Dlaczego pary publikują w social mediach dużo wspólnych zdjęć?
Naukowcy po raz kolejny próbują rozwiązać zjawisko #couplegoals. Sprawdź, o czym świadczy częste publikowanie zdjęć na Facebooku czy Instagramie z ukochaną osobą.

Każdy z nas zna parę, która notorycznie zasypuje media społecznościowe wspólnymi zdjęciami ukazującymi ich idealny związek. To permanentnie pojawiające się u niektórych par zjawisko stało się tak powszechne, że badacze z kanadyjskich i amerykańskich uniwersytetów przeprowadzili badania dotyczące zależności z zadowolenia ze związku, a jego transparentnością w social media, które niedawno zostały opublikowane w Personality and Social Psychology Bulletin.Przeczytaj także: Czym jest situationship i czy warto zdecydować się na taki seks? Jak wynika z badań, nasze nawyki publikowania określonych treści w sieci są bezpośrednio związane ze stopniem, w jakim jesteśmy zadowoleni z naszego życia, co określane jest przez badaczy „widocznością relacji”. Bardzo wysoki poziom „widoczności relacji”, czyli częste dzielenie się ze światem prywatnością i informacjami o swoim partnerze/związku, interpretowane jest przez badaczy jako „maska”, którą przybieramy przed światem zewnętrznym. Co to oznacza? Podobnie jak w badaniach przeprowadzonych przez amerykańskiego socjologa Ervinga Goffmana, każdy z nas pragnie idealizować swój wizerunek w oczach innych, dlatego też im mniej jesteśmy zadowoleni z relacji z partnerem, tym bardziej staramy ukazać światu, że jest zupełnie inaczej.

Swoje badania naukowcy oparli także w głównej mierze na teorii przywiązania Johna Bowlby’ego, który wyodrębnia 3 rodzaje emocjonalnego przywiązania: unikającym, lękowo-ambiwalentnym oraz opartym na poczuciu bezpieczeństwa. I choć nie zanotowali zależności pomiędzy tym ostatnim stylem przywiązania, charakteryzującym się całkowitym zaufaniem do partnera, to udało im się ustalić, że osoby unikające przywiązania niechętnie wrzucają do mediów społecznościowych zdjęcia ze swoją drugą połówką. Z kolei osoby charakteryzujące się lękowo-ambiwalentnym przywiązaniem do partnera czują większą potrzebę ekspozycji w social mediach swojego „perfekcyjnego związku”. Badacze doszli to takich wniosków po przeanalizowaniu zachować 108 studenckich par, które zobowiązano do dwutygodniowego prowadzenia dziennika, w których zapisywały relacje z partnerem oraz swoje zachowania w sieci. Okazało się, że osoby czujące się niepewnie w związku wykazywały tendencję do częstszego dzielenia się ze światem swoim związkiem.
Ludzie czujący się niepewnie w związku szukają potwierdzenia swojej relacji w mediach społecznościowych- wyniki badań potwierdza terapeutka z San Diego Jennifer Chappell Marsh.
Przeczytaj także: 5 sygnałów, że on NIE JEST Tym JedynymZdjęcie: iStock