Poprzedni artykuł: Język migowy dla niemowląt - czy warto? Następny artykuł: Woda dla niemowląt - dlaczego jest ważna?

Problemy w połogu - jak przetrwać pierwsze tygodnie po porodzie

Czy ból brzucha w połogu jest normalny? Kiedy zdjąć szwy po porodzie? Kiedy można zacząć ćwiczyć w połogu? Sprawdź, jak sobie radzić z problemami w połogu!
Problemy w połogu

Połóg to czas, kiedy młoda mama powoli przyzwyczaja się do nowej roli. Pojawia się mnóstwo pytań:

  • Jak radzić sobie z karmieniem? Jak pielęgnować piersi?
  • Czy bóle brzucha to normalna sprawa? Kiedy trzeba zdjąć szwy po szyciu?
  • Kiedy można zacząć ćwiczyć? Jak poradzić sobie ze zmiennymi nastrojami?

Podpowiadamy, jak uporać się z niektórymi z tych problemów. Masz więcej pytań? Zapytaj położną, naszego wizażowego eksperta!

Ból brzucha podczas karmienia piersią

Podczas karmienia piersią odczuwam silny ból w dole brzucha i mam wrażenie, jakbym miała skurcze. Czy to możliwe? Czym to jest spowodowane?

Tak, to jak najbardziej możliwe, jest to zupełnie naturalne. Po urodzeniu dziecka macica obkurcza się, aby wrócić do wielkości sprzed ciąży. Ssanie piersi powoduje uwolnienie hormonu zwanego oksytocyną, dlatego podczas karmienia możesz silniej odczuwać skurcze. Obkurczanie się macicy jest mocniej odczuwane przez te mamy, które urodziły drugie lub kolejne dziecko albo bliźniaki - macica jest wówczas bardziej rozciągnięta. Kurczenie się macicy trwa zwykle przez 6. tygodni po porodzie. Sprawdź, jak sobie radzić z problemami podczas karmienia piersią.

Zdjęcie szwów

Podczas porodu miałam nacinane krocze i założono mi szwy. Gdy wychodziłam ze szpitala, powiedziano mi tylko, że szwy zdejmie położna środowiskowa. Kiedy powinno to nastąpić?
Rana po nacięciu krocza goi się zwykle ok. 10 dni, natomiast szwy - jeśli wszystko przebiega prawidłowo - powinny zostać zdjęte w 6-7 dobie po porodzie. Jest to zabieg bezbolesny i może być wykonany w domu podczas wizyty położnej środowiskowej. Jeżeli stan rany cię niepokoi (rana się sączy, jest nabrzmiała, bolesna lub ma brzydki zapach) koniecznie skontaktuj się z położną lub szpitalem, w którym rodziłaś - być może doszło do zakażenia.

Aktywność fizyczna

W szpitalu ginekolog powiedział, że nie mogę ćwiczyć przez co najmniej dwa miesiące po porodzie. Ale ja chciałabym zacząć wcześniej: jestem dosyć wysportowana i chciałabym jak najszybciej odzyskać dawną sylwetkę. Kiedy mogę zacząć ćwiczyć?

W kilka dni po porodzie - w zależności od samopoczucia - możesz wykonywać lekkie ćwiczenia fizyczne: skłony, wymachy rąk, delikatne ćwiczenia rozciągające lub  izometryczne (napinanie mięśni). Absolutnie nie powinnaś wykonywać męczących ćwiczeń aerobowych lub typu cardio: mogą znacznie osłabić twój organizm, który nie wrócił jeszcze do równowagi po porodzie. Zawsze przed podjęciem ćwiczeń (jeśli np. chcesz uprawiasz sport) skontaktuj się ze swoim ginekologiem. Zbyt wczesne lub forsowne ćwiczenia fizyczne mogą grozić rozstępem mięśni brzucha.

zdjęcia: Fotolia

Polecany film


Komentarze

Ładowanie komentarzy...

Dodaj komentarz

Użytkownik niezalogowany

13 listopada 2018, 19:36

Nasze propozycje