Poprzedni artykuł: Ograniczenie przemieszczania się przez koronawirusa - co ze spacerem i... Następny artykuł: Body positive - na czym polega?

Jak medytować? Poradnik dla początkujących

Fitness,
,
, tagi: medytacja
Medytacja ma efekt relaksujący i skupia się na poszerzaniu świadomości własnego ciała i umysłu. Dodatkowo pomoże nam się uporać ze stresem i gonitwą myśli. Jak zacząć medytować w domu?

Medytacja w domu ma na celu przede wszystkim poprawę kondycji naszego ciała i umysłu. Podobnie jak joga, pomaga nam się wyciszyć i uzyskać stan spokoju ducha pomimo stresu i przeszkód, jakie spotykają nas w życiu. Pozwala na zebranie myśli i kontrolowanie ich, jeśli jest wykonywana we właściwy sposób. Błędy, jakie wykonują osoby początkujące, są dużą przeszkodą na drodze do stanu pełnego spokoju i koncentracji. Sprawdźcie, jak przygotować się do medytacji i jak prawidłowo medytować.

jak zacząć medytować

Czym jest medytacja?

Medytacja to ćwiczenia mające na celu rozwój umysłowy lub wprowadzanie się w stan odmiennej świadomości. Dzięki niej możemy osiągnąć zewnętrzny spokój, poradzić sobie z codziennymi problemami i stresem, a także pozytywnie wpłynąć swoje zdrowie. Zazwyczaj przez naszą głowę przebiegają setki myśli podczas jednej minuty. Zaprzątamy sobie głowę wielu sprawami, często dosyć błahymi. Sztuka medytacji pomoże nam poznać swoje wnętrze i zacząć kontrolować myśli i uczucia, które kierują naszym życiem.

Co daje medytacja?

Medytacja ma świetny wpływ na nasze zdrowie i samopoczucie. Możemy liczyć między innymi na:

  • relaks i redukcję stresu,
  • złagodzenie stanów depresyjnych,
  • uregulowanie ciśnienia tętniczego,
  • kumulację energii,
  • spowolnienie tętna,
  • większą kontrolę nad naszymi myślami i uczuciami,
  • zwiększenie świadomości swojego ciała i umysłu,
  • osiągnięcie spokoju wewnętrznego.

Jak zacząć medytować?

Po pierwsze nie warto nadmiernie analizować rozpoczęcia medytacji. Ważne jest jedynie to, aby znaleźć miejsce, w którym możemy się w pełni wyciszyć. Powinno być to miejsce ciche i bez zbędnych rozpraszaczy. W tym momencie chcemy się zupełnie odciąć od otoczenia, dlatego warto wyciszyć telefon i puścić sobie mantry lub muzykę relaksacyjną.

Najlepiej medytuje się na siedząco, nie musi to być jakaś konkretna pozycja, lecz powinno być nam wygodnie i komfortowo. Nie polecana jest z kolei medytacja podczas leżenia, gdyż bardzo łatwo jest zasnąć, a nie o to nam chodzi!

Pora dnia nie ma większego znaczenia w procesie medytacji. Wybieramy moment, w którym mamy chwilę wolnego czasu i jest nam najłatwiej się wyciszyć. Jeśli jest taka możliwość, najlepiej znaleźć chwilę czasu na medytację z rana. 

Zobacz także: 

Medytacja dla początkujących

Na początku sztuka medytacji nie przychodzi nam łatwo, dlatego warto zacząć od krótkich sesji. Co prawda najlepiej, by medytacja trwała minimum 10-15 minut, ale możemy zacząć nawet od 2-3 minut i systematycznie zwiększać ten czas.

Największy błąd osoby, która dopiero zaczyna medytację, jest bardzo intensywne myślenie o tym, żeby wcale nie myśleć. Na początku drogi jest to zupełnie niemożliwe i nie przynosi żadnych efektów. Nasze myśli i tak będą krążyć. Chodzi jednak o to, by początkowo nimi nie kierować i nie wypierać, lecz starać się dać im płynąc według własnego toru.

Podobnie jak przy ćwiczeniu jogi niezbędne jest skupienie się na oddechu. W czasie medytacji powinniśmy oddychać spokojnie, głęboko i równomiernie. Aby pomóc sobie w "puszczeniu myśli" wolno, warto skupić swój umysł na procesie wdechy i wydechu i drodze, jaką wykonuje powietrze w naszych płucach. Można się również skupić na swoim ciele. Wystarczy skupiać się po kolei na każdym odcinku ciała i rozluźniać go w myślach.

zdjęcia: iStock

Polecany film


Komentarze

Ładowanie komentarzy...

Dodaj komentarz

Użytkownik niezalogowany

1 kwietnia 2020, 22:36

Nasze propozycje