Logowanie
Logowanie. Proszę czekać
Nie posiadasz jeszcze konta? Zarejestruj się!
Przypomnij hasło
Rejestracja
Płeć: *

Administratorem danych osobowych jest Edipresse Polska SA z siedzibą przy ul. Wiejskiej 19 w Warszawie. Dane będą przetwarzane w celu świadczenia usług za pomocą portalu oraz w celach marketingowych zgodnie z zakresem udzielonych powyżej zgód.

Osoba podająca dane ma prawo dostępu do treści swoich danych oraz ich poprawiania. Podanie danych osobowych oraz wyrażenie zgody na ich przetwarzanie jest dobrowolne. Dane mogą być udostępnione innym podmiotom z grupy kapitałowej Edipresse Polska SA.

Rejestracja. Proszę czekać
Nie możesz się zalogować? Przypomnij hasło
Masz już konto? Zaloguj się!
Odzyskiwanie utraconego hasła
Odzyskiwanie utraconego hasła. Proszę czekać
Nie posiadasz jeszcze konta? Zarejestruj się!
Masz już konto? Zaloguj się!

Poprzedni artykuł: WYZWANIE: skaczemy na skakance przez 30 dni Następny artykuł: Premiera autorskiego treningu Anny Lewandowskiej - Karate Cardio

Dlaczego waga stoi? 5 możliwych powodów

Fitness,
,
, tagi: dieta, metabolizm, odchudzanie, dieta i ćwiczenia, jak utrzymać wagę, ćwiczenia bez diety
Moment, w którym waga się zatrzymuje i kilogramy jak na złość nie chcą spadać, może doprowadzić do utraty motywacji. Dlaczego waga stoi? Sprawdźcie 5 możliwych powodów!

kobieta z wagą

Powody zahamowania spadku wagi na diecie mogą być różne. Czasami, katując się dietą i ćwiczeniami oraz robiąc setki wyrzeczeń, nie zdajemy sobie sprawy z błędów, które być może popełniamy.

Dlaczego nie chudnę? Nieprawidłowo zbilansowana dieta

Żeby chudnąć, trzeba jeść. Być może kaloryczność Twoich posiłków jest zbyt niska względem wydatkowanej energii. W dobrze zbilansowanej diecie pod uwagę należy wziąć podstawową i całkowitą przemianę materii. Drugi ze wskaźników uwzględnia także tryb życia i codzienny wysiłek fizyczny. Dopiero po przeanalizowaniu tych dwóch wartości, możemy szacować ilość kalorii do „obcięcia”, którą doprowadzimy do ujemnego bilansu kalorycznego.

Jeśli dysproporcja między dostarczanymi a wydatkowanymi kaloriami jest zbyt duża – innym słowem, jeśli niewiele jemy, a dużo ćwiczymy – organizm przełącza się na tryb oszczędnościowy i gromadzi zapasy energii na przyszłość. Jest to powodem zahamowania spadku wagi lub, w skrajnym wypadku, nawet wzrostu wagi.

Nie mogłam już tego znieść, że moja waga stoi i stoi. Powiedziałam sobie „raz się żyje” i zwiększyłam trochę kcal i trening i od razu waga w dół ruszyła (…) Teraz czuję, że mam o wiele szybszy metabolizm.

MalaLejdi

Zahamowany spadek wagi – bo "taki mamy etap"

Odchudzanie to pewien proces, który da się podzielić na etapy. Kiedy zaczynamy odchudzanie, zwłaszcza jeśli mamy sporo nadprogramowych kilogramów do zrzucenia, waga spada szybko, ale za chwilę następuje stagnacja. Dlaczego? Utrata pierwszych kilogramów wiąże się nie ze zmniejszeniem tkanki tłuszczowej, a z utratą wody. Dopiero po tym etapie i wstępnym szoku, organizm przechodzi do spalania zapasów w postaci tkanki tłuszczowej, przy jednoczesnym nawadnianiu. Zwykle ten moment jest najtrudniejszy dla odchudzających się, gdyż efekty nie są widoczne i następuje pozorne zahamowanie spadku wagi.

Na szczęście, jeśli przetrwamy ten etap, trzeci wita nas stopniową utratą tkanki tłuszczowej. Im wolniej będzie przebiegał ten proces, tym większa szansa na późniejsze utrzymanie wagi bez efektu jojo.

Dlaczego waga stoi? Ponowny zastój

Jeśli nawet przetrwaliśmy etap zahamowania spadku wagi, nie jest to jeszcze koniec zmagań z podobnym procesem. W następnym, czwartym etapie odchudzania może pojawić się kolejny przestój spowodowany zmniejszeniem całkowitej przemiany materii. Organizm na tym etapie przyzwyczaił się już do nowego stanu rzeczy, czyli mniejszej ilości dostarczanych kalorii, a co za tym idzie, zmniejszyło się jego zapotrzebowanie na energię. Z tym wiąże się kolejny z powodów, dla którego prawdopodobnie waga nie chce dalej spadać, czyli...

...brak dostosowania diety i ćwiczeń do zmniejszonej wagi

Wiadomo, że po zrzuceniu większej liczby kilogramów, spadek wagi następuje nieco wolniej. Dlatego szczególnie ważne jest w tym momencie podkręcenie metabolizmu zarówno poprzez dietę, jak i poprzez ćwiczenia (o których za chwilę).

Konieczne będzie także dostosowanie przyjmowanych kalorii i wysiłku fizycznego do obecnej wagi. Po zrzuceniu większej liczby kilogramów i zwiększeniu aktywności fizycznej, zmienia się nasza podstawowa i całkowita przemiana materii. Po odchudzeniu organizm potrzebuje mniej kalorii na utrzymanie funkcji życiowych, dlatego ważne jest ponowne obliczenie PPM i CPM oraz dostosowanie diety do „nowych warunków” i doprowadzenie do ponownego ujemnego bilansu kalorycznego.

Brak równowagi w ćwiczeniach

Przy intensywnych treningach siłowych, spalamy tkankę tłuszczową na rzecz rozbudowującej się tkanki mięśniowej. To również może być powodem zatrzymania spadku wagi. W takim wypadku naszym sprzymierzeńcem jest mierzenie obwodów. Regularny i intensywny trening sprawia, że spadają centymetry – miejsce „większej objętościowo” tkanki tłuszczowej zajmują mięśnie, co w bilansie wagowym może wyjść na zero. Tak dzieje się jednak w wypadku treningu siłowego wspartego odpowiednią dietą i suplementacją.

O jaki natomiast brak równowagi chodzi? O brak balansu w zestawianiu ćwiczeń cardio z ćwiczeniami siłowymi. Powszechnie uważa się, że to ćwiczenia cardio przyczyniają się do spalania tłuszczu i owszem, nie można odmówić im istotnego wkładu w ten proces, ale w treningach nie powinniśmy zapominać o wzmacniających ćwiczeniach siłowych. To one powodują wzrost masy mięśniowej, a im więcej mięśni, tym większe i szybsze spalanie tkanki tłuszczowej. Ten samonapędzający się mechanizm sprawi, że możliwe będzie osiąganie zauważalnych efektów treningu.

Jak radzicie sobie z zahamowaniem spadku wagi na diecie?

zdjęcia: Fotolia

Polecany film

Dieta oczyszczająca na wiosnę


Zobacz także

Komentarze

Ładowanie komentarzy...

Dodaj komentarz

Użytkownik niezalogowany

16 stycznia 2017, 18:27

Nasze propozycje