Poprzedni artykuł: "Kobiety bez wstydu i mężczyzna gotowy na wszystkie"- książka idealna... Następny artykuł: "Przyjaźń czy kochanie"- ekranizacja książki Jane Austen

Jakie jest współczesne podejście do macierzyństwa? Prezentujemy raport P&G!

Kobieta, , tagi: macierzyństwo, Procter & Gamble
Czy wciąż blisko nam do ideałów Matki Polki? Czy też może raczej jako Matki Nowoczesne co innego uznajemy za wartość w wychowaniu? Czy pamiętamy o sobie czy nadal rodzinę stawiamy na pierwszym, drugim i trzecim miejscu? Na te i inne pytania poznasz odpowiedź w naszym raporcie - marka Procter & Gamble prezentuje wyniki najnowszych badań przeprowadzonych w 15 krajach, w tym także w Polsce.

Na zlecenie Procter & Gamble przeprowadzono ankietę internetową w dniach od 23.10 – 3.11.2015 wśród 14 899 mam w wieku od 18 lat, z którymi mieszka przynajmniej jedno dziec­ko w wieku do 16 lat. Kraje objęte badaniem: Stany Zjednoczone, Kanada, Brazylia, Wielka Brytania, Francja, Niemcy, Polska, Rosja, Korea Południowa, Japonia, Holandia, Włochy, Meksyk, Chiny i Hiszpania. Jakie są wyniki?

Nowa głowa rodziny

Współczesna matka w Polsce uznaje siebie za głowę rodziny – tak twierdzi ponad 80% badanych kobiet! Odpowiada za większość spraw związanych z domem (80% za sprawy okołodomowe, 60% za budżet, ponad 30 za pracę zarobkową) i radzi sobie z tym doskonale (większość badanych tak ocenia swoje umie­jętności). Jednej trzeciej pomaga w tym jedna osoba, większość raczej liczy na siebie.

Ponad połowa uznaje macierzyństwo za bardziej skomplikowane niż kiedyś. W poszukiwaniu porad głów­nym źródłem informacji jest dla nich… własna matka! Ciekawe jest to, że to Polki uznają swoją matkę za największy autorytet, zaś badane kobiety z innych krajów wymieniają także ojca (47%), który dla polskich kobiet tylko w 11% jest doradcą w wychowywaniu dzieci. Jednocześnie swojego partnera uznają za bardzo ważnego w podejmowaniu decyzji w sprawach wychowawczych (tak twierdzi 34% badanych), podczas gdy tylko 11% matek z innych państw konsultuje się z ojcem dzieci w tych samych sprawach.

Widać zatem jak zmienia się model rodziny w Polsce, gdzie matka nadal stanowi filar rodzinny, ale coraz częściej włącza w sprawy domowe także swojego partnera. To budzi nadzieję, że w następnym pokoleniu córki badanych dziś polskich matek będą uznawać także swoich ojców za autorytety wychowawcze – tak jak obecnie już uważają matki w innych krajach.

Era matki pracującej

Ponad 1/3 badanych matek w Polsce i na świecie zgodnie przyznaje, że największym wyzwaniem po urodzeniu dziecka było dla nich znalezienie czasu dla partnera i radzenie sobie ze zmęczeniem. Fakt, że uznają za problem brak przestrzeni dla relacji z ojcem dziecka świadczy o wyższej świadomości i wiedzy na temat kryzysów i budowania dobrych relacji rodzinnych. Współczesne kobiety zdają sobie sprawę, że obok związku z dzieckiem, ważne są także intymność i związek z partnerem – relacja między rodzicami silnie wpływa na atmosferę w domu, a co za tym idzie, na wychowanie dziecka i jego komfort.

Wysoki poziom zmęczenia związany jest także z aktywnością zawodową, która zajmuje wysokie miejsce w hierarchii potrzeb matek. Dla 63% praca i kariera są ważne i, co ciekawe, nie jest to uzależnione ani od wieku, ani od statusu rodzinnego – zarówno samotna matka, jak i mężatka, młodsza lub starsza matka potwierdzają to, utrzymując wynik w okolicach 60%.

Inną bardzo istotną kwestią jest przestrzeń dla samej siebie – ponad 90% Polek określa czas dla siebie jako bardzo ważny. Dla większości kobiet rozwój osobisty, realizacja pasji, dbanie o siebie oraz dobre kontakty społeczne stanowią dużą wartości w budo­waniu zadowolenia z jakości życia, nawet kosztem obowiązków domowych. Potwierdza to powszechnie­nie znane twierdzenie, że spełniona kobieta to także lepsza matka, żona i kochanka.

materiał zrealizowany przy współpracy z marką P&G

zdjęcia: Fotolia

Nasze propozycje