Wejdź
jedzenie przed snem
Fotolia
Styl życia

Jedzenie przed snem - 5 podstawowych zasad

Myślisz, że kolację powinno się zjeść najpóźniej o 18:00? Nie wiesz, jakiego jedzenia unikać przed snem? Sprawdź 5 podstawowych zasad, które pomogą Ci wprowadzić zdrowe nawyki żywieniowe!
Katarzyna Mordalska
sierpień 21, 2015

Ostatni posiłek w ciągu dnia może nastręczyć najwięcej problemów. Wracamy z pracy, jesteśmy po późniejszym obiedzie i na wkomponowanie kolacji w rytm dnia zaczyna brakować czasu. Jeśli już musimy zjeść coś przed położeniem się do łóżka, to co najlepiej wybrać, a jakich produktów unikać? Przedstawiamy 5 zasad dotyczących jedzenia przed snem.  

jedzenie przed snem
[Film] Jak prawidłowo wykonywać przysiady?

Jedzenie na noc

Dlaczego nie powinno się jeść na noc? Tempo naszego metabolizmu nie jest stałe w ciągu dnia – żołądek najlepiej pracuje rano i w miarę upływu czasu trawi coraz wolniej. Wieczorem i w nocy tempo metabolizmu jest najniższe, dlatego wówczas, spożywane przez nas późnowieczorne, zwłaszcza kaloryczne posiłki w większym stopniu zamieniają się w tkankę tłuszczową.

Jedzenie przed snem – najlepsza pora

Kolacja najpóźniej o 18:00 jest dobra dla osób, które pomiędzy 20:00 a 21:00 kładą się spać. Prawda jest taka, że o 18:00 większość z nas dopiero wraca z pracy lub kończy inne swoje obowiązki. Pora na zjedzenie kolacji powinna być dostosowana do naszego indywidualnego rytmu dnia. Ostatni posiłek powinno się zjeść na ok. 2-3h przed pójściem spać. Wszystko jednak zależy od naszych indywidualnych predyspozycji, dlatego warto wsłuchać się w swój organizm i znaleźć najlepsze dla siebie rozwiązanie.

 

W moim przypadku jednak jedzenie kolacji kilka godzin przed snem słabo się sprawdza, bo idąc głodnym spać, trudno mi zasnąć. Nawet jeśli przegryzę kilkoma fistaszkami albo czymś podobnym tuż przed spaniem i głód minie, to i tak, gdy zbudzę się w nocy mam, "powtórkę z rozrywki". Max. godzinkę przed snem dla mnie świetnie sprawdza się twarożek z miodem, ewentualnie rodzynkami.

kcal

Jedzenie owoców na noc

Mogłoby się wydawać, że owoce to najlepszy pomysł na lekką kolację. Nawiasem mówiąc, nie wszystkie owoce są niskokaloryczne, a większość z nich ma wysoki indeks glikemiczny, ale nawet nie to jest najważniejsze. Istotny jest fakt, że owoców nie powinno się jeść na noc. Może to skutkować nieprzyjemnymi dolegliwościami związanymi z gromadzeniem się gazów w jelitach. Wysoka zawartość cukru w wieczornym posiłku sprzyja procesom przekształcania go i magazynowania w postaci tkanki tłuszczowej. Owoce zdecydowanie lepiej jeść w pierwszej części dnia, najpóźniej do czasu podwieczorku.

Czego nie jeść przed snem?

Oprócz owoców, istnieje dość długa lista produktów, które nie wpływają korzystnie na nasz sen. Nie dziwi fakt, że na jej szczycie znajdują się słodycze. Oprócz tego, przed snem nie są wskazane produkty zawierające nasycone kwasy tłuszczowe, takie jak czerwone mięso, smalec, pełnotłuste mleko i produkty mleczne – masło, śmietana, żółty ser.  Co oczywiste, przed snem powinniśmy także unikać kawy i innych produktów zawierających kofeinę, pośród których prym wiedzie cola.

Jedzenie przed snem – co wybrać?

Wiemy już czego nie jeść i wydaje się, że zostało nam niewiele możliwości. Nic bardziej mylnego! Chociaż lepiej zrezygnować z ciężkostrawnych potraw smażonych czy nawet pieczonych, ale z dodatkiem tłuszczu, pozostaje nam cała masa dań do przygotowania na parze, gotowanych lub pieczonych bez tłuszczu. Dlaczego będą lepsze od kanapek? Otóż na kolację najlepiej zjeść coś ciepłego, co pozytywnie wpłynie na nasz sen i „uspokoi” żołądek po całym dniu pracy.

Co najczęściej jecie na kolację?

Komentarze
Fotolia
Styl życia Jak sobie radzić z bezsennością w ciąży?
Twój brzuch jest coraz większy: w ciągu dnia jesteś zmęczona i senna, a w nocy nie możesz spać? Dowiedz się, jak sobie radzić z bezsennością w ciąży!
Łucja Zbieniewska
marzec 08, 2012

Często zdarza się, że trzecim trymestrze ciąży pojawia się bezsenność. W ciągu dnia jesteś znużona, chętnie ucinasz sobie drzemki, za to w nocy budzisz się i nie możesz spać, przewracając się z boku na bok. Do tego męczy cię zgaga, dolegają ci obrzęki i kurcze łydek i kilkakrotnie musisz wstawać w nocy, aby pójść do toalety. Jaka jest przyczyna  bezsenności w ciąży ? Jak sobie z nią poradzić? Przyczyny bezsenności w ciąży  Powodów, dla których nie możesz spać, jest kilka. Z jednej strony coraz większa  macica uciska na  duże  naczynia żylne  oraz pozostałe  narządy wewnętrzne , m.in. na pęcherz - więc częściej musisz chodzić do łazienki. W pozycji leżącej zawartość żołądka cofa się do przełyku, więc często pojawia się zgaga. Do tego maluszek, który cały dzień był spokojny, gdy kładziesz się spać właśnie się budzi i dokazuje, nie pozwalając ci zmrużyć oka. W ciągu dnia, gdy chodzisz i poruszasz się, macica lekko się kołysze, więc dziecko częściej śpi. Gdy ułożysz się w pozycji leżącej, kołysanie ustaje, a dziecko ma troszkę mniej miejsca, więc kręci się i kopie. Ponadto w ciąży do głosu dochodzą  hormony,  które zwłaszcza w trzecim trymestrze pobudzają organizm do zwiększonego wysiłku, więc może być trudniej ci zasnąć. Pozycja do spania w ciąży Jak sobie radzić z bezsennością? Z pewnością jednym z ważniejszych rozwiązań jest właściwe ułożenie się do snu. Weź pod uwagę kilka wskazówek: nie kładź się na łóżku całkiem płasko - szybko może zrobić ci się duszno, łatwiej też może pojawić się zgaga, w ciąży  niewskazane jest spanie na brzuchu  - takie ułożenie uciska macicę, jest niewygodne dla dziecka, a pod koniec ciąży także dla ciebie, lekarze zalecają  spanie na lewym boku , gdyż ułożenie narządów wewnętrznych poprawia wówczas przepływ krwi przez łożysko, przyszłe mamy...

Przeczytaj

Nasze akcje