Poprzedni artykuł: Kruche ciasteczka czekoladowe Następny artykuł: Przepis na smaczne gołąbki

Sałatki i surówki pełne witamin

Nowości kulinarne,
,
, tagi: warzywa, sałatki, surówki, witaminy
Surówki i sałatki przyrządza się obecnie prawie ze wszystkich warzyw dostępnych na naszym rynku. Wiadomo, że są zdrowe i zawierają wiele potrzebnych organizmowi składników odżywczych. Warto jednak przyrządzać ich więcej i częściej właśnie w sezonie zimowym. Są przecież najlepszym źródłem składników odżywczych.

surówki

Najbogatsze w witaminę C są: papryka (zwłaszcza czerwona), wszystkie odmiany kapusty głowiastej (włoska jest w nią najbardziej zasobna), brukselka, brokuły, kalafiory, natka pietruszki, szczypiorek, koperek i rzeżucha.

Najwięcej beta-karotenu dostarczają: marchew, dynia, szpinak, wszystkie odmiany zielonej sałaty, papryka, zielony groszek i fasolka szparagowa oraz większość ziół przyprawowych, takich jak koperek, natka pietruszki, szczypiorek, rzeżucha. Warto pamiętać, że z owoców bardzo zasobne w ten cenny związek są morele i pomarańcze. Jak najczęściej trzeba je spożywać, dodając do menu.

Mniej bogate w witaminy są: ogórki, kabaczki, selery, rzepa, buraki. Jednak dostarczają one ważnych dla funkcjonowania naszego organizmu soli mineralnych i barwników. Wszystkie warzywa i owoce, zwłaszcza jedzone na surowo, są źródłem niewyczerpanego bogactwa makro- i mikroelementów, enzymów oraz innych substancji roślinnych, poprawiających kondycję ludzkiego organizmu.

Niezapomniane walory smakowe

Jak jednak łączyć te warzywa, aby wydobyć ich najlepsze walory smakowe i nie zniechęcić domowników do sałatek i surówek. Otóż, delikatne warzywa wymagają dodatku kwaśnego, który sprawia, że stają się wyrazistsze w smaku, zaostrzają apetyt, a nawet przyspieszają trawienie. I dlatego do utartej marchewki należy dodać jabłko lub chrzan, a w śmielszych, oryginalniejszych zestawieniach łączyć ją z grejpfrutem albo winogronami. Ostry, palący smak rzodkwi zniweluje się, przyrządzając surówkę z neutralnym smakowo ogórkiem. Kontrasty się uzupełniają. Na końcu można ją polać doprawionym cząbrem sosem jogurtowym. To zapożyczenie z kuchni bułgarskiej bardzo się na polskich stołach przyjęło.
Pomidory podaje się najczęściej z cebulą. Ale warto spróbować – pomidor z czosnkiem lub z winegretem doprawionym bazylią, jak to preferują gospodynie włoskie. Selery – naciowy i korzeniowy - dobrze komponują się z orzechami włoskimi. Pikantne, nie dla wszystkich polecane (bo wzdymające) pory złagodzi się, dodając do surówki kilka łyżek słodkiego twarożku. Biały ser łączy się też z rzodkiewkami i chrzanem.
Walory smakowe niektórych warzyw wydobywa połączenie ich z owocami. Cykoria z mandarynkami i musztardowym winegretem to wspaniały dodatek do noworocznego pieczonego indyka. Wiosenną sałatkę szparagową można ozdobić dorodnymi, dojrzewającymi w tym samym czasie truskawkami. Takie sałatki nie tylko stanowią dekorację stołu, ale nadają im wyrafinowany smak.

zdjęcia: 123rf

Polecany film

Kasia gotuje z Polki.pl: sałatka makaronowa z suszonymi pomidorami, fetą i szpinakiem


Komentarze

Ładowanie komentarzy...

Dodaj komentarz

Użytkownik niezalogowany

29 czerwca 2017, 18:12

Nasze propozycje