Logowanie
Logowanie. Proszę czekać
Nie posiadasz jeszcze konta? Zarejestruj się!
Przypomnij hasło
Rejestracja
Płeć: *

Administratorem danych osobowych jest Edipresse Polska SA z siedzibą przy ul. Wiejskiej 19 w Warszawie. Dane będą przetwarzane w celu świadczenia usług za pomocą portalu oraz w celach marketingowych zgodnie z zakresem udzielonych powyżej zgód.

Osoba podająca dane ma prawo dostępu do treści swoich danych oraz ich poprawiania. Podanie danych osobowych oraz wyrażenie zgody na ich przetwarzanie jest dobrowolne. Dane mogą być udostępnione innym podmiotom z grupy kapitałowej Edipresse Polska SA.

Rejestracja. Proszę czekać
Nie możesz się zalogować? Przypomnij hasło
Masz już konto? Zaloguj się!
Odzyskiwanie utraconego hasła
Odzyskiwanie utraconego hasła. Proszę czekać
Nie posiadasz jeszcze konta? Zarejestruj się!
Masz już konto? Zaloguj się!

Poprzedni artykuł: Biała czekolada Wedel z pysznymi dodatkami! Następny artykuł: Ketchup Heinz w dwóch nowych odsłonach i smakach!

Czym zastąpić biały cukier? Zobacz najzdrowsze zamienniki sacharozy!

Nowości kulinarne,
,
, tagi: miód, cukier, zamienniki, ksylitol, stewia, lukrecja
Choć gorzka prawda o negatywnym wpływie cukru na zdrowie i urodę jest nam dobrze znana, wielu z nas nie potrafi z niego zrezygnować lub sięga po niezdrowe słodziki. To błąd! Poznaj najlepsze, niskokaloryczne zamienniki cukru, którymi zdrowo dosłodzisz kawę, herbatę i swoje ulubione desery.
cukier w kostkach

Słusznie mówi się, że cukier to „biała śmierć”. Spożywanie nadmiernych ilości sacharozy może prowadzić do otyłości, cukrzycy, problemów ze wzrokiem, a nawet do nowotworów. Cukier niszczy zęby i przyczynia się do powstawania próchnicy. Co więcej - przyśpiesza starzenie się organizmu!

Przez swoją wszechobecność w produktach spożywczych cukier uzależnia, podczas gdy nawet nie zdajemy sobie z tego sprawy. Lista cech białego cukru, które negatywnie wpływają na zdrowie i urodę jest naprawdę długa.

Czy to oznacza, że musimy rezygnować ze słodkości? Oczywiście, że nie!

Wystarczy, że zamienimy cukier na jego słodkie substytuty: ksylitol, stewię lub lukrecję. Są niskokaloryczne, zdrowe i bardzo smaczne!

Ksylitol

zamienniki cukru

To tzw. alkohol cukrowy, który uzyskuje się głównie z drzewa brzozy – stąd jego druga nazwa: cukier brzozowy. Ksylitol smakuje tak samo jak biały cukier, ale ma ok. 40% mniej kalorii i 14-krotnie niższy indeks glikemiczny od sacharozy – dzięki temu poziom cukru we krwi nie jest skazany na gwałtowne wahania.

W praktyce oznacza to, że nasz apetyt na słodkości będzie poskromiony i nie odczujemy nagłej ochoty na coś słodkiego. 

Cukier brzozowyma właściwości bakteriobójcze, opóźnia procesy starzenia, wzmacnia odporność organizmu i pomaga w walce z osteoporozą (ksylitol zwiększa przyswajanie wapnia).

Można go używać do słodkich wypieków, gdyż jest odporny na wysoką temperaturę, ale nie wolno mieszać ksylitolu z substancjami żelującymi (np. z żelatyną), gdyż osłabia ich działanie (np. może sprawić, że przygotowana przez nas galaretka nie będzie chciała zastygnąć).

Ksylitol należy stosować z umiarem – 3 łyżeczki dziennie to bezpieczna dawka tej słodkości. Spożycie nadmiernej ilości cukru brzozowego może spowodować nieprzyjemne dolegliwości żołądkowe.

Stewia

zamienniki cukru

To roślina – naturalny słodzik. Stewia jest słodsza od cukru, a mimo to prawie nie zawiera kalorii. Stewia jest bogata w witaminę C, witaminy z grupy B oraz magnez, wapń, czy żelazo. Żeby nie straciła zdrowotnych walorów, warto wykorzystywać jej świeże lub suszone liście, z których można przygotować słodki wywar.

Stewia dostępna jest również w wersji sproszkowanej (przypomina tradycyjny cukier) – ta forma jest wprawdzie wygodniejsza dla użytkownika, jednak kupując taką stewię, należy uważać na wyjątkowo przejrzyste lub śnieżnobiałe proszki, które choć są stewią, to silnie przetworzoną i pozbawioną wartości odżywczych.

Stewia nie zmienia swoich właściwości pod wpływem temperatury, dlatego nadaje się zarówno do słodzenia kawy czy herbaty, jak i do domowych wypieków. Do jej słodkiego smaku trzeba się jednak przyzwyczaić, bo słodycz stewii jest nieco inna niż ta, do której przyzwyczaił nas biały cukier.

Warto wiedzieć, że stewia jest bezpieczna dla diabetyków i osób cierpiących na fenyloketonurię.

Lukrecja

zamienniki cukru

Lukrecja (a właściwie jej korzeń), jest słodsza od białego cukru ok. 50-krotnie. Jest to jednak zupełnie inna słodycz – lukrecja w smaku przypomina anyż, ma ziołowo-gorzkawy posmak. W Polsce lukrecja głównie znajduje zastosowanie w medycynie (działa przeciwzapalnie), ziołolecznictwie i kosmetyce (ma właściwości łagodzące) oraz w cukiernictwie.

Nie oznacza to jednak, że nie możemy posłodzić nią herbaty, czy kawy – jednak wówczas musimy liczyć się z tym, że napój będzie smakował nieco inaczej, niż w przypadku użycia tradycyjnego cukru.

Lukrecja działa antyalergicznie, pomaga pozbyć się opuchlizny, działa przeciwbakteryjnie i przeciwłojotokowo, pomaga zwalczać trądzik i poziom złego cholesterolu we krwi, a do tego zabija wolne rodniki – tym samym opóźniając proces starzenia.

Lukrecja może być stosowana u chorych na cukrzyce. Natomiast, ze względu na to, że zawiera substancje aktywne, pod żadnym pozorem nie mogą spożywać jej kobiety w ciąży, karmiące piersią i osoby mające problem z nadciśnieniem.

Co jeszcze zamiast cukru?

zamienniki cukru

Inną alternatywą dla białego cukru mogą być np. syrop klonowy, syrop daktylowy lub miód – są one jednak dość kaloryczne, ale jeśli nie masz skłonności do szybkiego przybierania na wadze, możesz sobie śmiało na nie pozwolić.

Stanowczo odradzamy sztucznych słodzików (jak np. aspartam), które są oskarżane przez naukowców o działanie rakotwórcze. I choć na ostateczne wyniki badań, które potwierdziłyby tę tezę musimy jeszcze trochę poczekać, nie warto ryzykować – zwłaszcza, że w sklepach dostępnych jest mnóstwo zdrowych substancji słodzących.

zdjęcia: 123rf

Polecany film

Robert Harna - ryż jaśminowy i basmati


Zobacz także

Komentarze

Ładowanie komentarzy...

Dodaj komentarz

Użytkownik niezalogowany

22 stycznia 2017, 23:29

Nasze propozycje