Logowanie
Logowanie. Proszę czekać
Nie posiadasz jeszcze konta? Zarejestruj się!
Przypomnij hasło
Rejestracja
Płeć: *

Administratorem danych osobowych jest Edipresse Polska SA z siedzibą przy ul. Wiejskiej 19 w Warszawie. Dane będą przetwarzane w celu świadczenia usług za pomocą portalu oraz w celach marketingowych zgodnie z zakresem udzielonych powyżej zgód.

Osoba podająca dane ma prawo dostępu do treści swoich danych oraz ich poprawiania. Podanie danych osobowych oraz wyrażenie zgody na ich przetwarzanie jest dobrowolne. Dane mogą być udostępnione innym podmiotom z grupy kapitałowej Edipresse Polska SA.

Rejestracja. Proszę czekać
Nie możesz się zalogować? Przypomnij hasło
Masz już konto? Zaloguj się!
Odzyskiwanie utraconego hasła
Odzyskiwanie utraconego hasła. Proszę czekać
Nie posiadasz jeszcze konta? Zarejestruj się!
Masz już konto? Zaloguj się!

Poprzedni artykuł: Ultra PIĘKNE TWARZ I CIAŁO! Następny artykuł: Poznaj wyniki specjalnego testu Płynu Micelarnego Garniera z olejkiem...

Medycyna anti-aging wykształca zdrowe nawyki?

Pielęgnacja,
,
, tagi: zdrowe odżywianie, aktywność fizyczna, medycyna anti aging, superfoods
Medycyna estetyczna kwitnie. W klinikach wciąż przybywa zabiegów, chętnych do zatrzymania upływu czasu również jest coraz więcej. Choć nie wszystkich na to stać, jest co najmniej jedna rzecz, z której każdy powinien się cieszyć. To właśnie lekarzom medycyny estetycznej możemy zawdzięczać nacisk na działania anti-aging, które wbrew pozorom nie muszą sprowadzać się do poddawania się odmładzającym zabiegom.

Nie stać mnie na zabieg, ale na zmianę nawyków żywieniowych i ćwiczenia na świeżym powietrzu – już owszem. Dokładnie z takiego założenia wychodzi niejedna osoba, która zamiast korzystać z dobrodziejstw, jakie oferują nam kliniki medycyny estetycznej, skłania się w stronę holistycznego podejścia do piękna. Pragnienie młodego wyglądu zachęciło nas do stosowania diety bogatej w produkty typu superfoods oraz do aktywności fizycznej.

Niektórzy na amatorach zabiegów estetycznych zwykli wieszać psy. Kolejne dawki botoksu i wypełniaczy wydają się im niezrozumiałe. Faktom nie da się jednak zaprzeczyć - medycyna anti-aging wykształca zdrowe nawyki i za to powinnyśmy lekarzom wręcz podziękować.

Wpływ aktywności fizycznej na zdrowie

Wraz z rosnącą popularnością zabiegów anti-aging daje się zauważyć większy nacisk na zdrowe odżywianie oraz aktywność fizyczną. Nasze obserwacje potwierdza m.in. trenerka personalna Adrianna Palka. - Same zabiegi dają krótkotrwały efekt. Jeżeli chcemy naprawdę długo dobrze wyglądać musimy połączyć je z ruchem i zdrowym odżywianiem. Aktywność fizyczna i zdrowa dieta umożliwiają polepszenie kondycji całego organizmu, przez co wyglądamy młodziej i piękniej – mówi.

Jeszcze 5 czy 10 lat temu zawód trenera osobistego brzmiał dość egzotycznie i kojarzył się głównie z szeroko rozumianym światem gwiazd show-businessu. Dzisiaj, za sprawą chociażby mediów społecznościowych, usługi takiego trenera znajdują się w zasięgu niemal każdego. Widząc efekty profesjonalnie opracowanych planów treningowych, dostrzegłyśmy wreszcie, że na aktywności fizycznej korzysta nie tylko nasza sylwetka. Gdyby rozpatrywać ją w kategoriach medycyny anti-aging, okazałoby się, że wpływa także na opóźnianie starzenia.

- Według powszechnej opinii medycyna anti-aging to tylko zabiegi odmładzające i usuwające defekty estetyczne. Moim zdaniem aktywność fizyczna i zdrowe odżywianie powinny stanowić równie istotną cześć należącą do tego działu medycyny. Poprawiając sylwetkę i wykonując ćwiczenia, zmieniamy skład tkankowy naszego ciała. Poprzez wzmożone ukrwienie wszystkich warstw skóry odżywiamy ją, dzięki czemu jest odpowiednio natleniona i ujędrniona. To wszystko składa się na wolniejsze starzenie naszego ciała – tłumaczy Adrianna Palka.

Na tym etapie trudno rozstrzygnąć, co wymaga więcej czasu: aktywność fizyczna czy wprowadzenie zdrowszych nawyków żywieniowych. Jak twierdzi nasza rozmówczyni, jeżeli chodzi o aktywność fizyczną, wszystko zależy od tego, z jakiego pułapu startujemy. - Jeżeli mamy dużo zbędnych kilogramów i przez lata zaniedbywaliśmy swój organizm, to wymaga większego nakładu pracy. Tak więc jest to sprawa indywidualna – podkreśla.

Wbrew pozorom, aktywność fizyczna, której podjęło się z powodu chęci odmłodzenia organizmu, nie wymaga jednak nie wiadomo jakiego zaangażowania. - Przeciętnie wystarczy poświęcić na aktywność fizyczną ok. 3h w tygodniu urozmaiconego treningu, aby zachować zdrowy i młody wygląd naszego ciała. Musimy pamiętać o zachowaniu odpowiedniej diety, bo bez niej ani rusz. Wybierajmy schody, a nie windę. Jeśli to możliwe wybierajmy spacer, a nie jazdę samochodem do pracy. Jedzmy warzywa i owoce i unikajmy stresu – przekonuje trenerka.

Moda na zdrowe odżywianie

W ferworze zajęć może nam niestety umknąć, że w medycynie anti-aging również sprawdza się słynne powiedzenie „jesteś tym, co jesz”. Jak wiadomo, na skórę najlepiej działać od wewnątrz i z zewnątrz, a nic jej tak nie pomoże, jak codzienna troska. Jeśli o pielęgnacji przypominamy sobie od czasu do czasu, a więc ograniczamy się tylko do sporadycznych wizyt w gabinecie medycyny estetycznej, na efekty nie będziemy musiały długo czekać. Niezdrowy tryb życia potrafi zniweczyć rezultaty nawet najlepszych zabiegów odmładzających.

Tu zjawia się na szczęście moda na zdrowe odżywianie, która coraz częściej nakierowana jest nie tylko na odchudzanie, ale właśnie na walkę z upływającym czasem. Odpowiednio dobrane produkty mogą w końcu stać się bronią przeciwko szkodliwemu działaniu czynników zewnętrznych. Wystarczy tu wspomnieć chociażby o warzywach i owocach bogatych w przeciwutleniacze, które neutralizują wolne rodniki.

Chociaż w ułożeniu diety dobrze jest zdać się na specjalistę, który weźmie pod uwagę nasze aktualne wyniki badań i dokuczające nam schorzenia, zmiana nawyków żywieniowych na zdrowsze jest dzisiaj znacznie łatwiejsza niż przed kilkoma laty.

Doskonałym źródłem inspiracji są w końcu blogi kulinarne, prowadzone zarówno przed pasjonatów zdrowego odżywiania, jak i wykwalifikowanych dietetyków. Nie da się nie wspomnieć także o lansowanych na Instagramie trendach, dzięki którym zapewne niejedna internautka przekonała się do możliwości kuchni azjatyckiej czy dających wiele możliwości słodkich ziemniaków oraz owoców awokado. Jak się okazuje, dieta bogata w produkty typu superfoods cieszy się sporym zainteresowaniem nawet na tle typowych diet odchudzających.

- Taka dieta cieszy się coraz większą popularnością. Jest to po części moda, która popularyzowana jest na łamach magazynów lifestylowych, a po części coraz większa świadomość ludzi odnośnie tego, które produkty są najzdrowsze – przyznaje Ewa Trusewicz, dietetyk, dietcoach oraz promotorka aktywności fizycznej. - Przydaje się tutaj jednak trochę zdrowego rozsądku, ponieważ mamy też polskie superfoods, które nie ustępują tym znanym, zagranicznym, np. porzeczka, dzika róża (zamiast goi) czy chociażby siemię lniane (zamiast nasion chia) albo kasza gryczana (zamiast quinoa) – dodaje.

Superżywność – dieta anti-aging?

Czy jadłospis bogaty w superżywność można jednak uznać za dietę anti-aging? Zdaniem Ewy Trusewicz – jak najbardziej tak. - Produkty te mogą działać anti-aging w różny sposób. Po pierwsze, dużo z nich ma bardzo wysoki potencjał antyoksydacyjny, który można nawet zmierzyć za pomocą specjalnej listy ORAC (ang. Oxygen Radical Absorbance Capacity – zdolność pochłaniania reaktywnych form tlenu przez przeciwutleniacze). Im wyższa pozycja na liście, tym dany produkt skuteczniej wymiata nam wolne rodniki, a jak wiemy, jest to jedna z głównych przyczyn starzenia się – tłumaczy.

Jak widać, jeśli bardziej niż na odchudzaniu zależy nam na pielęgnacji skóry od wewnątrz, powinnyśmy sięgać po żywność bogatą w przeciwutleniacze. Lista takich produktów ciągnie się w nieskończoność, pierwsze pozycje nie pozostawiają jednak złudzeń.

Według klasyfikacji ORAC najlepszymi źródłami antyutleniaczy są sumak, goździki, amalaki, sorgo, oregano, rozmaryn, tymianek, grzyby Chaga, proszek z owoców baobabu, cynamon i kurkuma. W przygotowywaniu posiłków warto więc stosować przyprawy i zioła, które nie tylko dodają potrawom smaku, ale i wspomagają ochronę antyoksydacyjną organizmu.

Właściwości produktów superfoods działają przeciwstarzeniowo także na inne sposoby. - Po drugie, produkty takie mogą zawierać dużą ilość przeciwzapalnych kwasów omega-3 (siemię lniane, chia, nasz polski śledź, orzechy włoskie).

Po trzecie, zawierają właściwości przeciwnowotworowe – hamują proces kancerogenezy (np. brokuły czy jarmuż). Po czwarte, zawierają dużą ilość błonnika, który przyspiesza pasaż jelitowy, potrafi zmniejszyć poziom cholesterolu we krwi oraz wchłonąć toksyny (np. płatki owsiane). Po piąte, działają przeciwzapalnie (cynamon, imbir) czy przeciwgrzybiczo i przeciwwirusowo (czosnek) – wylicza Ewa Trusewicz.

Może wydawać się, że zabiegi estetyczne są o wiele prostsze i dają szybsze efekty. Jednak nie tędy droga. Nie sztuką jest odmłodzić się na chwilę, sztuką jest zachować młody wygląd jak najdłużej. Do tego potrzeba jednak szerokiego działania, nakierowanego na kondycję całego ciała. Nie bez powodu mówi się, że stan naszej skóry doskonale odzwierciedla to, co dzieje się wewnątrz organizmu. Nadmiar stresu, spożywanie śmieciowego jedzenia i siedzący tryb życia owocują niestety słabymi włosami, poszarzałą cerą i głębokimi zmarszczkami.

Na holistycznym podejściu do opóźniania starzenia się organizmu i skóry można naprawdę wiele zyskać. - Przede wszystkim możemy spotęgować efekt młodego wyglądu i utrwalić go na dłuższy czas. Aktywność fizyczną i zdrową dietę powinniśmy praktykować całe życie. Zabiegi anti-aging powinny być dodatkiem w chwili kiedy jest ona naprawdę potrzebna, bądź pozwoli dopieścić wypracowany wcześniej efekt – przekonuje trenerka Adrianna Palka.

Czytaj też: Zupy oczyszczające. Kolejna dieta cud czy dobry sposób na zdrowie?


Zobacz także

Polecany film

Serum na zmarszczki

Komentarze

Ładowanie komentarzy...

Dodaj komentarz

Użytkownik niezalogowany

10 grudnia 2016, 02:02