Poprzedni artykuł: Przepis na muffinki owsiane – idealne na zdrowy lunch w pracy Następny artykuł: Wyciskarka wolnoobrotowa Teesa – test redakcji!

TOP 10 najzdrowszych warzyw

Kuchnia,
,
, tagi: warzywa, warzywa a zdrowie, najzdrowsze warzywa, zdrowe warzywa
Wszystkie warzywa są zdrowe - oczywiście, to zdanie to najprawdziwsza prawda! Nie zmienia to faktu, że część z nich wyróżnia się na tle reszty - są prawdziwą bombą wartościowych składników. Po które warzywa zatem warto przede wszystkim sięgać? Sprawdźcie naszą infografikę!

1. Rukiew wodna - mało znana (pewnie niektóre z Was słyszą o niej pierwszy raz), a szkoda! To warzywo to prawdziwe bogactwo białka, witamin z grup A, B, C, E i K, kwasu foliowego, cynku, potasu, wapnia i żelaza. To naprawdę nie wszystko! Rukiew chroni przed nowotworami. Mało tego - jest w stanie także hamować ich rozwój. Poza tym doskonale wpływa na stan naszej skóry. Dobrze radzi sobie z przeziębieniami. Jak smakuje? Podobnie do rzodkiewki czy rukoli - jest nieco ostra w smaku. Świetnie nada się do sałatek i nie tylko. Która z Was próbowała już tego warzywa? Nie jest łatwo jest kupić - zawsze można nabyć nasiona w sklepie ogrodniczym i wyhodować rukiew samodzielnie. 

Zobacz także: Warzywa na patelnię to świetny pomysł na "lekki" obiad!

2. Kapusta pekińska - tania, smaczna, idealna do sałatek i surówek! Można zrobić z niej gołąbki czy kiszone przysmaki. W latach 90-tych była w Polsce nowością. Na szczęście Polacy pokochali ją na dobre. Pekinka zawiera w sobie bardzo dużo beta - karotenu, który chroni nasz organizm przed szkodliwymi drobnoustrojami. Wspiera prawidłowe funkcjonowanie narzadu wzroku. Działa przeciwwrzodowo, przeciwantybakteryjnie i przeciwwirusowo. I tak mogłybyśmy wymieniać niemal bez końca. 

3. Botwinka - właściwa nazwa to boćwina. To specjalna odmiana buraka hodowana dla liści (korzenie nie nadają się do spożycia). Pyszne zupy czy sałatki to coś co na pewno warto przygotować z tego warzywa. Botwinka oferuje nam mnóstwo witamin, przede wszystkim A i C, żelaza oraz wapnia. To przedostatnie powinno szczególnie interesować wegan i wegetarian - ci powinni zatem mieć botwinkę szczególnie na uwadze :) Botwina pobudza apetyt, pomaga walczyć ze stresem i przeziębieniem. 

4. Burak - mamy wrażenie, że ostatnio coraz więcej osób odkrywa pyszny smak tego warzywa. W końcu burak to nie tylko barszcz, ale tez zupa krem z buraka (pycha!), kotlety i burgery z buraka czy nawet ciasto z burakiem (burak i czekolada - cudowne połączenie!). Ogromna ilość witaminy C, B1, magnezu, sodu czy wapnia. Botwinka zawiera w sobie także kwas foliowy ważny dla kobiet w wieku rozrodczym i ciężarnych. Warzywo to pomaga w leczeniu oraz profilaktyce chorób wątroby. Wspiera układ immunologiczny i łagodzi objawy zgagi. Samo zdrowie!

5. Szpinak - doskonały do sałatek i modnych ostatnio smoothies. Prawda, że smakuje dobrze? Na szczęście to warzywo pomału pozbywa się łatki: "Najgorsze jedzenie dla dzieci". Liście szpinaku są świetnym źródłem beta-karotenu (prowitaminy A), podobnie jak marchewka (dlaczego zatem liście są zielone? Przez dużą ilość chlorofilu). Poza tym szpinak bogaty jest w potas, żelazo i kwas foliowy. Badania pokazują, że chroni przed rakiem i miażdżycą. 

Sprawdź również: Warzywa i owoce - najlepsze sposoby na oczyszczenie skóry

6. Cykoria - także mało popularna, choć bez problemu można ją kupić w sklepach. Świetnie pasuje do sałatek i surówek, ale na ciepło także smakuje wyśmienicie. Jest też doskonałym źródłem witamin, potasu, żelaza, magnezu, miedzi, cynku i kwasu foliowego. 

7. Zielona sałata - ma tyle kalorii co nic i pasuje nie tylko do kanapek. Warto robić z niej sałatki czy np. zupy krem (pychota!). Chlorofil zawarty w sałacie niszczy bakterie, przyśpiesza gojenie ran, chroni przed zarazkami, zwalcza infekcje. Ma też działanie antynowotworowe, wzmacnia układ nerwowy i... zmniejsza ryzyko wad płodu. Ilość witamin i innych odżywczych składników jest niemal nieskończona. A w dodatku 100 g sałaty to... 12 kalorii. Chyba nie macie wątpliwości, że warto po nią sięgać? 

8. Zielona pietruszka - podkreśla smak wielu dań i w dodatku można ją kupić przez cały rok. Warto nabyć więcej np. na letnim targu i zamrozić pokrojoną. Pietruszka nosi w sobie pokłady witamin A i C, żelaza oraz soli mineralnych. Pomaga w walce z wzdęciami, zapaleniem pęcherza, bólami miesięczkowymi i bólami reumatycznymi. 

9. Sałata rzymska - podstawa znanej sałatki Cezar, której fanami jest wielu facetów (tak, oni także kochają sałatki!). Oczywiście warto wykorzystywać ją też w innych sałatkach - jest chrupka i smaczna. Wapń, witamina A, beta-karoten (więcej niż zawiera marchewka!), witamina C, kwas foliowy - te i wiele innych składników odżywczych zawiera w sobie to niepozorne warzywo. Na szczęście jest łatwo dostępne - warto z tego korzystać!

10. Kapusta - podobno... leczy kaca ;) Wydaje się ciężka, ale to nie do końca prawda - osoby, które mają problemy z wątrobą mogą, a wręcz powinny, ją jeść. Jest niskokaloryczna, ma mnóstwo witamin C, B, A, E i K. Zawartość siarki wpływa pozytywnie na wygląd włosów, skóry i paznokci. Poza tym jest bogata w wapń, magnez i potas. Nie wyrzucajmy zewnętrznych liści - mają najwięcej żelaza i kwasu foliowego. 

Które warzywo jest Waszym ulubionym? :)

Sprawdź także: Jak zrobić idealne smoothie?

Zobacz także: Sok z buraków i jabłek

Polecany film


Komentarze

Ładowanie komentarzy...

Dodaj komentarz

Użytkownik niezalogowany

22 lipca 2018, 07:08

Nasze propozycje