Poprzedni artykuł: Trening na brzuch - ćwicząc w domu pozbędziesz się oponki Następny artykuł: Tomasz Sekielski schudł 50 kg! Jak teraz wygląda?

Tabata - ten trening powoduje, że spalasz kalorie długo po jego zakończeniu

Chcesz szybko stracić zbędne kilogramy i zyskać niesamowitą kondycję? Coraz modniejszy trening tabata zapewnia spalanie kalorii nawet 12 godzin po zakończeniu ćwiczeń.

Na świecie o treningu tabata zrobiło się głośno w 2014 roku. Ale zanim siłownie w Londynie czy Nowym Jorku zaczęły proponować swoim klientom ten specyficzny trening interwałowy, w połowie lat 90-tych, dr Izumi Tabata przetestował swoją metodę na studentach. Później naukowiec zastosował ją, opiekując się japońską reprezentacją w kolarstwie szybkim (torowym). Teraz coraz więcej osób walczy z dodatkowymi kilogramami ćwicząc zgodnie z jego wskazówkami. Trening tabata ma coraz więcej fanów, ale nie brakuje mu też przeciwników...

Tabata - trening

Tabata to wyjątkowo intensywny trening interwałowy trwający tylko 4 minuty (nie licząc poprzedzającej go rozgrzewki i następującego po nim rozciągania). Ćwiczenia wykonuje się z obciążeniem własnego ciała. Jeśli jednak chce się ćwiczyć z dodatkowym obciążeniem, to nie powinno ono być cięższe niż 10 kg. Trening tabata to 20 sekund maksymalnego wysiłku, po którym następuje 10 sekund odpoczynku - i tak osiem razy.

Przykładowy trening tabata:

  1. 20 sekund biegu w miejscu z obijaniem pięt o pośladki, 10 sekund odpoczynku
  2. 20 sekund burpees (ćwiczenie "padnij-powstań"), 10 sekund odpoczynku,
  3. 20 sekund biegu w miejscu z wysoko unoszonymi kolanami, 10 sekund odpoczynku,
  4. 20 sekund mountain climbers (naprzemienny wyrzut nóg w tył w podporze przodem), 10 sekund odpoczynku,
  5. 20 sekund wypadów skakanych, 10 sekund odpoczynku,
  6. 20 sekund advanced mountain climbers (z dalszym wyrzutem nóg do przodu - stopy opadają na wysokości dłoni), 10 sekund odpoczynku
  7. 20 sekund podskoków z wyrzuceniem rąk do góry, 10 sekund odpoczynku
  8. 20 sekund burpees, 10 sekund odpoczynku

Tabata - efekty

Celem treningu tabata jest poprawienie wydolności tlenowej (aerobowej) i beztlenowej (anaerobowej, czyli wytrzymałości siłowej i wydolnościowej). Zwolennicy metody dr Tabaty przekonują, że kalorie są spalane od 12 do nawet 48 godzin po zakończeniu treningu. Trening tabata ma powodować szybkie spalanie tkanki tłuszczowej i przyspieszać metabolizm.

Niektórzy specjaliści ostrzegają jednak przed zbyt pochopnym stosowaniem się do zaleceń japońskiego naukowca. Bo przecież dr Tabata testował swoją metodę na ludziach młodych lub bardzo sprawnych - studentach i sportowcach. Osoby po 40-tce, które na dodatek niezbyt regularnie ćwiczą, powinny do proponowanego przez niego treningu podchodzić z dużą ostrożnością. A zrezygnować z niego powinni ci, którzy mają kłopoty ze stawami lub sercem.

Zobacz także: Jak schudnąć z brzucha? Dieta i ćwiczenia na pozbycie się "oponki"!

Treningu tabata nie powinno się wykonywać częściej niż 2-3 razy w tygodniu. Należy poprzedzić go 10-minutową rozgrzewką, a zakończyć rozciąganiem.

Zdjęcie główne: iStock

Polecany film


Komentarze

Ładowanie komentarzy...

Dodaj komentarz

Użytkownik niezalogowany

27 lutego 2020, 17:34

Nasze propozycje