Blagam o sprawdzenie pracy maturalnej! - Wizaz.pl

Wróć   Wizaz.pl > Hobby > Rękodzieło: szydełkowanie, biżuteria DIY, makramy i inne

Notka

Rękodzieło: szydełkowanie, biżuteria DIY, makramy i inne Forum dla osób, które lubią tworzyć coś własnymi rękami. Miejsce dla początkujących oraz zaawansowanych. Rozmawiamy o rękodziele i DIY.

Odpowiedz
 
Narzędzia
Stary 2011-05-12, 19:35   #1
MartysiaLeloch
Raczkowanie
 
Zarejestrowany: 2008-12
Wiadomości: 61

Blagam o sprawdzenie pracy maturalnej!


Witam szanowną komisję, nazywam się …. i pragnę zaprezentować państwu moją realizację tematu: Podróż w nieznane i w głąb siebie, pod kątem omówienia funkcji motywu podróży oraz przytoczenia właściwych kontekstów w analizie wybranych przeze mnie dzieł literackich.
Motyw podróży jest jednym z najczęściej poruszanych tematów na przestrzeni dziejów, a także z pewnością najlepszym sposobem poznawania świata i praw nim rządzących. Według definicji słownikowej współczesnego języka polskiego podróż określa się, jako przebywanie drogi do odległego celu, jednakże często staje się ona metaforą życia ludzkiego, stanowi rodzaj wyprawy w głąb siebie, poszukiwanie wyboru drogi życiowej, niekiedy i ucieczki, zapomnienia. Niewątpliwie wszelakie podróże wpływają na psychikę człowieka, albowiem już w czasach starożytnych tj. W Biblii oraz greckiej mitologii postrzegano los człowieka w perspektywie nieustannej wędrówki – niezawsze bezpiecznej, łatwej, zmuszającej do dokonywania bardzo trudnych wyborów kierunku drogi.
Mottem rozważań na temat podróży można uczynić cytat pochodzący z wiersza Leopolda Staffa "Każdy z nas jest Odysem, co wraca do swojej Itaki". Słowa Staffa to oczywiste odniesienie do archetypu wędrowca - homo viatora, któremu początek dała postać słynnego bohatera "Odysei" autorstwa Homera. Stąd początkowo chciałabym omówić w swojej prezentacji tenże utwór, w którym dominująca rolę odgrywa podróż.

Odyseja Homera jest utworem antycznym przedstawiającym przygody wracającego spod Troi do domu Odyseusza, króla Itaki. Ów postać stanowi archetyp podróżnika, wędrowca i tułacza,o czym wspomniałam już wcześniej. Odys jest jednym z najważniejszych bohaterow biorących udział w oblężeniu Troji,a jego dziesięcioletnia podróż stała się w kulturze europejskiej synonimem upartej, niebezpiecznej wędrówki, podczas której bohater zobaczył ‘miasta, ludzi wielu i poznał myśli’ Motyw podróży poeta umieszcza na początku epopei ukazując sytuację panującą w Itace oraz problemy Penelopy borykającej się z natrętnymi zalotnikami. Nieugięta czeka na powrót męża. Tymczasem Odys przeżywa nieustanne morskie perypetie, takie jak walka na wyspie Kikonów, oślepienie Polifema w kraju Cyklopów, ocalenie od ludożerców Lastrygonów tudzież uchronienie się od Charybdy i Scylli,a w konsekwencji zostaje uwieziony na 7 lat na wyspie Ogigi. Mimo nieustannych niejednokrotnie zagrażających zyciu napotkanych przygod historia konczy się szczesliwie, co jest wynikiem sprytu, odwagi i mądrości głównego bohatera..
Homer traktuje wędrówkę głównego bohatera jako pretekst do refleksji o ludzkim losie i kondycji człowieka w świecie oraz dążeniu do celu. Wędrówka Odyseusza jest niejako metaforą ludzkiego życia. Odys dowiódł, że człowiek potrafi pokonać niebezpieczeństwa i przeciwności losu. Jest symbolem cierpliwości i wytrwałości, uosobieniem wiecznego tułacza, a jego obfita w przygody podróż obrazuje droge człowieka przez życie. Każdy bowiem musi zmagać się z losem, odczuwać różnego pokroju emocje oraz dokonywać różnych wyborów. Ponadto motyw podrózy w utworze pełni walor mający zainteresować czytelnika, wprowadza novum do ówczesnej kiełkującej literatury oraz w kontekście filozoficznym funkcjonuje, jako wewnętrzny imperatyw działań bohatera.
Jedno z największych dzieł średniowiecza „ Boska komedia” Dantego Alighieri poświęcone zmarłej ukochanej autora Beatrycze, przedstawia wizję podróży głownego bohatera, jakim jest sam autor przez zaświaty, tj. Pieklo, Czyściec i Raj. Głównym motywem jest odejście z właściwej ścieżki życia, a celem bohatera jest odnalezienie własnej drogi, wręcz drogi do Boga. Jego życie wypełnia pustka, która zrodziła się w Dante przez zmysłowość, pychę i chciwość, które stają na jego drodze w symbolach zwierzęcych. Na pomoc Dantemu zesłany zostaje duch jego mistrza Wergiliusza. To dzięki niemu Dante przechodzi obok pojawiającej się wilczycy i rozpoczyna swa wędrówkę duchowo-cielesną po piekle, czyśćcu, po których oprowadza Dante mistrz a w niebie spotyka Beatrycze. Wędrówka po zaświatach jest celowym zamysłem Boga, aby uzmysłowić bohaterowi co go czeka, w zależności jaki wariant życia wybierze. Kręgi piekielne odwołują się do najczęstszych przywar ludzkich. Istotą jest sama atmosfera panująca w tych trzech światach. Piekło - to beznadzieja, cierpienie, tragizm i barak wszelakiej nadziei. Czyściec to smutek połączony z nadzieją i radością, wynikającą z zakończenia się okresu wyczekiwania otwarcia się przed duszą bram niebios. Raj jest najprościej mówiąc miłością, stanowi empireum w którym mieszka sam Bog. Cała Boska komedia daje mocno obrazowy efekt, pewnego rodzaju pouczenia co może czekać Dantego po śmierci. Szczególnym zabiegiem jest to iż w dwóch pierwszych miejscach piekle i czyśćcu istotą poznania były zmysły typowo ludzkie... węch, dotyk, wzrok. Natomiast w Raju działa poznanie intuicyjne poprzez uczucie wszechogarniającej miłości. Tak więc droga jaką pokonuje Dante na ziemi do tej pory, jest drogą opartą na życiu zmysłowym, które o ile teraz objawia się jedynie przelotną pustką, o tyle po śmierci stanie się jego przekleństwem. Jako poeta i osoba uduchowiona, powinien kierować się poznaniem duchowym, które da mu ukojenie zmysłów a w przyszłości zapewni miejsce w Raju. Tak więc zastosowany w utworze motyw podróży pozwala czytelnikowi na ogarnięcie istoty człowieczeństwa, czego doświadcza Dante w swej wędrówce

W epoce romantyzmu podróżowanie należało do najważniejszych wyróżników romantycznej postawy, bowiem podróż romantyczna oddaje ducha epoki, wyraża istotną potrzebę człowieka, który wędruje przede wszystkim w poszukiwaniu sensu życia.
Chciałabym zatem wykazać istote funkcjonalności motywu podróży w utworze Juliusza Słowackiego „Kordian”
Kordian, tytułowy bohater dramatu to romantyczny indywidualista, którego rozwój duchowy, dojrzewanie do „historycznych czynów i heroicznej klęski" możemy prześledzić w kolejnych aktach utworu. W jego biografię został wpisany motyw wędrówki, który, choć nie jest może najistotniejszym problemem w dramacie, lecz został wyeksponowany w akcie II pt„Wędrowiec".
Kordiana poznajemy w akcie I jako nadwrażliwego, piętnastoletniego chłopca, dręczonego przez samotność, poczucie pustki egzystencjalnej, brak idei, której mógłby się poświęcić. Nieszczęśliwa miłość do starszej od niego Laury, która nie traktuje chłopca zbyt poważnie, poczucie bezsensu życia skłaniają go do próby targnięcia się na własne życie.
Akt II z kolei przedstawia Kordiana już jako młodzieńca , którego autor wysyła w podróż po Europie. W trakcie tej wędrówki pozbywa się młodzieńczych złudzeń i dojrzewa duchowo.
Cele podróży zostały dość jasno określone przez bohatera. Chce mianowicie skonfrontować rzeczywisty świat z jego literackim wizerunkiem, stworzonym przez poetów; poznać samego siebie.
Słowacki ukazuje go kolejno w Anglii, we Włoszech i w Szwajcarii. Oto w Londynie pejoratywnie zaskakuje Kordiana rządza pieniądza i snobizm panujący w tym kraju.
We Włoszech poznaje smak materialnej miłości. W Watykanie z kolei spotyka się z papieżem, co uświadamia mu, iż Polacy w walce o niepodległość są zdani na siebie i że Kościół Katolicki jest podporządkowany europejskiej polityce.
Rozmowy ze spotykanymi ludźmi, przeżycia, których doznał, pozbawiaja go młodzieńczych złudzeń, uświadamiają, że świat stworzony przez literaturę jest wyidealizowany i nieprawdziwy.
Ostatnim etapem wędrówki Kordiana są Alpy. Tam, na szczycie Mont Blanc, bohater podsumowuje doświadczenia zebrane w czasie wędrówki po Europie, wygłasza swój wielki monolog będący rozrachunkiem z Bogiem i życiem i znajduje wreszcie ideę, która nada sens jego życiu. Jest nią walka o wolność ojczyzny. Woła. Polska Winkelriedem narodów.
Jako, iż poeci romantyczni często pozostawiali możliwość samodzielnego domyślenia tekstu, ostatecznie nie znamy celowości hasła winkelriedyzmu, jednakże ukazany w całości w akcie II motyw podróży jest niewątpliwie obrazem przemiany człowieka z romantycznego poety w zaciętego polskiego patriotę. Można zatem stwierdzić,iż owy zabieg jest metaforą odwiecznej potrzeby poszukiwania sensu życia przez człowieka oraz dotyka podstawowych problemów natury egzystencjalnej. Motyw podróży w dziele Słowackiego staje się powtarzaną przez epoki próbą dotarcia do istoty własnego „ja”.
Ponadto okres romantyzmu w literaturze polskiej często nawiązuje do wspomnianego już motywu pielgrzyma, tułacza czy emigranta. Z lekcji historii wiemy, iż w tym właśnie czasie Polska zniknęłą z map Europy, ponieważ znajdowała się pod zaborami. Toteż po klęsce powstania listopadowego wielu polaków musiało szukać schronienia poza granicami kraju, gdzie wielu z nich odbywało swoje zesłanie z dala od domu i ojczyzny. Nasi rodacy odczuwali nostalgię, ich życie przypominało życie pielgrzyma, który w swojej wędrówce znosi wszelkie trudy czując się przy tym samotnym i wyobcowanym. Taką postać człowieka do naszej literatury wprowadził Adam Mickiewicz w ,,Sonetach krymskich' bedących lirycznym pamiętnikiem przymusowej podróży poety na Krym w głąb Rosji. W związku z tym, wspólnym bohaterem utworów jest poeta, pielgrzym i wygnaniec utożsamiany z autorem Zatem możemy się domyśleć , iż będziemy mieli do czynienia z osobistymi nastrojami i odczuciami poety. Bo jak wiadomo Adam Mickiewicz sam zaliczał się do grona pielgrzymów. Jakkolwiek uznaje się Pielgrzyma za bohatera łączącego wszystkie utwory cyklu, pojawia się on dopiero w sonecie V Widok gór ze stepów Kozłowa.
Kim jest zatem pielgrzym? Otóż odbywa on swą wędrówkę w złożonej sytuacji lirycznej, tzn gra rolę podróżnego i cudzoziemca, poznaje orientalne widoki tj. stepy, morze, góry, przepaści które stają się dla niego sferą niespodzianych doznań wewnętrznych. Zatem doświadczenie krain obrazu krymskiego jest pretekstem ku refleksjom dotyczącym sfer metafizycznych, tzn przemijalności, kruchości zycia, jak również powoduje pielgrzymowanie myślą i tęsknotą do Litwy, kraju lat dziecinnych autora,co w jego świadomości jest niemożliwe,stad czuje się bardzo osamotniony. Ponadto, Adam Mickiewicz przyjmuje w sonetach postawę poznawczą, pragnie dotrzec do wszystkich tajemnic poznawanego świata,a ku temu pomaga mu towarzysz Mirża – człowiek Wschodu, wędrownik uczący Pielgrzyma patrzenia na swoistą egzotykę zwiedzanego kraju, odczuwania znaczeń piękna i grozy,z jaką obaj spotykają się np. w sonecie ‘Burza”.
Sonety Krymskie ukazują wizerunek psychiczny człowieka w procesie przeżywania poznawanej krainy Krymu, co więcej Mickiewicz nie przedstawia jedynie niesamowitego krajobrazu, jaki miał okazje zobaczyc, albowiem stworzyl swe dzielo niejako dla duszy czytelnika. Wspomina przeżycia, jakich doświadczał zarówno okiem i sercem w tak dalekiej od Ojczyzny podrozy , jednakże daje nam do zrozumienia, jak sami w podobnym razie zapatrywać się, jak czuć i myśleć powinniśmy.
Stąd celem ukazania motywu podróży w prezentowanym utworze z pewnością jest możliwość utożsamienia się czytelnika z odczuciami poety przy jednoczesnej fascynacji orientalnym krajobrazem, a także okazją do przekazania dotychczasowego światopoglądu, konfrontacji idei autora.
Ostatnim dziełem ukazującym motyw podróży w głąb siebie, który pragne przedstawic jest utwór Antoine de Saint-Exupery pt. „Mały Książe”. Utwor ten napisany jest w konwencji baśniowej, ale można również powiedzieć, iż jest on przypowieścią o ludzkim życiu. Tak wiec omawiany przeze mnie motyw autor ukazal w wymiarze psychologiczno-przygodowym.
Tytułowy bohater wyrusza w podróż celem odnalezienia swojego szczęśliwego miejsca. Wcześniej zamieszkiwał na niewielkiej planecie B-612, gdzie jego jedyną towarzyszką była róża. Mając dosyć monotonnego życia, wyruszył w podróż, chcąc znaleźć prawdziwego przyjaciela. Odwiedza pobliskie planety, na których mieszkają różni ludzie, każdorazowo dochodząc do wniosku, że są oni niedojrzali, śmieszni, a czasami po prostu głupi. W końcu wyrusza na Ziemię, by tam przeżyć wiele przygód i spotkać wiele osób. Im dłużej jednak przebywa poza swoją planetą, tym mocniej odczuwa tęsknotę za pozostawioną tam różą. Choć wiele się nauczył, choć zebrał wiele doświadczeń, zapragnął w końcu powrócić do swojego świata. Motyw podróży według tej ksiązki pojawia się nie tylko w celu poszukiwania lepszego świata, ale także jako proces, podczas którego poznajemy samych siebie, rozpoznajemy swoje prawdziwe skłonności i oczekiwania, stąd ujawnia się w kontekście psychologicznym albowiem dotyczy przemiany duchowej i dojrzewania Małego Księcia w ciągu rocznej wędrówki po wszechświecie. Proces dojrzewania chłopca polegał na skonfrontowaniu jego marzeń i wyobrażeń ze światem dorosłych oraz na poszukiwaniu tak ważnych wartości, jak: przyjaźń, miłość i odpowiedzialność. Stąd w fabule utworu czytelnik winien odnaleźć ukryty sens alegoryczny, moralny.

Literatura pokazuje jak wiele znaczeń może mieć podróż. Może stanowić źródło wiedzy i doświadczeń wewnętrznych, intelektualnych i etycznych jak w przypadku Kordiana tudzież Małego Księcia, może stać się wędrówka ku nowo poznanym krainom, jak w przypadku Mickiewicza. Jest także metaforą ludzkiego życia, co ukazuje „ Odyseja”. Może być zarówno źrodłem poznania duchowego, jak i kara za błędy, jak to było w przypadku Dantego. Różne były inspiracje autorów do opisywania podróży w swych utworach. Wyrażali tęsknotę za krajem, zachęcali do życia w świetle prawej duchowości, bądź rozważali istote sensu życia. Jednakże odwołując się do motta mojej prezentacji ośmielę się stwierdzić, iż każdy z autorów omawianych przeze mnie dzieł podkreślał rolę podróży w życiu człowieka, albowiem zawsze prowadzi ona ku zrealizowaniu konkretnych celów, jak i pozwala na refleksje dotyczące własnej egzystencji, postępowania. Stąd czytelnicy utworów o tej tematyce mają możliwość przeanalizowania swojego losu, celu życia w kontekście ważnych dla człowieka wartości, przyjęciu postawy poznawczej ,ale i pokornej wobec życia.




bardzo prosze o poprawki chociaz takie wymagajace tego!
i zakonczenie jest rownie kijowe,jak cala praca..
ale moze kltoras z Was mialaby pomysl na zkaonczenie??(
prooosze o pomoc!
MartysiaLeloch jest offline Zgłoś do moderatora   Odpowiedz cytując
Stary 2011-05-13, 16:41   #2
mirra78
Zadomowienie
 
Avatar mirra78
 
Zarejestrowany: 2010-02
Lokalizacja: Kotlina Kłodzka
Wiadomości: 1 294
Dot.: Blagam o sprawdzenie pracy maturalnej!

To ja odsyłam do nazwy głównego wątku- ZRÓB TO SAM! A po za tym każdy maturzysta ma chyba nauczyciela języka polskiego...
mirra78 jest offline Zgłoś do moderatora   Odpowiedz cytując
Stary 2013-05-04, 13:41   #3
Ika89
Przyczajenie
 
Avatar Ika89
 
Zarejestrowany: 2008-02
Wiadomości: 8
Dot.: Blagam o sprawdzenie pracy maturalnej!

KONIECZNIE WYRZUĆ Z PRACY sformułowania typu: "szanowna komisjo" "w mojej prezentacji chcę przedstawić" "w moje prezentacji zrobię to i tamto" ...
uwierz mi, wyrzuć to, mi tak powiedziała i moja polonistka i polonistka do której zaczęłam chodzić na korki!
Ika89 jest offline Zgłoś do moderatora   Odpowiedz cytując
Stary 2013-05-04, 14:29   #4
kalina1984
Zakorzenienie
 
Avatar kalina1984
 
Zarejestrowany: 2009-10
Lokalizacja: z wnętrza swetra
Wiadomości: 20 815
Dot.: Blagam o sprawdzenie pracy maturalnej!

I znów zaśmiecanie strony głównej forum ZRÓB TO SAM Maturzysto i tyle mojego komentarza !
__________________

kalina1984 jest offline Zgłoś do moderatora   Odpowiedz cytując
Stary 2013-05-04, 14:57   #5
ciezarna_zakonnica
Raczkowanie
 
Avatar ciezarna_zakonnica
 
Zarejestrowany: 2010-02
Wiadomości: 304
Dot.: Blagam o sprawdzenie pracy maturalnej!

*TROI nie TROJI kochana maturzystko! A najlepiej to zamiast uczyć się deska w deske prezentacji, weź ją zrozum i opowiadaj. I tak wyleci ci w trakcie ustnej polowa tego, czego sie "nauczysz" na pamięć. Serio, jeśli masz zamiar ową pracę recytować, to póki możesz, lepiej ją "skumaj". Po maturze, rozmawiałam z koleżankami, które pracy się uczyły na pamięć i nieco zestresował je fakt, że w środku prezentacji raptem się "zacieły" i były tym tak zestresowane, że zaczęły pleść trzy po trzy, w rezultacie (pomimo naprawdę dobrych prac na piśmie), pozaliczały na 10-12 punktów. Komisja (przynajmniej u mnie na maturze) zachwycona dukaniem z pamięci nie była.
Praca pod względem merytorycznym wydaje mi się poprawna, jednak nie podoba mi się taki "książkowy" opis omawianych zjawisk, ale to może wynika z faktu, że preferuje nieco inny styl w mowie pisanej
A tak przy okazji: Z tego co pamiętam, swoją pracę skończyłam pisać wieczór przed ustną, czytałam już nie wspomnę w jakich okolicznościach, poszłam, zaczęłam opowiadać to, co zapamiętałam i nie interesowało mnie szczególnie, że zajęłam 40(!) minut szanownej komisji na opowiadanie o poecie niepokornym, a i oni nie raczyli mi przerywać.
ciezarna_zakonnica jest offline Zgłoś do moderatora   Odpowiedz cytując
Odpowiedz

Nowe wątki na forum Rękodzieło: szydełkowanie, biżuteria DIY, makramy i inne


Ten wątek obecnie przeglądają: 1 (0 użytkowników i 1 gości)
 

Zasady wysyłania wiadomości
Nie możesz zakładać nowych wątków
Nie możesz pisać odpowiedzi
Nie możesz dodawać zdjęć i plików
Nie możesz edytować swoich postów

BB code is Włączono
Emotikonki: Włączono
Kod [IMG]: Włączono
Kod HTML: Wyłączono

Gorące linki


Data ostatniego posta: 2014-01-01 00:00:00


Strefa czasowa to GMT +1. Teraz jest 00:41.






© 2000 - 2025 Wizaz.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Jakiekolwiek aktywności, w szczególności: pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie, lub inne wykorzystywanie treści, danych lub informacji dostępnych w ramach niniejszego serwisu oraz wszystkich jego podstron, w szczególności w celu ich eksploracji, zmierzającej do tworzenia, rozwoju, modyfikacji i szkolenia systemów uczenia maszynowego, algorytmów lub sztucznej inteligencji Obowiązek uzyskania wyraźnej i jednoznacznej zgody wymagany jest bez względu sposób pobierania, zwielokrotniania, przechowywania lub innego wykorzystywania treści, danych lub informacji dostępnych w ramach niniejszego serwisu oraz wszystkich jego podstron, jak również bez względu na charakter tych treści, danych i informacji.

Powyższe nie dotyczy wyłącznie przypadków wykorzystywania treści, danych i informacji w celu umożliwienia i ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz umożliwienia pozycjonowania stron internetowych zawierających serwisy internetowe w ramach indeksowania wyników wyszukiwania wyszukiwarek internetowych

Więcej informacji znajdziesz tutaj.