Nie oszukujmy się - agresywne głodówki, restrykcyjne diety i przemęczające treningi są już od dawna passe. W obecnych czasach redukcja masy ciała jest dla nas przede wszystkim narzędziem do walki o zdrowie i dobre samopoczucie. Efekty wizualne, tak odmienne dla naszych indywidualnych potrzeb, są tutaj tylko korzyścią dodatkową. Jak zdrowo schudnąć z uśmiechem na twarzy i bez efektu jojo? Najlepiej wprowadzając do swojego życia stanowcze zmiany nawyków, zgadzające się z założeniami idei 'slow life'. Przyda się też kilka skutecznych trików do redukcji masy ciała. Sprawdź nasze 5 zasad mądrego odchudzania!

Reklama

Spis treści:

  1. Jak zdrowo schudnąć - zasady skutecznego odchudzania
  2. Zasada nr 1
  3. Zasada nr 2
  4. Zasada nr 3
  5. Zasada nr 4
  6. Zasada nr 5

Jak zdrowo schudnąć? Najważniejsze zasady skutecznego odchudzania

Co oznacza odchudzanie w myśli 'slow life'? To zdrowy i zbilansowany proces utraty wagi, bez presji, narzuconych schematów i niezdrowych wyrzeczeń. W świecie, w którym wszystko pędzi na złamanie karku, często zaczynamy stawiać sobie nierealne wymagania. Jest to bardzo niebezpieczne dla naszego zdrowia, zarówno psychicznego, jak i fizycznego. 'Slow life' poleca nam zwolnić tempo, podchodzić do siebie z troską i starannie słuchać potrzeb naszego ciała i umysłu. Te same zasady możemy przełożyć na proces odchudzania. Co ważne, efekty będą bardziej widoczne i trwalsze, niż w przypadku szaleńczych głodówek. Jak zdrowo schudnąć, skutecznie i bez efektu jojo? Podejdź do tematu z głową. I z pomocą naszych 5 sprawdzonych zasad na mądrą utratę wagi.

Zobacz także: Ile można schudnąć w miesiąc? Dieta i ćwiczenia

Zasada 1 - Jedz to, co lubisz, ale zdrowy deficyt kaloryczny to mus

Co jest najważniejsze w zdrowej diecie odchudzającej w myśli 'slow life'? Aby jeść wszystko to, co lubimy i dostarczać przy tym naszemu organizmowi niezbędnych do życia mikro i makroelementów. Nie oszukujmy się - skuteczna dieta odchudzająca musi być oparta na deficycie kalorycznym. Chodzi o to, aby spalać więcej kalorii, niż spożywamy w ciągu dnia. Wtedy energia potrzebna nam do życia będzie pobierana ze zgromadzonej tkanki tłuszczowej, co bezpośrednio wpłynie na utratę zbędnych kilogramów.

Zobacz także

Nie oznacza to jednak, że musimy całkowicie zrezygnować z całej wielkiej grupy produktów spożywczych. Deficyt możemy osiągnąć ograniczając ilość przyjmowanych kalorii, lub dodatkowo je spalając za pomocą aktywności fizycznej. Najlepiej działa oczywiście połączenie tych dwóch czynności. Tak naprawdę to, co jemy, nie ma bezpośredniego wpływu na proces odchudzania. Ważna jest ilość kalorii, którą przyjmujemy, oraz jej stosunek do zapotrzebowania energetycznego naszego organizmu.

Oczywiście, wybieranie zdrowych, pełnowartościowych produktów jest o wiele lepsze dla naszego zdrowia, niż ciągłe żywienie się wysokoprzetworzonym jedzeniem. Węglowodany złożone, zdrowe tłuszcze roślinne i niezastąpiony błonnik to składniki odżywcze, które powinny przeważać w naszym codziennym jadłospisie. Jeśli mamy ochotę na przysłowiowy 'cheat meal', nie powinniśmy się jednak ograniczać. Polecamy w tym przypadku stosować plan 80:20 w odświeżonej wersji - 70:30.

Jeśli nie potrafisz samodzielnie skomponować pełnowartościowej, sycącej diety, albo wyznaczyć odpowiedniego deficytu kalorycznego, możesz zasięgnąć porady dietetyka. Podczas indywidualnej konsultacji doświadczony specjalista pomoże ci dowiedzieć się, jak zdrowo schudnąć - m.in. obliczy twoje zapotrzebowanie kaloryczne, a także ułoży dla ciebie jadłospis pomagający w skutecznej redukcji tkanki tłuszczowej i dostosowany do twojego stanu zdrowia.

Getty Images/DMalan

Zobacz także: Dieta redukcyjna - jaka jest najzdrowsza? Zasady i jadłospis

Zasada 2 - Jak zdrowo schudnąć? Pokochaj naturalne spalacze tłuszczu

Zbilansowana dieta odchudzająca i zdrowy deficyt kaloryczny to mus, jeśli chcemy doprowadzić do redukcji masy ciała. Istnieją jednak małe triki, które mogą pomóc nam spalić większą ilość tłuszczu przy takim samym zaangażowaniu. Jak zdrowo schudnąć z pomocą naturalnych spalaczy tłuszczu? Dodawanie do potraw ostrych przypraw, takich jak pieprz, chilli, chrzan czy imbir, to skuteczny sposób na podkręcenie przemiany materii. Jak to działa? Najprościej mówiąc, pikantne przyprawy stymulują nasz metabolizm oraz termogenezę, dzięki czemu ułatwiają nam gubienie nadprogramowych kilogramów. Przykładowo, substancje zawarte w papryczkach chilli mogą zwiększyć spalanie kalorii nawet o 20%. Składniki aktywne imbiru pomagają pozbyć się tłuszczu zgromadzonego na brzuchu i wokół narządów wewnętrznych. Pamiętaj jednak, że z pikantnymi przyprawami nie można przesadzać - wystarczy, że delikatnie doprawisz nimi jedną potrawę dziennie!

Zasada 3 - Woda twoim największym sojusznikiem

Chyba każda z nas słyszała już, że odpowiednie nawodnienie jest kluczowym elementem utraty wagi. Musimy pamiętać, że ta zasada jest ciągle powtarzana z konkretnego, ważnego powodu. Przyjmowanie odpowiedniej ilości płynów jest kluczem do prawidłowego stanu zdrowia oraz ogromnym sojusznikiem w walce o zrzucenie nadprogramowych kilogramów. Codziennie powinnaś wypijać ok. 2 litry płynów. Jeśli nie jesteś wielką fanką picia wody, możesz postawić na herbatki owocowe i ziołowe bez cukru. Możesz również sięgać po niesłodzone soki owocowe i warzywne. Unikaj jednak gazowanych napojów i nie nadużywaj alkoholu.

Tak jak wspomniałam, woda jest twoim sojusznikiem w odchudzaniu. I w tym przypadku możesz ją odrobinę podkręcić. Rano polecamy wypić szklankę z cytryną lub octem jabłkowym. To skuteczny trik na podgrzanie metabolizmu, co bezpośrednio przekłada się na łatwiejszą utratę wagi. Zielona herbata też pobudza przemianę materii. Na zachodzie modne jest także picie wrzątku. Jeśli nie masz w nawyku regularnego nawadniania, pomocna może okazać się aplikacja na telefon przypominająca o piciu wody. W AppStore i Google Play znajdziesz kilkanaście sprawdzonych programów, które skutecznie przypominają nam o piciu wody za pomocą powiadomień.

Zobacz także: Ocet jabłkowy na odchudzanie - jak działa i jak go stosować?

Zasada 4 - Wybierz aktywność fizyczną, która sprawia ci przyjemność

Jeśli chcesz zadbać o sylwetkę i zdrowie, musisz wprowadzić do swojej rutyny regularną aktywność fizyczną. Co ważne, nie musisz codziennie chodzić do klubu fitness lub przemęczać organizmu bardzo wymagającymi treningami. Wręcz przeciwnie - badania udowodniły, ze nadmierny wysiłek ciała może zwiększyć zapotrzebowanie energetyczne do tego stopnia, że będziesz czuła niepohamowany głód. To z kolei może prowadzić do przyjmowania zbyt dużej ilości kalorii i skutecznie utrudnić ci odchudzanie.

Wysiłek fizyczny jest jednak niezbędny - to droga do zdrowia, dobrego samopoczucia i wyrzeźbionej sylwetki. Jak zdrowo schudnąć opierając się na aktywności fizycznej? Zacznij się ruszać, ale nie przesadzaj. Wystarczy ćwiczyć 2-3 razy w tygodniu przez ok. 45 minut. Co w przypadku, jeśli z jakiegoś powodu zawsze nie jest ci po drodze na siłownię? Najważniejsza jest odpowiednia motywacja. My stawiamy na wybieranie aktywności fizycznej, która serio sprawia ci przyjemność. Jeśli lubisz tańczyć, zapisz się na zumbę lub zajęcia z samby. Przekonują cię bardziej sporty oparte na rywalizacji? Wybierz tenisa lub squasha. Możesz także jeździć na rowerze, spacerować, ćwiczyć gimnastykę, taniec brzucha albo pływać. Jeśli nie jesteś fanką cardio, postaw na jogę lub pilates. Znajdź aktywność, którą lubisz, a znalezienie motywacji stanie się o wiele łatwiejsze.

Pamiętaj, że aktywność fizyczna nie służy tylko do spalenia nadprogramowych kalorii. Ćwiczenia zmniejszają także poziom hormonów powiązanych z tyciem, takich jak kortyzol, za to stymulują wytwarzanie hormonów spalających tłuszcz. Regularna aktywność fizyczna to mus - możesz jednak podejść do tematu z rozsądkiem i troską o swoje samopoczucie, w myśl idei 'slow life'.

Getty Images/LAlvarez

Zasada 5 - Jak zdrowo schudnąć? Mniej stresu, więcej snu

Nasza ostatnia zasada mówiąca jak zdrowo schudnąć w myśl 'slow life' może wydawać się banalna, jednak wcale tak nie jest. Stres i sen to jedne z najważniejszych aspektów w procesie utraty wagi. Już tłumaczymy dlaczego. Jeśli uważasz, że jesteś w stanie normalnie funkcjonować nawet na poważnym niewyspaniu, musimy wyprowadzić cię z błędu. Szczególnie, jeśli jesteś w trakcie diety odchudzającej. Badania udowodniły, że u osób śpiących zbyt krótko wydziela się w nadmiarze hormon głodu, a poziom hormonu sytości zostaje obniżony. Co krótko mówiąc oznacza, że go niedosypiasz o wiele trudniej jest ci zapanować nad apetytem. A to może bezpośrednio przełożyć się na problemy z utrzymaniem diety i w konsekwencji utrudnić ci zrzucenie wagi. Pamiętaj, żeby spać przynajmniej 6h każdej doby - to jedna z najważniejszych zasad skutecznego odchudzania.

Reklama

Tak samo jak zbyt mała ilość snu, nadmierny stres może zachwiać równowagę hormonalną w organizmie. Badania naukowe udowodniły, że może przyczynić się do oporności organizmu na leptynę i insulinę, a dodatkowo rozregulować poziom estrogenu u kobiet. Stres jest także związany z podwyższeniem poziomu kortyzolu i hormonu głodu. Każda z tych zmian może powodować spowolnienie przemiany materii i przeszkodzić nam w procesie odchudzania. Jak temu zaradzić? Znajdź swój sposób na radzenie sobie ze stresem. Niektórzy wybierają aktywność fizyczną, inni kojącą medytację. Czasem mamy potrzebę po prostu wygadać się partnerowi lub przyjaciółce. W przypadku przewlekłego stresu polecamy także terapię.

Reklama
Reklama
Reklama