klub recenzentki wizaz klub recenzentki wizaz Wejdź
jajko w diecie dziecka
123rf
Styl życia

Jak wprowadzić jajko do diety dziecka?

Od kiedy możemy podawać jajko dziecku? O czym pamiętać podczas rozszerzania diety? Zobacz, jak należy wprowadzać jajka do diety dziecka!
Łucja Zbieniewska
kwiecień 01, 2014

Jak wprowadzić jajko do diety dziecka

Chcesz mieć piękne włosy? Zapomnij o... diecie!

Jajko w diecie dziecka - czy jest zdrowe?

Jajko to symbol życia, nie tylko dlatego, że jest zalążkiem nowego życia, ale również dlatego, że dostarcza nam wielu cennych substancji odżywczych. Jajka są doskonałym źródłem niemal wszystkich witamin – w tym witaminy D, tak ważnej dla mocnych kości maluchów, witaminy B9 (kwas foliowy), czy witaminy B12, która nie jest powszechna w żywności. Dzięki temu jajka stanowią ważny element diety zarówno małych dzieci, jak i przyszłych mam. Jajka to również doskonałe źródło jodu, luteiny i selenu.

Białko czy żółtko?

Do diety dziecka, w pierwszej kolejności wprowadzamy żółtko (w 7. miesiącu życia) – to ono zawiera najważniejsze składniki pokarmowe: witaminy, pierwiastki i nienasycone kwasy tłuszczowe. Nie oznacza to, że białko nie jest zdrowe – jest ono wzorcowo przyswajane przez organizm człowieka. Jest to niezwykle istotne, gdyż białko jajka zawiera wszystkie te aminokwasy, których organizm sam nie jest w stanie wytworzyć, a które są niezbędne do prawidłowego rozwoju i funkcjonowania organizmu.

Jak wprowadzić jajko do diety dziecka?

Wzbogacając dietę malca o jajka, musimy pamiętać, żeby robić to stopniowo. W pierwszej kolejności wprowadzamy żółtko, a dokładniej – jego połowę. Próby urozmaicenia diety dziecka możemy rozpocząć po ukończeniu przez malca szóstego miesiąca życia – wówczas, co drugi dzień możemy podawać dziecku 1/2 żółtka (dodawajmy je do posiłków, które dziecko zna i lubi). Od 10 miesiąca możemy już serwować malcowi całą porcję żółtka.

11 miesiąc życia to czas, kiedy dziecko może już zasmakować w całym jajku. Podawaj maluchowi jajeczne posiłki 3-4 razy w tygodniu. Nie musi to być jajko ugotowane na twardo – od teraz dziecko może również z apetytem zjeść jajecznicę ze szczypiorkiem czy słodki deser w postaci biszkopcików (jajko+cukier+mąka). Kiedy twój bobas ukończy roczek, może jeść jajka jeszcze częściej – nawet 5 razy w tygodniu. Skończone 12 miesięcy to również zielone światło dla jajka na miękko – teraz bez obaw możesz je podawać swojemu dziecku. To właśnie jajko na miękko jest  największą skarbnicą wszystkich witamin!

rozszerzanie diety

Jajko w diecie dziecka – o czym pamiętać?

  1. Nie podawaj dziecku surowych jajek – muszą być koniecznie ugotowane.
  2. Przed gotowaniem jajek dokładnie je umyj – zanurz je na kilka sekund we wrzątku, dzięki temu ochronisz wnętrze jajka przed przedostaniem się do niego bakterii.
  3. Zawsze sprawdzaj świeżość jajek! Warto wybrać jajka sprawdzone i przebadane - choć najlepsze są oczywiście te wiejskie ze znanej nam hodowli (ze sklepowych marek, największym zaufaniem cieszą się np. jajka Kurka Wolna - zawsze z wolnego wybiegu, Farmio, które są dodatkowo przebadane na obecność antybiotyków itp.)
  4. Wprowadzając jajko do diety dziecka, bądź czujna – każdy maluch rozwija się indywidualnie, może okazać się, że z wprowadzaniem jajek do diety twojego dziecka będziecie musieli jeszcze poczekać.Jeśli zauważyłaś u dziecka reakcje alergiczne po spożyciu jajka, koniecznie zgłoście się do lekarza. Może okazać się, że nie musicie zupełnie wyeliminować ich z diety malucha, a zastąpić je np. jajami przepiórczymi.

Czy Wasze dzieci chętnie jedzą jajka?

Komentarze
śniadanie
Fotolia
Przepisy 3 pomysły na niskokaloryczne śniadanie
Jeśli jesteś na diecie i nie masz pomysłu na niskokaloryczne śniadanie, mamy trzy bardzo smaczne propozycje! Wypróbuj je wszystkie!
Katarzyna Mordalska
grudzień 07, 2015

Koktajl niskokaloryczny To propozycja dla wszystkich, którym podczas diety brakuje czekoladowego smaku. Owsiankowe smoothie z dodatkiem kakao smakuje wyśmienicie, a przede wszystkim stanowi zdrowy pomysł na śniadanie! Czekoladowe smoothie owsiane Składniki: Pół szklanki płatków owsianych Szklanka ulubionego mleka Banan Łyżeczka kakao (lub karobu) Cynamon Łyżeczka miodu Przygotowanie: Płatki moczymy przez kilkanaście minut w gorącej wodzie, następnie blendujemy z pozostałymi składnikami. Na koniec dodajemy miód do smaku (może się okazać, że nie ma takiej potrzeby, jeśli banan jest dostatecznie dojrzały). Niskokaloryczne ciasteczka owsiane Ciasteczka na śniadanie to jak najbardziej dobry pomysł. Pod warunkiem, że będą pełnowartościowe i przygotowane samodzielnie. Wypróbujcie przepis na niskokaloryczne ciasteczka owsiane! Ciastka owsiane z jabłkami   Składniki: 2 średniej wielkości jabłka ¾ szklanki płatków owsianych 1 jajko Miód Cynamon Rozdrobnione orzechy (opcjonalnie) Żurawina (opcjonalnie) Przygotowanie: Jabłka obieramy i ścieramy na tarce. Łączymy z jajkiem i dodajemy pozostałe składniki, doprawiając miodem i cynamonem wedle uznania. Płatki można uprzednio namoczyć w gorącej wodzie lub pozwolić im zmięknąć przez kilkanaście minut już po połączeniu składników. Ciastka piec na rumiano w temp. 180 stopni Celsjusza przez ok. 15 minut. Ciasteczka najlepiej przygotować dzień wcześniej, aby wystygły przez noc i nabrały chrupkości. Przepis na niskokaloryczne naleśniki Na takie śniadanie warto sobie pozwolić w weekend, kiedy mamy nieco więcej czasu na przygotowanie. Niskokaloryczne naleśniki to dobra propozycja dla całej rodziny! Naleśniki bez jajek z chudym twarogiem Składniki: 6 łyżek pełnoziarnistej mąki żytniej 2 łyżki płatków owsianych...

Przeczytaj
szpinakowa frittata
materiały PR
Przepisy Makaron Mamma Mia i szpinakowa frittata z kolankami
25 października obchodzić będziemy Światowy Dzień Makaronu, z tej okazji producent makaronu Mamma Mia już dziś podrzuca pyszny przepis na szpinakową frittatę z makaronem typu kolanka. Zobaczcie przepis!
Katarzyna Mordalska
październik 03, 2014

Szpinakowa frittata z kolankami – przepis Składniki: 200 g makaronu kolanka Mamma Mia, 1 cebula, 5 ząbków czosnku, oliwa z oliwek, 400 g rozdrobnionego szpinaku, 3 jajka, sól i pieprz. Przygotowanie: makaron ugotować zgodnie z instrukcją na opakowaniu. Cebulę i czosnek podsmażyć na oliwie z oliwek na dużej patelni. Dodać szpinak, przyprawić solą i pieprzem. Dusić całość około 10 minut. Dodać makaron oraz dwa jajka, dokładnie wymieszać. Na środek wybić ostatnie jajko. Patelnię wstawić do rozgrzanego do 180ºC piekarnika. Piec około 10 minut aż jajka się zetną. Gotowe! :)

Przeczytaj
wolna kurka jaja
Przepisy Kurka Wolna – jaja od kur z chowu wolno wybiegowego
Koniec z szarością na półce z jajkami! Poznaj produkt unikalny – Kurka Wolna to jaja z chowu wolno wybiegowego. Jaja takich kur są smaczne i zdrowe jak żadne inne! A kolorowe opakowanie sprawi, że na pewno z łatwością znajdziesz je w sklepie.
Katarzyna Mordalska
wrzesień 09, 2013

Kupując jajka powinniśmy wybierać te z oznaczeniem „1” albo „0”, a więc te, które pochodzą od kur z chowu wolno wybiegowego. Dlaczego?Ponieważ kura, która żyje zgodnie z tradycyjnymi zwyczajami hodowlanymi znosi smaczniejsze i zdrowsze jajka! Odzwierciedleniem środowiska, w którym żyje kura jest jakość jajek. Kury z wolnego wybiegu mają więcej przestrzeni, mogą wychodzić z kurnika na zewnątrz, są lepiej żywione, nie są zestresowane, a co za tym idzie są po prostu zdrowsze. Im lepsze warunki bytowania kury tym lepsza jakość zniesionego jajka, co przede wszystkim przekłada się na jego wartość odżywczą i lepszy smak – mówi Magdalena Jarzynka, Specjalista do Spraw Żywienia Człowieka, dietetyk. Często narzekamy, że wszystkie opakowania jajek wyglądają tak samo. Półka sklepowa z jajkami była wyjątkowo nieatrakcyjna – aż do teraz! Opakowanie jajek Kurki Wolnej jest wyjątkowe - kolorowe, z charakterystycznym śladem kurzych łapek, dzięki czemu klient od razu rozpozna produkt na sklepowej półce. Jajka pakowane są po 6 i 10 sztuk w rozmiarach M oraz L Cena: ok. 0,89 zł /szt.

Przeczytaj
Fotolia
Styl życia Jak szybko schudnąć kilka kilogramów?
Razem z nadejściem ciepłych dni odsłaniamy coraz więcej ciała i pragniemy, aby wyglądało ono nienagannie, lecz nie zawsze mamy czas na zrzucenie odpowiedniej ilości kilogramów. Wtedy z pomocą przychodzą szybkie diety.

Czasem niespodziewanie nadarza się okazja do wakacyjnego wyjazdu, na którym będziemy chciały pokazać się w bikini, ale humor skutecznie nam psuje nasza waga. Są jednak sposoby na szybkie zrzucenie kilku kilogramów. Oto skuteczne diety.  Szybka dieta odchudzająca 5 kg  Jeżeli chcesz w tydzień zrzucić 5 kg, wypróbuj dietę jajeczną , która została opracowana przez amerykańskich diabetyków . Jest ona bardzo restrykcyjna i łatwo potem o efekt jo-jo . Nie mogą z niej korzystać osoby z chorą wątrobą oraz mające problem z cholesterolem. Jej podstawą są jajka. Dlaczego? Mają wiele witamin, nienasyconych kwasów tłuszczowych , potasu i pełnowartościowego białka, dzięki któremu odczuwamy sytość. W tej diecie spożywamy 4-6 jajka dziennie ugotowane na twardo, urozmaicając ją owocami i warzywami. Obowiązkowo należy pić dużo wody, czy herbat.  Szybka dieta odchudzająca 10 kg 10 kilogramów to baaardzo dużo. Aby ich się pozbyć w 2 tygodnie, można sięgnąć po dietę norweską , która należy do najbardziej rygorystycznych. Nie można sobie w niej pozwolić na jakiekolwiek "grzeszki". W diecie norweskiej je się głównie gotowane jajka i grejpfruty. Włącza się do niej również surówki, chleb razowy , mięso i ryby(gotowane). Do tego oczywiście należy pić bardzo dużo płynów, od wody po herbatki . Jeżeli któregoś dnia odstąpimy od zasad diety, na kolejne podejście do niej możemy się zdecydować dopiero za rok.  Pomimo tego, że tego rodzaju diety niebywale kuszą szybkimi efektami, to trzeba mieć na uwadze, że bywają one groźne dla organizmu . Przed ich zastosowaniem warto skonsultować się z lekarzem. Warto też mieć na uwadze, że często po nich występuje efekt jo-jo. Jakie jest wasze zdanie na temat szybkich diet? Korzystałyście z nich? Zobaczcie także:   Co jeść, żeby spalić tłuszcz z brzucha?  

Przeczytaj