Reklama

O tym, jak ważna jest reprezentacja, nie trzeba nikogo przekonywać. Kultowa Barbie, którą w 1959 roku do życia powołała Ruth Handler, bardzo szybko zaczęła wychodzić poza ramy klasycznej zabawki. Nowe wersje lalki coraz śmielej nawiązywały do popkultury, ale też były odbiciem zmian zachodzących w społeczeństwie. Metamorfozy Barbie sprawiały, że kolejne pokolenia dziewczynek (i nie tylko!) w swojej ulubionej zabawce odnajdywały siebie i swoje marzenia.

Reklama

Aktualnie firma Mattel ma w ofercie lalki reprezentujące około 250 zawodów, a ta liczba wciąż rośnie. Furorę robią takie Barbie jak: kandydatka na prezydentkę, astronautka, nauczycielka, pilotka, szefowa kuchni, archeolożka, inżynierka, gwiazda rocka, producentka, naukowczyni, dentystka, instruktorka fitness czy chirurżka.

mat. prasowe

Walka ze zjawiskiem Dream Gap

Czy to oznacza, że zjawisko Dream Gap wśród dziewczynek nie istnieje? Niestety, stereotypy i uprzedzenia społeczne są wciąż żywe i sprawiają, że dziewczynki bardzo szybko tracą wiarę w to, że mogą w przyszłości, być kim tylko zechcą. Co gorsze, często nie dostają także odpowiedniego wsparcia od swojego otoczenia. Mattel walczy z tym m.in. poprzez poszerzanie swojej linii Kariera i dodając do niej coraz to nowe profesje, które mają jeszcze bardziej inspirować i budować pewność siebie. W 2019 roku firma uruchomiła również projekt Barbie Dream Gap. Jego celem jest wspieranie dziewczynek w drodze do odkrywania ich pełnego potencjału w myśl misji marki: „To inspire & nurture the limitless potential in every girl”.

mat. prasowe

Co konkretnie robi firma? Współpracuje z wieloma organizacjami zajmującymi się tym zagadnieniem – wspiera je finansowo (od początku działania projektu przekazała ponad 2 mln dolarów), ale także wspólnie z nimi opracowuje programy, które mają edukować, a przez to efektywnie walczyć ze zjawiskiem Dream Gap. Dodatkowo Mattel przybliża dziewczynkom historie niesamowitych kobiet, które udowodniły światu, że ograniczenia nie istnieją. Lalek inspirowanych wyjątkowymi osobowościami powstało już ponad sto, a wśród nich jest także Barbie wzorowana na Anicie Włodarczyk – polskiej trzykrotnej mistrzyni olimpijskiej w rzucie młotem.

Inkluzywność i różnorodność według Barbie

Barbie ma nie tylko inspirować i wspierać pewność siebie, ale także odzwierciedlać otaczający dzieci świat, a przez to uczyć empatii, integrować i walczyć z wkluczeniami. Ikoniczna lalka występuje w 35 odcieniach skóry, 97 fryzurach i 9 typach sylwetki. Wszystko po to, aby każde dziecko mogło w swojej ukochanej zabawce zobaczyć siebie. To jednak nie wszystko. W linii Fashionistas — najbardziej różnorodnej linii lalek na rynku — znajdziemy także Barbie z bielactwem, Barbie poruszającą się na wózku inwalidzkim i Barbie z protezą nogi. Nie brakuje także lalki z aparatem słuchowym czy takiej bez włosów lub z aparatem na zębach. W 2023 roku do tej kolekcji dołączyła Barbie z zespołem Downa.

mat. prasowe

Barbie z zespołem Downa

W procesie projektowania lalki Mattel ściśle współpracował z National Down Syndrome Society (NDSS) - organizacją działająca na rzecz osób z zespołem Dawna w USA. Efektem tych konsultacji jest zabawka, z którą osoby z zespołem Downa mogą się w 100% utożsamiać. Debiutująca Barbie ma nowy wygląd twarzy oraz inne proporcje sylwetki. Na jej stawach skokowych możemy zauważyć różowe ortezy. Także dołączone do zestawu ubrania i akcesoria nawiązują do symboli kojarzących się z Trisomią 21. O tym, jak ważny jest to krok, świadczą słowa przedstawicielki firmy Mattel, Lisy McKnight.

„Bawiąc się lalkami, dzieci mogą lepiej rozumieć stany i uczucia innych oraz rozwijać empatię, co pomaga w budowaniu świata pełnego akceptacji. Z dumą przedstawiamy lalkę Barbie z zespołem Downa, która dołączyła właśnie do linii Barbie Fashionistas, mającej przedstawiać otaczający nas świat i jest kolejnym krokiem w naszym zobowiązaniu, aby integrować przez zabawę” – Lisa McKnight, Executive Vice President and Global Head of Barbie & Dolls, Mattel.
mat. prasowe

„Jestem piękna, bo jestem sobą” – firma Mattel z nagrodą redaktorki naczelnej Wizaz.pl

Zabawa lalkami jest ważna, a świadczą o tym także wyniki wieloletnich badań, które firma Mattel przeprowadziła z neuronaukowcami z Uniwersytetu w Cardiff. Udowodniono m.in., że taka aktywność aktywuje części mózgu, które pozwalają dzieciom budować empatię i umiejętności społeczne. Dodatkowo zabawa lalkami może mieć pozytywny wpływ na rozwój społeczny wszystkich dzieci, w tym tych, które wykazują cechy neurodywergencyjne powszechnie kojarzone z autyzmem.

mat. prasowe

Barbie zdecydowanie zmieniła świat – nie tylko stała się częścią popkultury, ale także wpłynęła na postrzeganie go przez najmłodszych. Tak samo jak niemal 65 lat temu, także dzisiaj niezwykle ważne jest, aby dziewczynki oraz chłopcy otaczali się pozytywnymi wzorcami. Takimi, które dodadzą im odwagi do spełniania marzeń, ale także udowodnią, że warto być sobą w każdej sytuacji. Barbie rozwija wyobraźnię, kreatywność oraz uczy empatii pokazując, jak różnorodny, a przez to piękny jest świat. Hasła towarzyszące ikonicznej lalce idealnie korespondują z ideą plebiscytu „Jestem piękna, bo jestem sobą”, który zorganizował Wizaz.pl. Podczas uroczystej gali z okazji 23. urodzin serwisu wręczono statuetki dla laureatów, a wśród nich znalazła się również firma Mattel.

AKPA
Reklama

Nagrodę z rąk redaktorki naczelnej Wizaz.pl, odebrała brand manager Barbie, Agata Maj-Olszewska. Aneta Wikariak podkreśliła, że Mattel został uhonorowany za odwagę, by Barbie miała wiele twarzy. Firma przez to udowodniła światu i dziewczynkom, że piękno tkwi w różnorodności i każda z nas jest idealna na swój sposób. Twórcy kultowej lalki zostali także docenieni za pionierską postawę, która niemal od początku istnienia Barbie przejawiała się w wychodzeniu poza schematy i pokazywaniu dzieciom rzeczywistości w inkluzywny i inspirujący sposób. Gratulujemy i czekamy na kolejne wyjątkowe odsłony Barbie!

Reklama
Reklama
Reklama

Nasze akcje

Polecane