Reklama

Wizaż.pl skończył 25 lat, a w tym czasie branża beauty i podejście do urody ulegały licznym przemianom. Wielokrotnie trendy przechodziły ze skrajności w skrajność. Przeskakiwaliśmy od cienkich brwi, do tych krzaczastych, od maksymalizmu w makijażu do cery z efektem no make-up, ale też choćby od uwielbienia dla matowej cery po spektakularne glow. Z każdym kolejnym rokiem kosmetyki zyskiwały nowe składniki - popularność zdobyły niacynamid, czy retinol, a pielęgnacja włosów weszła na wyższy poziom. Trudno wyobrazić sobie więc rzeczywistość za kolejne 25 lat. Zapytałyśmy więc sztucznej inteligencji, jak widzi świat beauty w 2025 roku! Co według AI stanie się istotne? Warto pamiętać, że to tylko przypuszczenia, a czasem... wizualizacja naszych marzeń kosmetycznych!

Reklama

Personalizacja i AI w kosmetykach

Technologia sztucznej inteligencji i analityki danych będzie miała coraz większy wpływ na personalizację produktów. Dzięki aplikacjom, które analizują skórę użytkownika, będziemy mogli spodziewać się produktów doskonale dopasowanych do indywidualnych potrzeb — od kremów po kosmetyki kolorowe. Kto wie, w przyszłości być może pojawią się również urządzenia do "drukowania" kosmetyków dostosowanych do bieżącego stanu skóry.

W 2050 roku personalizacja kosmetyków osiągnie niespotykany dotąd poziom. Dzięki biotechnologii, sztucznej inteligencji oraz analizie genomu, produkty mogą być dostosowywane do indywidualnych potrzeb użytkownika na poziomie komórkowym. Kosmetyki mogą zmieniać swoją formułę w zależności od dnia, stanu skóry czy wieku, dostosowując się do mikroflory cery i jej potrzeb w danym momencie.

Zrównoważony rozwój i ekologia

Zrównoważony rozwój może stać się głównym nurtem w produkcji i sprzedaży kosmetyków. Firmy będą musiały jeszcze bardziej skupić się na minimalizacji śladu węglowego, biodegradowalnych opakowaniach, składnikach pochodzących z naturalnych źródeł oraz przejrzystości łańcucha dostaw. Zrównoważona produkcja i odpowiedzialne pozyskiwanie surowców mogą być kluczowe.

Za 25 lat „zero waste” stanie się standardem w branży beauty (a przynajmniej bardzo byśmy tego chciały). Zmniejszenie odpadów oraz pełna biodegradowalność produktów, opakowań i składników będą znaczące. Wytwarzanie kosmetyków na bazie roślinnych materiałów i wykorzystanie biotechnologii do tworzenia naturalnych, efektywnych substancji bez konieczności szkodzenia środowisku może stać się powszechne.

Getty Images@Oscar Wong
Getty Images@Oscar Wong Getty Images@Oscar Wong

Kultura „Skin Positivity” i różnorodność

Będziemy widzieć rosnącą świadomość społeczną dotyczącą pielęgnacji skóry i akceptacji różnych typów cery. Pojawią się jeszcze bardziej inkluzywne kampanie reklamowe, które nie będą promować tylko jednego "ideału" piękna, ale różnorodność cery, kolorów skóry i typów urody. Dodatkowo, ciągle rosnąca akceptacja dla naturalności (np. brak makijażu) będzie miała duży wpływ na rynek produktów pielęgnacyjnych.

Równocześnie z rosnącą akceptacją dla różnorodności płciowej, kosmetyki w 2050 roku będą jeszcze bardziej uniwersalne. Producenci będą oferować produkty, które nie będą przypisane do żadnej konkretnej płci, a raczej do indywidualnych potrzeb skóry i oczekiwań użytkownika.

Technologia w kosmetyce

Urządzenia do pielęgnacji skóry w domu, takie jak te stosujące technologię LED, mikroprądów czy sonoforezy, będą coraz popularniejsze. Dzięki mniejszym rozmiarom, łatwiejszej obsłudze i dostępności w przystępnych cenach, urządzenia te mogą stać się standardem w domowych zabiegach pielęgnacyjnych.

Beauty nie będzie już tylko o wyglądzie zewnętrznym. Kosmetyki staną się częścią szerokiego ekosystemu zdrowia, który obejmuje zarówno pielęgnację skóry, jak i mentalne oraz fizyczne samopoczucie. Dzięki integracji z urządzeniami, jak np. smartwatchami, opaski na ciało, które monitorują nasz stan zdrowia, kosmetyki będą dostosowywać swoje działanie do zmieniających się potrzeb organizmu w czasie rzeczywistym. Możliwość bezpośredniego monitorowania skóry, temperatury ciała, nawodnienia i innych czynników, a także dostosowywanie kosmetyków na bieżąco do zmieniających się warunków, to jeden z potencjalnych scenariuszy.

Z pomocą technologii AR, użytkownicy być może będą mogli „przymierzać” makijaż w czasie rzeczywistym bez konieczności używania tradycyjnych kosmetyków. W 2050 roku możliwe będzie, że nasze wirtualne alter ego będzie miało zmieniający się makijaż czy fryzury, bez konieczności ich faktycznego aplikowania.

Getty Images@Kmatta
Getty Images@Kmatta Getty Images@Kmatta

Holistyczne podejście

Beauty stanie się częścią szerszego trendu zdrowotnego. Produkty kosmetyczne będą ściśle powiązane z dietą, aktywnością fizyczną i zdrowiem psychicznym. Nacisk na „beauty from within” (piękno od wewnątrz) spowoduje, że suplementy diety, które wspierają zdrową skórę, włosy i paznokcie, staną się integralną częścią rynku beauty.

Piękno w 2050 roku będzie znacznie bardziej holistyczne. Produkty kosmetyczne, jak i zabiegi, będą miały na celu nie tylko poprawę wyglądu, ale także samopoczucia psychicznego. Medytacja, aromaterapia, dźwiękoterapia i inne techniki relaksacyjne mogą zostać zintegrowane z kosmetyką, aby wspierać wewnętrzną równowagę.

Rola influencerów i sztuka marketingu

Influencerzy, którzy mają autentyczną więź z odbiorcami, wciąż będą odgrywać kluczową rolę w kształtowaniu trendów, ale już w sposób bardziej odpowiedzialny. Przyszłość marketingu beauty to większa transparentność w promowaniu produktów oraz odpowiedzialne podejście do reklamy. Świat beauty może pójść jednak również w innym kierunku. Już teraz mamy do czynienia z wirtualnymi influencerami, a w 2050 roku może to stać się normą. Prawdopodobnie będzie istnieć nowa generacja cyfrowych postaci, które będą promować wirtualne makijaże, które nie istnieją w fizycznym świecie. Hologramy mogą stać się popularne w kosmetyce, a ludzie mogą „nakładać” makijaż bez użycia tradycyjnych kosmetyków, korzystając z projekcji cyfrowych.

Getty Images@Diamond Dogs
Getty Images@Diamond Dogs Getty Images@Diamond Dogs

Postęp w produkcji i nowoczesne składniki

Będziemy świadkami rozwoju nowych, bardziej efektywnych i bezpiecznych składników. Naukowcy pracują nad nowymi technologiami, które pozwolą uzyskać lepsze efekty w krótszym czasie, a przy tym będą mniej obciążające dla środowiska. W przyszłości być może kosmetyki będą zawierały składniki aktywne oparte na inżynierii genetycznej. To być może pozwoli na bardziej skuteczną walkę ze starzeniem się skóry czy leczeniem problemów skórnych. Produkcja kosmetyków być może będzie bardziej zdecentralizowana, z wykorzystaniem zaawansowanych technologii do produkcji na miejscu, np. urządzeń umożliwiających tworzenie kosmetyków w domu lub w lokalnych warsztatach. Możemy wyobrazić sobie sytuację, gdzie użytkownicy będą mogli produkować swoje własne kosmetyki, korzystając z technologii i składników dostępnych w domowych laboratoriach.

Trendy na 2050 rok według AI

Jeśli chodzi o to, co będzie modne w 2050 roku w kontekście kosmetyków, ale też pielęgnacji i makijażu, to... oczywiście trudno je przewidzieć. Zapytałyśmy natomiast AI, jakich interesujących trendów, ale też zmian możemy się spodziewać. Okazuje się, że według sztucznej inteligencji, będą wynikać one głównie z rozwoju technologii, ale też ze zmieniających się wartości społecznych i ekologicznych. Niewątpliwie, będą one podyktowane ewolucją estetyki i preferencji konsumentów. Oto kilka przewidywanych "modnych" trendów w kosmetyce na rok 2050:

  • Futurystyczny, personalizowany makijaż

Makijaż w 2050 roku może być jeszcze bardziej zindywidualizowany i oparty na technologii. Wyobraźmy sobie kosmetyki, które zmieniają kolor i konsystencję w zależności od nastroju użytkownika, pory dnia lub stanu zdrowia skóry. Dzięki zaawansowanej technologii AR (rozszerzona rzeczywistość), użytkownicy będą mogli “przymierzać” różne style makijażu na żywo, bez fizycznej aplikacji, co może stać się bardzo modne.

Getty Images@F.J. Jimenez
Getty Images@F.J. Jimenez Getty Images@F.J. Jimenez
  • Naturalne wykończenie skóry

Skórze, która promienieje zdrowiem i makijaż typu "no-makeup" z naturalnym wykończeniem będą nadal na czasie. W 2050 roku trendy będą skupiać się na produkcie, który "wspomaga" naturalną teksturę skóry, a nie ją maskuje. Kosmetyki do pielęgnacji skóry, które mają za zadanie nawilżyć, wygładzić i wyrównać koloryt, będą modne – z dodatkiem lekkiego rozświetlenia, by skóra wyglądała na zdrową i pełną blasku.

  • Sustainable i "green" beauty

Eko-trendy będą bardzo modne. W 2050 roku kosmetyki będą bardziej zrównoważone, od opakowania po składniki. Zero-waste, biodegradowalne opakowania i kosmetyki oparte na roślinnych, naturalnych składnikach będą nie tylko popularne, ale wręcz wymagane. Firmy kosmetyczne będą ściśle przestrzegać zasad odpowiedzialności za środowisko, a ich transparentność będzie ważnym czynnikiem w podejmowaniu decyzji zakupowych.

  • Pielęgnacja skóry z komórkami macierzystymi

Produkty oparte na najnowszych osiągnięciach biotechnologii, takie jak kremy czy sera z komórkami macierzystymi będą bardzo modne. Produkty te pomogą regenerować skórę i walczyć ze starzeniem na poziomie komórkowym, co z pewnością stanie się nie tylko trendem, ale i standardem w pielęgnacji.

  • Makijaż cyfrowy i wirtualne beauty

Przewiduje się, że w 2050 roku kosmetyki w fizycznym sensie staną się mniej istotne, a makijaż wirtualny zacznie dominować w niektórych kręgach. Możemy spodziewać się, że będziemy używać cyfrowych narzędzi do tworzenia makijaży, które będzie można wyświetlić na ekranie urządzeń lub hologramach, co stanie się bardzo popularne, szczególnie w świecie online i na social mediach.

  • Pielęgnacja skóry jako "self-care"

Trendy zdrowotne będą w dużej mierze kształtować przyszłość beauty. W 2050 roku pielęgnacja skóry być może stanie się integralną częścią holistycznego podejścia do zdrowia i samopoczucia. Kosmetyki wspierające zdrowie psychiczne – jak aromaterapia czy technologie wspomagające medytację – będą nie tylko modne, ale także powszechnie stosowane. Produkty beauty będą miały na celu nie tylko poprawę wyglądu, ale i wspieranie równowagi emocjonalnej.

Getty Images@Sergey Mironov
Getty Images@Sergey Mironov Getty Images@Sergey Mironov
  • Skrócony czas aplikacji – produkty 3w1

Współczesna rzeczywistość pędzi, a w 2050 roku tempo życia będzie jeszcze bardziej intensywne. W związku z tym popularność zyskają kosmetyki wielofunkcyjne, które za jednym razem będą nawilżać, chronić przed słońcem i pełnić rolę podkładu. Takie produkty będą zapewniały szybki i efektywny sposób dbania o skórę, w pełni dostosowany do dzisiejszego stylu życia.

  • Trend gender-neutral beauty

Piękno, które nie jest ograniczone płcią, stanie się powszechne i bardzo modne. Produkty, które będą uniwersalne i skierowane do każdego, bez podziału na płcie, będą stały się absolutnym standardem. Kosmetyki kolorowe oraz pielęgnacyjne znikną z etykiet przypisanych do mężczyzn lub kobiet, a marka beauty stanie się bardziej inkluzywna.

  • Pielęgnacja skóry oparta na danych

W 2050 roku nie będziemy już korzystać z ogólnych porad kosmetycznych – każda osoba będzie miała dedykowany plan pielęgnacji skóry, który będzie oparty na danych zbieranych przez urządzenia monitorujące, aplikacje zdrowotne, a może nawet genotyp użytkownika. Kosmetyki będą dostosowywane do indywidualnych potrzeb w sposób, jakiego jeszcze nie znamy.

  • Minimalizm w kosmetyce

Mniej będzie oznaczać więcej. W 2050 roku możemy spodziewać się jeszcze większego nacisku na minimalizm. Wysokiej jakości, funkcjonalne produkty, które można zabrać wszędzie, będą modne. Możliwe, że zniknie również nadmiar produktów, a konsumenci będą sięgać po te, które naprawdę odpowiadają ich potrzebom.

Modne będą produkty, które łączą nowoczesną technologię, naturalność, ekologiczną odpowiedzialność i skuteczność. Estetyka beauty w 2050 roku może być znacznie bardziej zróżnicowana i wielowymiarowa, a kosmetyki staną się integralną częścią nowoczesnego, zdrowego i świadomego stylu życia.

Reklama

Wierzycie w takie przewidywania? My do zmian na przestrzeni 25 lat podchodzimy z ogromnym dystansem, natomiast wiele punktów z powyższej listy chętnie włączyłybyśmy do kategorii "must have"!

Reklama
Reklama
Reklama

Nasze akcje