Logowanie
Logowanie. Proszę czekać
Nie posiadasz jeszcze konta? Zarejestruj się!
Przypomnij hasło
Rejestracja
Płeć: *

Administratorem danych osobowych jest Edipresse Polska SA z siedzibą przy ul. Wiejskiej 19 w Warszawie. Dane będą przetwarzane w celu świadczenia usług za pomocą portalu oraz w celach marketingowych zgodnie z zakresem udzielonych powyżej zgód.

Osoba podająca dane ma prawo dostępu do treści swoich danych oraz ich poprawiania. Podanie danych osobowych oraz wyrażenie zgody na ich przetwarzanie jest dobrowolne. Dane mogą być udostępnione innym podmiotom z grupy kapitałowej Edipresse Polska SA.

Rejestracja. Proszę czekać
Nie możesz się zalogować? Przypomnij hasło
Masz już konto? Zaloguj się!
Odzyskiwanie utraconego hasła
Odzyskiwanie utraconego hasła. Proszę czekać
Nie posiadasz jeszcze konta? Zarejestruj się!
Masz już konto? Zaloguj się!

Poprzedni artykuł: Pyszna nowość z Wedla - Ptasie Mleczko Rajska Wyspa! Następny artykuł: Multiwitamina - nowy smak galaretki Gellwe

Dietetyk radzi: co jeść jesienią

Jesienne obniżenie nastroju? Dietetyk radzi jakie produkty wybierać jesienią, aby podnieść odporność, wspomóc przemianę materii i poprawić koncentrację.

jesień porady dietetyka

Owoce wzmacniają odporność

Do jednych z najbardziej popularnych owoców w sezonie jesiennym należą jabłka. Z uwagi na różnorodność odmian i smaku są nie tylko dobrą przekąską, np. na drugie śniadanie, ale również składnikiem wielu potraw polskiej kuchni. Zawierają m.in.: witaminę C, A, B1 i B2. Ponadto są źródłem magnezu, który wzmacnia układ nerwowy oraz potasu obniżającego ciśnienie krwi. Kolejną zaletą rodzimych owoców jest wysoka zawartość błonnika regulującego pracę jelit, redukującego cholesterol i wspomagającego usuwanie szkodliwych substancji z organizmu.

Lubisz słodkie jabłka? Sięgnij po odmiany:

  • Jonagold
  • Lobo
  • Delikates
  • Spartan
  • Ligol
  • Gala
  • Golden Delicious
  • Rubin
  • Macintosh

Kwaśne odmiany, takie jak Antonówka i Szara Reneta nadają się do jesiennych ciast, dżemów i musów

Gruszki również bogate są w witaminy: A, C, E i PP, a także potas, wapń, żelazo i cynk. "Owoce te nie wywołują alergii, działają leczniczo w schorzeniach dróg żółciowych i kamicy nerkowej. Co więcej oczyszczają organizm oraz pomagają w obniżaniu gorączki" – mówi Marietta Bracha, dietetyk z Centrum Naturhouse we Włocławku.

W walce z jesiennymi przeziębieniami pomocne są owoce dzikiej róży, z uwagi na dużą zawartość witaminy C wzmacniającej odporność organizmu. Zawierają również żelazo, magnez, karoten, wapń, potas i fosfor. Źródłem cennych witamin oraz minerałów są także przetwory z pigwy, która poprawia odporność i wzmacnia organizm podczas przeziębienia czy grypy. Warto również pamiętać o korzystnych dla zdrowia właściwościach żurawiny, uznawanej za naturalny antybiotyk.

Warzywa oczyszczają organizm

W naszym jadłospisie powinny się także znaleźć jesienne warzywa. Najbardziej charakterystyczne dla tej pory roku są dynie, będące źródłem witaminy: A, C, E, B1, B2, PP oraz potasu, żelaza, magnezu i wapnia. Dynia reguluje przemianę materii, usprawnia trawienie, wspomaga usuwanie toksyn z jelit i obniża poziom tłuszczów we krwi. Równie cenne są pestki dyni, które dzięki zawartości kukurbitacynów zwalczają pasożyty układu pokarmowego. Pamiętajmy także o niskokalorycznej kapuście, która jest źródłem błonnika, dzięki czemu zapewnia szybkie uczucie sytości. Podobnie jak grzyby, będące nieodłącznym składnikiem jesiennych potraw.

Orzechy na poprawę koncentracji

Słodycze, chipsy i paluszki, po które chętnie sięgamy podczas długich jesiennych wieczorów warto zastąpić orzechami. Marietta Bracha, dietetyk z Naturhouse tłumaczy: "w zależności od gatunku orzechy są źródłem witaminy A, E z grupy B i składników mineralnych. Wielonienasycone kwasy tłuszczowe obecne w orzechach obniżają poziom cholesterolu LDL oraz trójglicerydów w surowicy krwi, a zawarty w nich magnez reguluje ciśnienie tętnicze". Wszystkie gatunki orzechów polecane są dla osób zestresowanych, przemęczonych i mających problemy z zasypianiem.

Korzystając z dobrodziejstw natury w sezonie jesiennym wzbogacimy nasz jadłospis o produkty, które są nie tylko smaczne, ale także korzystne dla zdrowia.

Polecany film

Kasia gotuje z Polki.pl: jak składać serwetki


Zobacz także

Komentarze

Ładowanie komentarzy...

Dodaj komentarz

Użytkownik niezalogowany

24 stycznia 2017, 10:12

Nasze propozycje