Poprzedni artykuł: Przez dwa lata przytyła 45 kg mimo że jadła 1000 kcal dziennie. Dlacze... Następny artykuł: Anna Lewandowska wraca do treningów miesiąc po porodzie?

Przyspiesza metabolizm i sprawia, że już po 3 dniach znika wystający brzuch!

Fitness,
,
, tagi: odchudzanie brzucha
Dieta fodmap to najskuteczniejszy sposób na pozbycie się wystającego brzucha. Już po kilku dniach zauważysz różnicę - wystający brzuszek wreszcie stanie się płaski!

O diecie fodmap mówi się coraz częściej i coraz głośniej. Powoli przestaje być tematem tabu, bo efekty, jakie można dzięki niej osiągnąć, są spektakularne. A przecież płaski brzuch to marzenie każdej z nas :).

Sama nazwa diety odnosi się do fachowej nomenklatury niektórych cukrów prostych, powodujących częste bóle brzucha, wzdęcia oraz na przemian występujące biegunki i zaparcia. Dlatego też dieta foodmap polecana jest szczególnie osobom, które walczą z zespołem jelita drażliwego

Na czym polega dieta fodmap?

Głównym założeniem tej diety, jest niejedzenie węglowodanów, które szybko fermentują w jelitach. Dla zdrowej osoby te składniki nie są w żaden sposób szkodliwe - stanowią wręcz świetne źródło energii. Ale jeżeli ktoś walczy z nadwrażliwością jelit, spożywanie tego typu produktów wywołuje bardzo niekomfortowe, a wręcz uciążliwe objawy.

Brak odpowiedniej diety w przypadku takich osób może być dość problematyczny w dłuższej perspektywie czasu. W końcu żadna kobieta nie czuje się dobrze, kiedy niemal codziennie odnosi wrażenie, jakby połknęła balonik.

Jakie składniki eliminuje dieta fodmap?

W diecie fodmap warto zwrócić szczególną uwagę na spożywanie: ryb, mięsa, białych serów, mleka migdałowego i ryżowego, jajek, tofu, kaszy, pieczywa bezglutenowego, orzechów, ziaren, nasion oraz zdrowych słodzików takich jak stewia czy syrop klonowy. Dodatkowo:

  • Z owoców należy wybierać te o jak najmniejszej zawartości cukru: grapefruity, cytryny, rabarbar, jeżyny, jabłka, jagody.
  • A w przypadku warzyw szukać tych niskoskrobiowych: marchew, buraki, rzodkiew, kalafior, brokuły, sałata, wszelkiego rodzaju zioła, kabaczek, ogórki.

W diecie fodmap nie znajdziemy natomiast dużych ilości produktów zawierających:

  • fruktozę (owoce)
  • fruktany (na przykład cebula, czosnek, karczochy, por, szparagi, topinambur, jęczmień, pszenica, żyto)
  • laktozę
  • alkohol

Wszystko to jelito cienkie bardzo trudno przyswaja, a fermentacja wiąże się z wymienionymi wcześniej objawami. Ale organizm przeżyłby duży szok, gdybyśmy nagle te wszystkie produkty wykreślili z codziennego menu. Dlatego też należy je wyłączać z jadłospisu stopniowo, za pomocą dwóch etapów - low oraz high

Zobacz także: Mniszek lekarsi pomaga schudnąć, wystarczy, że będziesz...

Etapy low i high w diecie fodmap

W pierwszym etapie (low) należy pozbyć się łatwo fermentujących węglowodanów, czyli takich, które w składzie mają dużo naturalnych cukrów. Są to chociażby owoce. Ten etap należy prowadzić przez 6-8 tygodni. W tym czasie wprowadzamy do diety alternatywne produkty o niewielkiej zawartości fruktozy, czyli: bataty, cytrusy, bakłażany, banany, jagody, mleko bez laktozy (lub mleko roślinne), komosa ryżowa, orzechy, marchew, sałata. 

Drugi etap natomiast (high) polega na bardzo powolnym wprowadzaniu do jadłospisu produktów zawierających cukier. Należy to jednak robić ostrożnie i bacznie obserwować swoje ciało. U jednych objawy mogą wrócić, u drugich ustąpić. Teraz twoje menu powinno zawierać również: brzoskwinie, miód, cebula, czosnek, strączki, słodziki, arbuza, suszone owoce i pszenicę. Należy ograniczyć ich spożywanie, by wyzbyć się nieprzyjemnych dolegliwości. 

Łatwiej będzie, jeżeli zaczniesz stawiać również na produkty w pełni ekologiczne. Coraz częściej można je spotkać już w znacznie większej ofercie w wielu supermarketach, a także osiedlowych sklepach. Dość wygodną opcją jest również zamawianie ich przez internet, gdzie ich cena jest niejednokrotnie znacznie niższa. Spory asortyment eko żywności znajdziemy chociażby na www.perfumerie-euforia.pl/sklep/eko-zywnosc.

O czym należy pamiętać przed zastosowaniem diety fodmap?

Nadwrażliwość jelit może wywołać nadrażliwość trzewna, zaburzenia pracy jelit, zaburzenia jelitowego układu nerwowego, ale nie tylko... Przyczyna może również leżeć w zaburzeniach odżywiania, genetyce, płci, wieku, jak również czynnikach psychogennych.

Lekarze ostrzegają jednak, aby najpierw sprawdzić, czy bóle brzucha, wzdęcia oraz występujące biegunki i zaparcia nie są powodem poważniejszych schorzeń, jak na przykład nietolerancja lub alergia pokarmowa. Jeżeli w ciągu ostatnich trzech miesięcy zauważyłaś u siebie częste bóle brzucha lub odczuwałaś dyskomfort, powinnaś się przebadać.

zdjęcia: iStock

Polecany film

Co dają ćwiczenia na orbitreku?


Zobacz także

Komentarze

Ładowanie komentarzy...

Dodaj komentarz

Użytkownik niezalogowany

17 grudnia 2017, 11:17

Nasze propozycje