klub recenzentki wizaz klub recenzentki wizaz Wejdź
Fotolia
Styl życia

Urlop na czas miesiączki. Jesteście za takim rozwiązaniem?

Coexist z siedzibą w Bristolu ma być pierwszą brytyjską firmą, która wprowadzi urlop na czas menstruacji. Cel? Ulżyć kobietom i zwiększyć ich wydajność przez dopasowanie się do naturalnego rytmu pracowników.
Monika Orzechowska
marzec 15, 2016

Temat polityki menstruacyjnej powraca jak bumerang. Ostatnio głośno było o nim trzy lata temu, kiedy rosyjski polityk Mikhail Degtyaryov zaproponował, by pracujące kobiety miały prawo do dwóch dni – właśnie w czasie miesiączki – płatnego urlopu w miesiącu. Pomysł uznano wówczas za seksistowski i ryzykowny, ponieważ mógłby spowodować dyskryminację kobiet na rynku pracy.

W podobnym tonie wypowiadali się na ten temat polscy internauci, którzy radzili, by kobiety z bólem radziły sobie we własnym zakresie. Choć na forach pojawiały się i głosy aprobaty, większość uznała pomysł za totalną przesadę, a przede wszystkim za szkodzenie kobietom, które zazwyczaj w trakcie menstruacji są w stanie normalnie pracować.

Bex Baxter, właścicielka firmy Coexist, ma nadzieje, że taka polityka przyczyni się do stworzenia szczęśliwszego i bardziej produktywnego środowiska pracy. - Istnieje błędne przekonanie, że przerwy czynią firmy nieproduktywnymi. W rzeczywistości chodzi tu o synchronizowanie pracy z naturalnymi cyklami ciała – mówi.

Pomysł jest oczywiście kontrowersyjny i budzi zastrzeżenia. Takie urlopy mogą bowiem zagrażać zatrudnianiu kobiet i być wyrazem niesprawiedliwości wobec męskiej części załogi. Sytuację ratuje jednak zaufanie, którym Bex Baxter darzy swoich pracowników.

Coexist zatrudnia 31 osób, w tym zaledwie siedmiu mężczyzn. Ich szefowa zauważyła, że niektóre pracownice zginają się z bólu, jednak wstydzą się przyznać, z jakiego powodu. To głównie z myślą o nich zaproponowała wprowadzenie innowacyjnej polityki. Bex Baxter, która przyznaje, że sama cierpi z powodu bóli menstruacyjnych, postanowiła w końcu przełamać tabu. Jak powiedziała dziennikarzom, jest przekonana, że wszyscy jej pracownicy dają z siebie 100 proc. i nie będzie problemu z oszukiwaniem.

W trakcie jednej z dyskusji na temat swojego pomysłu usłyszała, że gdyby miesiączki przechodzili mężczyźni, taka polityka byłaby wprowadzona wcześniej. Niestety, jest jak jest, dlatego wyrozumiała szefowa wzięła sprawy w swoje ręce. Urlop, jaki zaproponowała swoim pracownicom, nie będzie oczywiście obowiązkowy, ale pozwoli na wprowadzenie bardziej elastycznego czasu pracy. W ten sposób ma zyskać także firma. W dyskusjach padł bowiem argument, że zaraz po miesiączce kobiety są trzy razy bardziej wydajne niż zwykle.

Wprowadzenie polityki menstruacyjnej z punktu widzenia kobiety ma wiele zalet. Pracodawcom taki pomysł mógłby być jednak nie na rękę. Wniosek? Odgórne wprowadzenie prawa do urlopu na czas miesiączki przyniosłoby więcej szkody niż pożytku, ale firma, która na podobny krok zdecydowałaby się z własnej inicjatywy, wbrew pozorom mogłaby zyskać na wizerunku i wydajności.

Komentarze
urlop macierzynski i rodzicielski
Styl życia Urlop macierzyński i rodzicielski - jakie zmiany w 2013 roku?
Zobacz, jakie zmiany w urlopach macierzyńskich weszły w życie w 2013 roku. Czym się różni urlop rodzicielski od macierzyńskiego i jak skorzystać z urlopu dodatkowego?
Katarzyna Brasiak
lipiec 24, 2013

Wydłużony dodatkowy urlop macierzyński, nowy urlop rodzicielski – to niektóre przywileje dostępne po zmianach obowiązujących od 17 czerwca. Nowe zapisy dotyczą rodziców wszystkich dzieci, które urodziły się od początku roku 2013 oraz osób, które przyjęły pod opiekę dziecko do 7. roku życia (lub do 10. jeśli odroczono mu obowiązek szkolny). Urlop macierzyński Urlopy macierzyńskie zaczynają się w dniu porodu i trwają  20 tygodni , ale przyszła mama może o nie wnioskować do 6 tygodni przed jego przewidywaną datą. Z takiego urlopu może skorzystać również ojciec dziecka. Może to jednak nastąpić dopiero po 14. tygodniu urlopu wykorzystywanego przez matkę lub po 8. gdy ta wymaga opieki szpitalnej lub nie może sprawować opieki nad dzieckiem. Dodatkowy urlop macierzyński W 2013 roku uległ on  wydłużeniu z 4 do 6 tygodni , a przypadku urodzenia więcej niż jednego dziecka do 8. By móc z niego skorzystać należy wystąpić z wnioskiem jeszcze w trakcie trwania podstawowego urlopu macierzyńskiego, jednak najpóźniej na 14 dni przed jego zakończeniem.   – Do tej pory było to 7 dni. Ten rodzaj urlopu może być wykorzystany jednorazowo lub maksymalnie w dwóch częściach, co jest istotną zmianą w porównaniu do poprzedniego brzmienia przepisu. W efekcie, również w tym przypadku rodzicie mogą się wymieniać korzystając z tego uprawnienia –  mówi Karol Lankamer ze spółki Pogotowie Kadrowe, współpracującej z platformą szkoleniową Eduself.pl. Nowy urlop rodzicielski Urlop rodzicielski daje młodym rodzicom 26 dodatkowych tygodni bycia z dzieckiem, a w efekcie umożliwia wydłużenie opieki nad urodzonym dzieckiem nawet do 1 roku.   przysługuje  po wykorzystaniu  urlopu macierzyńskiego i dodatkowego w pełnym wymiarze pracownik na urlopie rodzicielskim jest objęty dokładnie taką samą  ochroną , jak ma to miejsce przy macierzyńskim (Pracodawca nie może więc...

Przeczytaj
Styl życia Avon Polska włącza się do inicjatywy ONZ na rzecz równości płci
Avon jako pierwszy w branży w Polsce dołącza do inicjatywy ONZ, Women’s Empowerment Principles. WEPs określają siedem kroków, które firmy mogą podjąć w celu promowania równości płci i pełnego uczestnictwa kobiet na rynku pracy i w społeczeństwie. Firma Avon trzyma stronę kobiet od ponad 130 lat, nieustannie budując dla nich lepszą przyszłość. W ramach swoich działań wspiera kobiety z całego świata w wyrażaniu siebie, rozwijaniu kompetencji i pomaga im w drodze do spełnienia zawodowego.
Ewelina Błeszyńska
sierpień 02, 2019

18 lipca Zarząd Avon Worldwide oraz wszystkie spółki Avon w Polsce zadeklarowały poparcie dla inicjatywy ONZ, której celem jest wzmocnienie pozycji ekonomicznej kobiet. Podpisując Women’s Empowerment Principles (pod przewodnictwem UN Women i UN Global Compact), organizacje udowadniają, że równouprawnienie płci jest dla nich najwyższym priorytetem. WEPs skupiają się przede wszystkim na sprawiedliwym traktowaniu wszystkich kobiet i mężczyzn oraz szanowaniu  i popieraniu praw człowieka. Jednak wśród zasad znajdują się również: ustanowienie przywództwa korporacyjnego na wysokim szczeblu na rzecz równości płci, zapewnienie zdrowia, bezpieczeństwa i dobrego samopoczucia wszystkim pracownikom, promowanie edukacji, szkoleń i rozwoju zawodowego kobiet, a także promowanie równości poprzez inicjatywy społeczne  i popularyzowanie idei równości w miejscu pracy. Ostatnim z 7 proponowanych kroków jest natomiast przeprowadzenie przez firmy testów porównawczych i publiczne ogłoszenie postępów  w osiąganiu równouprawnienia. Celem takiego postępowania jest zmotywowanie  innych organizacji do podążania ich śladem i wprowadzania pozytywnych zmian. Podpisanie WEPs to kolejny rozdział w wieloletniej historii działalności Avon na rzecz kobiet. Poprzez przyłączenie się do inicjatywy, chcemy zainspirować inne firmy do wprowadzania pozytywnych zmian w ich kulturach organizacyjnych. Jednocześnie deklarujemy nasze pełne poparcie dla wartości, jakimi są równość płci i wzajemny szacunek w miejscu pracy. Od samego początku nasze działania podyktowane są troską o przyszłość kobiet. Nigdy nie mieliśmy wątpliwości, że wzmocnienie ich ekonomicznej pozycji odbije się korzystnie na całym świecie biznesu – mówi Ania Jakubowski, Dyrektor Generalna Avon Cosmetics Polska. Równość = Biznes Podpisanie WEPs to nie jedyna inicjatywa firmy na rzecz kobiet w tym roku. W marcu Avon rozpoczął program...

Przeczytaj
Moda Dlaczego nie każda z nas może nosić dżinsy? Powód jest... zaskakujący
To niestety złe wiadomości dla wszystkich kobiet, które uwielbiają nosić dżinsy. Najnowsze badania pokazały, że te spodnie mamy wyrzucić ze swojej szafy w wieku 53 lat. Dlaczego?!
Milena Majak
listopad 08, 2016

Badania zostały przeprowadzone na życzenie firmy kurierskiej Collect Plus . Wynika z nich, że mając 53 lata na karku powinnyśmy porzucić szukanie idealnej pary. Według naukowców zajmuje nam to za dużo czasu, pochłania ogromne pokłady energii, a nawet niepotrzebnie stresuje, doprowadzając często do łez niejedną kobietę. Musimy przyznać, że te argumenty są dla nas po prostu... dziwne! Źródło: Pinterest Jak widać, istnieje błędne przekonanie o tym, że dżinsowe spodnie są zarezerwowane tylko dla młodszej generacji . A przecież wiele kobiet po 50. ma równie piękną figurę, co o wiele młodsze od nich. Poza tym dżinsy wyglądają dobrze na każdym – bez względu na rozmiar, wiek i płeć. Trzeba tylko je odpowiednio dobrać do swojej figury. Obecnie jest to tak uniwersalny materiał, że pasuje do każdego stylu. Śmiemy twierdzić, że nawet odejmuje lat :). Zobacz także: Jakie są najmodniejsze dżinsy tej jesieni? Będziesz zaskoczona! Jednak brytyjskie badania na temat dżinsów, mimo tej małej wpadki z ograniczeniem wieku, są bardzo interesujące. Przedstawiają preferencje kobiet, a także ich zwyczaje podczas robienia dżinsowych zakupów. Ciekawe jesteśmy, ile z Was, Wizażanek, ma podobne przemyślenia na ten temat :). Jak kobiety kupują spodnie? W tych badaniach możemy przeczytać o typowych nawykach zakupowych kobiet. Okazuje się, że znalezienie perfekcyjnych dżinsów zajmuje nam nawet pięć dni . Za każdym razem przymierzamy średnio trzy pary. Tylko jedna na dziesięć kobiet zabiera do przymierzalni sześć lub więcej. Źródło: Pinterest Za jedną parę spodni płacimy około 33 funtów, czyli mniej więcej 160 zł. Nie wliczając w to oczywiście ukrytych kosztów, jak płacenie za parking i podróż. W trakcie badań 24 procent kobiet przyznało, że nigdy nie uda im się znaleźć idealnych dżinsów , a 29 procent pań kompletnie poddało się i...

Przeczytaj
amena khan
Styl życia Modelka w hidżabie miała wystąpić w reklamie... kosmetyków do włosów L’Oréal. Musiała zrezygnować
Takiej decyzji L’Oréal chyba nikt się nie spodziewał. Blogerka, która zasłania włosy hidżabem miała być ambasadorką kosmetyków... do włosów. Niestety, pojawiły się komplikacje.
Agnieszka Pulikowska
styczeń 23, 2018

Marka L’Oréal Paris zaprosiła do udziału w swojej najnowszej kampanii kobiety o różnych typach urody. Wśród nich znalazła się blogerka Amena Khan, która nosi hidżab . Co zaskakujące, Khan miała reklamować nie produkty do makijażu (w którym się specjalizuje), ale... kosmetyków do włosów. Post udostępniony przez Amena (@amenaofficial) Gru 19, 2017 o 4:22 PST Szef brytyjskiego oddziału L’Oréal, Adrien Koskas, tłumaczył, że celem kampanii było przełamanie banału, typowego dla reklam produktów do pielęgnacji włosów. Khan miała pomóc przemówić do konsumentek swoją szczerością i osobowością. Polecamy:   Maria Sadowska zmienila fryzurę. koniec z długimi włosami! Fani są zaskoczeni Kim jest Amena Khan?  To znana brytyjska blogerka, którą na Instagramie obserwuje ponad 570 tysięcy osób. Na jej koncie znajdziemy m. in. ciekawostki kosmetyczne, dopracowane makijaże czy zdjęcia jej stylizacji. Udział w kampanii Amena Khan skomentowała w wywiadzie dla "Vogue'a" , w którym zauważyła, że ludzie bezpodstawnie zakładają, że skoro kobiety nie pokazują swoich włosów publicznie, to z pewnością o nie nie dbają . Kluczowe jest to, aby samemu czuć się ze sobą dobrze, a zadbana fryzura zdecydowanie w tym pomaga. Poza tym Amena przyznaje, że uwielbia, kiedy jej włosy pięknie pachną, lubi je układać i pielęgnować. Media już spekulowały więc, jak wielką dyskusję wywoła decyzja marki L’Oréal Paris. Niewiele firm zdecydowałoby się na podobne posunięcie.  Dlaczego Amena Khan wycofała się z kampanii L’Oréal Paris? Zaledwie kilka dni po opublikowaniu informacji o zostaniu  ambasadorką marki L'Or é al , Amena zrezygnowała z tej roli. Powodem miały być przede wszystkim jej tweety z 2014 roku, w których opowiadała się przeciwko polityce Izraela i agresji wobec Palestyny. Amena chciała, aby dzięki kampanii zmieniło się nastawienie do...

Przeczytaj