Wróć   Forum Wizaz.pl > Zdrowie i Medycyna > Dietetyka

Notka

Dietetyka Forum poświęcone tylko i wyłącznie zdrowemu odżywianiu, dietom i suplementacji.
Tutaj dyskutujemy tylko o zdrowym odżywianiu, gdzie wyznacznikiem jest kaloryczność dobowa omawianych diet - muszą one mieć ponad 1000 kcal. Diety poniżej 1000 kcal mogą być opisywane jedynie w Krzywym Zwierciadle.

Odpowiedz
 
Narzędzia
Stary 2009-04-12, 09:59   #1
Ilena
Zakorzenienie
 
Avatar Ilena
 
Zarejestrowany: 2006-04
Lokalizacja: mazowieckie
Wiadomości: 4 655
białko serwatkowe wspomaga odchudzanie

Białka to duże, organiczne cząsteczki (makrocząsteczki) zbudowane, z co najmniej stu aminokwasów połączonych między sobą wiązaniem peptydowym. W świecie organizmów
żywych wszystkie białka buduje dwadzieścia standardowych aminokwasów, tzw. proteogennych: glicyna, alanina, walina, leucyna, izoleucyna, prolina (aminokwasy alifatyczne); fenyloalanina, tyrozyna, tryptofan (aminokwasy aromatyczne); seryna, treonina (zawierające grupę -OH), cysteina, metionina (aminokwasy siarkowe, zawierające grupę -SH); lizyna, arginina, histydyna (aminokwasy zasadowe); kwas asparaginowy, kwas glutaminowy, asparagina, glutamina (aminokwasy kwaśne).

Białka odgrywają kluczową rolę w funkcjonowaniu organizmu. Stanowią około 15 procent masy ciała. Ten jeden z najważniejszych makroskładników pożywienia pełni szereg bardzo ważnych funkcji, których nie sposób wszystkich wymienić. Do najważniejszych zadań białka należą:
- katalizowanie reakcji chemicznych zachodzących w żywych organizmach (wszystkie enzymy to właśnie białka),
- transportowanie i magazynowanie różnych cząsteczek i jonów, np. białko o nazwie transferyna jest przenośnikiem żelaza
we krwi,
- uczestnictwo w odpowiedzi immunologicznej; białka ze względu na swoją ogromną różnorodność strukturalną pełnia rolę cząsteczek rozpoznających obce substancje w organizmie, czyli przeciwciał,
- wytwarzanie i przekazywanie impulsów nerwowych; białka receptorowe są odpowiedzialne za wyłapywanie specyficznych bodźców, np. fotoreceptor jakim jest rodopsyna,
- tworzenie układów kurczliwych; np. aktyna i miozyna znajdujące się w mięśniach umożliwiają ich skurcz,
- dostarczanie energii; w tzw. diecie zachodniej procent energii z białka wynosi średnio 12-15.
Głównym źródłem białka dla człowieka jest pożywienie. Organizm ludzki potrafi syntetyzować większość aminokwasów (są to tzw. aminokwasy endogenne, in. nieniezbędne). Istnieje jednak osiem takich, których ustrój nie umie wytworzyć (aminokwasy egzogenne, in. niezbędne). Do tej grupy należą: leucyna, izoleucyna, fenyloalanina, lizyna, metionina, treonina, tryptofan i walina. Histydyna, arginina i seryna to aminokwasy względnie egzogenne, czyli takie, które pomimo endogennej syntezy nie pokrywają potrzeb organizmu podczas specyficznych warunków takich, jak szybki wzrost czy choroba. Funkcjonuje również pojęcie aminokwasy względnie endogenne. Należą do nich cysteina, która może powstać z metioniny i tyrozyna mogąca powstać z fenyloalaniny. Białko zawarte w produktach żywnościowych różni się pod względem jakości. Różnice te dotyczą składu aminokwasowego. Decydujący wpływ na wartość biologiczną białka ma zawartość i proporcje aminokwasów egzogennych. Białka pełnowartościowe, czyli te o wysokiej wartości odżywczej posiadają w swoim składzie wszystkie aminokwasy niezbędne w odpowiedniej ilości i proporcji dla organizmu, dlatego też są zużywane do syntezy białek ustrojowych. Produkty pochodzenia zwierzęcego takie jak mięso, ryby, jaja, mleko i jego przetwory są najlepszym źródłem pełnowartościowego białka. Jest ono również łatwo dostępne z tej żywności (strawność około 95%). Artykuły spożywcze pochodzenia roślinnego zawierają zazwyczaj białko niepełnowartościowe, wyjątkiem jest soja i jej przetwory, które charakteryzują się przyzwoitą jakością tegoż makroskładnika. Niestety dostępność białka z produktów roślinnych jest około 15-35% niższa niż ze zwierzęcych. W codziennej diecie 2/3 białka powinno być pochodzenia zwierzęcego, a 1/3 roślinnego.
Aby białka były odpowiednio wykorzystane w ustroju musi być zapewniony właściwy dowóz energii z węglowodanów i tłuszczów. W przeciwnym wypadku uwolnione w procesie trawienia aminokwasy są zużywane na cele energetyczne, a nie do syntezy białek wewnątrzustrojowych.
Białko a odchudzanie
Białko odgrywa bardzo ważną rolę w procesie odchudzania. Ten makroskładnik posiada największą „moc" sycącą, a także generuje największy wydatek energetyczny związany z jego trawieniem spośród pozostałych składników żywności (tzw. termogeneza poposiłkowa).
Podczas odchudzania powinno się obniżać energetyczność diety głównie kosztem węglowodanów prostych oraz tłuszczu. Podaż białka nie powinna ulec zmniejszeniu, ale także nie powinno się drastycznie zwiększać spożycia białka ze względu na jego obciążający wpływ na nerki. Norma na białko dla dorosłego człowieka wynosi 0,8 - 1 g/kg prawidłowej masy ciała/dzień. Okolicznością uprawniającą do zwiększenia podaży białka jest prowadzenie sportowego trybu życia, dlatego jeśli odchudzania jest połączone z intensywnymi ćwiczeniami można pozwolić sobie na nieznaczne zwiększenie udziału białka w diecie (ok. 1,2 g/kg m.c. dziennie).
Ze względu na redukcję ilości spożywanej żywności bardzo ważne jest zwracanie uwagi na jakość artykułów żywnościowych - wybieraj produkty bogate w pełnowartościowe białko, w celu dostarczenia wszystkich niezbędnych aminokwasów. Należy pamiętać, że jeśli już zwiększamy podaż białka w diecie to musi za tym iść zwiększenie podaży płynów, gdyż białko ma właściwości diuretyczne. Trzeba również zwrócić uwagę na witaminy z grupy B, które biorą udział w przemianach białka, dlatego spożywanie produktów zbożowych z pełnego przemiału jest mile widziane.







Jak już mamy podstawowe informacje na temat białka to:

Moja mama stosowała koktajl białkowy i schudła 2-3kg ale jak mój chłopak zobaczył tabele odżywczą to od razu polecił jej inne smakowe białko. Po spożyciu białka człowiek czuje się przez długi czas najedzony. Moja mama w ogóle nie miała ochoty jeść. Wcześniej piła 42g biała na 100g teraz będzie miała taką odżywkę że będzie 76g białka na 100g.
Tak sobie pomyślałam że człowiek mało białka dostarcza same węglowodany prawie. Może to będzie sposób na odchudzanie u mojej mamy. Wiadomo jak to kobieta starsza ma dziwne nawyki żywieniowe które powoli zmieniam.


Aktualnie będziemy kupować:
Megabol Isoplex ( są trzy smaki )
dodałam tabele odżywczą


edycja: a jednak zdecydowałyśmy się na białko firmy trec ale tabela jest podobna
Załączone zdjęcia
Rodzaj pliku: jpg tabela_isoplex.jpg (33,9 KB, 142 załadowań)

Edytowane przez Ilena
Czas edycji: 2009-05-01 o 17:40
Ilena jest offline   Odpowiedz cytując
Stary 2009-04-15, 19:04   #2
Ilena
Zakorzenienie
 
Avatar Ilena
 
Zarejestrowany: 2006-04
Lokalizacja: mazowieckie
Wiadomości: 4 655
Dot.: białko serwatkowe wspomaga odchudzanie

Producent: Trec Nutrition
Ultimate Protein
Opakowanie: 2750 g + 20%
100 g zawiera:
Białko 73 g
Węglowodany: 7,1 g
Tłuszcz: 5,40 g
Skład: : koncentrat białka serwatkowego 80%, białko mleka 85%

kupiłyśmy z mamą o smaku czekoladowym za 55zł pychotka naprawdę bardzo smaczne Teraz czekamy na efekty Fakt wypiłam na kolację i czuje się bardzo syta mama miała rację
Załączone zdjęcia
Rodzaj pliku: jpg ULTI900.jpg (71,0 KB, 80 załadowań)
Ilena jest offline   Odpowiedz cytując
Stary 2009-05-01, 14:09   #3
Ilena
Zakorzenienie
 
Avatar Ilena
 
Zarejestrowany: 2006-04
Lokalizacja: mazowieckie
Wiadomości: 4 655
Dot.: białko serwatkowe wspomaga odchudzanie

białko jest bardzo sycące ... moja mama pije je o 11 i o 19 w ogóle nie ma ochoty na jedzenie i słodycze .. to dobrze bardzo jej to pomaga .. a przy okazji dieta uzupełniona w białko
Ilena jest offline   Odpowiedz cytując
Stary 2009-05-01, 17:05   #4
anniaa
 
Avatar anniaa
 
Zarejestrowany: 2005-07
Wiadomości: 13 691
Dot.: białko serwatkowe wspomaga odchudzanie

takie same efekty osiagnie sie dostarczajac białko z pozywienia..
odzywki białkowe sa po prosto po to aby dostarczyc braki ilosci białka w diecie - jak czasem nie mamy jak / nie mamy ochoty na jakies źródła białka to pijemy odżywkę.
Odzywki białkowe nie wspomagaja odchudzania = pija ja osoby na redukcji jak i na masie
__________________

Nigdy nie zmienisz swojego życia dopóki nie zmienisz czegoś, co codziennie robisz..

anniaa jest offline   Odpowiedz cytując
Stary 2009-05-01, 17:42   #5
Ilena
Zakorzenienie
 
Avatar Ilena
 
Zarejestrowany: 2006-04
Lokalizacja: mazowieckie
Wiadomości: 4 655
Talking Dot.: białko serwatkowe wspomaga odchudzanie

ahhh na początku wkleiłam artykuł żeby nie było takich postów bo to wszystko jest tam napisane a potem już w swoim poście stwierdziłam że większość ludzi dostarcza dużo węgli i mało białka.. ułożyłam mojej mamie dietę gdzie jest białka dużo więcej niż wcześniej oraz mniej węgli ale nikt nie jest w stanie zjeść tyle żeby dostarczyć go w odpowiedniej ilości więc kupiłam jej białko które polecił mi mój TŻ .. nareszcie moja mama nie ma ataków głodu nie ma ochoty na słodycze i dużo lepiej funkcjonuje jej brzuszek .. wiec dlatego dałam taki a nie inny tamt : białko wspomaga odchudzanie .... nie powiedziałam ze odchudza czy ze spali za ciebie wiec nie wiem skad ta odpowiedz... napisane jest tez w tym artykule jak przeliczać ile białka potrzebuje nasz organizm wiec jasne jest ze jak zaspokajamy norme to białko jest zbędne ale wystarczy przeczytać artykuł żeby wiedzieć że już to napisałam wszytsko a nie tylko nazwę tematu.. Nazwa musi przyciągąć i zainteresować .. nie powiedziałam że picie białka spali tłuszcz za nas

---------- Dopisano o 17:42 ---------- Poprzedni post napisano o 17:34 ----------

Cytat:
Napisane przez Ilena Pokaż wiadomość
Podczas odchudzania powinno się obniżać energetyczność diety głównie kosztem węglowodanów prostych oraz tłuszczu. Podaż białka nie powinna ulec zmniejszeniu, ale także nie powinno się drastycznie zwiększać spożycia białka ze względu na jego obciążający wpływ na nerki. Norma na białko dla dorosłego człowieka wynosi 0,8 - 1 g/kg prawidłowej masy ciała/dzień. Okolicznością uprawniającą do zwiększenia podaży białka jest prowadzenie sportowego trybu życia, dlatego jeśli odchudzania jest połączone z intensywnymi ćwiczeniami można pozwolić sobie na nieznaczne zwiększenie udziału białka w diecie (ok. 1,2 g/kg m.c. dziennie).
Dla tych którym nie chce się szukać. Moja mama uzupełnia białko zgodnie z wyliczeniami. To nie jest tak że a dziś pije tyle bo mi się tyle podoba.

Edytowane przez Ilena
Czas edycji: 2009-05-01 o 17:37
Ilena jest offline   Odpowiedz cytując
Stary 2010-04-29, 21:45   #6
Koralyn
Raczkowanie
 
Avatar Koralyn
 
Zarejestrowany: 2010-03
Lokalizacja: Krk
Wiadomości: 271
Dot.: białko serwatkowe wspomaga odchudzanie

wszyscy zachwalaja suplementy, ale co z chemia w nich zawrta? co myslicie? czy sa naprawde zdrowe? np. wiekszosc ma aspartam, a to rakotworczy zwiazek:/ czy istnieja naprawde zdrowe suplementy do kupienia, tak ze ktos moze z pewnoscia pwoiedziec ze nie szkodza? (pomijajc oczywiscie fakt ze szkodza na watrobe, jak zreszta kazda dieta bialkowa, ktora ja obciaza).
__________________
74 kg...72 kg...70 kg...66 kg... 63 kg....59... ---> 55 kg (3 kg do schudnięcia)

BEZGLUTENOWO:
http://bez-glutenowo.blogspot.com
Koralyn jest offline   Odpowiedz cytując
Stary 2010-04-29, 22:27   #7
Wyrak
Zakorzenienie
 
Avatar Wyrak
 
Zarejestrowany: 2008-02
Wiadomości: 18 583
Wpisy w blogu: 8
Smaczny profil Wyrak
Smaczne przepisy1
Dot.: białko serwatkowe wspomaga odchudzanie

Cytat:
Napisane przez Koralyn Pokaż wiadomość
wszyscy zachwalaja suplementy, ale co z chemia w nich zawrta? co myslicie? czy sa naprawde zdrowe? np. wiekszosc ma aspartam, a to rakotworczy zwiazek:/ czy istnieja naprawde zdrowe suplementy do kupienia, tak ze ktos moze z pewnoscia pwoiedziec ze nie szkodza? (pomijajc oczywiscie fakt ze szkodza na watrobe, jak zreszta kazda dieta bialkowa, ktora ja obciaza).
Abstrahujac od tego, ze podbijasz temat sprzed roku, to:

- jaka chemia w czym zawarta? O czym Ty piszesz?
- tak, sa zdrowe, a czemu maja nie byc?
- to kupuj bez aspartamu, jakiz problem; asparatam jest w masie pozywienia, bzdurne jest twierdzenie, ze przez to suplementy sa niezdrowe, tylko faktem jest, ze zywnosc zawierajaca aspartam jest niezdrowa.
- bialko nie szkodzi, bo i jak samo z siebie ma szkodzic?
- bzdura jest stwierdzenie ze szkodz na cokolwiek, szkodzic to moze nadmiar bialka w diecie, bialko jako takie jest w diecie niezbedne
__________________
Łajrak blog: http://wizaz.pl/forum/blog.php?u=288138

Myslisz, ze mu sie podobasz? Czyli rzecz o nadinterpretacji: http://wizaz.pl/forum/blog.php?b=2437

OCZY (patrz av) cisna mi na MOZG. Prosze wez to pod uwage przy czytaniu moich postow.
Wyrak jest offline   Odpowiedz cytując
Stary 2012-01-07, 09:37   #8
sugarfree87
Zadomowienie
 
Avatar sugarfree87
 
Zarejestrowany: 2007-01
Lokalizacja: Kraków
Wiadomości: 1 835
GG do sugarfree87
Dot.: białko serwatkowe wspomaga odchudzanie

Zastanawiam się właśnie nad zakupem koktajlu białkowego. Mój problem polega na tym że nie specjalnie przepadam za serkiem wiejskim, serkiem homo, twarogiem, tuńczykiem.... Podczas ośmiogodzinnego dnia pracy, poprostu nie mam co jeść i zapycham się węglowodanami (kanapki, jogurty...). Oczywiście staram się zabierać ze sobą jakiś posiłek w postaci sałatki, czy piersi z kurczaka z warzywami, ale nie zawsze mam czas dzień wcześniej żeby to przygotować. Dlatego zastanawiam się nad zastąpieniem jakiegoś posiłku w pracy takim koktajlem. Macie jakieś doświadczenia? Czy to jest sycące? Jakie firmy polecacie?
__________________
Wymienię 2 nowe błyszczyki NYX
http://wizaz.pl/forum/showthread.php...3#post24997463
sugarfree87 jest offline   Odpowiedz cytując
Stary 2012-01-07, 18:49   #9
Mlebidakin
Zakorzenienie
 
Avatar Mlebidakin
 
Zarejestrowany: 2008-10
Wiadomości: 6 665
Dot.: białko serwatkowe wspomaga odchudzanie

ja pije olimpu - b. smaczne, ale dla mnie za słodkie, nie dam rady dużo i często tego jeść
Mlebidakin jest offline   Odpowiedz cytując
Odpowiedz

Nowe wątki na forum Dietetyka


Ten wątek obecnie przeglądają: 1 (0 użytkowników i 1 gości)
 
Narzędzia

Zasady wysyłania wiadomości
Nie możesz zakładać nowych wątków
Nie możesz pisać odpowiedzi
Nie możesz dodawać zdjęć i plików
Nie możesz edytować swoich postów

BB code is Włączono
Emotikonki: Włączono
Kod [IMG]: Włączono
Kod HTML: Wyłączono

Gorące linki


Strefa czasowa to GMT +1. Teraz jest 07:45.

Wizaz.pl - Polityka poufności - Warunki dostępu - Góra