|
|||||||
| Notka |
|
| Być rodzicem Forum dla osób, które starają się o dziecko, czekają na poród lub już posiadają potomstwo. Rozmawiamy o blaskach i cieniach macierzyństwa. |
![]() |
|
|
Narzędzia |
|
|
#1 |
|
Zakorzenienie
Zarejestrowany: 2006-05
Wiadomości: 3 784
|
Szkoła po nowemu, czyli o wkręcaniu żarówki
Mam stracha, chociaż o tym, że poziom szkolnictwa stopniowo się obniża, wiadomo od dawna. Wczoraj trafiłam na to:
http://eska.salon24.pl/445102,jak-po...przyszle-kadry W związku z tym pytanie do mam, których dzieci chodzą do szkoły (podstawówki, gimnazjum itd). Jak to jest w "Waszych" szkołach? To jakiś matrix czy rzeczywistość? Pytam, ponieważ jakoś ciężko w to wszystko uwierzyć, mimo wszystko. Moje dziecko pójdzie do szkoły już niedługo. Chcę wiedzieć, czego mogę się spodziewać. |
|
|
|
|
#2 |
|
Konto usunięte
Zarejestrowany: 2006-03
Wiadomości: 44 997
|
Dot.: Szkoła po nowemu, czyli o wkręcaniu żarówki
WIesz co, tu kopiuję z rozporządzenia o nowej PP w 4 etapie nauczania (lo, technikum i l. profilowane):
Podstawowy zakres: Cele kształcenia – wymagania ogólne I. Wykorzystanie, przetwarzanie i tworzenie informacji. Uczeń korzysta z chemicznych tekstów źródłowych, pozyskuje, analizuje, ocenia i przetwarza informacje pochodzące z róŜnych źródeł, ze szczególnym uwzględnieniem mediów i Internetu. II. Rozumowanie i zastosowanie nabytej wiedzy do rozwiązywania problemów. Uczeń zdobywa wiedzę chemiczną w sposób badawczy – obserwuje, sprawdza, weryfikuje, wnioskuje i uogólnia; wykazuje związek składu chemicznego, budowy i właściwości substancji z ich zastosowaniami; posługuje się zdobytą wiedzą chemiczną w Ŝyciu codziennym w kontekście dbałości o własne zdrowie i ochrony środowiska naturalnego. III. Opanowanie czynności praktycznych. Uczeń bezpiecznie posługuje się sprzętem laboratoryjnym i odczynnikami chemicznymi; projektuje i przeprowadza doświadczenia chemiczne. Treści nauczania – wymagania szczegółowe 1. Materiały i tworzywa pochodzenia naturalnego. Uczeń: 1) bada i opisuje właściwości SiO2; wymienia odmiany SiO2 występujące w przyrodzie i wskazuje na ich zastosowania; 2) opisuje proces produkcji szkła; jego rodzaje, właściwości i zastosowania; 3) wymienia surowce do produkcji wyrobów ceramicznych, cementu, betonu; 151 4) opisuje rodzaje skał wapiennych (wapień, marmur, kreda), ich właściwości i zastosowania; projektuje wykrycie skał wapiennych wśród innych skał i minerałów; zapisuje równania reakcji; 5) zapisuje wzory hydratów i soli bezwodnych (CaSO4, (CaSO4)2·H2O i CaSO4·2H2O); podaje ich nazwy; opisuje róŜnice we właściwościach hydratów i substancji bezwodnych; przewiduje zachowanie się hydratów podczas ogrzewania i weryfikuje swoje przewidywania poprzez doświadczenie; wymienia zastosowania skał gipsowych; wyjaśnia proces twardnienia zaprawy gipsowej (zapisuje odpowiednie równanie reakcji); 6) wyjaśnia pojęcie alotropii pierwiastków; na podstawie znajomości budowy diamentu, grafitu i fullerenów tłumaczy ich właściwości i zastosowania. 2. Chemia środków czystości. Uczeń: 1) opisuje proces zmydlania tłuszczów; zapisuje (słownie) przebieg tej reakcji; 2) wyjaśnia, na czym polega proces usuwania brudu, i bada wpływ twardości wody na powstawanie związków trudno rozpuszczalnych; zaznacza fragmenty hydrofobowe i hydrofilowe we wzorach cząsteczek substancji powierzchniowo czynnych; 3) tłumaczy przyczynę eliminowania fosforanów(V) ze składu proszków (proces eutrofizacji); 4) wskazuje na charakter chemiczny składników środków do mycia szkła, przetykania rur, czyszczenia metali i biŜuterii w aspekcie zastosowań tych produktów; stosuje te środki z uwzględnieniem zasad bezpieczeństwa; wyjaśnia, na czym polega proces usuwania zanieczyszczeń za pomocą tych środków; 5) opisuje tworzenie się emulsji, ich zastosowania; analizuje skład kosmetyków (na podstawie etykiety kremu, balsamu, pasty do zębów itd.) i wyszukuje w dostępnych źródłach informacje na temat ich działania. 3. Chemia wspomaga nasze zdrowie. Chemia w kuchni. Uczeń: 1) tłumaczy, na czym mogą polegać i od czego zaleŜeć lecznicze i toksyczne właściwości substancji chemicznych (dawka, rozpuszczalność w wodzie, rozdrobnienie, sposób przenikania do organizmu) aspiryny, nikotyny, alkoholu etylowego; 2) wyszukuje informacje na temat działania składników popularnych leków (np. węgla aktywowanego, aspiryny, środków neutralizujących nadmiar kwasów w Ŝołądku); 3) wyszukuje informacje na temat składników napojów dnia codziennego (kawa, herbata, mleko, woda mineralna, napoje typu cola) w aspekcie ich działania na organizm ludzki; 4) opisuje procesy fermentacyjne zachodzące podczas wyrabiania ciasta i pieczenia chleba, produkcji wina, otrzymywania kwaśnego mleka, jogurtów, serów; zapisuje równania reakcji fermentacji alkoholowej i octowej; 5) wyjaśnia przyczyny psucia się Ŝywności i proponuje sposoby zapobiegania temu procesowi; przedstawia znaczenie i konsekwencje stosowania dodatków do Ŝywności w tym konserwantów. 152 4. Chemia gleby. Uczeń: 1) tłumaczy, na czym polegają sorpcyjne właściwości gleby; opisuje wpływ pH gleby na wzrost wybranych roślin; planuje i przeprowadza badanie kwasowości gleby oraz badanie właściwości sorpcyjnych gleby; 2) podaje przykłady nawozów naturalnych i sztucznych, uzasadnia potrzebę ich stosowania; 3) wymienia źródła chemicznego zanieczyszczenia gleb oraz podstawowe rodzaje zanieczyszczeń (metale cięŜkie, węglowodory, pestycydy, azotany); 4) proponuje sposoby ochrony gleby przed degradacją. 5. Paliwa – obecnie i w przyszłości. Uczeń: 1) podaje przykłady surowców naturalnych wykorzystywanych do uzyskiwania energii (bezpośrednio i po przetworzeniu); 2) opisuje przebieg destylacji ropy naftowej i węgla kamiennego; wymienia nazwy produktów tych procesów i uzasadnia ich zastosowania; 3) wyjaśnia pojęcie liczby oktanowej (LO) i podaje sposoby zwiększania LO benzyny; tłumaczy, na czym polega kraking oraz reforming, i uzasadnia konieczność prowadzenia tych procesów w przemyśle; 4) proponuje alternatywne źródła energii – analizuje moŜliwości ich zastosowań (biopaliwa, wodór, energia słoneczna, wodna, jądrowa, geotermalne itd.); 5) analizuje wpływ róŜnorodnych sposobów uzyskiwania energii na stan środowiska przyrodniczego. 6. Chemia opakowań i odzieŜy. Uczeń: 1) podaje przykłady opakowań (celulozowych, szklanych, metalowych, sztucznych) stosowanych w Ŝyciu codziennym; opisuje ich wady i zalety; 2) klasyfikuje tworzywa sztuczne w zaleŜności od ich właściwości (termoplasty i duroplasty); zapisuje równania reakcji otrzymywania PVC; wskazuje na zagroŜenia związane z gazami powstającymi w wyniku spalania się PVC; 3) uzasadnia potrzebę zagospodarowania odpadów pochodzących z róŜnych opakowań; 4) klasyfikuje włókna na naturalne (białkowe i celulozowe), sztuczne i syntetyczne, wskazuje ich zastosowania; opisuje wady i zalety; uzasadnia potrzebę stosowania tych włókien; 5) projektuje doświadczenie pozwalające zidentyfikować włókna białkowe i celulozowe, sztuczne i syntetyczne. ---------------------------------------- Powiem tak - dziwnie, ALE: cała chemia-chemia, czyli to, co kiedyś było w LO jest obecnie w gim. 1 klasa to 2h, 2 i 3 po jednej h na tydzień. Nie ocenię, czy jest to dobre, czy złe, ale... trochę chyba jest przesady w panikowaniu na blogu. Nie od dzisiaj wiadomo, że nie każdy chemię rozumie, lubi - i wg mnie akurat dla tych, co to nie chcą - niech będzie w takiej formie i już. A jak ktoś z chemią i pokrewnymi wiąże przyszłość to idzie na rozszerzenie, a tam jest już wiedza konkretna. A zakres rozszerzony od strony 152: http://www.operon.pl/content/downloa...1223_zal_4.pdf Edytowane przez 0096a1e2f6245c4e98bc18de9b0ed84c369ef137_632f8bf2adc0b Czas edycji: 2012-09-04 o 10:05 |
|
|
|
|
#3 |
|
Zakorzenienie
Zarejestrowany: 2006-05
Wiadomości: 3 784
|
Dot.: Szkoła po nowemu, czyli o wkręcaniu żarówki
szaja - dzięki
Tyle, że jak się dziecku odwidzi i stwierdzi, że na ten przykład historia nie dla niej, potrzebny będzie korepetytor celem nadrobienia zaległości. Tu nie chodzi tylko o chemię, ale o matematykę, fizykę itd. No ale nie martwię się już na zapas, wiem i mam czas się przygotować. |
|
|
|
|
#4 |
|
Zakorzenienie
Zarejestrowany: 2009-09
Wiadomości: 17 087
|
Dot.: Szkoła po nowemu, czyli o wkręcaniu żarówki
Moja znajoma jest nauczycielką chemii - w gimnazjum jest bodajze godzina tygodniowo (nikomu do niczego niepotrzebnej religii: 2h). Założenia się piękne: wyjaśnić obowiązujące zagadnienie, przeprowadzić jakieś eksperymenty, odpytać itp. Co z tego, skoro czasu na nic nie ma przez te 45 minut. To już lepiej uczyć jak dziala KRET.
|
|
|
|
|
#5 |
|
Konto usunięte
Zarejestrowany: 2006-03
Wiadomości: 44 997
|
Dot.: Szkoła po nowemu, czyli o wkręcaniu żarówki
Vixen, ja to wyżej wyjaśniłam: pierwsza klasa 2h tygodniowo, 2 i 3 po 1h.
Dla porównania (bo pamiętam takie duperele ): 7 i 8 klasa podstawówki po 1h, w lo 1-3 klasa po 1h, w 4 nie było. Ergo? wychodzi na to samo. Tak było, ALE teraz to rozbite jest na gim. i lo. |
|
|
|
|
#6 |
|
Zakorzenienie
Zarejestrowany: 2007-09
Lokalizacja: z domu :)
Wiadomości: 4 644
|
Dot.: Szkoła po nowemu, czyli o wkręcaniu żarówki
Jak mam porównać do tego co mnie uczyli, to teraz jest stanowczo mniej.
Poza tym czepiając się już tego Kreta ![]() może dobrze, że niektóre "orły" dowiedzą się co może się stac Ja nie będe pisac ile chemii miałam, bo kończyłam Technikum Chemiczne
|
|
|
|
|
#7 |
|
Konto usunięte
Zarejestrowany: 2006-03
Wiadomości: 44 997
|
Dot.: Szkoła po nowemu, czyli o wkręcaniu żarówki
Ja zawsze wychodziłam i wychodzę z założenia, że taki ogrom wiedzy ogólnej przeciętnemu człowiekowi jest zbędny. Szczerze? 90% tego, czego na chemi mnie uczono - kompletnie mi się nie przydało w życiu, nawet biorąc pod uwagę zawód. Z fizyki zresztą to samo. Za to - cholernie bym się cieszyła, gdybym potrafiła wyczyścić domową chemią różne rzeczy, na przykład, albo wiedziała, na co zwrócić uwagę kupując kosmetyk.
A tak? więcej rzeczy z chemii pamiętam z krzyżówek, niż ze szkoły. |
|
|
|
|
#8 | |
|
Zakorzenienie
Zarejestrowany: 2006-05
Wiadomości: 3 784
|
Dot.: Szkoła po nowemu, czyli o wkręcaniu żarówki
Cytat:
Pozdrawiam |
|
|
|
|
|
#9 |
|
Zakorzenienie
Zarejestrowany: 2007-09
Lokalizacja: z domu :)
Wiadomości: 4 644
|
Dot.: Szkoła po nowemu, czyli o wkręcaniu żarówki
Mało bylo wypadków
![]() to jest ewidentna wina rodziców, że nie mówili. Niestety w chwili obecnej trzeba dzieci dokształcać w domu :/ Znajomi mają juz córę w Liceum, ale jak chodziła do gimnazjum, to np. historia to jakaś paranoja nie nauka. 3/4 klasy nie wiedziało kiedy był wybuch II wojny nie mówiąc o Grunwaldzie czy innych wydarzeniach. Natomiast Pani od plastyki robiła wielką awanturę rodzicom, że nie mają jakiegos tam gipsu, bo u nas w mieście nie było. To trzeba było zamawiać przez neta, bo pani sobie zażyczyła :/ Edytowane przez aja1 Czas edycji: 2012-09-05 o 08:23 |
|
|
|
|
#10 |
|
Zakorzenienie
Zarejestrowany: 2006-05
Wiadomości: 3 784
|
Dot.: Szkoła po nowemu, czyli o wkręcaniu żarówki
A, no tak
![]() Co do reszty. Mnie się mój mąż przypomina. On nie musiał w szkole czytać za dużo, bo po co stresować dzieci. To była duńska szkoła. Wypracowania? Na przykład o tym, jak działa telefon . Gdyby nie teść z głową na karku, byłoby kiepsko. Co ciekawsze, w szkole dla obcokrajowców trzeba było pisać wypracowania na poważne tematy, na przykład o duńskim systemie politycznym, analizować programy poszczególnych partii itd. To było już na module szóstym, czyli odpowiedniku Proficiency. Nauczyciele to byli ludzie z pasją-najpierw mnie przesuwali co kilka tygodni z modułu na moduł, bo uważali, że na kolejny jestem już gotowa. Na szóstym podsuwali ciekawą literaturę, byli z nami. Najpierw byłam zła, bo co się do ludzi przyzwyczaiłam, musiałam się żegnać i przyzwyczajać do nowej grupy. Ale w sumie dobrze wyszło. I tak jest ze szkołą polską. Marudził człowiek na chemię, fizykę, teraz jest jednak wdzięczny, bo nawet, jeżeli niewiele pamiętam, łatwiej będzie mi odtworzyć coś, co już przerabiałam. Pozdrawiam Dopisek - religia...Uważam, że powinna być jednak w salkach katechetycznych, nie w szkole. Ale to nie dlatego, że mam coś przeciwko KK. Edytowane przez Hvid Czas edycji: 2012-09-05 o 11:23 |
|
|
![]() |
Nowe wątki na forum Być rodzicem
|
|
|
| Ten wątek obecnie przeglądają: 1 (0 użytkowników i 1 gości) | |
|
|
Strefa czasowa to GMT +1. Teraz jest 15:39.





): 7 i 8 klasa podstawówki po 1h, w lo 1-3 klasa po 1h, w 4 nie było.




