klub recenzentki wizaz klub recenzentki wizaz Wejdź
Niezdrowe nawyki: słodycze i kawa
Adobe Stock
Styl życia

5 złych nawyków, które niszczą twoje zdrowie, urodę i… finanse

Jak pokazują badania na parach bliźniaków, to tryb życia, a nie geny, ma decydujący wpływ na naszą formę, wygląd i tempo, w którym się starzejemy! Sprawdź, jak wyeliminować najbardziej szkodliwe przyzwyczajenia, zadbać o siebie, a jednocześnie zaoszczędzić pieniądze.
Natalia Kędra
luty 25, 2021

Chciałabyś żyć zdrowo, zmienić dietę na lepszą, regularnie ćwiczyć, unikać używek… Niestety, łatwiej planować zmiany niż je realizować. Gdy wymagamy od siebie zbyt dużo, zapał szybko przygasa. To dlatego postanowienia noworoczne często… kończą się na postanowieniach. Jeśli już zdążyłaś się o tym przekonać, przygotuj się na zmianę myślenia. Wprowadzaj zmiany stopniowo, a przede wszystkim – z intencją i rozmysłem. Żeby ci pomóc w realizacji celów i pozbyciu się szkodliwych nawyków, przypominamy rachunek zysków i strat oraz szukamy alternatyw.

KWC 2021: hity do makijażu, które pokochały Wizażanki

Papierosy

Podwyższone ryzyko chorób układu krążenia i nowotworów, kaszel palacza, częstsze wizyty u stomatologa… O zdrowotnych konsekwencjach palenia wie już chyba każdy. Wciąż jednak papierosy pali przeszło jedna piąta kobiet w Polsce i nie chodzi tu tylko o starsze pokolenia. Problem dotyczy aż 18 proc. kobiet w grupie wiekowej 25-34 (wg danych CBOS: Komunikat z badań nr 104/2019)!

Jak to możliwe? Potencjalne konsekwencje zdrowotne wydają się oddalone w czasie i abstrakcyjne. Szukając motywacji dla rzucenia nałogu koncentruj się więc na krótkoterminowych zyskach. Liczyłaś kiedyś, ile wydajesz na papierosy? Przy obecnych cenach używki i dużej częstotliwości palenia, ta kwota może nawet przekraczać… pół tysiąca miesięcznie!

Rzucenie palenie to nie tylko oszczędność, ale także realne i szybkie zmiany w organizmie. Spadek poziomu trującego tlenku węgla poprawia transport tlenu we krwi, więc w ciągu kilku pierwszych tygodni ustaje zadyszka przy uprawianiu sportu. Uwolnienie się od dymu papierosowego pozwala też ograniczyć liczbę powstających wolnych rodników. To niesparowane atomy tlenu, które uszkadzają zdrowe komórki, długofalowo prowadząc do ryzyka rozwoju nowotworów, a krótkofalowo – do zniszczeń włókien kolagenowych w skórze (a co za tym idzie – szybszej utraty jędrności i powstawaniu zmarszczek).

Dlatego najlepszym rozwiązaniem dla formy i dobrego wyglądu jest jak najszybsza rezygnacja ze szkodliwego (i kosztownego) nałogu. Niektórych konsekwencji palenia daje się uniknąć także dzięki bezdymnym alternatywom, jak podgrzewacz tytoniu glo Hyper. Urządzenie podgrzewa wkłady tytoniowe do temperatury 270 stopni, dzięki czemu pomija proces spalania i powstawania dymu. Badania wykazują, że przejście z tradycyjnego palenia na podgrzewanie tytoniu powoduje zmniejszenie ekspozycji na 12 szkodliwych biomarkerów („Human Biomarker Exposure From Cigarettes Versus Novel Heat-Not-Burn Devices: A Systematic Review and Meta-Analysis”, Nicotine & Tobacco Research, 7/2020). Produkty bezdymne to jednak propozycja na okres przejściowy albo alternatywa dla palaczy, u których próby rozstania się z nałogiem były nieskuteczne.

Niezdrowe nawyki
iStock

Kawa i energetyki

Kofeina podnosi ciśnienie krwi, a nadmiarze prowadząc do rozwoju chorób układu krążenia. Pół biedy, gdy twoim ukochanym napojem jest kawa, gorzej jeśli często sięgasz po energetyki. Często naszpikowane cukrem, łączą efekty kofeiny z innymi substancjami pobudzającymi, jak np. tauryną. To szok dla organizmu, którego można uniknąć. Jeśli twoja praca albo studia wymagają długich godzin czuwania, szukaj naturalnych alternatyw.

Świetnym rozwiązaniem jest ulubiony napar Argentyńczyków – yerba mate. To napój z pobudzającego ostrokrzewu paragwajskiego, często wzbogacany inną substancją roślinną, guaraną. Na poprawę czujności wpływa także regularny tryb życia (z wartościowym, pełnowymiarowym snem!), a także dobrze dobrana suplementacja.

Gdy jesteś zmuszona pracować albo uczyć się w nocy, nie sięgaj po kolejny energetyk. Podobny efekt pobudzający i odświeżający umysł zyskasz dzięki krótkiemu spacerowi na powietrzu. Wrócisz do biurka pełna motywacji i nowej energii! Przy okazji szybko zauważysz oszczędności – niedawne wprowadzenie podatku cukrowego spowodowało kilkudziesięcioprocentowy wzrost cen napojów słodzonych, najwyższy – w przypadku produktów z kofeiną i tauryną.

Słodycze i inne niezdrowe przekąski

Sięgamy po nie z nudów, dla poprawy humoru, dla zabicia głodu, gdy nie mamy czasu na przygotowanie pełnowartościowego posiłku. Pandemia i izolacja tylko pogorszyły sytuację, bo nuda i obniżony nastrój dolega nam teraz znacznie częściej niż dawniej. Siadamy na kanapie, włączamy serial i mimowolnie sięgamy po chipsy albo ciasteczka…

Stop! Taki styl życia uzależnia. Po pierwsze, już w kilka godzin po zjedzeniu czekolady poziom cukru we krwi spada bardzo gwałtownie i pojawia się nagłe uczucie głodu. Co gorsza, organizm zapamiętuje wyrzut hormonu szczęścia, serotoniny, spowodowany dostarczeniem cukru i dąży do powtarzania tego cyklu. W skrajnych przypadkach dochodzi wręcz do fizycznego uzależnienia.

Czy jest na to sposób? Najłatwiej powiedzieć: wymień słodycze na owoce i orzechy, przegryzaj pokrojoną marchew! Wszystkie jednak wiemy, że marchewka jest mniej atrakcyjna od batonika… Dlatego starannie przygotuj się do odstawienia nadmiaru cukru.

Zacznij od eliminacji pokus, czyli pozbycia się z domu niezdrowych przekąsek. W następnym kroku zwiększ częstotliwość posiłków. Jedz mniejsze porcje 5-7 razy dziennie, żeby zupełnie wyeliminować uczucie głodu. Zadbaj też składniki stabilizujące poziom glukozy we krwi, co zmniejsza tęsknotę za cukrami prostymi. Mogą to być produkty spożywcze o wysokiej zawartości błonnika albo suplementy z chromem.

A co z uczuciem szczęścia, które dotąd dostarczał ci ulubiony batonik? Serotonina wydziela się także w czasie ćwiczeń fizycznych. Jogging to zdecydowanie najzdrowszy (i najtańszy!) sposób na poprawę humoru.

Alkohol

Wino z koleżankami zawsze stało wysoko na liście weekendowych przyjemności, ale w ciągu ostatniego roku stało się wręcz jedną z niewielu dostępnych rozrywek. Nie można iść potańczyć, nie można umówić się na jogę, odpadają weekendowe wypady… Z przeprowadzonych przez Global Drugs Survey wiosną ubiegłego roku badań wynika, że wbrew logice izolacja zwiększyła konsumpcję alkoholu w krajach rozwiniętych. Podobnie jak ze słodyczami – może to być kwestia gorszego nastroju i zwyczajnej nudy. Niepostrzeżenie butelka wina zaczyna nam towarzyszyć także podczas wieczoru w dresie, spędzonego z partnerem na kanapie.

Jeśli również czujesz, że w ostatnich miesiącach pijesz więcej niż dawniej, a kieliszek białego stał się sposobem na poprawę nastroju, zacznij działać! Jak wszystkie używki, alkohol rujnuje nie tylko domowy budżet, ale także nasze zdrowie. Jak pozbyć się tego niebezpiecznego, pandemicznego przyzwyczajenia?

Znajdź sobie nowych towarzyszy spotkań w niewielkim gronie albo kameralnych wieczorów. Zainteresuj się światem aromatyzowanych herbat albo znajdź przyjemność w tradycyjnych ceremoniach parzenia napoju rodem z Dalekiej Azji. Wyciskaj soki i komponuj własne zdrowe koktajle (jeśli nie masz sokowirówki, przyda się blender typu „bullet”).

A może zainteresujesz się sztuką warzenia kombuchy? Ten azjatycki napój z fermentowanej herbaty zyskuje popularność na fali zainteresowania zdrowymi kiszonkami. Jest pyszny i dostarcza solidnej dawki antyoksydantów!

Solarium

Od dawna niemodne, w okresie zimowym wraca do łask, gdy jesteśmy szczególnie spragnione słońca. Owszem, powoduje wzrost poziomu witaminy D i poprawę samopoczucia, ale jakim kosztem? Sztuczne opalanie można porównać z dobrowolnym wystawianiem się na słońce bez kremu z filtrem. 10 minut pod lampą nie zastąpi upragnionego urlopu, za którym tęsknisz, spowoduje za to przyspieszone fotostarzenie.

Niezdrowe nawyki: opalanie w solarium
iStock

Promienie UV uszkadzają łańcuchy kolagenowe i wysuszają skórę, powodując utratę jędrności i pojawienie się zmarszczek. Prowokują produkcję melaniny, która nie musi przecież rozłożyć się równo, dając idealna opaleniznę – może też powodować trudne do usunięcia plamy pigmentacyjne na twarzy i dekolcie. W dodatku promieniowanie „nakręca” uszkadzanie atomów tlenu, czyli wspomnianych wyżej wolnych rodników. Te niszczycielskie cząsteczki znacznie przyspieszają procesy starzenia, dlatego każdy szanujący się krem 30+ powinien zawierać redukujące to zjawisko antyoksydanty.

Zaoszczędzone na sztucznym opalaniu pieniądze wydaj na suplementy z wysoką dawką witaminy D. Nie dość, że poprawiają nastrój, to jeszcze podnoszą odporność organizmu (dlatego w czasie pandemii witamina D zalecana jest pacjentom niezależnie od wieku). A jak zastąpić samą radość, którą daje obcowanie ze słońcem? Codziennie rano wybierz się na spacer i ciesz się promieniami odbijanymi od śniegu. Najpierw jednak sprawdź, czy twój krem na dzień ma filtry SPF!

Komentarze
matcha, zielona herbata w proszku działanie, właściwości, przygotowanie
Pielęgnacja Matcha – właściwości zielonej herbaty w proszku
Matcha to szczególny rodzaj zielonej herbaty, który działa przeciwbakteryjnie i przeciwwirusowo, chroni organizm przed wolnymi rodnikami i nowotworami, ułatwia koncentrację i tracenie zbędnych kilogramów. Matchę warto pić i szukać jej w kosmetykach!
Matylda Nowak
sierpień 06, 2020

Matcha to intensywnie zielony proszek wykorzystywany do przygotowania naparu, matcha latte,  zielonych koktajli  lub domowych maseczek na twarz. Ten pochodzący oryginalnie z Chin, ale kojarzony głównie z Japonią  rodzaj zielonej herbaty  ma na całym świecie wciąż rosnącą rzeszę zwolenników. W Polsce  jedną z fanek matchy jest Julia Wieniawa , która  swoją dobrą formę i piękną cerę  przypisuje między innymi działaniu wypijania codziennie wody z miodem, sokiem z cytryny, kurkumą i pieprzem cayenne oraz właśnie zielonej herbacie w proszku.         View this post on Instagram                       A post shared by Julia Wieniawa-Narkiewicz 🐍 (@juliawieniawa) on Dec 15, 2018 at 3:50am PST Matcha – co to jest? Matcha  od zwykłej zielonej herbaty różni się dość wymagającym procesem pozyskiwania . Zanim liście potrzebne do jej wyprodukowania zostaną zebrane, krzew herbaciany zostaje na co najmniej dwa tygodnie osłonięty przed promieniami słonecznymi tak, żeby w ten sposób spowolnić proces ich wzrostu. Osłonięte przed słońcem liście stają się bladozielone, a w ich wnętrzu wytwarzane są aminokwasy. Następnie  liście przeznaczone do produkcji matchy zostają zebrane, wysuszone i starte na proszek . Cudowne właściwości tego intensywnie zielonego proszku najpierw docenili Chińczycy, ale około VIII wieku picie napoju przygotowywanego z matchy stało się ważnym elementem kultury japońskiej.    W Japonii  celebrowano parzenie matchy podczas specjalnej ceremonii  (chanoyu), podczas której wykorzystywano charakterystyczną czarkę...

Przeczytaj