Logowanie
Logowanie. Proszę czekać
Nie posiadasz jeszcze konta? Zarejestruj się!
Przypomnij hasło
Rejestracja
Płeć: *

Administratorem danych osobowych jest Edipresse Polska SA z siedzibą przy ul. Wiejskiej 19 w Warszawie. Dane będą przetwarzane w celu świadczenia usług za pomocą portalu oraz w celach marketingowych zgodnie z zakresem udzielonych powyżej zgód.

Osoba podająca dane ma prawo dostępu do treści swoich danych oraz ich poprawiania. Podanie danych osobowych oraz wyrażenie zgody na ich przetwarzanie jest dobrowolne. Dane mogą być udostępnione innym podmiotom z grupy kapitałowej Edipresse Polska SA.

Rejestracja. Proszę czekać
Nie możesz się zalogować? Przypomnij hasło
Masz już konto? Zaloguj się!
Odzyskiwanie utraconego hasła
Odzyskiwanie utraconego hasła. Proszę czekać
Nie posiadasz jeszcze konta? Zarejestruj się!
Masz już konto? Zaloguj się!

Poprzedni artykuł: Sztuka wyboru, czyli ile jemy i dlaczego aż tyle? Następny artykuł: Jedzenie emocjonalne – jak sobie z nim radzić?

5 kroków, które pomogą Ci ograniczyć ilość soli w diecie

Fitness,
,
, tagi: dieta, sól
Sól kuchenna to główne źródło sodu w naszej diecie. Jego obecność jest bardzo ważna, jednak nadmiar soli zdecydowanie do najzdrowszych rozwiązań nie należy. Jeśli spożywacie za dużo soli, podpowiadamy Wam, jak ograniczyć jej ilość w diecie!

1 gram soli dziennie – tylko tyle potrzebuje organizm do prawidłowego funkcjonowania, a niektórzy dietetycy utrzymują, że jest to nawet 0,5 grama. Wziąwszy teraz pod uwagę wszystko, co jemy na co dzień – dania w restauracji, słone przekąski, wędliny, itd. – zastanówmy się, ilokrotnie przekraczamy tę dawkę? Dla ułatwienia, 5 gram soli to płaska łyżeczka, czyli niejednokrotnie tyle, ile dodajemy jednorazowo do potrawy...

Niebezpodstawnie mówi się, że sól to biała śmierć. Jedzona w nadmiarze (a dokładniej sód w niej zawarty) przyczynia się do rozwoju chorób układu krążenia – niewydolności nerek i związanego z nią nadciśnienia tętniczego.

Nadmiar soli w diecie (chociaż ma ona 0 kcal), nie sprzyja także osobom dbającym o linię. Sól zatrzymuje wodę w organizmie, powodując obrzęki i utrudniając odchudzanie.

Wyeliminowanie soli jest szczególnie ważne w wypadku osób z problemami z nadciśnieniem, jednak jej ograniczenie przyniesie pożytek każdemu. Tylko jak to zrobić?

sól chipsy

Spróbuj, zanim przyprawisz

Chyba w każdym polskim domu solniczka i pieprzniczka stoją zawsze pod ręką. Gdy goście przychodzą z wizytą, to obowiązkowy zestaw na stole, ale nie tylko – sól stawiamy na stole także podczas rodzinnych obiadów. Nic więc dziwnego, że zdarza nam się sięgnąć po nią mechanicznie, bez wcześniejszego spróbowania potrawy, bo przecież „zawsze była za mało słona”.

Usunięcie soli z zasięgu wzroku spowoduje, że zastanowimy się, czy potrawa naprawdę wymaga dodatkowego posolenia. Załóż sobie, że nie dosolisz potrawy, choćbyś czuła, że tego wymaga. Nasze kubki smakowe szybko przyzwyczają się to nowych okoliczności i z czasem przestaniesz zauważać ten „mankament” smakowy.

Poczuj smak

A skoro już o kubkach smakowych mowa, to czy naprawdę warto bombardować je solą, kiedy wokół jest tyle wspaniałych smaków? Stopniowe ograniczenie soli w diecie pozwoli Ci na odkrycie produktów na nowo! Nie wyobrażasz sobie pomidora bez soli? Ja też sobie nie wyobrażałam, dopóki nie odkryłam, że warzywa mają swój własny, niepowtarzalny smak, którego sól w żaden sposób nie podbija. Dodajemy ją, bo jesteśmy tego nauczeni i do tego jesteśmy przyzwyczajeni, a nie dlatego, że w połączeniu z produktami tworzy wyrafinowaną mieszankę rozpieszczającą nasze kubki smakowe.

Przekonaj się na własnym języku, że warzywa, szczególnie surowe, w wersji saute smakują fantastycznie bez dodatku soli. Ograniczając jej ilość, a z czasem całkiem eliminując, stopniowo przyzwyczaisz się do ich naturalnego smaku.

Poszukaj zamienników

No dobrze, być może zrezygnowanie z kanapki z pomidorem i ogórkiem z dodatkiem soli nie będzie takie trudne, ale co, jeśli chodzi o przygotowywanie dań? Tutaj swoje podwoje otwiera dla nas bogactwo przypraw, których odpowiednia kombinacja pozwoli na skuteczne zastąpienie soli w diecie.

Jeśli nie wiesz, jakie przyprawy komponują się z określonymi potrawami, na pomoc przychodzi sól ziołowa. To mieszanka przypraw, która nadaje się do wszechstronnego stosowania, a w jej skład najczęściej wchodzą podbijające smak takie przyprawy jak: bazylia, oregano, cząber, majeranek, czarny pieprz, gorczyca, tymianek, rozmaryn, estragon.

Gotowe mieszanki dostępne w sklepach często zawierają w swoim składzie także sól, jednak morską, sól jodowaną lub o obniżonej zawartości sodu. Jeśli naprawdę nie wyobrażasz sobie nie użyć soli w przepisie, zawsze lepiej sięgnąć po takie „mniejsze zło”, ale najlepiej byłoby korzystać z dobrodziejstw samych ziół.

Nowa jakość jedzenia

Dlaczego to takie ważne, by zrezygnować z soli na rzecz mieszanki ziół? Przede wszystkim dlatego, że sól atakuje nas na każdym kroku, niemal w każdym produkcie, który wkładamy do koszyka w supermarkecie, więc pewnie nie jesteśmy w stanie wyeliminować jej całkowicie, a z pewnością byłoby to bardzo trudne. Wobec tego, przynajmniej w domu podczas przygotowywania posiłków nie dokładajmy zbędnych gramów tej przyprawy.

Szybko okaże się, że przy takim „solnym detoksie” w domu, inaczej zaczniemy odczuwać smak potraw i produktów także poza nim. W kąt pójdą słone przekąski, a smak jedzenia zaczniemy odczuwać na nowo. Z czasem nawet popcorn saute przestanie być widmem smakowej katastrofy. ;)

Rozsądne zakupy

Sól jest obecna w wielu produktach, a nierzadko nie zdajemy sobie sprawy, w jak dużej ilości! Rekordzistami są tu oczywiście gotowe sosy, przyprawy do zup, kostki i dania w proszku, ale nie tylko, gdyż sporą zawartość soli znajdziemy, np. w wędlinach. Zauważyłyście zmianę smaku wędlin w okresie lata? Nie wydają się bardziej słone? Sól w wędlinach ma za zadanie je zakonserwować i chronić przez zepsuciem, a jako że latem wędliny są na to bardziej podatne, dodaje się do nich więcej soli. Mięso pieczone w ziołach stanowi zdecydowanie zdrowszą alternatywę.

Przy wyborze produktów, zwracajmy uwagę na etykiety. Być może okaże się, że po porównaniu kilku produktów tej samej kategorii, uda nam się znaleźć najlepszy, z najmniejszą zawartością sodu.  

Pamiętajmy, że nasz własny próg słoności to coś, co podlega zmianie. Spróbujcie, a przekonacie się, że jesteście w stanie przyzwyczaić się do mniej słonych potraw, a z czasem może i całkiem wyeliminować sól.

Dużo soli używacie na co dzień? Potraficie ją ograniczyć?

zdjęcia: Fotolia

Zobacz także

Polecany film

Wywiad z Sylwią Wiesenberg

Komentarze

Ładowanie komentarzy...

Dodaj komentarz

Użytkownik niezalogowany

9 grudnia 2016, 22:25