Logowanie
Logowanie. Proszę czekać
Nie posiadasz jeszcze konta? Zarejestruj się!
Przypomnij hasło
Rejestracja
Płeć: *

Administratorem danych osobowych jest Edipresse Polska SA z siedzibą przy ul. Wiejskiej 19 w Warszawie. Dane będą przetwarzane w celu świadczenia usług za pomocą portalu oraz w celach marketingowych zgodnie z zakresem udzielonych powyżej zgód.

Osoba podająca dane ma prawo dostępu do treści swoich danych oraz ich poprawiania. Podanie danych osobowych oraz wyrażenie zgody na ich przetwarzanie jest dobrowolne. Dane mogą być udostępnione innym podmiotom z grupy kapitałowej Edipresse Polska SA.

Rejestracja. Proszę czekać
Nie możesz się zalogować? Przypomnij hasło
Masz już konto? Zaloguj się!
Odzyskiwanie utraconego hasła
Odzyskiwanie utraconego hasła. Proszę czekać
Nie posiadasz jeszcze konta? Zarejestruj się!
Masz już konto? Zaloguj się!

Poprzedni artykuł: Sposób, który sprzyja odchudzaniu bez wysiłku Następny artykuł: Już w ten weekend odbędzie się sekretny ślub Agnieszki Szulim i Piotra...

Cierpi na niego większość z nas. Niedobór witaminy B12

Kobieta,
,
Od kilku lat na początku każdej kolejnej jesieni przypomina się nam o konieczności suplementacji witaminy D, na której niedobór cierpi większość Polaków. Jednocześnie pomija się jednak równie ważną dla naszego samopoczucia kobalaminę, czyli tajemniczą witaminę B12. Tymczasem bardzo często dokucza nam także jej niedobór.

Witaminę B12 udało się wydzielić naukowcom dopiero w latach 60. ubiegłego wieku. Chociaż od tamtej pory minęło sporo czasu, stosuje się niewiele częściej niż kiedyś. Niestety, ze szkodą dla nas samych. W dobie ekspresowego tempa życia i pogoni za pracą dokucza nam w końcu drażliwość, zmęczenie i problemy z koncentracją. Wiele tych problemów można rozwiązać właśnie za pomocą witaminy B12.

Remedium na zmęczenie

Objawy niedoboru witaminy B12 zauważa się czasem nawet dopiero po kilku latach. Kobalamina odkłada się przede wszystkim w wątrobie, ale jak to w życiu bywa, jej zasoby wreszcie się kończą. Po czym możemy rozpoznać, że zbliżamy się do punktu krytycznego? Cóż, przy niedoborze tej witaminy trudno mówić o prawidłowym funkcjonowaniu układu nerwowego. Narzekamy na kiepski nastrój i problemy ze skupieniem uwagi.

- Niedobór w organizmie witaminy B12 objawia się przede wszystkim ciągłym zmęczeniem, rozdrażnieniem, a nawet depresją. Dzieje się tak, ponieważ witamina B12 bierze udział w tzw. biosyntezie komórek, które znajdują się w osłonach nerwowych. Dlatego też pierwsze objawy niedoboru są widoczne poprzez nieprawidłowo działający układ nerwowy – tłumaczy bloger i dietetyk Artur Topolski.

Gdyby chcieć opisać działanie witaminy B12 jednym słowem, powiedziałybyśmy, że jest wszechstronna. Odpowiada ona bowiem nie tylko za utrzymanie równowagi psychicznej, ponieważ wpływa nawet na przemianę materii. Jej suplementacja nie bez powodu zalecana jest przykładowo sportowcom. Witamina B12 wspomaga pracę mięśni, a także przemianę żelaza i tłuszczu. Jako że ma ona udział w wytwarzaniu czerwonych krwinek, przeciwdziała również niedokrwistości.

Witamina B12, czyli zastrzyk energii

Następnym razem, kiedy zauważymy, że jesteśmy rozdrażnione, odczuwamy problem z drętwieniem nóg i rąk, a nawet zaczniemy podejrzewać siebie o depresję, przypomnijmy sobie więc o dobroczynnym działaniu witaminy B12. Na baczności powinni mieć się przede wszystkim wegetarianie i weganie. Witamina B12 jest nieobecna w produktach roślinnych. Znajdziemy ją za to w mięsie, m.in. w wątróbce, w rybach, jajach i serach dojrzewających.

- Największe ilości witaminy B12 możemy znaleźć w rybach oraz mięsie z królika. Dokładnie największa dawka znajduje się w szczupaku oraz nerkach i wątrobie około 15-20 µg na 100 g. Następnie w mniejszych ilościach w makrelach i śledziach – podpowiada Artur Topolski. Najprostszym rozwiązaniem wydaje się oczywiście suplementacja tej witaminy w formie tabletek bądź kroplówki, jaką podają zainteresowanym kliniki witaminowe.

Pamiętajcie o tym, że odpowiedni poziom witaminy B12 przekłada się na prawidłową produkcję czerwonych krwinek odpowiadających za transport tlenu w organizmie. Dostarczając ją w pożywieniu, zapewniamy sobie sprawność umysłową i zastrzyk energii. Spokojnie, witaminę B12 trudno przedawkować.

- Witamina B12 jest rozpuszczalna w wodzie, dlatego też jej nadmiar nie zalega w organizmie. W bardzo skrajnych przypadkach może pojawić się krwawienie z nosa czy reakcje alergiczne – dodaje nasz rozmówca.

Zobacz także:  Niezwykły pomysł Polaków uwielbiających gotować

zdjęcia: Fotolia

Zobacz także

Komentarze

Ładowanie komentarzy...

Dodaj komentarz

Użytkownik niezalogowany

10 grudnia 2016, 21:34