Logowanie
Logowanie. Proszę czekać
Nie posiadasz jeszcze konta? Zarejestruj się!
Przypomnij hasło
Rejestracja
Płeć: *

Administratorem danych osobowych jest Edipresse Polska SA z siedzibą przy ul. Wiejskiej 19 w Warszawie. Dane będą przetwarzane w celu świadczenia usług za pomocą portalu oraz w celach marketingowych zgodnie z zakresem udzielonych powyżej zgód.

Osoba podająca dane ma prawo dostępu do treści swoich danych oraz ich poprawiania. Podanie danych osobowych oraz wyrażenie zgody na ich przetwarzanie jest dobrowolne. Dane mogą być udostępnione innym podmiotom z grupy kapitałowej Edipresse Polska SA.

Rejestracja. Proszę czekać
Nie możesz się zalogować? Przypomnij hasło
Masz już konto? Zaloguj się!
Odzyskiwanie utraconego hasła
Odzyskiwanie utraconego hasła. Proszę czekać
Nie posiadasz jeszcze konta? Zarejestruj się!
Masz już konto? Zaloguj się!

Poprzedni artykuł: Magbook "Płaski brzuch" Następny artykuł: Rage yoga, czyli fitnessowa hybryda dla wkurzonych. Przepis na złamane...

Mariola Bojarska-Ferenc: metryka jest w nas, nie w dowodzie osobistym

Fitness,
,
, tagi: ćwiczenia fitness, fitness trening, Mariola Bojarska-Ferenc
- Teraz już nikt nie znajdzie wymówki przed brakiem możliwości ćwiczeń czy brakiem pieniędzy na lekcję fitnessu – mówi Mariola Bojarska-Ferenc, polska prekursorka zdrowego stylu życia. W jej kolekcji autorskiej oprócz książek znajdziemy także fitnessową grę planszową. Już 13 kwietnia dołączy do niej wydana nakładem Edipresse Książki gra karciana Super Forma. Jakich form aktywności nauczymy się poprzez zabawę z rodziną i znajomymi? Jakie korzyści daje bycie fit? Na pytania redakcji Wizaz.pl odpowiada Mariola Bojarska-Ferenc.

Co to znaczy być fit? To bycie szczupłym, rozciągniętym czy po prostu wysportowanym?

Bycie fit to po prostu bycie w dobrej formie zarówno fizyczne,j jak i psychicznej. Oczywiście aby osiągnąć ten cel potrzebny jest regularny trening. Dzisiaj nie mówi się o byciu fit wyłącznie w kontekście własnej sylwetki, ale do organizmu podchodzi się w sposób całościowy. Dlatego ważne jest, by każdy z nas oprócz ćwiczeń stosował odpowiednią dietę, jak również potrafił zrelaksować swój organizm. Sposób żywienia który proponuję jest oparty na gęstości energetycznej i odżywczej posiłków, czyli w skrócie mówiąc, do swojego menu wybieramy produkty z małą zawartością cukru i tłuszczu, a skupiamy się na tych, które mają w sobie dużo witamin, błonnika i wody.


Dlaczego zdecydowała się pani motywować do ćwiczeń poprzez grę?

Gry planszowa i karciana Super Forma stworzone przeze mnie są absolutną nowością. Mam nadzieję, że będą najlepszym sposobem motywowania całej rodziny i znajomych do sportowego stylu życia i bycia fit. Teraz już nikt nie znajdzie wymówki przed brakiem możliwości ćwiczeń czy brakiem pieniędzy na lekcję fitnessu. Obydwie gry są tak skonstruowane, by można było ćwiczyć w domu, na plaży, na podwórku wspólnie z rodziną czy znajomymi. Po zakończeniu gry będzie można poczuć się jak po wyjściu z fitnessu, bowiem każdy etap to porządna dawka ćwiczeń o różnych stopniach trudności, jak również możliwość poznania różnych form ruchu. Ważne jest, zanim zabierzesz się za ćwiczenia, by zrobić krótką rozgrzewkę - rozruszać wszystkie stawy, pobiegać w miejscu. Rozgrzewka jest niezbędna, aby uchronić się przed kontuzją.


Tworząc scenariusz gry, skupiła się pani na sześciu formach ruchu – jodze fit, pilatesie, tabacie, stretchingu, ćwiczeniach z obciążeniem i ćwiczeniach zapobiegających bólom kręgosłupa. Dlaczego właśnie na tych?

W grze karcianej skupiłam się na najważniejszych formach ruchu, które myślę, że każdy powinien poznać, bowiem wspaniale kształtują one całą sylwetkę, wzmacniają i rozciągają mięśnie. Ponadto wachlarz form ruchu, który zaproponowałam, powinna poznać każda osoba, żeby mieć świadomość, czym jest naprawdę fitness. Trzeba zrozumieć, że fitness to nie tylko przysiady i robienie pompek, ale również uprawianie jogi, pilatesu i ćwiczeń zapobiegających bólom kręgosłupa. Każda z tych form nauczy nas czegoś innego, każda z nich jest ważna w drodze do bycia fit.

Konkretnym aktywnościom przypisana jest odpowiednio wysoka punktacja. Najwyżej oceniła pani trening tabata. Czy to dlatego, że jest on najtrudniejszy i najbardziej wymagający ze wszystkich?

Najwyżej w punktacji w grze została oceniona tabata, bowiem jest najtrudniejszym treningiem. Trzeba doskonale znać technikę ćwiczeń, by wykonać trening prawidłowo i bez kontuzji. Tabata jest również ciężkim treningiem, wymaga dużego zaangażowania i dużej ilości energii od osoby, która chce w przyszłości tego rodzaju trening wykonywać regularnie. Krok po kroku, ucząc się szczegółowo ćwiczeń z kart, można nauczyć się w naszej grze prawidłowej techniki i w przyszłości być prawdziwym orłem.


Jakim kluczem kierowała się pani w punktowaniu odpowiednich form aktywności?

Punktowanie kolejnych form ruchu wynika z mojej praktyki fitnessowej. Są to oczywiście moje subiektywne odczucia, co jest trudniejsze, a co łatwiejsze. Ale tak naprawdę nie ma to znaczenia. Chodzi o to, żeby grać, dobrze się bawić, a przy okazji nabierać formy.

Gra zakłada zebranie jak największej liczby kart z jednej grupy ćwiczeniowej. Czy to oznacza, że w modelowaniu sylwetki lepiej skupić się na jednej formie aktywności?

Jeśli chcemy mieć dobrze wymodelowaną sylwetkę, warto poznać jak najwięcej form ruchu, ale aby przejść do kolejnej formy fitnessu, trzeba ten rodzaj ćwiczeń, którym rozpoczniemy, zgłębić bardzo dokładnie. Jeśli poczujemy się w jakiejś formie bardzo dobrze, wszystkie ćwiczenia będziemy wykonywać z łatwością, dobrze jest wówczas przejść do kolejnej formy aktywności. Ja zgłębiłam w swoim życiu 200 form ruchu, a gra karciana jest tylko namiastką tego, co chcę zaproponować. Ma być też zachętą do odkrycia w sobie tego, co kochamy najbardziej. Być może ktoś z was dzięki tej grze pokocha jogę, kto inny pilates, a kto inny stretching.

Na co szczególnie zwracać uwagę, mając 20, 35 i od 50 lat wzwyż? Wiadomo, że każdy wiek ma swoje prawa, stąd pytanie, które ćwiczenia można wykonywać w każdym wieku?

Ćwiczenia można wykonywać w każdym wieku, ponieważ metryka jest w nas, nie w dowodzie osobistym. Dostosowujemy trening do własnych możliwości. Jeśli ilość powtórzeń jest dla was zbyt duża, wystarczy zrobić tylko tyle, ile jesteście w stanie. To wasza kondycja, wasze zdrowie, możliwości powinny wam dyktować tempo. Pamiętajcie, że wszystko jest w waszych rękach. W tej grze „pięćdziesiątka” może okazać się dwudziestolatką ze świetną kondycją, a „dwudziestka” „pięćdziesiątką”. Warto sprawdzić, ile potraficie, a nad czym jeszcze należy popracować.

Dlaczego warto zacząć ćwiczyć? Jakie korzyści w innych dziedzinach życia daje bycie fit?

Zachęcam was serdecznie do regularnych ćwiczeń, ponieważ ćwiczenia dają nie tylko dobrą sylwetkę, ale przede wszystkim przeciwdziałają wszelkim dolegliwościom. Zapobiegają wielu chorobom, takim jak nowotwory, choroby serca, cukrzyca, choroby związane z potencją seksualną. Regularny trening daje nam życiową energię i pewność siebie, co może przełożyć się na sukces zarówno w życiu zawodowym, jak i prywatnym. Pamiętaj, ile zostawisz energii podczas ćwiczeń, wielokrotnie odbierzesz jej po zakończeniu treningu. Jest więc o co walczyć.

zdjęcia: materiały PR

Polecany film

Mariola Bojarska-Ferenc, konkurs


Zobacz także

Komentarze

Ładowanie komentarzy...

Dodaj komentarz

Użytkownik niezalogowany

20 stycznia 2017, 11:00

Nasze propozycje