Wróć do spisu Historia marek

Helena Rubinstein

Jean Cocteau nazywał ją cesarzową piękna. Wymagająca, pasjonatka, zdecydowana, ciekawa, pewna siebie i czarodziejka - Helena Rubinstein była osobą inną niż wszyscy. Wiedziała jak połączyć przedsiębiorczość z rodzącą się kosmetologią.

Jako kreatorka z wizją, na początku XX wieku otwiera pierwszy instytut piękna, łącząc dermatologię z kosmetologią oraz tworząc koncepcje kremów, które światowy przemysł kosmetyczny będzie następnie powielał. Fascynowało ją wszystko, co piękne: nie tylko malarstwo, wzornictwo, ale i twarz kobiety. Przyglądała jej się, badała jak arcydzieło i cały czas starła się sprawić by była piękniejsza.

„Ładna historia jest więcej warta niż prawda” mawiała „nigdy nie oglądaj się wstecz! To niczemu nie służy. Nikt nie lubi pamiętać o rzeczywistości”. Zacznijmy od legendy.

Helena Rubinstein urodziła się 25 grudnia 1872 roku w Krakowie. W wieku dwudziestu lat, Helena Rubinstein opuszcza przyjazną i wypracowaną atmosferę zamieniając ją na upał i kurz Australii. Oferuje swoje usługi staremu aptekarzowi w mieście. Przygotowuje maści i zioła lecznicze, pochłania Kodeks. Fascynują ją formuły, które następnie wyznaczają jej los. Ponieważ wszystkie kobiety zachwycają się jej mleczną cerą i pragną jej cudownego kremu, wierząc, że ona im go zapewni!

Krem, który nazwie Valaze został opracowany przez braci Lykusky, dwóch chemików, przyjaciół rodziny Rubinstein, od których uzyskuje formułę. Dlaczego ten cudowny krem, który chroni przed wiatrem i słońcem nosi nazwę Valaze? Nie ma konkretnego powodu: „To nieźle brzmiało” tłumaczy. Powstaje marka Helena Rubinstein… Niedługo potem otrzymuje piętnaście tysięcy zamówień. Kremy przygotowuje ręcznie, napełnia nimi słoiczki, przykleja etykiety, pracuje dzień i noc, ale nie może sama odpowiedzieć na rosnące zapotrzebowanie. Pomoc przychodzi z Polski. Doktor Lykusky przyjeżdża, aby zająć się produkcją. W 1902 roku, Helena decyduje się otworzyć salon piękności Valaze w Melbourne. Tworzą go trzy pomieszczenia z kabinami do badań i miejscami do pielęgnacji. Melbourne jest więc pierwszym miastem na świecie, gdzie powstał salon piękności.

W 1908 roku, Helena Rubinstein i Edward Titus przeprowadzają się do Londynu. Rodzi się jej pierwszy syn, potem drugi. W Mayfair, w hotelu particulier Lorda Salisbury, otwierają drugi salon Valaze. W ciągu 10 lat, młoda, polska imigrantka stała się kobietą sławną i bogatą, która miała już swój styl: bogato odziana, ozdobiona liczną biżuterią, włosy gładko uczesane w kok, czerwone usta i podkreślone czarnym kolorem badające spojrzenie.

Londyn przynosi jej sukces, ale ona bez przerwy pracuje i spędza godziny w swojej „kuchni”, jak nazywa laboratoria, a później fabryki. To ona odkrywa i klasyfikuje różne typy skóry: mieszana, normalna i sucha. Krem Valaze staje się pełną linią produktów, która zawiera kremy na dzień i na noc, maść Pommade noire, pierwszą maseczkę przeciwtrądzikową, toniki ściągające i pobudzające jak Eau d’or, Eau verte czy Eau qui pique.

I wojna światowa zmusza Helenę Rubinstein i jej rodzinę do przeprowadzki do Stanów Zjednoczonych. Odkrywa tam sufrażystki, konkurencję Elizabeth Arden i Charles Revson, jak i business w amerykańskim stylu. W Nowym Jorku otwiera salon Helena Rubinstein, produkty Valaze – kolejne powstają w Chicago, Bostonie, San Francisco - musi dostosować się do zasad rynku kapitalistycznego. Jej produkty muszą być sprzedawane we wszystkich największych sklepach w kraju. Ulega, ale narzuca zasady. Każdy dystrybutor musi przejść sześciomiesięczne szkolenie naukowe. To samo dotyczy sprzedawców.

W 1923 roku, jej katalog zawiera osiemdziesiąt produktów pielęgnacyjnych, sto sześćdziesiąt produktów do makijażu, „Reducing preparation” oraz kremy wyszczuplające. Helena Rubinstein, kreatorka z intuicją, da się również poznać jako wyjątkowa kobieta businessu. W 1928 roku, kilka miesięcy przed krachem na giełdzie, na przekór wszelkim oczekiwaniom, sprzedaje swoją firmę za osiem milionów dolarów. Cały Nowy Jork zgadza się, że operacja ta była wyjątkową bystrością finansową.

W powojennym Paryżu, drobna, żywa kobieta codziennie rano dojeżdża metrem do pracy w małym sklepie bez elektryczności na Faubourg-Saint-Honoré. To Helena Rubinstein, która stała się księżniczką Gourielli. Holokaust zabiera część jej rodziny. Niemcy przejęli lub zniszczyli wszystkie ich dobra w Europie. Mając siedemdziesiąt lat i będąc multimilionerką w Stanach Zjednoczonych, jest jednak gotowa zacząć od nowa i poświęcić temu taką samą energię i zapał jak w Melbourne. Ponownie, opracowuje kremy, umieszcza je w słoikach i sprzedaje. Spragnione urody Paryżanki odpowiadają z entuzjazmem: sprzedaż zwiększa się. Pięć lat później, firma Helena Rubinstein staje się numerem jeden w Europie.

Helena Rubinstein, kobieta wizji, stworzyła markę wyprzedzającą epokę. Dzisiaj, firma Helena Rubinstein nadal dostosowuje się do zasad narzuconych przez swoją kreatorkę. Stanowią one jej etykietę. A ponieważ Helena Rubinstein opracowywała produkty pielęgnacyjne wyprzedzające naukę, każde wprowadzanie na rynek nowego produktu musi być poparte postępem technologicznym.

  • Oceń artykuł:
    Wszystkich ocen: 2013

Komentarze

  • neska80, 2010-10-03 12:54
    neska80
    Bardzo dziękuję Redakcji Wizażu za ten artykuł! Nie miałam do tej pory pojęcia, że Helena Rubinstein była odważną, jak na tamte niesprzyjające kobietom czasy, pionierką, genialną wizjonerką( niewiele firm i fortun ustrzegło się przed nowojorskim krachem z 1929r...). Wzór godny naśladowania przez co postać wydaje się bardzo współczesna! nie przypuszczałam, że kobieta ta tworzyła swoje kosmetyki 100 lat temu...
    Zgłoś
  • rozważna_i_romantyczna, 2009-09-10 12:23
    rozważna_i_romantyczna
    Dziękuję za ten artykuł. Rzeczywiście niesamowicie nietuzinkowa postać, a jej postawa życiowa jest bardzo motywująca.
    Zgłoś
  • redakcja, 2009-09-10 08:17
    redakcja
    Jean Cocteau nazywał ją cesarzową piękna. Wymagająca, pasjonatka, zdecydowana, ciekawa, pewna siebie i czarodziejka - Helena Rubinstein była osobą inną niż wszyscy. Wiedziała jak połączyć przedsiębiorczość z rodzącą się kosmetologią. czytaj więcej
    Zgłoś
Najnowsze artykuły
Ostatnio dodane nowości

Konkursy i testywięcej »

Wydarzenia i Promocjewięcej »


Zamknij