Logowanie
Logowanie. Proszę czekać
Nie posiadasz jeszcze konta? Zarejestruj się!
Przypomnij hasło
Rejestracja
Płeć: *

Administratorem danych osobowych jest Edipresse Polska SA z siedzibą przy ul. Wiejskiej 19 w Warszawie. Dane będą przetwarzane w celu świadczenia usług za pomocą portalu oraz w celach marketingowych zgodnie z zakresem udzielonych powyżej zgód.

Osoba podająca dane ma prawo dostępu do treści swoich danych oraz ich poprawiania. Podanie danych osobowych oraz wyrażenie zgody na ich przetwarzanie jest dobrowolne. Dane mogą być udostępnione innym podmiotom z grupy kapitałowej Edipresse Polska SA.

Rejestracja. Proszę czekać
Nie możesz się zalogować? Przypomnij hasło
Masz już konto? Zaloguj się!
Odzyskiwanie utraconego hasła
Odzyskiwanie utraconego hasła. Proszę czekać
Nie posiadasz jeszcze konta? Zarejestruj się!
Masz już konto? Zaloguj się!

Poprzedni artykuł: 4 zabiegi, które musisz wypróbować wiosną! Następny artykuł: Nasączne rękawiczki - prawdziwy hit dla suchej skóry!

Dieta przeciw trądzikowi – jakie produkty jeść, a jakich unikać?

Pielęgnacja,
,
, tagi: dieta na trądzik, zdrowe odżywianie, dieta na cerę
Dbanie o cerę trądzikową to nie tylko pielęgnacja, to przede wszystkim odpowiednia dieta. Z pomocą dietetyka wskazujemy, jakie produkty warto włączyć do codziennego jadłospisu, a jakich należy się wystrzegać.

Dieta odpowiednio dobrana do stanu cery niejednokrotnie może zdziałać więcej niż same kosmetyki. Bardzo często to właśnie spożywanie nieodpowiednich produktów niekorzystnie wpływa na stan cery, przyczynia się do powstawania problemów skórnych czy stanów zapalnych. Dzięki świadomym wyborom i skomponowaniu jadłospisu uwzględniającego stan cery jesteśmy w stanie pożegnać wiele z tych problemów. Dziś rozwiewamy wątpliwości na temat diety dla cery trądzikowej.

Dieta przeciw trądzikowi – jakie produkty warto spożywać?

O wskazanie produktów najbardziej polecanych dla osób posiadających cerę trądzikową poprosiłyśmy dietetyk i psychodietetyk Sylwię Leszczyńską, która prowadzi Instytut Zdrowego Żywienia i Dietetyki Klinicznej „SANVITA”. Zwraca ona uwagę na konieczność włączenia do diety produktów, które są źródłem m.in. cynku, siarki, witamin z grupy B oraz kwasów omega-3. Oto 5 grup produktów, które będą najlepszym źródłem składników pomagających w poprawie stanu cery trądzikowej:

Orzechy, pełne ziarna zbóż, pestki dyni - zawierają witaminę E, kwasy omega-3, kwas foliowy, witaminy z grupy B (ich braki nasilają objawy trądziku), selen, cynk, który jest korzystny w  zwalczaniu trądziku.

Czerwone i zielone warzywa i owoce – doskonałe źródło przeciwzapalnej witaminy C, 1 papryka pokryje ponad 100% dziennego zapotrzebowania na tą witaminę.

Fasola i soczewica -  źródło cynku i siarki, regulujące wydzielanie sebum i przyśpieszające gojenie się ran.

Tłuste ryby - Za pomocą odpowiedniej podaży kwasów EPA i DHA w nich zawartych  można złagodzić stany zapalne skóry. Aby zaspokoić zapotrzebowanie dorosłego organizmu na tego rodzaju kwasy, dobrze uwzględnić w swojej diecie spożywanie tłustych ryb raz lub dwa razy w tygodniu, np. łososia. Znaczną ilość kwasów zawierają także sardynki.

Olej krokoszowy, z pestek winogron, z kiełków pszenicy, lniany, sezamowy – wszystkie wymienione korzystnie wpływają na kondycję skóry. Zbyt mała ilość wielonienasyconych kwasów tłuszczowych w diecie skutkuje występowaniem trądziku i zaskórników. Organizm ludzki nie jest w stanie sam wytworzyć kwasów LA i ALA, dlatego muszą być one dostarczane z pożywieniem. Z nich powstają substancje zwane prostaglandynami, powodujące wzmocnienie naturalnej odporności skóry.

Picie wody to podstawa w dbaniu o cerę

Często przez nas bagatelizowane picie wody może okazać się nieocenione w poprawie ogólnego stanu cery, niezależnie od jej typu. Jak mówi dietetyk Sylwia Leszczyńska – „jeśli pijesz za mało wody w ciągu dnia może to prowadzić do osłabionej bariery naskórka. A w konsekwencji narażasz cerę na  dostanie się alergenów i substancji drażniących, które powodują powstawanie lub nasilenie zmian trądzikowych”. Pamiętajmy więc, by wypijać dziennie minimium 1,5-2 litry wody. Nie tylko cera sucha potrzebuje codziennego nawodnienia!

Produkty zakazane dla osób posiadających cerę trądzikową

Bardzo często odpowiednia dieta na piękną cerę opiera się nie tyle na sięganiu po odpowiednie produkty, co na sumiennym i długofalowym omijaniu niektórych grup produktów. To właśnie eliminacja wielu niezdrowych przekąsek i przetworzonych produktów może być pierwszym krokiem do pożegnania trądziku i problemów skórnych. Wśród produktów, które w szczególności mogą przyczyniać się do nasilania trądziku dietetyk Sylwia Leszczyńska wymienia:

Słodycze – powodują zwiększenie stężenia glukozy we krwi i wydzielanie testosteronu, który pobudza działanie gruczołów łojowych.

Produkty solone i zawierające sód (np. benzoesan sodu, glutaminian sodu) – sód wydalany przez skórę sprzyja stanom zapalnym.

Wysokoprzetworzone produkty – należy wystrzegać się tych z dużą zawartością barwników, aromatów, konserwantów i innych sztucznych dodatków, które mogą nasilać zmiany skórne.

Potrawy ostro przyprawione – mogą potęgować powstawanie trądziku oraz zwiększać produkcję sebum

Kwasy tłuszczowe trans (margaryny twarde, ciasta i ciasteczka z ich dodatkiem) – wykazują działanie prozapalne.

Czytaj też - 5 błędów pielęgnacyjnych, które powodują trądzik.

zdjęcia: Fotolia

Polecany film

Anna Małecka masaż twarzy drenaż


Zobacz także

Komentarze

Ładowanie komentarzy...

Dodaj komentarz

Użytkownik niezalogowany

21 stycznia 2017, 20:42

Nasze propozycje