Poprzedni artykuł: Test start: olej kokosowy jako płukanka do ust Następny artykuł: Urodowe zastosowania kostek lodu

Jedzenie, które zapobiega zmarszczkom

Pielęgnacja,
,
, tagi: superfood, zdrowe odżywianie, pielęgnacja skóry
Do pewnego momentu żyjemy dniem i cieszymy się każdym kolejnym osiągnięciem. Kiedy zauważamy jednak pierwsze drobne zmarszczki i siwe włosy, nachodzi nas pewna refleksja. Czy naprawdę już się starzejemy? Nie da się ukryć, że w pewnym wieku nasz metabolizm po prostu zwalnia, a skóra nie nadąża z produkcją kolagenu i elastyny.

Największym wrogiem jędrnej skóry jest czas, ale błędem byłoby zrzucać wszystko na jej starzenie się. Szkodliwe działanie promieni słonecznych, alkohol, a czasem i papierosy powodują, że organizm w walce z wolnymi rodnikami jest bezbronny.

Istnieje na szczęście co najmniej jeden sposób na to, aby go wspomóc. Mowa oczywiście o diecie. To, co jemy, wpływa na jędrność skóry, jej koloryt oraz umiejętność bronienia się przed czynnikami zewnętrznymi. Oto propozycje produktów bogatych w przeciwutleniacze, które mogą znacząco opóźnić pojawienie się kolejnych zmarszczek.

Nasiona czarnego sezamu

Stosowane w kuchni azjatyckiej nasiona czarnego sezamu bogate są m.in. w kwas oleinowy, aminokwasy będące skutecznymi antyoksydantami, błonnik i potas, które sprzyjają tak oczyszczaniu organizmu z toksyn, jak i pielęgnacji anti-aging. Dodając je do niemalże każdego posiłku, można liczyć na poprawę kondycji nie tylko skóry, ale i włosów oraz paznokci.

Awokado

W przeciwieństwie do innych owoców, awokado zawiera tzw. zdrowe tłuszcze, które chronią DNA komórek przed działaniem wolnych rodników. Jego obecność w diecie służy więc utrzymaniu promiennej skóry. Owoc można podawać razem z pomidorami, papryką, łososiem i kiełkami. Zawsze można też skorzystać z propozycji blogerki kulinarnej Colette Dike i stworzyć apetyczne, zdrowe kanapki.

Nasiona dyni

Bogate w minerały, w tym cynk, siarkę, a także w witaminę E oraz kwasy tłuszczowe omega-3 nasiona dyni uchodzą za dobre źródło przeciwutleniaczy. Jedząc je na surowo (delikatne tłuszcze pod wpływem ciepła ulegają zniszczeniu), można wspomóc profilaktykę anti-aging, a także walkę z bliznami potrądzikowymi.

Ryby

Wspomniane już kwasy omega-3 ujędrniają skórę, zapobiegają utracie wody, a do tego redukują zaczerwienienia i podrażnienia. Ich bogatym źródłem jest olej lniany, który stosuje się m.in. w pielęgnacji skóry atopowej. Aby włączyć zdrowe kwasy do diety, należy regularnie spożywać ryby, m.in. łososia i halibuty. Ostatecznie można je zastąpić krewetkami oraz tofu.

Żywność bogata w selen

Służący budowaniu elastyczności skóry selen jest naturalnym źródłem przeciwutleniaczy, które intensywnie chronią skórę przed szkodliwym działaniem promieni słonecznych. Jednym z najbogatszych źródeł selenu są orzechy brazylijskie, choć sporą dawkę tego minerału dostarczają nam również ostrygi, piersi z indyka czy tuńczyk.

Rośliny strączkowe

Włókna kolagenowe zbudowane są z aminokwasów, a zatem dieta wprowadzona z myślą o zdrowiu skóry powinna być także bogata w białko. Kondycji cery służą zarówno białka pochodzenia zwierzęcego (drób, ryby, jaja), jak i pochodzenia roślinnego (rośliny strączkowe, tofu).

Pomidory

Wiedziałyście, że pomidory zawierają naturalną ochronę przeciwsłoneczną? Chociaż nie zastąpi ona filtrów nakładanych bezpośrednio na skórę, będący silnym przeciwutleniaczem likopen zmniejsza ryzyko oparzeń słonecznych i neutralizuje wolne rodniki. Aby zauważyć efekty, należy jednak sięgać po pomidory starych odmian będących przeciwieństwem bezsmakowych pomidorów szklarniowych.

Warzywa i owoce bogate w witaminy C i E

Budowie włókien kolagenowych oraz poprawie zdolności komórek do regeneracji służy także witamina C, którą znajdziemy m.in. w cytrusach, truskawkach, brokułach czy w papryce. Dobrym jej źródłem jest także papaja, która dostarcza nam także innego ważnego antyoksydantu – witaminy E chroniącej komórki przed szkodliwym działaniem promieni UV i pozostałych czynników środowiskowych. Alternatywą dla zdrowej papai jest kiwi, również bogate w witaminy C i E.

Czytaj też: Tanie odchudzanie

zdjęcia: Fotolia

Polecany film


Komentarze

Ładowanie komentarzy...

Dodaj komentarz

Użytkownik niezalogowany

18 sierpnia 2018, 10:35

Nasze propozycje