Routines by Alkmie
Wyniki testu
L'Oréal Paris Préférence - rozjaśniacz i toner
Chcę testować
Eveline Cosmetics Wonder Match
Chcę testować
Hagi AQUA ZONE
Chcę testować
Garnier Fructis Curls Method
Wyniki testu
Kosmetyki Eau Thermale Avène
Wyniki testu
tołpa.® ideal age
Wyniki testu
La Roche-Posay Mela B3
Wyniki testu
Bielenda
Wyniki testu
Yves Rocher
Wyniki testu
FaceBoom Boombastic LAB
Laureaci
CERA PLUS SOLUTIONS
Laureaci
Wyniki testu
APIS®.
Laureaci
L’Oréal Paris kosmetyki kolorowe
Laureaci
Garnie Pure Active
Wyniki testu
Kosmetyki Rimmel London
Wyniki testu
SheCare Laboratories Clean Skin Therapy
Wyniki testu
Kosmetyki Q+A
Laureaci
Kosmetyki Bourjois i Miss Sporty
Wyniki testu
Makijaż

Szminka – najpotężniejszy kosmetyk wszech czasów?

Charlotte Tilbury kolekcję szminek Hot Lips, a dokładniej każdą z pomadek, dedykowała konkretnej, współpracującej z nią celebrytce. Tom Ford każdą ze szminek z kolekcji Lips & Boys nazwał z kolei imieniem jednego z ważniejszych w jego życiu mężczyzn. Dlaczego wielcy świata mody i urody celebrują swoje znajomości właśnie w kolekcjach szminek?

Kiedy Zainab Salbi z organizacji Women for Women International UK zapytała jedną z kobiet mieszkających w Sarajewie, a było to jeszcze w czasie trwania wojny domowej w Bośni i Hercegowinie, o to, co chciałaby otrzymać podczas jej kolejnej wizyty, usłyszała, że szminkę. - Chcę szminkę, bo to najprostsza rzecz, jaką kobieta może założyć każdego dnia i poczuć się pięknie – wyjaśniła sarajewianka.

Już od dawna wiadomo, że szminka dodaje kobiecie pewności siebie bez względu na to, z jakiego krańca świata ona pochodzi. Tak właśnie działa psychologia makijażu – kiedy dobrze wyglądamy, tak też się czujemy. Otwieramy się na świat, nabieramy sił do walki o swoje. Gdyby spojrzeć wstecz, okazałoby się, że swoje upodobanie do szminek wyssałyśmy z mlekiem matki. Kosmetyk od dziesiątek lat uchodzi za podstawę makijażu kobiety pewnej siebie i świadomej własnej wartości.

Historia szminki

Oglądając udostępniany na początku tego roku filmik youtuberki i charakteryzatorki Kandee Johnson, w którym gwiazda urodowej vlogosfery prezentuje ostatnie 100 lat historii szminki, można dojść do wniosku, że trendy w malowaniu ust zmieniały się jak w kalejdoskopie.

Chociaż równo 100 lat temu preferowano delikatny róż, już w 1925 roku sięgano po znacznie odważniejsze odcienie: brąz, śliwkę i wiśnię. W 1939 roku stawiano na elegancję, czego efektem był popyt na usta matowe. Kilka lat później preferowano już czerwień oraz czerwień przełamaną pomarańczą. W 1954 roku amerykańskim aktorkom Avie Gardner i Ricie Hayworth udało się spopularyzować ciemne czerwienie, w których gustowała w końcu Marilyn Monroe.

Czytaj też:  Manicure na lato - lakiery do paznokci w energetyzujących kolorach

Na przełomie lat 50. i 60., jak na ironię, tytuł bestsellerów uzyskały fenomenalne szminki w odcieniach bieli i beżu. Dekadę później trwała era disco, w której wszystko lśniło, łącznie z ustami. Pod koniec lat 80. pozwalano sobie na jeszcze więcej – wszak na rynku nie brakowało elektryzujących odcieni, takich jak choćby jaskrawy róż. Z czasem zaczęto przywiązywać coraz większą wagę do optycznego powiększania ust, a więc i stosowania konturówki.

O losach szminki wbrew pozorom wiele mówi także ostatnia obsesja na punkcie szminek i błyszczyków Kylie Jenner. Czy gdyby celebrytka skupiła się np. na tuszach do rzęs, jej kolekcje również wywołałyby aż taką furorę? Wątpliwe. Jak widać, potędze szminki nie da się zaprzeczyć.

Efekt szminki

Najlepszym dowodem na jej moc ma być efekt szminki, który wprawdzie nie jest udowodniony, ale i tak przytaczany jest często jako stwierdzenie, a nie jedynie ciekawostka. Pojęcie ukuł w 2001 roku Leonard Lauder, szef Estée Lauder, który zauważył, że w czasie recesji na przełomie 1999 i 2000 roku sprzedaż szminki wzrosła o 4 proc. W tym samym okresie zmalała z kolei sprzedaż sprzętu AGD, mebli i ubrań.

Skąd taka zależność? W czasie kryzysu gospodarczego rezygnujemy bowiem z kosztownych dóbr, takich jak nieruchomości, luksusowe torebki czy samochody, przerzucając się na droższe kosmetyki i produkty spożywcze. Podobnie było zresztą w latach 30. ubiegłego wieku, kiedy w przemyśle kosmetycznym nie odnotowano spadku zatrudnienia.

Dzisiaj efekt szminki próbuje się wyjaśniać na dwa sposoby. Niektórzy twierdzą, że w okresie kryzysu gospodarczego kobiety przykładają większą wagę do makijażu, ponieważ chcą się stać atrakcyjniejsze w oczach mężczyzn. Poszukiwanie partnera, który mógłby pomóc im przetrwać cięższe czasy, ma być czymś w rodzaju odruchu naturalnego. Inni z kolei są przeciwni dorabianiu teorii i przekonują, że kiedy czasy są trudne, kobiety pragną po prostu poczuć się piękniejsze i pewniejsze siebie.

Symbol kobiecego wyzwolenia

Chociaż szminka sama w sobie jest już wystarczająco potężna, największe znaczenie przypisuje się klasycznej czerwieni. Powód? Przyczyniły się do tego amerykańskie sufrażystki Elizabeth Cady Stanton i Charlotte Perkins Gilman, które nosiły czerwoną szminkę podczas nowojorskiej parady sufrażystek w 1912 roku.

Taka forma emancypacji spodobała się oczywiście kolejnym feministkom, które wkrótce poszły śladem wspomnianych sufrażystek. Od tamtej czerwona szminka była traktowana jako symbol kobiecego wyzwolenia. Kobiety nosiły ją jako wyraz buntu dla obowiązujących norm społecznych i religijnych (oraz patriarchatu), wedle których jaskrawe usta były uznawane za niesmaczne.

Czytaj teżJak dopasować odcień czerwonej szminki do karnacji?

Wiele zmieniło się w latach 70., kiedy szminki preferowali głównie miłośnicy punk-rocku. Na topie były wówczas odcienie fioletu i czerni, za pomocą których wyrażało się swój bunt oraz seksualność. Feministki stanęły wówczas po drugiej stronie barykady, rezygnując z noszenia szminek. Skąd takie odmienne, wobec zachowania sufrażystek, postanowienie? Otóż w ich przypadku był to bunt wobec skomercjalizowanego przemysłu kosmetycznego, który wedle feministek uwłaczał kobietom. Symbol emancypacji stał się więc symbolem ucisku i objawem trywializowania seksualizacji.

Czytaj też:  TOP 5: najlepsze szminki do ust do 30zł

Wielomilionowa sprzedaż

Chociaż badania grupy badawczej Mintel skupiły się na rynku amerykańskim, ich wyniki naprawdę wiele mówią o przywiązaniu kobiet do szminek. Jak wynika z sondaży przeprowadzonych w 2004 roku, w USA szminkę nosiło aż 81 proc. kobiet, tymczasem podkładu używało tylko 64 proc. przedstawicielek płci pięknej, a różu do policzków – 59 proc. Ciężko powiedzieć, czy wynikało to z wiary w moc szminki czy po prostu z faktu, że znacznie łatwiej ją nałożyć. Użycie podkładu, a tym bardziej różu do policzków, potrafi skończyć się makijażową wpadką, natomiast pomalowanie warg jest już znacznie prostsze.

Czytaj też:  Co mówi o tobie ulubiony kolor szminki?

Chcemy wierzyć, że to, jak jesteśmy postrzegane w świecie zawodowym, zależy od naszej pracowitości, talentów i zaangażowania. Z drugiej strony często, zwłaszcza przed ważnym biznesowym spotkaniem, automatycznie sięgamy po odważną szminkę, która wraz z ulubionymi perfumami ma dodawać nam pewności siebie.

Z błędu nie wyprowadzają nas zresztą badania przeprowadzone przez Uniwersytet Harvarda i grupę Procter&Gamble, wedle których kobiety noszące ciemniejszy makijaż oczu i ust są w biurze postrzegane jako bardziej kompetentne. Cóż, i jak tu się dziwić, że co roku na całym globie sprzedaje się od 800 do 900 milionów szminek?

Czytaj też:  Czerwona szminka na ustach gwiazd. Niepodważalna kobieca broń

Redakcja poleca

REKLAMA
Nasze akcje
Striplac PEEL OR SOAK od alessandro
Manicure
Striplac PEEL OR SOAK: zdejmowanie lakieru hybrydowego nigdy nie było łatwiejsze!
Współpraca reklamowa
Kuba Błaszczykowski o misji Rossmanna
Styl życia
Kuba Błaszczykowski o misji Rossmanna
Współpraca reklamowa
Verona Top Recenzentki
Moda
Top Recenzentki sprawdziły komplety biżuterii Verona. Są ponadczasowe i idealnie uzupełniają stylizacje
Współpraca reklamowa
Fitness
Piękno do kwadratu. Odkryj nowy smartwatch HUAWEI WATCH FIT 3
Współpraca reklamowa
Event Avene
Styl życia
Pewność Siebie w Zdrowej Skórze z Avène
Współpraca reklamowa
Mycie włosów
Fryzury
Uwolnij swój blask dzięki nowej pielęgnacji i koloryzacji SYOSS z innowacyjną technologią Plex
Współpraca reklamowa
Bella Perfecta
Styl życia
Komfort każdego dnia z Bella Perfecta
Współpraca reklamowa
Pielęgnacja
Fakty i mity na temat przebarwień skóry
Współpraca reklamowa
Polecane
Najnowsze
Wybrane dla Ciebie
suche włosy
Fryzury
Suche włosy - przyczyny przesuszania i proste rady, jak o nie dbać!
Laura Grzelak Milena Majak
Blizny na twarzy po trądziku
Pielęgnacja
Blizny po trądziku – jak się ich pozbyć? Najlepsze preparaty i zabiegi
Małgorzata Przybyłowicz-Nowak
modny warkocz francuski
Fryzury
Warkocze - TOP 15 fryzur z warkoczami, które zapleciesz w ekspresowym tempie
Laura Grzelak
Modne paznokcie 2024
Manicure
Modne paznokcie 2024. TOP 9 trendów, które będą hitem tego roku 
Aneta Zygmuntowicz Iga Pejas
laminowanie rzęs w domu
Pielęgnacja
Laminowanie rzęs w domu – jak je wykonać i ile się utrzyma?
Agnieszka Mojsiej
fryzura z długich włosów
Fryzury
Fryzury z długich włosów, które zrobisz samodzielnie w 5 minut. TOP 15 inspiracji [Zdjęcia]
Aneta Zygmuntowicz
Paznokcie panterka
Manicure
Jak zrobić panterkę na paznokciach? TOP 15 inspiracji z Instagrama na paznokcie w panterkę
Aneta Zygmuntowicz Małgorzata Przybyłowicz-Nowak
Roller do twarzy
Pielęgnacja
Roller do twarzy – który wybrać i jak wykonywać nim masaż?
Marta Średnicka Małgorzata Przybyłowicz-Nowak
Mezoterapia twarzy
Pielęgnacja
Mezoterapia – na czym polega zabieg i jakie daje efekty?
Aneta Zygmuntowicz Małgorzata Przybyłowicz-Nowak
najlepsze diety odchudzające efekty
Diety
Najlepsze diety odchudzające 2022 - ranking U.S. News & World Report
Aneta Zygmuntowicz
Pomarańczowe paznokcie szpice
Manicure
Jak zrobić paznokcie szpice krok po kroku? TOP 15 inspiracji z Instagrama na najciekawsze wzory
Małgorzata Przybyłowicz-Nowak
Wypadanie włosów
Fryzury
Wypadanie włosów – najczęstsze przyczyny wypadania włosów. Co powoduje łysienie? 
Dominika Zabost Małgorzata Przybyłowicz-Nowak
Paznokcie ballerina
Manicure
Paznokcie ballerina – jak piłować? TOP 15 inspiracji z Instagrama na najciekawsze wzory
Małgorzata Przybyłowicz-Nowak
Paznokcie w kolorach złotym, różowym i czarnym
Manicure
Pomysły na paznokcie – 25 najciekawszych inspiracji z Instagrama na modny manicure
Małgorzata Przybyłowicz-Nowak
Ranking wcierek do włosów
Pielęgnacja
Najlepsze wcierki na porost włosów - ranking hitów włosomaniaczek z KWC
Dominika Zabost