Logowanie
Logowanie. Proszę czekać
Nie posiadasz jeszcze konta? Zarejestruj się!
Przypomnij hasło
Rejestracja
Płeć: *

Administratorem danych osobowych jest Edipresse Polska SA z siedzibą przy ul. Wiejskiej 19 w Warszawie. Dane będą przetwarzane w celu świadczenia usług za pomocą portalu oraz w celach marketingowych zgodnie z zakresem udzielonych powyżej zgód.

Osoba podająca dane ma prawo dostępu do treści swoich danych oraz ich poprawiania. Podanie danych osobowych oraz wyrażenie zgody na ich przetwarzanie jest dobrowolne. Dane mogą być udostępnione innym podmiotom z grupy kapitałowej Edipresse Polska SA.

Rejestracja. Proszę czekać
Nie możesz się zalogować? Przypomnij hasło
Masz już konto? Zaloguj się!
Odzyskiwanie utraconego hasła
Odzyskiwanie utraconego hasła. Proszę czekać
Nie posiadasz jeszcze konta? Zarejestruj się!
Masz już konto? Zaloguj się!

Poprzedni artykuł: "Kobiety bez wstydu i mężczyzna gotowy na wszystkie"- książka idealna... Następny artykuł: "Przyjaźń czy kochanie"- ekranizacja książki Jane Austen

Jakie jest współczesne podejście do macierzyństwa? Prezentujemy raport P&G!

Kobieta, , tagi: macierzyństwo, Procter & Gamble
Czy wciąż blisko nam do ideałów Matki Polki? Czy też może raczej jako Matki Nowoczesne co innego uznajemy za wartość w wychowaniu? Czy pamiętamy o sobie czy nadal rodzinę stawiamy na pierwszym, drugim i trzecim miejscu? Na te i inne pytania poznasz odpowiedź w naszym raporcie - marka Procter & Gamble prezentuje wyniki najnowszych badań przeprowadzonych w 15 krajach, w tym także w Polsce.

Na zlecenie Procter & Gamble przeprowadzono ankietę internetową w dniach od 23.10 – 3.11.2015 wśród 14 899 mam w wieku od 18 lat, z którymi mieszka przynajmniej jedno dziec­ko w wieku do 16 lat. Kraje objęte badaniem: Stany Zjednoczone, Kanada, Brazylia, Wielka Brytania, Francja, Niemcy, Polska, Rosja, Korea Południowa, Japonia, Holandia, Włochy, Meksyk, Chiny i Hiszpania. Jakie są wyniki?

Nowa głowa rodziny

Współczesna matka w Polsce uznaje siebie za głowę rodziny – tak twierdzi ponad 80% badanych kobiet! Odpowiada za większość spraw związanych z domem (80% za sprawy okołodomowe, 60% za budżet, ponad 30 za pracę zarobkową) i radzi sobie z tym doskonale (większość badanych tak ocenia swoje umie­jętności). Jednej trzeciej pomaga w tym jedna osoba, większość raczej liczy na siebie.

Ponad połowa uznaje macierzyństwo za bardziej skomplikowane niż kiedyś. W poszukiwaniu porad głów­nym źródłem informacji jest dla nich… własna matka! Ciekawe jest to, że to Polki uznają swoją matkę za największy autorytet, zaś badane kobiety z innych krajów wymieniają także ojca (47%), który dla polskich kobiet tylko w 11% jest doradcą w wychowywaniu dzieci. Jednocześnie swojego partnera uznają za bardzo ważnego w podejmowaniu decyzji w sprawach wychowawczych (tak twierdzi 34% badanych), podczas gdy tylko 11% matek z innych państw konsultuje się z ojcem dzieci w tych samych sprawach.

Widać zatem jak zmienia się model rodziny w Polsce, gdzie matka nadal stanowi filar rodzinny, ale coraz częściej włącza w sprawy domowe także swojego partnera. To budzi nadzieję, że w następnym pokoleniu córki badanych dziś polskich matek będą uznawać także swoich ojców za autorytety wychowawcze – tak jak obecnie już uważają matki w innych krajach.

Era matki pracującej

Ponad 1/3 badanych matek w Polsce i na świecie zgodnie przyznaje, że największym wyzwaniem po urodzeniu dziecka było dla nich znalezienie czasu dla partnera i radzenie sobie ze zmęczeniem. Fakt, że uznają za problem brak przestrzeni dla relacji z ojcem dziecka świadczy o wyższej świadomości i wiedzy na temat kryzysów i budowania dobrych relacji rodzinnych. Współczesne kobiety zdają sobie sprawę, że obok związku z dzieckiem, ważne są także intymność i związek z partnerem – relacja między rodzicami silnie wpływa na atmosferę w domu, a co za tym idzie, na wychowanie dziecka i jego komfort.

Wysoki poziom zmęczenia związany jest także z aktywnością zawodową, która zajmuje wysokie miejsce w hierarchii potrzeb matek. Dla 63% praca i kariera są ważne i, co ciekawe, nie jest to uzależnione ani od wieku, ani od statusu rodzinnego – zarówno samotna matka, jak i mężatka, młodsza lub starsza matka potwierdzają to, utrzymując wynik w okolicach 60%.

Inną bardzo istotną kwestią jest przestrzeń dla samej siebie – ponad 90% Polek określa czas dla siebie jako bardzo ważny. Dla większości kobiet rozwój osobisty, realizacja pasji, dbanie o siebie oraz dobre kontakty społeczne stanowią dużą wartości w budo­waniu zadowolenia z jakości życia, nawet kosztem obowiązków domowych. Potwierdza to powszechnie­nie znane twierdzenie, że spełniona kobieta to także lepsza matka, żona i kochanka.

materiał zrealizowany przy współpracy z marką P&G

zdjęcia: Fotolia

Zobacz także

Nasze propozycje