Reklama

Lata 2000. były okresem dynamicznych zmian w Polsce. Przemiany społeczne, rosnąca globalizacja i rozwój Internetu odbiły swoje piętno także na szeroko pojętym rynku beauty. Polki odczuwały mocniejszy nacisk zachodniej popkultury, do sklepów trafiało coraz więcej artykułów luksusowych. To znacząco wpłynęło na postrzeganie urody i stylu życia. Szczególnie, że inspiracje i porady nigdy wcześniej nie były tak łatwo dostępne - można było w końcu wyszukać je w sieci. Jednym z “potomków” wszystkich wspomnianych zmian jest Wizaz.pl. Po 25 latach na rynku z dumą nosi odznakę największej platformy skupiającej entuzjastów urody oraz mody w naszym kraju.

Reklama

Spis treści:

  1. Rynek beauty i fashion w Polsce w latach 2000.
  2. Kultura i inspiracje w czasach powstawania Wizażu
  3. Makijaż i trendy urodowe w latach 2000. w Polsce
  4. Najmodniejsze fryzury z początków lat 2000.
  5. Czym pachniały Polki w okresie początków Wizażu?
  6. Moda i trendy w odzieży 25 lat wstecz

Rynek beauty i fashion w Polsce w latach 2000.

W dzisiejszych czasach praktycznie na każdym kroku jesteśmy aktywnie zasypywane propozycjami urodowymi. Widzimy je na platformach mediów społecznościowych, w reklamach telewizyjnych i na banerach oplatających budynki usługowe. Rozwój e-commerce oraz ogólna dostępność towarów od producentów z całego świata otwierają przed nami setki, a nawet tysiące możliwości zakupowych. Przy odrobinie zaangażowania jesteśmy w stanie bez problemu dołączyć do jednego z trenów wypromowanych przez amerykańską modelkę albo zamówić kosmetyk polecany przez koreańską kosmetolożkę. Skąd Polki czerpały inspiracje urodowe na początku XXI wieku?

Rynek beauty i fashion w Polsce w latach 2000.
EastNews/PiotrFotekReporter/Tricolors

Rynek beauty i fashion w czasach powstawania Wizażu balansował między globalnymi trendami i lokalnymi inspiracjami. Polki coraz chętniej sięgały po zachodnie marki i podejmowały śmielsze decyzje w kwestii pielęgnacji oraz wyglądu. Musimy jednak pamiętać, że dostępność produktów była mocno ograniczona w porównaniu do dzisiejszych czasów. Mimo tego makijaż i styl inspirowane gwiazdami popkultury oraz magazynami mody zaczynały odgrywać kluczową rolę w definiowaniu kobiecej urody. Pomysły napływały do nas wraz z wysypem programów telewizyjnych oraz powstawaniem coraz większej liczby portali internetowych. Kobiety chętniej sięgały także po papierowe magazyny lifestylowe. W Polsce popularne były przede wszystkim “Twój Styl” i “Glamour”.

Rynek beauty i fashion w Polsce w latach 2000.
EastNews/Tricolors

Kultura i inspiracje w czasach powstawania Wizażu

Wraz z tendencjami na Zachodzie w latach 2000. Polki zaczęły coraz chętniej wyrażać swoją osobowość poprzez wygląd. Niekiedy krzykliwa estetyka nazywana dzisiaj “y2k” funkcjonowała w myśl emancypacji - inspirowała tysiące kobiet na całym świecie do dumnego wychodzenia poza utarte schematy i stereotypy płciowe. W przeprowadzeniu rewolucji pomogły na pewno znane i lubiane ikony tamtych czasów. Kobiety w naszym kraju czerpały inspiracje od największych gwiazd popkultury, takich jak Britney Spears, Christina Aguilera, Jennifer Lopez i Victoria Beckham.

Kultura i inspiracje w czasach powstawania Wizażu
GettyImages/DaveHogan

Nie oznacza to jednak, że nie posiadałyśmy lokalnych it-women. Na początku lat 2000. w Polsce dużą popularnością cieszyły się Joanna Brodzik, Reni Jusis, Małgorzata Kożuchowska czy Kasia Kowalska. Setki Polek inspirowały się charakterystycznymi stylami Dody i Agnieszki Chylińskiej. W modzie dominowały odcienie pastelowe, biel, mocny róż, ale też metaliczne srebro i złoto. Królową tkanin bez wątpienia stał się denim, chociaż często sięgałyśmy także po satynę, welur oraz dzianinę.

Lata 2000. to szybki rozwój zagadnienia społeczności internetowej. Kobiety w naszym kraju zaczęły coraz częściej korzystać z portali i forów urodowych, wśród których mocną pozycję od samego początku utrzymywał nasz Wizaz.pl. Popularnością zaczęły cieszyć się także platformy sprzedażowe. Polki chętnie buszowały na Allegro w celu zamówienia kosmetyków, ubrań oraz produktów do makijażu.

Kultura i inspiracje w czasach powstawania Wizażu
EastNews/Tricolors

Makijaż i trendy urodowe w latach 2000. w Polsce

Najważniejsze trendy w makijażu w okresie powstawania Wizażu przypłynęły do nas z Zachodu. Na co dzień dominował minimalizm z elementami glamour. Efekt promiennej skóry był kluczowy – używano lekkich podkładów i transparentnych pudrów. Bronzer zaczynał zdobywać popularność, ale był używany ostrożnie, mimo silnego nacisku na odcień skóry “muśniętej słońcem”. Modne były błyszczyki o delikatnych, różowych i beżowych odcieniach, czasami z efektem połysku lub brokatu. Rzadko stosowane były produkty do stylizacji brwi. Preferowano bardzo cienkie, mocno wyregulowane linie, odpowiadające naturalnemu kolorowi włosków.

Makijaż wieczorowy rządził się za to własnymi prawami. Kobiety chętnie sięgały po napigmentowane produkty do powiek w odcieniach pastelowych z metalicznymi akcentami. Niebieskie i perłowe cienie były synonimem trendów początku dekady. Polki często malowały czarne kreski eyelinerem, wychodzące daleko poza linię wodną rzęs.

Makijaż i trendy urodowe w latach 2000. w Polsce
EastNews/PiotrFotek/Reporter

Kosmetyki pojawiały się na sklepowych półkach jak grzyby po deszczu. Maybelline i L’Oréal Paris były liderami rynku drogeryjnego, a produkty takie jak tusz do rzęs Volum’ Express czy podkład True Match szybko stały się bestsellerami. Inglot, jako polska marka, oferował szeroki wybór cieni do powiek i lakierów do paznokci, które były dostępne w odważnych kolorach, odpowiadających atmosferze czasów.

Początki powstawania Wizażu to oczywiście przełom w podejściu Polek do tematu pielęgnacji skóry. Coraz chętniej czerpały z wiedzy wyszukiwanej w Internecie, zainteresowaniem zaczynały cieszyć się kosmetyki apteczne. Marki takie jak Oriflame i Avon były popularne dzięki katalogowemu modelowi sprzedaży, a ich szerokie portfolio dawało kobietom możliwość rozwijania się w temacie beauty.

Makijaż i trendy urodowe w latach 2000. w Polsce
GettyImages/FionaHanson/PAImages

Najmodniejsze fryzury z początków lat 2000.

Co z fryzurami? Wraz z coraz większą dostępnością akcesoriów do stylizacji “na ciepło” gładkie, wyprostowane włosy stały się symbolem nowoczesności. W tamtym okresie prostownica znalazła miejsce na urodowej wishliście większości obywatelek naszego kraju. Popularne były także urządzenia z wymiennymi nakładkami, pozwalające karbować pasma i odbijać je od nasady.

Głównym trendem na początku lat 2000. stały się także kontrastujące pasemka w blondach i proste grzywki na bok. Polki regularnie wybierały fryzury inspirowane Britney Spears i Jennifer Lopez. Na pewno warto zwrócić uwagę na upięcia z luźno wypuszczonymi pasmami, które w obecnych czasach zaczęły z rozmachem wracać na salony.

Najmodniejsze fryzury z początków lat 2000.
EastNews/KFP/Reporter

Czym pachniały Polki w okresie powstawania Wizażu?

Mimo dalszej popularności uwielbianych w PRL’u perfum Pani Walewska, na początku lat 2000. najbardziej pożądane były zapachy zachodnich marek. Niezwykle popularne stały się perfumy z Avonu, a stojące na półce w łazience flakony Calvin Klein Euphoria i CK One były prawdziwymi wyznacznikami znajomości zagranicznych trendów. Hugo Boss Woman, Dolce & Gabbana Light Blue oraz Chanel Chance zdobywały coraz większe uznanie w naszym kraju dzięki świeżym, eleganckim zapachom.

Oczywiście każdy z nich był w tamtym okresie towarem luksusowym, mimo dobrej dostępności na drogeryjnych półkach. Z bardziej luksusowych marek wiele kobiet marzyło również o perfumach Christian Dior J’adore czy Yves Saint Laurent Opium. Co ciekawe, niektóre ze wspomnianych kompozycji do dnia dzisiejszego posiadają wierną rzeszę fanek.

Czym pachniały Polki w okresie powstawania Wizażu?
GettyImages/KevinMazur

Moda i trendy w odzieży 25 lat wstecz

Moda z okresu powstawania Wizażu wróciła do nas niedawno z rozmachem, a wiralowa estetyka “y2k” nawiązująca do szalonych lat 2000. najprawdopodobniej na razie nigdzie się nie wybiera. Musimy pamiętać, że obecnie nosimy ją w odrobinę unowocześnionym wydaniu. Na początku XXI wieku ubrania wybierane przez Polki były inspirowane stylem amerykańskim. Jeansy biodrówki, krótkie topy, welurowe dresy (szczególnie marki Juicy Couture) walczyły o uwagę z wzorami w stylu pop-art, motywami kwiatowymi i błyszczącymi detalami.

Dżins był ciągle na pierwszym miejscu. Biodrówki z rozszerzanymi nogawkami, denimowe kurtki i spódnice mini stały się obowiązkowym elementem każdej damskiej garderoby. Często łączono je z paskami z dużymi klamrami i butami na obcasie typu "kaczuszka".

Moda i trendy w odzieży 25 lat wstecz
AKPA/EastNews/JanSkarzynski/Reporter

Oprócz bardzo niskiego stanu spodni w stylu Spice Girls, niezwykle modne były buty na platformach i koturnach, w tym sandały oraz czółenka. Torebki z dużymi logo, zwłaszcza Louis Vuitton, stały się niezaprzeczalnym obiektem pożądania wśród towarów luksusowych. Dużo osób korzystało także z tańszych zamienników dostępnych w sieciówkach.

Polskie marki, które zdobywały popularność na początku lat 2000. oferując odzież inspirowaną zachodnimi trendami, to przede wszystkim uwielbiane do dzisiaj Reserved, Cropp i House. W centrach handlowych dużych miast królowały międzynarodowe sieciówki - H&M, Zara i Mango, które w tamtym okresie rozpoczęły ekspansję w Polsce. Ekskluzywne marki, takie jak Max Mara czy Gucci, były dostępne głównie w stolicy, ale stanowiły swoisty symbol prestiżu.

Moda i trendy w odzieży 25 lat wstecz
Reklama

Czy pamiętasz jeszcze najważniejsze trendy urodowe z początków lat 2000.? Jak długo jesteś z nami na Wizażu?

Reklama
Reklama
Reklama

Nasze akcje

Polecane