Poprzedni artykuł: Uczestniczka "Love Island" przeszła niesamowitą metamorfozę. Schudła p... Następny artykuł: Rolowanie ciała – co to jest i jakie daje efekty?

Dieta NFZ – darmowy generator jadłospisu. Co musisz wiedzieć?

Fitness,
,
, tagi: dieta
Dieta NFZ jest darmową formą jadłospisu dla użytkowników w wersji online. Zawiera spersonalizowane i ogólne menu na 7 lub 14 dni. Generuje również listę zakupów. Przepisy opierają się na diecie DASH. Brzmi interesująco?

Dieta NFZ jest w ostatnim czasie hitem wśród osób dbających o linię i starających się zdrowo odżywiać. Umieszczona została na otwartym w lutym, nowym portalu Narodowego Funduszu Zdrowia i jest całkowicie darmowa. Jak zaznaczają twórcy, jest jednak przykładowym jadłospisem dla osób zdrowych i pozbawionych alergii pokarmowych. Skomponowane przez specjalistów menu to przełożenie założeń diety DASH (planu żywieniowego chroniącego przed nadciśnieniem) na posiłki spożywane w ciągu dnia. 

Przedstawione propozycje diet mają na celu poprawę zdrowia, samopoczucia i wyglądu, osób w wieku powyżej 18 lat - czytamy na stronie NFZ.

Dieta NFZ – zasady

Dieta DASH (z ang. Dietary Approaches to Stop Hypertension) jest dietą zdrowotną, choć ze względu na niewielkie wyrzeczenia jest niezwykle popularna również jako ta, która pomaga zrzucić kilogramy. Od dawna figuruje w czołówce rankingu jako jedna z najzdrowszych diet. Jest bogata w warzywa i owoce, jednocześnie posiadając obniżoną zawartość nasyconych kwasów tłuszczowych (cholesterolu). Dieta kieruje się zasadą o mniejszej ilości soli i przetworzonego jedzenia. W skład produktów preferowanych w diecie NFZ, czyli DASH są ryby, drób, pełnoziarniste produkty zbożowe, orzechy, czy nasiona roślin strączkowych. Do tych, które ulegają ograniczeniu należą natomiast czerwone mięso, cukier (również w napojach) i słodycze.

W jakich ilościach należy spożywać produkty w diecie DASH? Pełnoziarniste w ilości ok. 6-7 porcji dziennie, warzywa i owoce - 4-5, chudy nabiał - 2-3 porcje.

Dieta NFZ – rejestracja i wersja bez logowania

Dieta NFZ bez logowania

Dieta NFZ bez logowania dostępna jest na stronie po kliknięciu opcji "wypróbuj", która znajduje się tuż pod okienkami do logowania i rejestracji. Bez wpisywania jakichkolwiek danych, użytkownik otrzyma dietę na 7 dni (również w opcji wegetariańskiej). Zostaje ona pobrana na dysk komputera (lub zapisana na innym urządzeniu) w formie pliku PDF. Składa się z pięciu posiłków o wartości 1200 kcal dziennie. Każdy z nich w zależności od stopnia trudności, zawiera sposób przygotowania, potrzebne produkty i wartość kaloryczną. W diecie znajdziemy m.in. jaglankę z gruszką, pieczonego halibuta, czy kotlet z batatów.

Darmowa dieta NFZ z rejestracją – wersja rozszerzona

Druga dieta NFZ z jakiej możemy skorzystać, dostępna jest po uprzedniej rejestracji i zalogowaniu. Po wpisaniu adresu e-mail i ustaleniu hasła, możemy w pełni korzystać z serwisu. Nie jest potrzebne jednak uwierzytelnianie naszego adresu e-mail.

Po zalogowaniu, dieta NFZ pomaga nam ustalić nasze BMI i zapotrzebowanie energetyczne. Poproszeni zostajemy o podanie płci, wagi, wzrostu, wieku oraz określenie stopnia swojej aktywności zaznaczając opcję z listy do wyboru. Możemy przypisać sobie m.in. wyczynowe uprawianie sportu, wysoką aktywność fizyczną, niską, ale też osoby leżącej w łóżku. Wpisanie danych umożliwia wygenerowanie przez dietę NFZ ważnych dla nas informacji. Dowiadujemy się, jaka jest najniższa wartość kaloryczna, jaką powinniśmy przyjmować w ciągu dnia, ale też określona zostaje potrzebna ilość kalorii do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Nasze BMI umieszczone zostaje na wykresie, który pokazuje, czy posiadamy nadwagę, mieścimy się w normie, a także, czy posiadamy któryś ze stopni otyłości. Do każdego z użytych pojęć zamieszczone jest wyjaśnienie.

Pod wygenerowanymi danymi znajdują się opcje diety NFZ. Do wyboru mamy sześć wariantów. Dietę DASH o wartości 1200, 1500, 1800, 2500, 3000 kalorii oraz inspiracje dla wegetarian. Klikając i zatwierdzając wybraną dla siebie opcję zostajemy przeniesieni do kalendarza z rozpisanymi posiłkami. Każdy z nich posiada listę produktów, czas i sposób przygotowania, kaloryczność oraz zawartość białka, tłuszczów i węglowodanów. Co ważne, posiada opcję wymiany posiłku w danym dniu na inny z udostępnionej listy.

W kolejnej zakładce znajduje się lista zakupów podzielona na konkretne dni, gdzie możemy zaznaczyć posiadane przez nas produkty, a następnie wygenerować i wydrukować plik zawierający te, które niezbędne są do przygotowania posiłków wedle ustaleń diety NFZ.

Dietę NFZ znajdziesz na oficjalnej stronie Narodowego Funduszu Zdrowia.

Źródło zdjęcia głównego: Jan Sedivy /Unsplash

Polecany film


Komentarze

Ładowanie komentarzy...

Dodaj komentarz

Użytkownik niezalogowany

27 lutego 2020, 17:56

Nasze propozycje