Logowanie
Logowanie. Proszę czekać
Nie posiadasz jeszcze konta? Zarejestruj się!
Przypomnij hasło
Rejestracja
Płeć: *

Administratorem danych osobowych jest Edipresse Polska SA z siedzibą przy ul. Wiejskiej 19 w Warszawie. Dane będą przetwarzane w celu świadczenia usług za pomocą portalu oraz w celach marketingowych zgodnie z zakresem udzielonych powyżej zgód.

Osoba podająca dane ma prawo dostępu do treści swoich danych oraz ich poprawiania. Podanie danych osobowych oraz wyrażenie zgody na ich przetwarzanie jest dobrowolne. Dane mogą być udostępnione innym podmiotom z grupy kapitałowej Edipresse Polska SA.

Rejestracja. Proszę czekać
Nie możesz się zalogować? Przypomnij hasło
Masz już konto? Zaloguj się!
Odzyskiwanie utraconego hasła
Odzyskiwanie utraconego hasła. Proszę czekać
Nie posiadasz jeszcze konta? Zarejestruj się!
Masz już konto? Zaloguj się!

Poprzedni artykuł: 5 kroków, które pomogą Ci ograniczyć ilość soli w diecie Następny artykuł: Happy Detoks - warsztaty z Kasią Bem

Jedzenie emocjonalne – jak sobie z nim radzić?

Fitness,
,
, tagi: jedzenie emocjonalne
Co skłania nas do jedzenia? Okazuje się, że nie zawsze jest to po prostu uczucie głodu, a czasami jedynie towarzyszące nam emocje – radości, strachu, a najczęściej stresu. Sprawdź, jak rozpoznać i jak chronić się przed jedzeniem emocjonalnym!

jedzenie emocjonalne

Jak rozpoznać jedzenie emocjonalne?

Jedzeniu emocjonalnemu towarzyszy nie tylko zwiększanie apetytu i  ilości spożywanego jedzenia podczas poszczególnych posiłków, ale przede wszystkim podjadaniem pomiędzy nimi. Zabijanie stresu i radzenie sobie z emocjami do najłatwiejszych nie należy. Nic więc dziwnego, że w okresie, w którym nam towarzyszą, chętniej sięgamy po proste rozwiązania, czyli kaloryczne przekąski, wpadając tym samym w pułapki kaloryczne.

Kiedy się tak dzieje? Emocje negatywne

Oczywiście nie można generalizować, gdyż każdy organizm reaguje inaczej, jednak najczęściej umiarkowanym emocjom i stresowi towarzyszy objadanie się, natomiast silnym stanom emocjonalnym – ograniczenie jedzenia, a w skrajnych wypadkach nawet jadłowstręt. Wystarczy przypomnieć sobie ważny egzamin w życiu czy też stany zauroczenia i zakochania, kiedy emocje sięgają zenitu. ;)

Powodem zwiększonego apetytu mogą być nie tylko skrajne emocje, ale także takie, których do końca nie jesteśmy świadomi lub których nie zauważamy, np. znużenie lub nuda. Monotonne czynności sprawiają, że szukając zastępczego, ciekawszego zajęcia, częściej myślimy o jedzeniu i niestety także częściej po nie sięgamy.

Emocje pozytywne a jedzenie

U podłoży jedzenia emocjonalnego nie muszą leżeć jedynie negatywne emocje. Równie dobrze może być ono następstwem pozytywnych doznań. Ile razy bywało, że ważne chwile w życiu – zdany egzamin, awans czy inny sukces – postanawialiśmy uczcić czymś pysznym do jedzenia? W końcu sukces wymaga stosownej oprawy, także kulinarnej.

Ponieważ podwyższony poziom stresu może towarzyszyć nam w dłuższym okresie życia, a pozytywne emocje wybuchają od czasu do czasu, bardziej znaczący jest wpływ emocji negatywnych na nasz sposób odżywiania. Przy tych pozytywnych raczej nie mamy do czynienia w długotrwałym objadaniem się.  

Jak sobie radzić z jedzeniem emocjonalnym?

  • U podstaw leży analiza swojego zachowania – spróbuj się zastanowić, w jakich momentach życia towarzyszyło Ci jedzenie pod wpływem emocji i jak możesz takim sytuacjom zapobiec.
  • Naucz się rozpoznawać i nazywać emocje, a stan pobudzenia wykorzystaj jako impuls do działania. Emocje i stres działają stymulująco, więc staraj się je wykorzystać do zmian na lepsze i podjęcia nowych aktywności.
  • W stanach obniżonego nastroju, lepiej usuń niezdrowe przekąski ze swojego otoczenia i zastąp je zdrowymi produktami. Jeśli zdobycie jedzenia będzie wymagało wysiłku, istnieje większe prawdopodobieństwo, że zrezygnujemy.
  • Nie łącz emocji z jedzeniem – jeśli w łóżku śpimy i się relaksujemy, nie zabieraj do sypialni talerza i przekąsek. Konotowanie łóżka z jedzeniem spowoduje naturalne warunkowanie. Miejsce, w którym powinnaś odpoczywać, będzie kojarzyło się właśnie z jedzeniem.
  • Zanim sięgniesz po coś do jedzenia, poszukaj innych sposobów na rozładowanie emocji i stresu – spacer, trening, rozmowa z najbliższą osobą. Bezkalorycznie i stokroć skuteczniej!

Jakie są Wasze sposoby radzenia sobie z emocjami?

zdjęcia: Fotolia

Polecany film

Rozgrzewka przed treningiem Fitness team Polki.pl


An Error Occurred: Internal Server Error

Oops! An Error Occurred

The server returned a "500 Internal Server Error".

Something is broken. Please let us know what you were doing when this error occurred. We will fix it as soon as possible. Sorry for any inconvenience caused.

Komentarze

Ładowanie komentarzy...

Dodaj komentarz

Użytkownik niezalogowany

25 kwietnia 2017, 20:35

Nasze propozycje