Logowanie
Logowanie. Proszę czekać
Nie posiadasz jeszcze konta? Zarejestruj się!
Przypomnij hasło
Rejestracja
Płeć: *

Administratorem danych osobowych jest Edipresse Polska SA z siedzibą przy ul. Wiejskiej 19 w Warszawie. Dane będą przetwarzane w celu świadczenia usług za pomocą portalu oraz w celach marketingowych zgodnie z zakresem udzielonych powyżej zgód.

Osoba podająca dane ma prawo dostępu do treści swoich danych oraz ich poprawiania. Podanie danych osobowych oraz wyrażenie zgody na ich przetwarzanie jest dobrowolne. Dane mogą być udostępnione innym podmiotom z grupy kapitałowej Edipresse Polska SA.

Rejestracja. Proszę czekać
Nie możesz się zalogować? Przypomnij hasło
Masz już konto? Zaloguj się!
Odzyskiwanie utraconego hasła
Odzyskiwanie utraconego hasła. Proszę czekać
Nie posiadasz jeszcze konta? Zarejestruj się!
Masz już konto? Zaloguj się!

Poprzedni artykuł: Ptasie Mleczko Wedel w białej czekoladzie! Następny artykuł: Tarta na 1001 sposobów – nowość od Delecty

Kawowe wariacje na jesienną chandrę

Nowości kulinarne,
,
, tagi: przepisy, jesień, przepis, kawa
Czy kawa jest zdrowa? Zdaje się, że niezależnie od naszego stanowiska w tej sprawie – chętnie ją pijamy. I słusznie! Okazuje się, że ma ona nie tylko właściwości zdrowotne, ale jest również świetnym antydepresantem. Jeśli jednak znudziły ci się latte, espresso i cappuccino – zobacz nietypowe przepisy na kawę, która pokona jesienną chandrę!

Czy kawa jest zdrowa?

Badania uczonych wykazują, że choć kawa (a właściwie pokaźna dawka kofeiny, którą zawiera) często przyczynia się do nadciśnienia i chorób serca, to w ilościach zdroworozsądkowych –  jest zdrowa!

filiżanka

Okazuje się, że zawarte w kawie polifenole zapobiegają gromadzeniu się złego cholesterolu we krwi. Dzięki temu  zmniejsza się ryzyko wystąpienia miażdżycy czy zawału serca.  Co więcej – polifenole opóźniają procesy starzenia! Kawa może nam również skutecznie pomóc w walce z migreną, a fińscy naukowcy przekonują, że picie 2-5 filiżanek kawy dziennie, zmniejsza ryzyko zapadnięcia na chorobę Alzheimera czy demencję starczą – i to nawet o 65%!

Kawa na dobry humor!

Już jedna filiżanka kawy może sprawić, że nawet pochmurny, jesienny poranek wyda nam się piękniejszy – mała czarna  nie tylko pobudza nasz umysł i poprawia  koncentrację, ale również – nastrój. A to wszystko jest zasługą  kofeiny, która aktywizuje w organizmie dopaminę, serotoninę i endorfinę – czyli  tzw. hormony szczęścia.

Ile filiżanek kawy dziennie można wypić?

Najlepiej jeśli nie przekracza się umownej granicy 1-3 filiżanek kawy dziennie. Większe ilości mogą powodować rozdrażnienie, bezsenność, problemy  sercowe i żołądkowe. Co więcej – kawa spożywana w nadmiernych ilościach może uzależnić! Warto też pamiętać, że jest to napój bogaty w szczawiany, które niechlubnie słyną z tego, że wypłukują wapń. Delektując się kawą zachowujmy zdrowy umiar.

Nietypowe przepisy na kawę

Jeśli jesteś kawoszem i nie wyobrażasz sobie dnia bez małej czarnej koniecznie zobacz przepisy, które pozwolą ci odkryć zupełnie nowy smak kawy i pomogą zwalczyć jesienną chandrę!

Kawa z… jajkiem!

filiżanka

A właściwie z… żółtkiem – wystarczy utrzeć je z cukrem (2 łyżki) na puszystą masę i delikatnie wlać do zwykłej, czarnej kawy z mlekiem. Ważne, żeby kawa nie była zalana wrzątkiem, a mleko, które do niej dodajesz nie powinno być bardzo zimne. Taka kawa jest delikatnie słodka i bardzo aromatyczna! Uwaga – uzależnia! :)

Kawa z cytryną – na migrenę i nie tylko!

filiżanka

Espresso Romano czyli mocna kawa z cytryną jest w Polsce rzadkością i mało kto wierzy, że może być naprawdę smaczna – tymczasem jest zupełnie inaczej, a jej sposób przygotowania jest naprawdę prosty! Do tradycyjnego espresso dodaje się sok, wyciśnięty z połowy cytryny. Dzięki temu kawa uzyskuje interesujący, intensywny aromat – mówi Joanna Sobyra, ekspert Segafredo Zanetti. 

Ciekawym rozwiązaniem będzie również wykorzystanie czekolady, startej bądź w proszku. W tym przypadku sok z cytryny warto zastąpić startą skórką. Połączenie kofeiny z witaminą C często wykorzystywane jest w środkach farmakologicznych, leczących migrenę. Espresso romano jest więc naturalną alternatywą w walce z uciążliwym bólem głowy.

Skondensowana przyjemność

Wystarczy, że w 200 ml wody rozpuścisz 2 łyżeczki kawy rozpuszczalnej, a całość wlejesz do wysokiej szklanki z puszkowanym mlekiem skondensowanym (ok. 2 kieliszków czyli 80 ml) – jeśli mleko będzie miało temperaturę pokojową, kawa będzie przypominać warstwową latte, a jej smak będzie naprawdę oryginalny.

Kawa mlekiem i miodem... pachnąca!

filiżanka

Miód to znakomity dodatek do kawy! Można wykorzystać go jako zamiennik zwykłego syropu, albo połączyć go ze spienionym mlekiem. Najlepiej sprawdzi się ten o płynnej konsystencji, który łatwo wymieszać z espresso. Warto zwrócić uwagę na rodzaj, by odpowiednio dobrać smak do naszych upodobań.

Miody akacjowe i rzepakowe są bardzo słodkie, natomiast lipowe charakteryzują się dość ostrym, a nawet gorzkawym posmakiem. Dobrym rozwiązaniem jest również dodanie do napoju korzennych przypraw, np. cynamonu czy kardamonu. Można także wykorzystać odrobinę alkoholu, np. rumu lub likieru.

Kawowy grzaniec – moc korzennych przypraw

filiżanka

Podstawą do przyrządzenia tego napoju jest alkohol o kawowym smaku – likier lub wino. Najważniejszym składnikiem, decydującym o aromacie grzańca, są jednak przyprawy korzenne - imbir, kardamon, cynamon, goździki.

Jak przygotować taką kawę? Wystarczy zaparzyć  espresso i  dodać do niego przyprawy oraz odrobinę likieru, a całość posłodzić do smaku płynnym miodem.

Kawowy grzaniec jest idealnym przepisem na chłodne, jesienne wieczory (równie dobrze sprawdzi się zimą!).

zdjęcia: 123rf

Zobacz także

Polecany film

Kasia gotuje z Polki.pl: smażone krewetki

Komentarze

Ładowanie komentarzy...

Dodaj komentarz

Użytkownik niezalogowany

8 grudnia 2016, 21:09