Poprzedni artykuł: Test na szczupłość z Instagrama - dziewczyny naprawdę to robią Następny artykuł: Suchy post, czyli modna dieta z Instagrama, która może wywołać problem...

Koronawirus w Polsce: Sprawdź, czy nie obniżasz sobie odporności, ryzykując zakażeniem!

Koronawirus najbardziej zagraża osobom starszym, przewlekle chorym lub z obniżoną odpornością. A tą ostatnią sami możemy sobie niechcący obniżać... Dlatego dobrze wiedzieć, czego unikać, żeby nasz organizm był gotowy do walki z COVID-19!

Wciąż rośnie liczba zakażonych koronawirusem. W Polsce potwierdzono 205 przypadków zakażenia SARS-Cov-2. Jak dotąd z powodu COVID-19 zmarło w naszym kraju pięć osób. Co istotne – wszystkie cierpiały na "choroby towarzyszące". Koronawirus jest najbardziej niebezpieczny dla osób starszych, przewlekle chorych i z obniżoną odpornością.

Nic więc dziwnego, że specjaliści apelują, żeby szczególnie ostrożni byli ludzie po 55. roku życia i cierpiący na przewlekłe choroby (zwłaszcza cukrzycę, choroby serca, płuc i nerek). Równocześnie zachęcają wszystkich do zadbania o swoją odporność. Tymczasem wielu z nas, codziennie – zwykle nieświadomie – sobie ją obniża.

Fot.: iStock

Co obniża odporność organizmu?

Odporność człowieka zależy od sprawności działania jego układu immunologicznego – narządów limfatycznych (szpiku kostnego, grasicy, węzłów chłonnych, śledziony), transportujących limfę naczyń limfatycznych, przeciwciał, cytokin.

Wydolność układu immunologicznego spada wraz z wiekiem i może być świadomie zmniejszana w związku z leczeniem niektórych chorób (immunopresja przy atopowym zapaleniu skóry, reumatoidalnym zapaleniu stawów, toczniu, stwardnieniu rozsianym, chorobie Leśniowskiego-Crohna, przeszczepie organu).

Fot.: iStock

Ale ogromny wpływ na odporność ma także styl życia. A sprawność naszego układu immunologicznego zmniejsza się przez: 

  • BRAK SNU – niewysypianie się skutkuje zmniejszoną produkcją limfocytów (białych krwinek, które rozpoznają i likwidują zagrażające organizmowi chorobotwórcze wirusy, bakterie, grzyby),
  • INTENSYWNY I PRZEWLEKŁY STRES – przy okazji stresu organizm wytwarza większe ilości kortyzolu, czyli hormonu, który w niewielkich ilościach pozytywnie wpływa na organizm (między innymi działa przeciwzapalnie), ale jego nadmiar skutkuje immunosupresją – spowolnieniem procesu wytwarzania przeciwciał i komórek odpornościowych, to znaczy zmniejszeniem ilości limfocytów i zależnej od nich odporności,
  • NIEWŁAŚCIWA DIETA – spożywanie dużych ilości silnie przetworzonego i bogatego w tłuszcze zwierzęce jedzenia skutkuje nie tylko otyłością, ale też zmniejszeniem ilości limfocytów, za to zdrowe jedzenie (bogate w antyoksydanty) działa przeciwzapalnie i zwiększa ilość komórek odpornościowych,
  • DUŻE ILOŚCI CUKRU – spożywanie dużych ilości cukru przyczynia się do zmniejszenia zdolności białych krwinek do radzenia sobie z drobnoustrojami i osłabia działanie układu odpornościowego,
  • ALHOHOL – nadużywanie alkoholu upośledza dojrzewanie leukocytów i skraca ich życie, ale nawet jednorazowe spożycie alkoholu negatywnie wpływa na zdolność do odpowiedzi immunologicznej (reakcji odpornościowej),
  • PALENIE PAPIEROSÓW – dym papierosowy nie tylko osłabia działanie układu odpornościowego, ale także wzmacnia patologiczne odpowiedzi immunologiczne, czyli na przykład nasila choroby autoimmunologiczne.

Zobacz także: Mapa koronawirusa w Polsce pozwala na obserwację liczby zarażeń w czasie rzeczywistym. Sprawdź, gdzie jest najwięcej zakażonych osób!

Żeby zmniejszyć prawdopodobieństwo zachorowania na COVID-19, trzeba nie tylko odpowiednio myć ręce czy unikać większych skupisk ludzi, ale też zadbać o swoją odporność. A to oznacza przede wszystkim spożywanie pokarmów usprawniających pracę układu immunologicznego oraz unikanie wszelkich zachować, które mogłyby negatywnie na niego wpływać.

Zdjęcie główne: iStock

Polecany film


Komentarze

Ładowanie komentarzy...

Dodaj komentarz

Użytkownik niezalogowany

1 kwietnia 2020, 22:31

Nasze propozycje