Poprzedni artykuł: Ćwiczenia na plecy, które możesz zrobić w domu Następny artykuł: Dieta owsiankowa – efekty i przepisy

Płatki owsiane – na odchudzanie i na koncentrację

Płatki owsiane pomogą zrzucić zbędne kilogramy, obniżyć poziom cholesterolu i skupić się. Są tanie, a przepisów na ich przygotowywanie jest mnóstwo!

Płatki owsiane powinny znaleźć się w kuchni i jadłospisie każdej dbającej o zdrowie osoby! Ich wszechstronne działanie (także pielęgnacyjne) i przystępna cena oraz zaskakująco ilość sposobów, na jakie można je przygotowywać, sprawiają, że płatki owsiane są bezkonkurencyjne. Dzięki nim łatwiej jest zrzucić zbędne kilogramy, poradzić sobie z depresją, zapanować nad cukrzycą czy chorobami serca oraz zmniejszyć ryzyko zachorowania na raka jelita grubego.  

Fot.: iStock

Płatki owsiane – właściwości 

Płatki owsiane są wytwarzane z ziaren owsa, które są oczyszczane, obłuskiwane, krojone, prasowane i czasem także poddawane działaniu pary wodnej. Ziarno owsa to zboże bogate w najróżniejsze składniki doskonale wpływające na ludzki organizm. Znajdziemy w nim między innymi:

  • witaminy z grupy B (tiaminę, ryboflawinę, niacynę, witaminę B6, kwas foliowy, kwas pantotenowy), od których zależy prawidłowe działanie naszego układu nerwowego,
  • magnez, który – przyczyniając się do rozszerzenia naczyń krwionośnych – zapobiega atakom serce i udarom, a którego niedobory skutkują problemami z koncentracją i pamięcią oraz skurczami mięśni,
  • fosfor, który uczestniczy w przewodzeniu bodźców nerwowych oraz od którego zależy stan naszych kości,
  • mangan, który uczestniczy w syntezie cholesterolu, wchłanianiu węglowodanów, tłuszczów i białek, wpływa na funkcjonowanie układu kostno-stawowego, podwyższa libido i zwiększa płodność oraz działa antyoksydacyjnie,
  • witaminę E, która spowalnia procesy starzenia się komórek,
  • niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe (NNKT), które pozytywnie wpływają na stan skóry i zapobiegają miażdżycy,
  • błonnik, który obniża poziom cholesterolu, zabezpiecza śluzówkę układu pokarmowego, spowalnia przyswajanie cukrów, wiąże kwasy tłuszczowe i substancje toksyczne, ułatwiając ich wydalanie oraz wzmacnia układ odpornościowy. 

Płatki owsiane – rodzaje

W sklepach dostępne są trzy rodzaje płatków owsianych, które różnią się stopniem przetworzenia i w konsekwencji – ilością zachowanych wartości odżywczych.

  • Najmniej przetworzone są płatki owsiane zwykłe, które są otrzymywane są z całego ziarna, które jest nawilżane i zgniatane.
  • Płatki owsiane górskie, które są rozdrabniane, odtłuszczane, poddawane działaniu pary, a następnie zgniatane.
  • Płatki owsiane błyskawiczne, które – przed dalszą obróbką – są nawadniane (poddawane hydracji), dzięki czemu są bardziej miękkie i łatwiej wchłaniają wodę w czasie gotowania. Ten rodzaj płatków owsianych jest lekkostrawny, dlatego poleca się je osobom, które mają wrażliwy żołądek.

Fot.: iStock

Płatki owsiane – kalorie, dieta i przepisy

Jeśli chodzi o kaloryczność, rodzaje płatków nie różnią się między sobą. 100 g każdego typu płatków owsianych to około 370 kcal. To nie mało, ale i tak – pomimo swojej dość dużej kaloryczności – płatki owsiane sprzyjają odchudzaniu.

Przede wszystkim nie trzeba używać ich zbyt wiele, bo po dodaniu wody, mleka czy jogurtu, pęcznieją. Są także bardzo sycące – nie tylko wypełniają żołądek, ale też dość wolno go opuszczają. Ponadto, jak już wspominaliśmy, zawarty w płatkach owsianych błonnik obniża poziom cholesterolu i spowalnia przyswajanie cukrów.

Jedzenie płatków owsianych w celu zrzucenia zbędnych kilogramów jest tak skuteczne, że sporą popularność zyskała tak zwana dieta owsiankowa. Żeby jednak wykorzystać dietetyczne właściwości płatków owsianych, nie trzeba wcale stosować rygorystycznych diet. Wystarczy na stałe wprowadzić płatki owsiane do swojego jadłospisu – najlepiej jedząc je na pierwsze lub drugie śniadanie

My najbardziej lubimy jeść płatki w postaci owsianki lub dodawanej do jogurtu granoli. 

Fot.: iStock

Owsianka na słono lub słodko

Chcąc przygotować sobie szybkie, pożywne i pyszne śniadanie, zalewamy trzy łyżki płatków owsianych niewielką ilością gorącej wody. A kiedy już napęcznieją i zmiękną, dodajemy do nich trochę mleka. Jeżeli chcemy, żeby owsianka była bardziej kremowa, po dolaniu do niej mleka podgrzewamy ją na małym ogniu, cały czas mieszając. Do gotowej owsianki dodajemy jagody goji i drobno pokrojonego banana.

Dla urozmaicenia, czasem przygotowujemy też sobie wytrwaną owsiankę. Wtedy płatki owsiane zalewamy gorącą wodą, a po tym jak już zmiękną i spęcznieją, dodajemy do nich łyżeczkę oliwy z oliwek oraz szczyptę soli i pieprzu. Następnie mieszamy ją z posiekanymi suszonymi pomidorami.

Granola do mleka lub jogurtu

W dużej misce mieszamy płatki owsiane, pokrojone migdały i orzechy włoskie, wiórki kokosowe oraz rodzynki namoczone wcześniej w połowie szklanki wody. W wodzie, która została nam po namoczeniu rodzynek, rozpuszczamy trzy łyżki miodu lub syropu z agawy i dodajemy do niej szczyptę cynamonu. Następnie wlewamy tę mieszaninę do miski z płatkami owsianymi, orzechami i rodzynkami.

Na koniec, rozkładamy zawartość miski na wyścielonej papierem do pieczenia blasze i pieczemy w piekarniku, w 150 stopniach, przez 10-15 minut. Gotową granolę, po przestudzeniu, przekładamy do dużego słoika. Jemy ją razem z mlekiem lub naturalnym jogurtem.   

Zobacz także: Dieta ubogoresztkowa przeznaczona jest dla osób, które chcą poprawić swój stan zdrowia i zadbać o jelita. To idealny patent na domowy detoks!

Zdjęcie główne: iStock

Polecany film


Komentarze

Ładowanie komentarzy...

Dodaj komentarz

Użytkownik niezalogowany

30 maja 2020, 12:10

Nasze propozycje