„Jestem piękna, bo jestem sobą”. Dove świętuje urodziny Wizaz.pl
W czasach, w których przyszło nam żyć, niemal o wszystkim decydują algorytmy. Łącznie z tym, jak powinnyśmy wyglądać. Marka Dove od lat przeciwstawia się stereotypowym definicjom piękna, tworząc kampanie edukacyjne. I za to po raz kolejny została wyróżniona.
- Katarzyna Rapczyńska-Lubieńska
Niedawno mieliśmy okazję świętować 24. urodziny Wizaz.pl. W trakcie uroczystej gali wręczono nagrody dla osobowości i firm, których motto brzmi: „Jestem piękna, bo jestem sobą”. Wśród zaproszonych gości była marka Dove, która została wyróżniona za kampanię #PrawdziwePiękno. Dove już od 20 lat wspiera naturalność i działania dla kobiet, a także walczy ze stygmatyzacją wieku i nierealnymi standardami urody.
Przyszłość prawdziwego piękna
Rok temu marka Dove przeprowadziła badania dotyczące współczesnych standardów piękna. Wyniki okazały się szokujące. Według raportu „The Real State of Beauty: A Global Report” ponad połowa Polek chciałaby wyglądać jak ktoś inny. Z kolei 16% ankietowanych kobiet oddałaby aż pięć lat swojego życia, by osiągnąć idealny wygląd. Co gorsza, 18% kobiet deklaruje, że stara się najlepiej, jak może, żeby wyglądać jak modelki i/lub celebrytki pokazywane w mediach.

Jakby tego było mało, co trzecia ankietowana Polka przyznaje, że nie poszła na plażę, basen, do sauny czy spa, ponieważ nie czuła się dobrze ze swoim wyglądem. Ponadto 76% kobiet na świecie czuje potrzebę wyglądania zdrowo, 68% – szczupło, a 64% czuje, że musi mieć wąską talię przy jednoczesnym zachowaniu krągłości (57%).
Jak widać, presja bycia idealną jest tak duża, że wymaga podjęcia konkretnych działań. Dodatkowym problem jest rozwój sztucznej inteligencji, która generuje nowe standardy piękna.

Wizerunek idealnej kobiety według AI
Nierealne standardy piękna istnieją od lat. Dawniej inspirowałyśmy się aktorkami i innymi gwiazdami, które pojawiały się na okładkach czasopism. Dziś nowy kanon urody wyznaczają modelki generowane przez sztuczną inteligencję. Ten rozwój technologii nie tylko kreuje niewłaściwe wzorce, ale przede wszystkim stanowi zagrożenie dla samooceny i samopoczucia kobiet – zarówno współczesnych, jak i tych należących do następnych pokoleń.
W Dove dążymy do takiej przyszłości, w której to kobiety, a nie algorytmy, będą decydować i określać, co oznacza prawdziwe piękno. Mierząc się z szansami i zagrożeniami, które pojawiają się w wyniku rozwoju nowych technologii, pozostajemy zaangażowani w ochronę, celebrację i promowanie autentycznego wizerunku kobiet.

Kampania #PrawdziwePiekno Dove zachęca do refleksji nad kondycją AI względem definicji piękna. Zdaniem marki sztuczna inteligencja może nauczyć się różnorodności i inkluzywności, zamiast tworzyć stereotypy. Żeby ustanowić nowe standardy dotyczące prezentowania wizerunków kobiet, Dove stworzyło The Real Beauty Prompt Guidelines – bezpłatny przewodnik, który pozwala tworzyć grafiki reprezentujące prawdziwe piękno w narzędziach generujących obrazy za pomocą AI. Dzięki niemu wspólnie z Dove możemy dokonać rewolucji w postrzeganiu piękna.
Przyrzeczenie, że nigdy nie będziemy używać sztucznej inteligencji w naszej komunikacji, jest jedynie pierwszym krokiem. Nie zatrzymamy się, dopóki dla każdej kobiety i dziewczynki piękno nie stanie się źródłem szczęścia, a nie lęku.

20 lat misji Dove w trosce o piękno
Marka Dove już od dwóch dekad walczy ze stereotypowym pojęciem piękna. Wszystko zaczęło się od badania przeprowadzonego w 2004 roku. Okazało się, że tylko 2% kobiet ma poczucie, że są piękne. W obliczu rosnącej presji społecznej kobiety zaczęły tracić pewność siebie, dążąc do nieosiągalnego ideału wyglądu. Dla Dove był to jasny sygnał, że konieczne są zmiany.
W 2004 roku w ramach kampanii „For Real Beauty” marka zaprosiła do udziału w reklamie kobiety, które reprezentowały różne typy urody, a także rozmiary i kolory skóry. To właśnie one stały się symbolem kanonu urody, rzucając wyzwanie społeczeństwu i dając kobietom nadzieję, że mogą czuć się dobrze w swoim ciele.
W tym samym roku powstał program edukacyjny Dove Self-Esteem. Jego celem było podjęcie działań, które rozwiązałyby problem niskiej samooceny i negatywnego postrzegania swojego ciała u nastolatków.

Obecnie jest realizowana VI edycja programu, zawierająca nową lekcję „Piękno w erze AI – jak zachować zdrową samoocenę”, którą opracowała założycielka i CEO Digital University, Ambasadorka Cyfrowej UE – Jowita Michalska.
Od 2018 roku program jest także realizowany w naszym kraju i łącznie skorzystało z niego ponad 270 tysięcy polskich nastolatków. Dove zamierza zwiększyć globalny zasięg. Do 2030 roku wsparcie ma trafić do 250 milionów młodych ludzi na całym świecie.

W 2023 roku marka Dove realizowała kampanię #DetoxFeedu, w której głośno mówiła o tym, jak toksyczne treści w internecie obniżają samoocenę nastolatków. Najnowszą kampanią marki jest #PrawdziwePiekno, w której Dove zmienia oblicze „doskonałości” proponowanej przez algorytmy. Jeśli tylko zrozumiemy, gdzie leży granica między prawdziwym światem a cyfrowym, nasza pewność siebie wróci. A my znów będziemy czuć się piękne – takie, jakie jesteśmy.
Materiał promocyjny marki Dove