Logowanie
Logowanie. Proszę czekać
Nie posiadasz jeszcze konta? Zarejestruj się!
Przypomnij hasło
Rejestracja
Płeć: *

Administratorem danych osobowych jest Edipresse Polska SA z siedzibą przy ul. Wiejskiej 19 w Warszawie. Dane będą przetwarzane w celu świadczenia usług za pomocą portalu oraz w celach marketingowych zgodnie z zakresem udzielonych powyżej zgód.

Osoba podająca dane ma prawo dostępu do treści swoich danych oraz ich poprawiania. Podanie danych osobowych oraz wyrażenie zgody na ich przetwarzanie jest dobrowolne. Dane mogą być udostępnione innym podmiotom z grupy kapitałowej Edipresse Polska SA.

Rejestracja. Proszę czekać
Nie możesz się zalogować? Przypomnij hasło
Masz już konto? Zaloguj się!
Odzyskiwanie utraconego hasła
Odzyskiwanie utraconego hasła. Proszę czekać
Nie posiadasz jeszcze konta? Zarejestruj się!
Masz już konto? Zaloguj się!

Poprzedni artykuł: Kruche ciasteczka czekoladowe Następny artykuł: Przepis na smaczne gołąbki

Sałatki i surówki pełne witamin

Nowości kulinarne,
,
, tagi: warzywa, sałatki, surówki, witaminy
Surówki i sałatki przyrządza się obecnie prawie ze wszystkich warzyw dostępnych na naszym rynku. Wiadomo, że są zdrowe i zawierają wiele potrzebnych organizmowi składników odżywczych. Warto jednak przyrządzać ich więcej i częściej właśnie w sezonie zimowym. Są przecież najlepszym źródłem składników odżywczych.

surówki

Najbogatsze w witaminę C są: papryka (zwłaszcza czerwona), wszystkie odmiany kapusty głowiastej (włoska jest w nią najbardziej zasobna), brukselka, brokuły, kalafiory, natka pietruszki, szczypiorek, koperek i rzeżucha.

Najwięcej beta-karotenu dostarczają: marchew, dynia, szpinak, wszystkie odmiany zielonej sałaty, papryka, zielony groszek i fasolka szparagowa oraz większość ziół przyprawowych, takich jak koperek, natka pietruszki, szczypiorek, rzeżucha. Warto pamiętać, że z owoców bardzo zasobne w ten cenny związek są morele i pomarańcze. Jak najczęściej trzeba je spożywać, dodając do menu.

Mniej bogate w witaminy są: ogórki, kabaczki, selery, rzepa, buraki. Jednak dostarczają one ważnych dla funkcjonowania naszego organizmu soli mineralnych i barwników. Wszystkie warzywa i owoce, zwłaszcza jedzone na surowo, są źródłem niewyczerpanego bogactwa makro- i mikroelementów, enzymów oraz innych substancji roślinnych, poprawiających kondycję ludzkiego organizmu.

Niezapomniane walory smakowe

Jak jednak łączyć te warzywa, aby wydobyć ich najlepsze walory smakowe i nie zniechęcić domowników do sałatek i surówek. Otóż, delikatne warzywa wymagają dodatku kwaśnego, który sprawia, że stają się wyrazistsze w smaku, zaostrzają apetyt, a nawet przyspieszają trawienie. I dlatego do utartej marchewki należy dodać jabłko lub chrzan, a w śmielszych, oryginalniejszych zestawieniach łączyć ją z grejpfrutem albo winogronami. Ostry, palący smak rzodkwi zniweluje się, przyrządzając surówkę z neutralnym smakowo ogórkiem. Kontrasty się uzupełniają. Na końcu można ją polać doprawionym cząbrem sosem jogurtowym. To zapożyczenie z kuchni bułgarskiej bardzo się na polskich stołach przyjęło.
Pomidory podaje się najczęściej z cebulą. Ale warto spróbować – pomidor z czosnkiem lub z winegretem doprawionym bazylią, jak to preferują gospodynie włoskie. Selery – naciowy i korzeniowy - dobrze komponują się z orzechami włoskimi. Pikantne, nie dla wszystkich polecane (bo wzdymające) pory złagodzi się, dodając do surówki kilka łyżek słodkiego twarożku. Biały ser łączy się też z rzodkiewkami i chrzanem.
Walory smakowe niektórych warzyw wydobywa połączenie ich z owocami. Cykoria z mandarynkami i musztardowym winegretem to wspaniały dodatek do noworocznego pieczonego indyka. Wiosenną sałatkę szparagową można ozdobić dorodnymi, dojrzewającymi w tym samym czasie truskawkami. Takie sałatki nie tylko stanowią dekorację stołu, ale nadają im wyrafinowany smak.

zdjęcia: 123rf

Polecany film

Kasia gotuje z Polki.pl: sałatka Caprese w miseczkach z ciasta francuskiego


Zobacz także

Komentarze

Ładowanie komentarzy...

Dodaj komentarz

Użytkownik niezalogowany

23 stycznia 2017, 23:56

Nasze propozycje