12 miesiąc życia dziecka
Twoje dziecko już niedługo przestanie być niemowlakiem. Gdy spojrzysz na zdjęcia zrobione zaraz po porodzie, zobaczysz, jakich ogromnych postępów dokonało: z bezbronnego maleństwa przeobraziło się w małego człowieczka, który sam siedzi, komunikuje swoje potrzeby, je, a często także sam stoi, trzymając się szczebelków łóżeczka albo mebli. Niektóre dzieci w tym okresie stawiają już swoje pierwsze samodzielne kroki, chociaż nie jest to regułą; zwykle chodzą trzymane za jedną rączkę. Maluch coraz lepiej porozumiewa się też z bliskimi, robi duże postępy w rozwoju mowy. Zaczyna też rozumieć nakazy i zakazy, ale rzadko ich przestrzega.

- Łucja Zbieniewska
Opublikowano: środa, 9 lutego 2011 21:45
Reklama

Reklama
Rozwój fizyczny w 12 miesiącu życia dziecka
- Większość dzieci w tym wieku stoi samo bez podtrzymywania, podciągając się do stania przy użyciu mebli, szczebelków łóżeczka, lub.. mamy czy taty.
- Mimo stania i prób chodzenia, maluszek nie jest jeszcze w pełni stabilny – zdarza mu się „klapnąć na pupę”. Ale bez obaw – pieluszka amortyzuje upadek, a dziecko zajęte zabawką może nawet nie zauważyć zmiany pozycji.
- Dziecko podejmuje próby chodzenia: początkowo trzymane za rączkę lub przy meblach, potem już samo. Niektóre dzieci zaczynają jednak chodzić kilka miesięcy później, jeśli więc twoje nie garnie się jeszcze do chodzenia, nie ma powodu do obaw.
- Maluch doskonali ruchy precyzyjne, z uwagą rozkłada zabawki i inne przedmioty na czynniki pierwsze. Uważaj więc na to, czym się bawi, aby nie połknął jakiejś drobnej części.
- Roczne dziecko potrafi zwykle już bez oporów siadać, wstawać, kucać i klękać oraz przemieszczać się na różne sposoby: czołgać się, turlać, czworakować.
- Od tej pory rozwój fizyczny malucha będzie nieco wolniejszy w porównaniu z pierwszym rokiem życia.
12 miesiąc życia dziecka: rozwój intelektualny i społeczny
- Maluszek chętnie się śmieje i bawi z innymi, zwykle jest bardzo kontaktowy i z coraz mniejszą nieufnością traktuje nieznanych mu ludzi. Lubi, kiedy inni zwracają na niego uwagę.
- Ciekawią go także inne dzieci; na spacerach zaczyna sam nawiązywać z nimi kontakt. Nie umie się jeszcze z nimi wspólnie bawić, ale chętnie przebywa w ich obecności.
- Nie potrafi jeszcze dzielić się z innymi, jest bardzo przywiązany do swoich zabawek i przedmiotów, niechętnie je oddaje nawet mamie czy tacie.
- Umie się bawić coraz bardziej skomplikowanymi zabawkami, zaczyna układać wieże z klocków, potrafi też wyjąć przedmiot z ciasnego miejsca (np. małego pudełka) i oglądać książeczkę.
Karmienie w 12 miesiącu życia dziecka
- Roczny szkrab coraz chętniej je samodzielnie, bez problemu używając łyżeczki czy kubeczka; najchętniej jednak je rączkami.
- Dziecko w tym wieku je już prawie wszystko: trzeba tylko ostrożnie wprowadzać do diety te produkty, które alergizują oraz nie stosować ostrych przypraw.
- Maluszek może mieć nieco mniejszy apetyt: teraz jego organizm skoncentruje się na rozwoju intelektualnym i społecznym oraz rozwoju mowy, dlatego może potrzebować nieco mniej kalorii, niż dotychczas.
- Warto zachęcać malca do samodzielnego jedzenia i próbowania nowych potraw, dobrze też od czasu do czasu pozwolić mu na samodzielny wybór jedzenia – na przykład dać na talerzyku obrane i ugotowane różne warzywa. Dzieci zdecydowanie jedzą chętniej i z większym apetytem wtedy, gdy same mogą wybrać, co zjeść.
Rozwój mowy
- Dziecko coraz lepiej rozumie mowę, i to nie tylko wtedy, gdy ktoś zwraca się wprost do niego; zaczyna też kojarzyć, o co chodzi w rozmowach innych ludzi.
- Kojarzy imiona lub nazwy (babcia, dziadek, ciocia) z konkretnymi osobami: jeśli spytamy o daną osobę, maluch zaczyna szukać jej wzrokiem.
- Podaje rzecz, o którą się go poprosi (np. łyżeczka, chusteczka) – oczywiście poza ulubioną zabawką ;)
- Szkrab zaczyna rozumieć proste nakazy i zakazy, ale bardzo niechętnie się do nich stosuje; zdecydowanie nie lubi słowa „nie”, jeśli wypowiadane jest przez rodziców.
Reklama
Kamienienie milowe
- W dwunastym miesiącu życia dziecko chodzi trzymane za jedną rączkę.
- Zwykle potrafi ustać bez trzymanki przez krótki czas.
- Ogląda samo książeczkę, przewraca kartki.
- Kojarzy imiona z konkretnymi osobami i umie je wskazać, a czasem też nazwać.
- Je samodzielnie rączkami lub łyżeczką, pije z kubeczka.
Reklama
Reklama
Reklama