Wizaz.pl - Podgląd pojedynczej wiadomości - Anty_KWC, czyli o bajkach, marketingu i oszustwach w przemyśle kosmetycznym
Podgląd pojedynczej wiadomości
Stary 2006-11-08, 19:37   #38
mentha
Zadomowienie
 
Avatar mentha
 
Zarejestrowany: 2006-02
Wiadomości: 1 239
Dot.: Anty_KWC, czyli o bajkach, marketingu i oszustwach w przemyśle kosmetycznym

Cytat:
Napisane przez natii4 Pokaż wiadomość
Taka sama sytuacja jest np. w przypadku masła shea. Na Allegro opakowanie 250 ml można kupić za 80 zł (32 zł za 100 ml)-nawet nie wiadomo czy jest rafinowane czy nie

Na jaworku masło shea 100 g było za 9 zł,a na mazidłach ta sama wielkość kosztuje 18 zł. Totalne przebitki
Na Allegro to już w ogóle cuda się zdarzają... Tylko czekam, aż ktoś przedstawi ofertę sprzedaży kamienia filozoficznego

9 zł? Może to było masło rafinowane?


Znalazłam w swoich dokumentach ciekawy artykuł Ł. Majczak-Burek:


Cytat:
1. Styl w reklamie
Pierwszym krokiem w kreowaniu zmysłowej "atmosfery" w komunikacie reklamowym jest dostosowanie odpowiedniego stylu wypowiedzi do promowanego produktu. W odniesieniu do towarów ekskluzywnych: perfum, biżuterii, mody2, bielizny, kosmetyków do kąpieli, preparatów do makijażu, stosowana jest strategia miękka, zjednująca3. Taki typ reklamy jest zwany reklamą emocjonalną4. Promowane w niej produkty są dla nabywcy istotne, ponieważ wyrażają jego osobowość5. Takie towary mają charakter symboliczny. Wzmacniają ego nabywcy, dają mu poczucie satysfakcji z powodu kupowania wyjątkowej, prestiżowej marki6. W tego typu reklamie odnajdziemy elementy stylu poetyckiego, czyli dominację funkcji estetycznej, uwidocznienie metody posługiwania się językiem, wieloznaczność komunikatu, wysoki stopień organizacji tekstu oraz jego nieprzewidywalność7 (np.):

Makijaż oczu lśni złotem, zieleni i błyszczy turkusem.

Usta i paznokcie dyskretnie pachną magnolią i różą.


W reklamach preparatów zwalczających różne przypadłości łupież, wysuszona skóra, zmarszczki, twórcy ogłoszeń promocyjnych wykorzystują strategię pozornie informującą, twardą8. W związku z tym odnajdziemy w tego rodzaju tekstach elementy stylu naukowego, to znaczy ukształtowanie składni na podstawie logicznej, redukcję ekspresywnej funkcji języka, bogatą terminologię specjalistyczną (np.)9:

Wszystkie zmarszczki powstają na skutek utraty glikanów. LiftActiv krem przeciwzmarszczkowy i ujędrniający.Wypełnia nawet głębokie zmarszczki w ciągu jednego miesiąca.Pierwszy krem z Aminokiną, która pobudza aktywność glikanów, podstawowych elementów skóry właściwej. Hipoalergiczny. Zawiera wodę termalną z Vichy. Ocena kliniczna dokonana przez 31 dermatologów. Krem testowano w Europie na grupie 1000 kobiet.("Twój Styl" nr 1, 2002, s.19)


2. Sensualizacja
Drugim ze sposobów budowania zmysłowej "atmosfery" w reklamie produktów elitarnych jest nasycenie tekstu określeniami (...), które wskazują na natężenie cech fizycznych produktu, i są weryfikowalne poprzez zmysły. Mechanizm ten można nazwać sensualizacją reklamy.
Tego rodzaju przymiotniki lub imiesłowy przymiotnikowe określają w reklamie zjednującej głównie atrybuty produktów. Nie muszą się one bezpośrednio odwoływać do konkretnych zmysłów, ale muszą byś atrakcyjne sensualnie oraz natężenie danej cech musi być bardzo intensywne10. Ta zmysłowa "atmosfera" wprawia odbiorcę w dobry nastrój, zaś "pozytywny nastrój powoduje przychylną ocenę różnych elementów otaczającego nas świata, mimo że elementy te nie mają żadnego związku ze źródłami owego nastroju"11. Potencjalny klient zaczyna pod wpływem wywołanego komunikatem promocyjnym, stanu emocjonalnego pozytywnie postrzegać produkt. "Najsilniej działa na nas tekst, którego treść daje się łatwo przenieść na doznania zmysłowe"12. W procesie zapamiętywania, uczenia się istotną rolę odgrywają zmysły, tj. smak, dotyk, węch, wzrok, słuch oraz kinestetyka (poczucie rytmu / ruchu).
Jeśli komunikat silnie oddziałuje na nas swoją formą, słownictwem, to lepiej zapamiętujemy tekst, jak również promowany towar.

Soczyste zmysłowe kolory, połyskujące jak tafla wody. ("Cosmopolitan" nr 1, 2002, s.132)

Smakowita i błyszcząca - to nowy, olśniewający "Efekt zwilżonych ust". ("Cosmopolitan" nr 1, 2002, s.132)



3. Pochlebstwo - Sztuka mówienia innym tego, co oni sami mówią o sobie (Agrypius)
Prasowe ogłoszenia promujące kosmetyki charakteryzuje, stworzona przez specjalistów od marketingu atmosfera dialogu, przyjacielskiej pogawędki między nadawcą a odbiorcą. Jest to kolejny mechanizm budujący "zmysłową" atmosferę w języku reklamy, zwłaszcza istotną rolę odgrywa szczególny typ aktów grzecznościowych: komplement. Oto przykłady tego rodzaju aktu w funkcji nagłówków i sloganów:

Chanel wszystko w Tobie jest wyjątkowe, począwszy od skóry...( "Twój Styl" nr 4, 2000, s.206)

Calvit Pro A dla kobiet, które pragną wiele... i więcej...( "Twój Styl" nr 10, 1999, s.17)


Drugi typ mechanizmu schlebiania odbiorcy, który znacznie częściej występuje w komunikatach reklamowych, można określić mianem komplementu "niewprost". Słownictwo jest dobierane w taki sposób, aby pokazać, iż producent liczy się z dobrym gustem klienta oraz jest w stanie sprostać jego wysokim wymaganiom25. Walory produktów są przekazywane poprzez użycie szeregów wyrazów oceniających26. Człowiek "nie tyle analizuje treść poszczególnych przymiotników, co kieruje się ich liczbą". Klient kojarzy wtedy, kosmetyk na zasadzie równoznaczności, z jego nazwą, marką, zaletami, korzyściami27.

Smakowita i błyszcząca - to nowy, olśniewający "Efekt zwilżonych ust". ("Cosmopolitan" nr 1, 2002, s.132)
Clarins jako pierwszy wprowadził te dwa wyjątkowe składniki jako uzupełnienie dla skóry dojrzałej. ("Twój Styl" nr 4, 2000, s.21)


Przymiotnik "inteligentny" w języku polskim odnosi się do istoty ludzkiej. Mianem tym określamy człowieka 'zdolnego, bystrego, pojętnego'28.Twórcy komunikatów reklamowych przypisują produktom cech ludzkie. Zjawisko to nazywane jest upodmiotowieniem (personalizacją) przedmiotu. Reklamowany produkt staje się istotą żywą, o cechach osobowych. Jest to spowodowane psychologicznymi uwarunkowaniami rządzącymi ludzką pamięcią. Odbiorca zwraca uwagę na istoty żywe i lepiej je zapamiętuje, niż martwe przedmioty29. W reklamie mechanizm tego rodzaju ma za zadanie z jednej strony pokazać zalety produktu, z drugiej jednak strony w sposób nie bezpośredni komplementuje odbiorcę komunikatu. Promowany towar jest tak rewelacyjny, iż może sprostać nawet najbardziej wygórowanym wymaganiom klienta.

Inteligentny krem-maska Retinol na noc Dermika 2001.
Inteligentna maseczka dotleniająca z witaminą A Dermika 2001
.

Promowany produkt jest pod każdym względem doskonały, idealny. Cechy te zakładają 'brak braków, kompletność'30. (...)

Ten doskonały podkład myśli za Ciebie [], dostosowując się do potrzeb Twojej skóry i zmian klimatycznych. ("Twój Styl" nr 7, 2002, s.3)
Normaderm strip express pierwszy pełny zestaw przeciw zaskórnikom Vichy. ("Elle" nr 3, 1999, s.37)


(...)

Całość tutaj: http://www.biotechnologia.com.pl/kosmetologia/37/439
mentha jest offline Zgłoś do moderatora   Odpowiedz cytując