Biochemiczne Kompendium - Wizaz.pl

Wróć   Wizaz.pl > Uroda > Biochemia kosmetyczna

Notka

Biochemia kosmetyczna Analiza działania składników kosmetyków, ich skuteczności i wpływu na zdrowie. Również informacje na temat filtrów przeciwsłonecznych oraz kuracji kwasami.

Zamknij wątek
 
Narzędzia
Stary 2009-09-08, 20:45   #1
confused_girl
Zadomowienie
 
Avatar confused_girl
 
Zarejestrowany: 2006-07
Lokalizacja: Wrocław
Wiadomości: 1 541
Arrow

Biochemiczne Kompendium


Zrodził się pomysł, żeby założyć coś w rodzaju kompendium dla nowych biochemiczek Coraz częściej odpowiadamy w różnych wątkach od czego warto zacząć przygodę z biochemią. Dobrym pomysłem będzie zebranie tego wszystkiego w jednym miejscu. Chciałam dobrze, czyli krótko i zwięźle , ale jak się już rozpisałam, to wyszło to co widać poniżej Jest tyle ważnych elementów, że po prostu nie wiedziałam jak to skrócić. Liczę na Wasze poprawki, uwagi i pomoc
Będę wdzięczna jeśli ktoś zrobi porządek z linkami w BBCode, bo ja już na to nie mam siły Również proszę, żeby ktoś napisał kilka słów o retinoidach. Nigdy nie miałam z nimi do czynienia, więc wolałabym o nich nie pisać.

Rozmawiałam już o tym z Hexxaną i zgodziła się przypiąć ten wątek razem z redakcyjnymi jak już doszlifujemy całość

---------------------------------------------------------------------------------------------------------

1. Zaczynamy od czytania składów kosmetyków (INCI). Na początku długa lista obco brzmiących (w większości łacińskich) nazw może przerażać, ale z biegiem czasu się z nimi oswoicie
Bardzo przydatne będą dwie strony:
Dlaczego analiza INCI jest taka ważna? Ponieważ nie chcemy polegać tylko na reklamie i zapewnieniach producentów, ale chcemy wiedzieć co tak naprawdę w słoiczku kremu siedzi


2. Oczyszczanie skóry – to bardzo ważny element pielęgnacji. Dobrze oczyszczona skóra skorzysta z aktywnych składników kosmetycznych. Jednocześnie nie chcemy naruszyć jej naturalnego płaszcza lipidowego. Dlatego unikajmy agresywnych detergentów (np. Sodium Lauryl Sulfate i Sodium Laureth Sulfate). Listę kosmetyków bez tych dwóch składników znajdziemy tutaj: http://www.wizaz.pl/forum/showthread.php?t=140497
Możemy również zrobić samemu olejek myjący lub zakupić gotowy zestaw na BU http://biochemiaurody.com/sklep/o-oilcleanser.html
Istnieją również zwolennicy mydeł (szarego, syryjskiego aleppo, marsylskiego).
Tu znajdziemy wątek o biochemicznym oczyszczaniu: http://www.wizaz.pl/forum/showthread.php?t=344677

3. Kwasy hydroksylowe – czyli chemiczne eksfolianty. Złuszczają powierzchniową warstwę rogową naskórka. Pomagają pozbyć się przebarwień, wyrównać koloryt skóry, zwiększyć nawilżenie skóry, zlikwidować płytkie zmarszczki, zwiększają absorbowanie substancji aktywnych z kosmetyków zastosowanych po kwasach, oczyszczają gruczoły łojowe. Najpopularniejsze rodzaje to:
  • AHA (alfa-hydroksylowe) np. kwas mlekowy, kwasy owocowe
  • BHA (beta-hydroksylowe) np. kwas salicylowy
  • LHA (lipohydroksylowy) np. kwas 5-kapriolowosalicylowy
  • PHA (poli-hydroksylowe) np. kwas laktobionowy
Więcej informacji na temat poszczególnych kwasów wraz z odnośnikami do artykułów z fachowych czasopism znajdziecie na forum http://www.laboratoriumurody.pl/ w dziale „Retinoidy i kwasy”.

Od czego zacząć? Najprostszym zastosowaniem kwasów w domowym zaciszu jest maseczka aspirynowa. Więcej o niej wraz z przepisami znajdziecie w tym wątku: http://www.wizaz.pl/forum/showthread...zka+aspirynowa
Tonik z cytryny http://www.wizaz.pl/forum/showthread.php?t=105217 oraz tonik z octu jabłkowego http://www.wizaz.pl/forum/showthread.php?t=72028 też mogą okazać się pomocne. Nie są to co prawda kwasy hydroksylowe, ale dzięki niskiemu pH również są dobre na początek przygody ze złuszczaniem/zakwaszaniem.

Możemy również zakupić gotowe produkty w aptece. Oto kilka przykładów:
  • liczne produkty NeoStraty z kwasami AHA lub PHA w różnych stężeniach
Kupując gotowe produkty zwracamy uwagę na to czy producent podaje stężenie kwasu (i najlepiej również pH), ponieważ tylko wtedy jesteśmy w stanie stwierdzić czy wydajemy pieniądze na specyfik, który rzeczywiście spełni swoje zadanie.

Możemy również kupić gotowe zestawy do samodzielnego ukręcenia toników bądź ser z kwasami w sklepie Biochemia Urody: http://biochemiaurody.com/sklep/o-acids.html
Z BU otrzymujemy zestaw odważonych składników i opakowanie do przechowywania gotowego produktu. Instrukcję pobieramy ze strony sklepu. Dla początkujących biochemiczek jest to bardzo dobre wyjście.
Możemy również rzucić się od razu na głębszą wodę , zakupić w którymś ze sklepów internetowych* wybrany kwas oraz kilka innych składników i wykonać tonik bądź serum samemu.
O czym pamiętamy stosując kwasy? Przede wszystkim o tym, że kobiety w ciąży nie powinny stosować kwasu salicylowego. Podobnie osoby na niego uczulone. No i filtry, ale o tym w następnym punkcie

4. Filtry – dla kogo? Dla wszystkich Śnieżek, które kochają swoją porcelanową cerę Oraz oczywiście dla osób stosujących kwasy hydroksylowe !!! i retinoidy. Skoro złuszczamy skórę i odsłaniamy „świeży” naskórek, nie chcemy od razu go zniszczyć lub co gorsza nabawić się przebarwień. Dlatego koniecznie używamy wysokich filtrów w okresie stosowania kwasów!
Na co zwracamy uwagę kupując filtr? Oczywiście na poziom SPF ale także na faktor UVA (tutaj co oznacza PPD a co IPD http://www.laboratoriumurody.pl/foru...ppd,t1117.html).
?????????????? potrzebuję odnośnika do artykułu/wątku, w którym wymienione są stabilne filtry UVA/UVB
Dobre filtry mają w swojej ofercie firmy La Roche Posay, Bioderma, Vichy, L'oreal, Avene, Soraya, niektóre filtry Rossmanna (Sunozon) oraz Ikei.

5. Samodzielne kręcenie kosmetyków – na pewno z biegiem czasu pojawi się u Was potrzeba samodzielnego ukręcenia kosmetyków Jest to prawdziwa frajda, a dodatkowo posiada wielki atut – możemy dostosować naszą pielęgnację dokładnie do potrzeb naszej skóry. Oczywiście dobranie idealnego zestawu składników aktywnych zajmuje trochę czasu i doświadczeń na własnej skórze
Na początek dobrym rozwiązaniem jest zainteresowanie się gotowymi zestawami ze sklepów Biochemia Urody oraz Zrób Sobie Krem*. Są proste w wykonaniu i pozwalają się oswoić z domowym laboratorium Po pewnym czasie możemy przejść do kolejnego stopnia wtajemniczenia czyli do całkowicie samodzielnego kręcenia kosmetyków Część sklepów posiada receptariusze, na których możemy się oprzeć. Z czasem jednak chęć eksperymentowania w nas zwycięży i będziemy sami wymyślać nowe przepisy
Pamiętajmy przy tym o podstawowych zasadach higieny: szkło laboratoryjne, miarki, miejsce pracy i opakowania kosmetyczne dokładnie myjemy i dezynfekujemy. Kosmetyki kręcimy w również zdezynfekowanych rękawiczkach. No i staramy się nie kichać do naszych mazidełek

6. Olejomaniactwo – jedna z najprostszych form pielęgnacji skóry Polega na znalezieniu odpowiedniego oleju dla naszej skóry i mazianiu się nim na dobranoc/dzień dobry. Możemy stosować go solo albo w połączeniu z żelem hialuronowym (syntetycznym lub roślinnym) lub aloesowym. Możemy również dodać kilka kropli do ulubionego kremu bądź maseczki. W sklepach w opisie oleju mamy zaznaczone dla jakiego typu cery jest najlepszy. Oto kilka przykładów:
  • skóra tłusta i mieszana: olej z pestek dyni, olej winogronowy, olej z róży, olej słonecznikowy, olej z ogórecznika, olej z orzechów włoskich, olej konopny
  • skóra sucha: oliwa z oliwek, olej kokosowy, masła kosmetyczne, olej z pszenicy, olej z róży, olej ze słodkich migdałów
  • skóra naczynkowa – macerat z kasztanowca, olej z róży, olej z pestek dyni
Generalna zasada jest taka, że osoby z cerą skłonną do zapychania się powinny unikać tłuszczy z wysoką zawartością kwasu oleinowego.

7. Hydrolaty - inaczej wody kwiatowe, powstają w wyniku destylacji roślin (całych lub ich części) parą wodną. Konsystencją przypominają wodę i posiadają pH zbliżone do odczynu skóry. Dlatego spełniają się świetnie w roli toniku. Uwaga! Nie wszystkie pachną tak, jak oczekiwalibyśmy tego wzorując się na ich nazwach Można też hydrolat wzbogacić innymi składnikami, komponując w ten sposób bardziej skomplikowany tonik. Można też go wykorzystać jako fazę wodną w różnego rodzajach kremach, lotionach i serach. Należy przy tym pamiętać, że jeśli w przepisie zastępujemy wodę destylowaną hydrolatem, powinniśmy zadbać o wyrównanie odczynu pH (zmierzyć papierkiem lakmusowym i w razie konieczności obniżyć kwasem mlekowym bądź podnieść sodą oczyszczoną do pożądanego poziomu).
Hydrolat możemy też wykorzystać w tzw. ekspresowych serach (kilka kropli oleju+wybrany żel+opcjonalnie ekstrakty/witaminy+hydrolat).

8. Retinoidy - post#11 http://wizaz.pl/forum/showpost.php?p...5&postcount=11
opracowala Silwena

9. Antyoksydanty – przeciwdziałają utleniaczom/wolnym rodnikom. Kwas aksorbinowy jest jednym z najskuteczniejszych antyoksydantów i nadaje się praktycznie dla każdego typu skóry. Pomoże uszczelnić naczynia krwionośne, wpływa na produkcję kolagenu, przyspiesza gojenie ranek. Wspomaga ochronę przed promieniowaniem UV dlatego serum z witaminą C dobrze jest zastosować 15 minut przed aplikacja filtrów. Możemy zakupić gotowe serum Flavo-C, zestaw z Biochemi Urody, bądź ukręcić takie serum samemu http://www.laboratoriumurody.pl/foru...-faq,t307.html
Inne popularne antyoksydanty, które możemy wykorzystać w serach to ekstrakt z zielonej herbaty, koenzym Q10, witamina E, niacynamid.

10. Przykładowe zestawy dla początkujących:
- skóra sucha, potrzebująca nawilżenia: peeling enzymatyczny raz/dwa razy w tygodniu
  • hydrolat różany/geranium/lipa/ze słodkich migdałów
  • tonik/serum z kwasami AHA/PHA
  • serum wybrany olej + żel hialuronowy/aloesowy
  • maseczka ze spiruliny/płatków owsianych
- skóra tłusta, mieszana, ze skłonnością do zaskórników:
  • maseczka z glinką raz na tydzień/dwa tygodnie
  • peeling enzymatyczny raz w tygodniu
  • tonik/serum z kwasem AHA/BHA/LHA
  • serum LEMON z Biochemii Urody (lub samodzielnie wykonane – kwas salicylowy lub LHA rozpuszczony w oleju)
  • hydrolat lawendowy, miętowy, oczarowy, różany
- skóra naczynkowa:
  • serum/tonik/krem z ekstraktem z kasztanowca/z kompleksem liposomowym na naczynka (Naturalis lub ZSK)
  • peeling enzymatyczny raz w tygodniu
  • hydrolat z kocanki, z róży, z zielonej herbaty
  • serum wybrany olej + żel hialuronowy
  • substancje mogące szkodzić naczynkom: aloes, niacynamid, kwasy AHA

* biochemiczne sklepy:
http://biochemiaurody.com/
http://www.mazidla.com
http://naturaliskosmetyki.pl/
http://www.zrobsobiekrem.pl/
http://www.ecospa.pl/
http://naturalne-piekno.pl/
__________________
Moja przygoda z szyciem
http://www.burdastyle.com/profiles/c...tudio/projects



Szukam próbki/odlewki Lancome O albo O Oui

Edytowane przez Hexxana
Czas edycji: 2009-09-17 o 00:43
confused_girl jest offline  
Stary 2009-09-08, 21:08   #2
Kathja
Zadomowienie
 
Avatar Kathja
 
Zarejestrowany: 2007-07
Wiadomości: 1 179
Dot.: Biochemiczne Kompendium

Cytat:
skóra sucha: oliwa z oliwek, olej kokosowy, masła kosmetyczne, olej z pszenicy, olej z róży, olej ze słodkich minerałów
A nie migdałów?
__________________
Hold The Line..
Scorpions

Kathja jest offline  
Stary 2009-09-08, 21:09   #3
confused_girl
Zadomowienie
 
Avatar confused_girl
 
Zarejestrowany: 2006-07
Lokalizacja: Wrocław
Wiadomości: 1 541
Dot.: Biochemiczne Kompendium

Cytat:
Napisane przez Kathja Pokaż wiadomość
A nie migdałów?
No ładnie Dzięki za wyłapanie błędu Ja już ich po prostu nie widzę, tak mnei pisanie o tym wszystkim wykończyło
__________________
Moja przygoda z szyciem
http://www.burdastyle.com/profiles/c...tudio/projects



Szukam próbki/odlewki Lancome O albo O Oui
confused_girl jest offline  
Stary 2009-09-08, 22:19   #4
confused_girl
Zadomowienie
 
Avatar confused_girl
 
Zarejestrowany: 2006-07
Lokalizacja: Wrocław
Wiadomości: 1 541
Dot.: Biochemiczne Kompendium

Cytat:
Napisane przez kasiula011 Pokaż wiadomość
Nooo confused_girl Ty to mi w myslach czytasz bo miotam sie juz ze trzy dni po wszystkich kwasowych watkach(rodzina chce mi zabrac laptopa bo mysla ze ja siedze na "naszej klasie") i mam tu nawet juz na oku pare "fachur"ale teraz to mysle ze bedzie z gorki.Jessooo ale wstyd zawodowa kosmetyczka i dopiero teraz dotarla do takiego zakamarka kwasowej i nie tylko wiedzy.Wiec witam sie z wami kobietki serdecznie i jeszcze raz dzieki
PS.Gdzie tu sa buzki??
Witam Cieszę się, że wątek Ci się spodobał.
Żeby wstawiać buźki musisz napisać odpowiedź w edytorze zamiast korzystać z formularza szybkiej odpowiedzi pod spodem wątku - kliknij na fioletową ikonkę ODPOWIEDZ pod wątkiem albo na ikonkę CYTUJ pod wybranym postem.
__________________
Moja przygoda z szyciem
http://www.burdastyle.com/profiles/c...tudio/projects



Szukam próbki/odlewki Lancome O albo O Oui
confused_girl jest offline  
Stary 2009-09-09, 11:50   #5
Hexxana
Zakorzenienie
 
Avatar Hexxana
 
Zarejestrowany: 2005-04
Lokalizacja: UK
Wiadomości: 12 057
Wpisy w blogu: 20
GG do Hexxana Wyślij wiadomość przez MSN do Hexxana
Dot.: Biochemiczne Kompendium

Watek przypiety,tylko jedno pytanie-chcecie by to byl watek zamkniety,ktory ma odnosniki?bo przyznam,ze nie ma chyba za bardzo sensu aby funkcjonowal inaczej-czy moze sie myle?
Funkcjonalne byloby utworzenie watku cos w stylu Biochemiczna pielegnacja dla poczatkujacych na bazie Ocena pielęgnacji początkujących z filtrami, kwasami i generalnie biochemią

Co o tym sadzicie?
__________________
Hexxana jest offline  
Stary 2009-09-09, 12:24   #6
confused_girl
Zadomowienie
 
Avatar confused_girl
 
Zarejestrowany: 2006-07
Lokalizacja: Wrocław
Wiadomości: 1 541
Dot.: Biochemiczne Kompendium

Hexx - myślę, że powinien być zamknięty, żeby był czytelny i nie przerażał objętością nowych biochemiczek Tylko liczxyłam, że ktoś skrobnie coś za mnie o retinoidach , bo nigdy ich nie stosowałam, ale w takim razie postaram się napisać o nich kilka zdań.
__________________
Moja przygoda z szyciem
http://www.burdastyle.com/profiles/c...tudio/projects



Szukam próbki/odlewki Lancome O albo O Oui
confused_girl jest offline  
Stary 2009-09-09, 13:56   #7
MeryJane
Zadomowienie
 
Avatar MeryJane
 
Zarejestrowany: 2008-10
Lokalizacja: Miasto Utrapienia
Wiadomości: 1 985
Dot.: Biochemiczne Kompendium



Bardzo dziękuję.Niesamowita praca zaczęta.
__________________
Kadzidła...
Paczule...
Dymy...
przygarnę, adoptuję, kupię

WSZYSTKIE DZIWOLĄGI PRZYGARNĘ


MeryJane jest offline  
Stary 2009-09-09, 18:13   #8
dotka95
Zakorzenienie
 
Avatar dotka95
 
Zarejestrowany: 2008-07
Wiadomości: 9 177
GG do dotka95
Dot.: Biochemiczne Kompendium

Nareszcie coś dla mnie

Również sądzę, że wątek zamknięty byłby bardziej czytelny, w końcu początkujące biochemiczki raczej będą przerażone na widok powiedzmy stu zapisanych stron
__________________
41 cm => 55 cm
Śpiewam i spełniam marzenia
dotka95 jest offline  
Stary 2009-09-09, 22:17   #9
Hexxana
Zakorzenienie
 
Avatar Hexxana
 
Zarejestrowany: 2005-04
Lokalizacja: UK
Wiadomości: 12 057
Wpisy w blogu: 20
GG do Hexxana Wyślij wiadomość przez MSN do Hexxana
Dot.: Biochemiczne Kompendium

W takim razie watek zamykam

Confused_girl postaram sie wykroic troche czasu i skrobnac info o retinoidach-a gdyby ktorakolwiek z dziewczyn mnie ubiegla to prosze o PW z tekstem,ktory wrzuce po edycji



8. Retinoidy/opracowanie przygotowala Silwena





preparaty z pochodną wit A :
  • Zorac (żel) 0,1% tazarotenu
  • Zorac (żel) 0,05% tazarotenu
  • Differin (żel) 0,1% adapalenu
  • Differin (krem) 0,1% adapalenu
  • Retin-A (krem) 0,05% tretinoiny
  • Atrederm (płyn) 0.05% tretinoiny
  • Atrederm (płyn) 0.025% tretinoiny
  • Isotrex (żel) 0,05% izotretinoiny
  • Diroseal (krem) 0,05% retinaldehydu



preparaty złożone - z pochodną wit A + ... :
  • Epiduo (żel) 0,1% adapalenu + 2,5% nadtlenku benzoilu
  • Isotrexin (żel) 0,5% izotretinoiny + 0,02% erytromycyny
  • Aknemycin Plus (płyn) 0,025% tretinoiny + 4% erytromycinum
  • Diacneal (emulsja) 0,1% retinaldehydu + 6% kwasu glikolowego
  • Ystheal (krem) 0.05% retinaldehydu (retinalu) + 0.05% pre-tocopheryl
  • Ystheal (emulsja) 0.05% retinaldehydu (retinalu) + 0.05% pre-tocopheryl





Retinoidy głownie stosuje się (przepisuje się) przy trądzikowych i/lub tłustych cerach
Największe działanie przeciwzmarszczkowe ma kwas retinowy czyli tretinoina (retin-A) i tazarotene (Zorac), po nim izotretinoina (Isotrex), natomiast preparatów złożonych nie poleca się jako kuracje stricte przeciwzmarszczkowe, ze względu na obecność drugiego skłądnika, np antybiotyku, czy kwasu glikolowego. Differin w ogóle się wykluczona, gdyż adapalen spisuje się najlepiej tylko w kuracji przeciwtrądzikowej.
Retinal czyli retinaldehyd, działa o wiele łagodniej od reszty pochodnych wit A, dlatego może być stosowany przez osoby rozpoczynające kuracje retinoidami, chcące stopniowo przyzwyczajac skóre do retinoidów. Ystheal oraz Diroseal (oba w formie kremu) poleca się cerom suchym, wrażliwym oraz naczynkowym, natomiast jeśli chodzi o emulsje Ystheal to ma wskazanie głównie do skóry mieszanej, normalnej. Z tym, że ta emulsja zawiera polyacrylamid, który stosowany przez dłuższy czas zwiększa ryzyko wystapienia nowotworów skóry, więc nie należy go stosować długofalowo.

Basia Kwiatkowska o retinoidach:

Cytat:
Napisane przez BiochemiaUrody
Piekno retinoidow polega na ich wielokierunkowym dzialaniu. Dzialanie złuszczające retinoidow to tylko efekt uboczny, który tez wspomaga dzialanie antyzmarszczkowe, poza tym retinoidy:
- wpływają na DNA komorek skory dzieki temu mogą wpływać na podzialy komorkowe, mogą je regulowac dzieki czemu formuja sie zdrowsze i prawidłowe zbudowe komorki, wpływają na pogrubienie skory jakby od spodu, pomimo, ze zewnętrznie złuszczają naskórek.
- przyspieszaja gojenie skory, maja wpływ na komorki związane z odpornością czyli poprawiaja odporność skory.
- mogą hamowac a nawet leczyc zmiany przednowotworowe skory
- wpływają na tworzenie kolagenu w skorze
- poprawiaja produkcje składników nawilżających skore
- wpływają na dobre ukrwienie skory dzieki czemu poprawia sie jej koloryt
- reguluja wydzielania loju, dlatego stosuje sie je tez na tradzik.




Najważniejsze wskazania do ich stosowania:
  1. Trądzik pospolity i trądzik różowaty.
  2. Choroby grudkowo-złuszczające (łuszczyca, liszaj płaski, łupież czerwony mieszkowy).
  3. Genodermatozy z zaburzeniami rogowacenia (choroba Dariera, rybia łuska).
  4. Stany przednowotworowe (rogowacenie słoneczne, leukoplakia błony śluzowej jamy ustnej).
  5. Xeroderma pigmentosum.
  6. Choroby rozrostowe (rogowiak kolczystokomórkowy, rak kolczystokomórkowy, skórne postaci chłoniaków wywodzących się z komórek T).
  7. Choroby autoimmunologiczne (toczeń rumieniowaty).
  8. Choroby wirusowe (brodawki płaskie, mięczak zakaźny)

Retinoidy jak już wspominałam stosuje się też zapobiegawczo w starzeniu się skóry, w terapii odmładzającej w celu spłycenia zmarszczek i zmniejszenia przebarwień posłonecznych.


Co warto wiedzieć - uwagi ogólne:

Wszystkie te preparaty nakłada się tylko i wyłącznie na noc,
przed pójściem spać, po wieczornym umyciu tarzy, najlepiej łagodnym preparatem do mycia skór suchych i/lub atopowych/alergicznych (najlepiej bez SLS, albo z SLS dalej w składzie, bez zapachu, bez mydła, bez mikrogranulek, alkoholu). Preparaty do cer tłustych-trądzikowych zwykle odpadają w czasie kuracji retinoidami. Buzię wycieramy delikatnie przykładając ręcznik do twarzy, odciskając nadmiar wody. Jeśli chcecmy to czekamy 10-15 minut, by skóra przywróciła swoje naturalne ph (odczekanie tej chwili zmniejsza ryzyko podrażnienia) i nakładamy cieniutką warstwą dany preparat z retinoidami (zwykle wystacza kapka wielkości zielonego groszka). Przeciwtrądzikowo nakładamy go omijając okolice oczu, warg, załamań nosa. Przy kuracji przeciwzmarszczkowej nakładamy preparat również pod oczy, na szyje i dekold.

Częstotliwość stosowania zależy od tego czy jesteśmy początkującymi, sucharkami, wrażliwcami. Jedni stosują retinoidy codziennie, inni 2 razy w tygodniu - w pozostałe dni nawilżając skórę by zapobiegać podraznieniom i przesuszeniom. Każdemu początkującemu radzi się uzywać najpierw raz w tygodniu i obserwowac skórę w tym czasie. Tylko my sami (uzytkownicy), mozemy dopasować plan nakładania do potrzeb skóry, czyli ewentualnie zwiększyć częstotliwość, lub jakiś czas pozostać przy nakładaniu 1-2 w tyg, obserwując nadal czy skóra przyzwyczaja się, czy nic się nie zmienia. Po nałożeniu retinoidów można też odczekać godzinę/półtorej i gdy cera tego wymaga można nałożyć wówczas krem nawilżający i tak położyć się spać. Na początku może ale nie musi nastąpić owiany grozą - wysyp pryszczy, albo/ i ogólnie zwiększenie wszelkich zanieczyszczeń na twarzy. Osoby stosujace retinoidy pod oczy mogą liczyć się z tzw "efektem staruszki" czyli pomarszczeniem/ wysuszeniem okolic oczu. Oba zjawiska są przejściowe.

Retinoidy można włączyć na stałe do swojej pielęgnacji - dozywotnio sie z nimi nie rozstawać, im dłużej stosuje się retinoidy tym lepsze osiąga się rezultaty, a ponieważ na retinoidy skóra się nie uodparnia przez cały czas działanie jest takie samo. Wiele osób rezygnuje z kuracji nimi ze względu na wystąpienie działań ubocznych. Jednym z takich objawów jest łuszczenie, które zwykle wystepuje 3-4 dni od nałozenia retinoidu, w późniejszych miesiącach kuracji faza łuszczenia może całkiem zaniknąć. Lecz gdy już wystąpiła, to poradzić sobie z nią można stosując masaż oliwk i/lub peeling enzymatyczny i/lub poprostu odrywając odstające skórki pęsetą. Oczywiście pierwsze skrzypce gra wówczas nawilżanie-natuszczanie skóry. Nadmienię tylko, że należy uważać by kremy/emulsje/oleje do nawilżania nie powodowały zapychania porów, bo cała kuracja nie ma wówczas sensu. U niektórych osób łuszczenie nie występuje nigdy. Cery wrażliwe, naczynkowe, suche mogą odczuwać swędzenie lub pieczenie podczas nakładania retinoidów, nie należy się tym zrażać, ponieważ ta dolegliwość zwykle ustępuje gdy skóra przyzwyczai się do stężenia retinoidu w danym preparacie.

Oczywiście łagodność i delikatność w pielęgnacji tyczy się nie tylko preparatów do mycia twarzy o czym już było nadmienione, ale tez zmiany i/lub modyfikacji reszty zabiegów i przyzwyczajeń. Na początku kuracji należy całkowicie zrezygnować ze stosowania kwasów (azelainowego, AHA, BHA, PHA, LHA, itd), serów z wit. C, kremow przeciwtrądzikowych-matujących-seboregulujących-normalizujących, z ekstraktami z owoców cytrusowych, preparatów z zawartością nadtlenku benzoilu, antybiotyków do smarowania zewnętrzengo, itd, itp. W późniejszej fazie kuracji można dołączyć jakiś preparat z kwasem w celu podkręcenia działania retinoidu, więcej o tym tutaj - Jak zwiększyć siłę działania retinoidów-metody?. osoby o wyższej tolerancji retinoidów mogą właczyć dużo wczesniej krem, czy tonik z kwasami. Oczywiście rezygnujemy z peelingów mechanicznych, ponieważ moga wywołać tylko same szkody na skórze, zastepujemy je peelingami enzymatycznymi. Buzię najlepiej myć tylko wieczorem, oczyszczając skórę delikatnie, ale dogłębnie ze wszystkich zanieczyszczeń, a także z majijażu. Rano cerom suchym i normalnym wystarczy przemycie buzi hydrolatem, tonikiem, czy spryskanie twarzy woda termalna i osuszenie chusteczką. Cery trądzikowe - mieszane i tłuste - w zależności od stopnia zanieczyszczenia cery powinny zmywać sebum woda micelarną, albo preparatem+wodą jak robią to wieczorem.

Są osoby które wcale nie mogą uzywać retinoidów, albo używanie ich jest dla tych osób dużą męczarnią,np wtedy gdy podrażnienia wystepują nawet przy uzywaniu retinoidów raz w tygodniu. Wówczas takim osobom poleca się wypróbowanie 3 innych metod, a mianowicie: nakładanie kremu z retinoidem od 30 do 40 minut po umyciu i osuszeniu buzi, po godzinie od nałożenia aplikując krem nawilżający,
albo
po umyciu buzi, nałożyć bazę ochronną (olej, krem, emulsje o prostym składzie), odczekać ok 5 min, a nastepnie nałożyć preparat wyjściowy (czyli dany krem z retinoidem)
albo
po umyciu buzi, odczekać 30 min, nałożyć krem z retinoidem, pozostawić go na skórze na godzinę, a nastepnie umyć skórę i nałożyć krem nawilżający/natłuszczający.



Jak pisze pani Basia Kwiatkowska:

Cytat:
wazne by nie zrazac sie poczatkowym pogorszeniem stanu skory, wazna jest cierpliwosc i systematycznosc, niezbedna jest skuteczna ochrona UV, bez niej zadna kuracja sie nie powiedzie, skora moze ulec tylko wiekszemu zniszczeniu.
skuteczna ochorna przeciwsłoneczna obejmuje:
- uzywanie codziennie filtra fotostabilnego najlepiej spf 50 (50+)
- reaplikacja go w ciągu dnia, gdy tego wymagaja warunki pogodowe
- rezygnacja z celowego opalania się, oraz korzystania z solarium
- noszenie kapelusza, czapki z daszkiem, okularów przeciwsłonecznych

to jest KONIECZNOŚCIĄ w przypadku stosowania preparatów z retinoidami (!)


Nie ma potrzeby przerywać na dłuższy czas ich stosowania, jesli jednak chcemy zrobić przerwę np w okresie letnim/wakacyjnym, wówczas po powrocie do retinoidów trzeba się liczyć z ponownym przyzwyczajaniem skóry, bo np. łuszczenie może wystapić takie samo jak w poczatkach kuracji.
__________________

Edytowane przez Hexxana
Czas edycji: 2009-09-17 o 00:42
Hexxana jest offline  
Zamknij wątek

Nowe wątki na forum Biochemia kosmetyczna


Ten wątek obecnie przeglądają: 1 (0 użytkowników i 1 gości)
 
Narzędzia

Zasady wysyłania wiadomości
Nie możesz zakładać nowych wątków
Nie możesz pisać odpowiedzi
Nie możesz dodawać zdjęć i plików
Nie możesz edytować swoich postów

BB code is Włączono
Emotikonki: Włączono
Kod [IMG]: Włączono
Kod HTML: Wyłączono

Gorące linki


Data ostatniego posta: 2014-01-01 00:00:00


Strefa czasowa to GMT +1. Teraz jest 15:09.