmieniem noworodka, z drugiej strony konsekwencje porodu dają ci we znaki. Dowiedz się, co możesz odczuwać w połogu i jak możesz sobie z tym poradzić.

Bóle krocza po porodzie

Po porodzie krocze może być bolesne, zwłaszcza, jeśli nastąpiło rozdarcie lub nacięcie tej okolicy w czasie, gdy rodziłaś dziecko. Ból może się nasilać podczas siadania – dlatego siadaj na poduszce lub dmuchanym kółku, a jeśli tylko możesz, przebywaj w pozycji leżącej (długotrwałe siedzenie lub stanie nasila ból). Staraj się nie stosować środków przeciwbólowych, chyba, że zaleci ci je lekarz. Jeśli dolegliwości nasilają się podczas oddawania moczu, możesz siusiać na stojąco lub podczas brania prysznica, wówczas mniej będzie cię bolało. Pamiętaj o odpowiedniej higienie krocza po porodzie: po każdej wizycie w toalecie opłucz ciepłą wodą tę okolicę, do mycia używaj szarego mydła lub specjalnych preparatów do higieny intymnej po porodzie. Po umyciu osuszaj krocze suchą gazą jałową. Gojeniu rany sprzyja powietrze, dobrze jest więc w miarę możliwości wietrzyć tę okolicę. Jeśli po tygodniu rana nadal piecze i boli, a okolice szwów spuchły, skontaktuj się z lekarzem.

Bóle brzucha w połogu

W okresie połogu twoja macica będzie się radykalnie obkurczała, zwłaszcza w ciągu pierwszego tygodnia po porodzie. Możesz to odczuwać jako skurcze poporodowe, niezbyt bolesne, ale nasilające się podczas karmienia piersią. Podczas wydzielania mleka następuje uwalnianie oksytocyny, hormonu, który jest odpowiedzialny za obkurczanie się macicy. Skurcze z czasem powinny słabnąć, a po 5-7 dniach od porodu zniknąć. Jeśli po 7 dniach nadal występują, skontaktuj się z lekarzem – trzeba wykluczyć możliwość pojawienia się infekcji.

Krwawienie i plamienie w połogu

Po porodzie organizm musi oczyścić się z resztek krwi i tkanek pozostałych po urodzeniu łożyska, wraz z krwią wydalany jest także śluz i fragmenty tkanki macicy. Proces ten trwa zwykle od 2 do 6 tygodni, początkowo wydzielina (zwana przez lekarzy upławami lub odchodami poporodowymi) jest żywo czerwona, tak jak krew miesiączkowa, potem staje się bardziej brązowa, a następnie żółtawa. Najpierw odchody będą przypominały nasileniem krwawienie miesiączkowe, potem będzie ich coraz mniej. W połogu należy używać podpasek lub podkładów higienicznych (zmieniaj je dość często), nie powinnaś używać tamponów, ponieważ zatrzymują one krew w organizmie i sprzyjają infekcji. Jeżeli zauważysz niepokojące objawy, np. liczne, duże skrzepy, zwiększoną ilość wydzieliny lub nieprzyjemny zapach, skontaktuj się z ginekologiem.

Zaparcia

W okresie poporodowym wypróżnienie jest sprawą trudną dla młodej mamy: po porodzie mięśnie brzucha są osłabione, więc trudniej jest oddać stolec, a poza tym obawa przed otworzeniem się rany (np. po szyciu krocza) powstrzymuje przed defekacją. Jednak warto się przełamać - wypróżnienie powinno nastąpić w ciągu 3 dni od porodu, dlatego dobrze jest wzbogacić posiłki w elementy, które pobudzą perystaltykę jelit. Jedz otręby, suszone śliwki, rodzynki, jabłka, dżem jagodowy, pij dużo wody (minimum dwa litry dziennie). Możesz także stosować ćwiczenia Kegla, spacery również będą korzystne.

Nietrzymanie moczu

To częsta dolegliwość poporodowa, która zwykle niepokoi kobiety. Jest spowodowana osłabieniem mięśni dna miednicy i zazwyczaj mija po kilku tygodniach. Jeśli chcesz przyspieszyć regenerację i wzmocnić mięśnie, stosuj ćwiczenia Kegla co najmniej dwa -trzy razy dziennie po 30 powtórzeń.

Osłabienie i zmęczenie w połogu

Poród to duży wysiłek dla całego organizmu, nic więc dziwnego, że czujesz się zmęczona i obolała. Do tego opieka nad noworodkiem jest dość czasochłonna, może więc zbyt mało czasu poświęcasz na odpoczynek? Twoje ciało potrzebuje około 6 tygodni na regenerację, staraj się więc wysypiać, a kiedy karmisz maluszka, wyciągnij się wygodnie na łóżku i odpoczywaj. Kiedy dziecko śpi, ty także spróbuj się zdrzemnąć. W tych pierwszych tygodniach po porodzie powinnaś bardzo dbać o siebie, jeśli więc jesteś zmęczona, poproś o pomoc męża, siostrę, przyjaciółkę, mamę albo teściową. O sposobach na zmęczenie dowiesz się więcej w artykule 8 sposobów na zmęczenie.

Pocenie się

Część kobiet po porodzie zauważa, że znacznie bardziej się poci. Jest to związane z ubytkiem wody, którą organizm nagromadził w okresie ciąży: teraz musi się pozbyć nadmiaru płynów, dlatego częściej chodzisz do toalety i mocno się pocisz (zwłaszcza podczas karmienia piersią). Bez obaw, pod koniec połogu ten objaw powinien ustąpić.

Powrót do dawnej figury

Niektóre kobiety wyobrażają sobie, że w kilka dni po porodzie będą mogły założyć zapomniane w ciąży dżinsy, są więc bardzo rozczarowane, kiedy po porodzie brzuszek nadal mocno odstaje, a właściwie wyglądają tak, jakby nadal były w ciąży. Pamiętaj jednak, że jeszcze kilka czy kilkanaście dni temu twoja macica była znacznie większa, a ciało było przestawione na zaopatrywanie w krew i składniki odżywcze dwóch organizmów: ciebie i dziecka. Ponadto w ciąży przytyłaś zapewne ok. 12- 16 kilogramów (a może więcej), zaś sam poród to utrata zaledwie ok. 5-6 kilo (dziecko, łożysko, wody płodowe). Teraz stopniowo będziesz wytracała nadmiar płynów pozostałych w organizmie po ciąży, zaś karmienie piersią przyczyni się do obkurczania macicy (i zmniejszania przez to brzuszka) oraz do polepszenia przemiany materii. Podczas połogu i karmienia piersią absolutnie nie stosuj diety odchudzającej (możesz zaszkodzić sobie i dziecku), natomiast po zakończeniu połogu będziesz mogła zacząć niezbyt forsowną gimnastykę.

Przygnębienie po porodzie

Kilka dni po porodzie następuje znaczny spadek poziomu hormonów w organizmie kobiety, co skutkuje dużym obniżeniem nastroju, tzw. baby blues. Euforia związana z pojawieniem się dziecka przemija, pojawia się zmęczenie, rozczarowanie własnym wyglądem i nadmiarem obowiązków. Takie przemijające przygnębienie odczuwa znaczna większość młodych mam, całe szczęście nie trwa ono długo. W tych trudnych dla ciebie dniach zadbaj o poprawę samopoczucia: spotkaj się z przyjaciółką, zadbaj o swój wygląd, wyjdź z mężem do kina, zrób coś, co sprawi ci przyjemność. Czytaj więcej o baby blues.

zdjęcia: Fotolia

Zobacz także

Polecany film

Z mamą - bez mamy

Komentarze

Ładowanie komentarzy...

Dodaj komentarz

Użytkownik niezalogowany

8 grudnia 2016, 07:00
babyonline.pl