|
Notka |
|
Sporty letnie, zimowe i wydarzenia sportowe Forum dla miłośników sportów letnich i zimowych. Tu dowiesz się wszystkiego o tym jak przygotować się do sezonu. Poczytasz o nowinkach sportowych. |
|
Narzędzia |
![]() |
#1 |
Przyczajenie
Zarejestrowany: 2010-11
Wiadomości: 1
|
Snowkite - narty z latawcem
Sądzę, że coraz bardziej popularna dyscyplina sportów zimowych - SNOWKITE - również mogłaby doczekać się poradnika "jak wybrać sprzęt" na tym forum.
![]() Większość z Was ma już pełny osprzęt narciarski, zatem pierwsze pytanie: Czego brakuje, aby rozpocząć zabawę z latawcem? Odpowiedź: Latawca i trapezu. Dzięki takiemu sprzętowi, można już spokojnie iść po pracy na zaśnieżone pole uprawne i, nawet mieszkając na pomorzu, jeździć na nartach zaraz obok domu, nie wyjeżdżając na dalekie i kosztowne wyprawy. W górach z kolei latawiec może nam służyć jako prywatny wyciąg narciarski. Jeden tylko warunek - musi wiać wiatr. Na szczęście zimą w Polsce jest go raczej pod dostatkiem ![]() OK, przejdźmy do meritum - jak wybrać? Zacznijmy od latawca. Opcji na dobrą sprawę jest kilka. Pierwsza opcja to zakup latawca pompowanego, takiego jak na wodę, do kitesurfingu. Osobiście nie polecam na pierwsze kroki w snowkitingu, duże ryzyko uszkodzenia sprzętu (pęknięcie tuby po zderzeniu z ziemią), a także brak samodzielności (przydatna dodatkowa osoba do wystartowania latawca, samodzielny start wymaga sporo wprawy). Na dobrą sprawę jeśli widzicie, że ktoś lata na latawcu pompowanym na śniegu, zapewne jest to kitesurfer który po prostu chce wykorzystać swój sprzęt z wody. Druga opcja to zakup latawca komorowego typu full-power. Jeśli nie wiesz, czy Ci się to spodoba, masz wątpliwości i nie chcesz wydawać kupy kasy na latawiec, a chcesz spróbować o co chodzi - to to będzie właśnie to czego szukasz. Latawce full power można kupić z manetkami albo z barem. Do snowkitingu polecam raczej tą drugą opcję. Warto się upewnić, czy bar ma możliwość podpięcia do trapezu. Rozmiar takiego latawca (przy założeniu latania w przeciętnych polskich warunkach) należy dobierać mniej więcej tak: Rozmiar latawca(m2) - Waga ridera(kg) 2.0m - 40+ 3.0m - 50+ 4.0m - 60+ 5.0m - 70+ 6.0m - 80+ 7.0m - 90+ 8.0m - 100+ Zaznaczam jednak, że przedstawione rozmiary do danej wagi dotyczą osoby doświadczonej, która potrafi już latać. Na początek, niezależnie od wagi, nie polecam rozmiaru latawca komorowego full-power większego niż 5m. Przykładowe latawce, które dobrze się sprawdzą: HQ Scout II Ozone Flow Kolejną opcją jest latawiec komorowy z depowerem. Depower Speed System (DSS) to system, który pozwala na kontrolę mocy generowanej przez latawiec poprzez ruch barem. Zaciągając bar (przyciągając go do siebie) dodajemy latawcowi mocy, odpuszczając bar ujmujemy jej. Dzieje się tak dzięki systemowi bloczków na uździe, który podczas ruchu barem zmienia kąt natarcia skrzydła, a nierzadko także cały jego profil. To wszystko wpływa na zmianę powierzchni czynnej latawca... Brzmi groźnie, ale to tak na prawdę bardzo proste. Bar do siebie - więcej mocy. Bar od siebie - mniej mocy. Tak w skrócie ![]() Latawce komorowe z DSS to najlepszy wybór na śnieg. Dzięki systemowi DSS pokrywają szerszy zakres wiatrów, niż latawce full-power. Są to konstrukcje pancerne - żeby je uszkodzić na prawdę trzeba się bardzo mocno postarać. Naprawy w razie czego też są dużo tańsze i łatwiejsze, niż w przypadku latawców pompowanych. Wybór odpowiedniego rozmiaru dla przeciętnych polskich warunków: Rozmiar latawca(m2) : Waga ridera(kg) 4.0 - 5.0 : 40 - 45+ 6.0 - 7.0 : 50 - 55+ 8.0 - 9.0 : 65 - 70+ 10.0 - 11.0 : 75 - 80+ 12.0 - 13.0 : 85 - 90+ 14.0 - 15.0 : 95+ Znów zaznaczam, że przedstawione rozmiary do danej wagi dotyczą osoby doświadczonej, która potrafi już latać. Na początek, niezależnie od wagi, nie polecam rozmiaru latawca komorowego z depowerem większego niż 10m. Latawce odpowiednie dla osób początkujących: HQ Apex III Ozone Access XT Elliot Plasma GIN Yeti Ostatnią opcją, którą chciałbym pokazać, są latawce zamkniętokomorowe. Są to latawce łączące zalety latawców komorowych i pompowanych. Są znacznie bardziej wytrzymałe, niż pompowańce - co pozwala na bezstresową zabawę na lądzie, a przy tym pozwalają na restart z wody (zwykłe komorowce do wody się przykleją i nie pozwolą na ponowny start jeśli do niej spadną). Są to jednak droższe zabawki. Rozmiar wybiera się podobnie jak latawców otwartokomorowych z depowerem. Przejdźmy do trapezów Trapez (uprząż) służy do odciążenia naszych rąk. Dzięki niemu siła generowana przez latawiec przyłożona jest do naszego środka ciężkości zamiast na ręce, które w przeciwnym wypadku szybko się męczą. Trapezy zasadniczo można podzielić na dwa rodzaje: wysokie i niskie. Trapezy wysokie są zwykle stosowane w kitesurfingu, kiepsko jednak sprawdzają się na śniegu. Założone na kurtkę podciągają ją do góry, odsłaniając nasze plecy i wystawiając nerki na zimno. Jest na to jeden sposób - mianowicie specjalna kurtka snowkite'owa. Wtedy zakładamy trapez pod kurtkę, a przez specjalne otwory wystawiamy hak oraz leasha (system bezpieczeństwa). Trapezy niskie są często zaprojektowane na podstawie uprzęży wspinaczkowych. Takie trapezy nie podwijają kurtki, a wręcz trzymają ją przyciśniętą do ciała. Z trapezów na śnieg osobiście polecałbym albo trapez Ozone (w wersji z hakiem), w którym sam zimą jeżdżę, albo tani trapez Radsails Evo. Podsumowując, dla osoby ważącej ok 75 kg: idealnym zestawem zimowym będzie: HQ Apex III 10m + trapez Ozone SB, zatem wydatek 3270 PLN. Jeśli to zbyt duże pieniądze, to można pomyśleć o tańszym zestawie: HQ Scout II 5m + trapez Radsails Evo. Wydatek 1456 PLN. Jak zacząć latać? Opcji jest kilka: - samodzielne próby na podstawie filmików z netu - instruktor, który skasuje pieniądze - okoliczni zajawkowicze, którzy dadzą Ci kilka lekcji za darmo Osobiście polecam dwie ostatnie opcje. Na dobrą sprawę, jeśli jeździsz na nartach i chcesz zacząć to teoria sprowadza się do teorii okna wiatrowego i wyjaśnienia jazdy pod wiatr, a dalej jest "wsiadasz i jedziesz". Jednak samodzielne próby to zły pomysł, ponieważ możesz nabrać złych nawyków. Kilka słów na spocie, kilka razy usłyszane "nie tak kur*a!" daje dużo więcej niż samodzielne dochodzenie do tych samych wniosków, wiem po sobie ile mi zajęło załapanie niektórych rzeczy (uczyłem się sam) a ile znajomym ze Szczecina, których ja uczyłem mając w pamięci moje własne błędy. Na landkiting.pl jest duża społeczność ludzi, którzy chętnie szkolą za darmo, wystarczy znaleźć na forum w dziale "wyjazdy / zawody", poddziale "wojewódzkie" swój rejon i zapytać. Podpowiedzą tam też, gdzie w danym rejonie warto latać - mają to już obcykane ![]() Jeszcze na zajawkę kilka filmików: |
![]() ![]() |
![]() |
#2 |
Zadomowienie
Zarejestrowany: 2008-11
Lokalizacja: Na końcu świata
Wiadomości: 1 530
|
Dot.: Snowkite - narty z latawcem
ciekawe
![]() |
![]() ![]() |
![]() |
#3 |
Przyczajenie
Zarejestrowany: 2014-11
Wiadomości: 2
|
Dot.: Snowkite - narty z latawcem
Bardzo ekscytująca zabawa! W zasadzie jest wiele odmian tzw 'snowkitingu' oczywiście ta najbardziej znana to w przedstawionej formie czyli latawiec na długich linkach. Dzięki temu, że napęd(skrzydło) znajduje się kilka metrów nad ziemią możliwe jest korzystanie z laminarnego(bez zawirowań) wiatru. Jedak istnieją także inne formy snowkitingu - latawiec/nart, łyżwy, deska/śnieg.
Kitewing - mały latawiec przypominający lotnię, sztywna konstrukcja. Snowgliding - mini paralotnia, która z łatwością umożliwia wysokie skoki i krótki lot. To prawdopodobnie najnowsza forma... Wszystkie te odmiany łączy to, że niezbędny jest wiatr. więcej info można znaleźć tutaj: http://4risk.net/ziemia blizardek |
![]() ![]() |
![]() |
#4 |
Przyczajenie
Zarejestrowany: 2014-06
Lokalizacja: Łódź
Wiadomości: 23
|
Dot.: Snowkite - narty z latawcem
znajomi od 2 sezonów się tak bawią
![]() |
![]() ![]() |
![]() |
#5 |
Przyczajenie
Zarejestrowany: 2014-12
Wiadomości: 9
|
Dot.: Snowkite - narty z latawcem
może i ja się kiedyś skusze. Zawsze chciałam spróbować kite’a latem
![]() |
![]() ![]() |
![]() |
|



Ten wątek obecnie przeglądają: 1 (0 użytkowników i 1 gości) | |
|
|
Strefa czasowa to GMT +1. Teraz jest 05:29.