Ziaja Med
Chcę testować
Yves Rocher
Laureaci
OnlyBio
Laureaci
Bielenda
Laureaci
Garnier
Laureaci
 Routines by Alkmie
Laureaci
Zestaw kosmetyków Orientana
Wyniki testu
Ziaja Kokos Pomarańcza
Wyniki testu
Papier nawilżany Velvet
Wyniki testu
tołpa.® ideal age
Laureaci
Max Factor - kosmetyki do makijażu z efektem WOW
Wyniki testu
La Roche-Posay Mela B3
Laureaci
Lirene – kosmetyki C+E Vitamin Energy
Laureaci
Kosmetyki Bourjois i Miss Sporty
Laureaci
Wyniki testu
Oeparol
Wyniki testu
Garnier Fructis Curls Method
Laureaci
SheCare Laboratories Clean Skin Therapy
Laureaci
Avène VITAMIN ACTIV Cg
Wyniki testu
MIXA LAB SERUM
Laureaci
Jakie perfumy będą trendami na 2024
Getty Images@Oleksandra Yagello
Pielęgnacja

Jak będziemy pachnieć w 2024? Senselier zdradza największe trendy na ten rok! 

Znamy już trendy modowe i urodowe na 2024, ale jak będziemy pachnieć? W tym roku dominować będą dwie nuty, o których wcześniej nie było tak głośno, ale teraz warto o nich posłuchać. Marta Siembab przekonuje też, że w 2024 nieco inaczej spojrzymy na zapachy i będziemy od nich oczekiwać odrobinę więcej.

Trendy perfumiarskie na 2024 nas zaskoczyły! Oprócz oczywistego zainteresowania nutami brzoskwini i cielistymi akordami, możemy spodziewać się małej rewolucji na rynku zapachów. Jeszcze chętniej będziemy wybierać naturalne perfumy, np. oparte na olejkach botanicznych, ale też częściej będziemy spoglądać na ceny. O tym, jak modnie pachnieć w 2024 opowiedziała nam Marta Siembab, senselier, ekspert w dziedzinie zapachów. 

Najprostsze i najważniejsze pytanie - jakie nuty zapachowe będą hitem tego roku? 

- W obecnym roku, bardziej niż kiedykolwiek wcześniej, w formułach zapachów widoczne będą wpływu koloru roku Pantone. W 2024 jest to Peach Fuzz, czyli pastelowa brzoskwinia, która pięknie przekłada się na nuty zapachowe. Producenci surowców szybko zareagowali na nowy Pantone, tworząc całą gamę brzoskwiniowych inspiracji, począwszy od tych smakowych, owocowych, w tym nuty niedojrzałej brzoskwini, które wprowadza do perfum kwiat osmantusa, przez inspiracje dotykowe związane z drugą częścią nazwy koloru, fuzz, która oznacza meszek. Stąd cieliste, piżmowe skin scents, czyli zapachy blisko skóry, laktonowe (mleczne), miękkie nuty podobne do zapachu czystego ciała.

Drugim ciekawym kierunkiem jest połączenie branży spożywczej z perfumiarską i zastosowanie w perfumach nut, które znamy z deserów i przekąsek. Szczególnie silnym trendem są przekąski i słodycze japońskie i koreańskie. Możemy się więc spodziewać zapachów z akcentami alg, papryki gochugaru, nut umami, ryżu czy połączeń słodkie-słone.

A jakie trendy zapachowe zostawimy w 2023, a jakie przejdą z nami do 2024?

- Na pewno wciąż dużym powodzeniem cieszą się zapachy naturalne, botaniczne, komponowane wyłącznie z olejków eterycznych, z wykorzystaniem pochodzącego z recyklingu alkoholu bądź wręcz na bazie wody. Te rozwiązania stosują zarówno globalne korporacje, jak i małe marki. W zeszłym roku popularność zdobywał upcycling, czyli pozyskiwanie surowców zapachowych z raz już przetworzonego materiału roślinnego. To spora innowacja w świecie perfum, ponieważ do tej pory rośliny, które zostały poddane destylacji lub ekstrakcji były utylizowane. Obecnie wykorzystany materiał przetwarza się ponownie, uzyskując często nowe, zaskakujące nuty, takie jak słone akcenty w zwykle słodkiej wanilii.

Więc jak będą pachnieć Polki w tym roku? Po jakie zapachy sięgamy najchętniej?

- Odpowiem może trochę przewrotnie, ponieważ odpowiedź nie będzie dotyczyła konkretnych surowców ani rodzin zapachowych, a zachowań konsumentów – w tym roku Polki, a właściwie ogólnie Europejki, będą pachniały bardziej budżetowymi perfumami. Widać bardzo wyraźny trend ograniczania wydatków na zapachy i poszukiwania mniejszych pojemności. Zwiększyło się zainteresowanie tak zwanymi „zapachami inspirowanymi”, a wielkie zamieszanie na rynku perfum wywołały wprowadzane masowo zapachy w jednej z najpopularniejszych sieciówek odzieżowych. Naturalnie mamy wciąż bardzo lojalne grono zwolenników marek luksusowych wśród osób dysponujących większym budżetem na kosmetyki, natomiast ta grupa konsumentów, która wcześniej dłuższy czas odkładała na zakup perfum, bądź rezygnowała na ich rzecz z innych przyjemności, obecnie coraz częściej przechodzi na stronę zapachów podobnych do tych, które chcieliby mieć na półce, lecz nie mogą sobie na nie pozwolić. Powstaje więc pytanie, czy zmieni się europejskie prawo dotyczące formułowania zapachów i zastrzegania pomysłów na perfumy. Narasta wśród perfumiarzy zrozumiała frustracja związana z kopiowaniem autorskich zapachów, tak jak widać to od dawna na rynku wnętrzarskim.

Drugim wyraźnym trendem niezwiązanym ściśle ze składnikami jest pozycjonowanie perfum względem ich właściwości regulujących nastrój. Do tej pory przy komunikowaniu zapachów główny nacisk marki kładły na dopasowanie zapachu do osobowości i stylu życia konsumenta. Dziś osoby używające perfum coraz częściej zadają sobie pytanie, jak dany zapach wpłynie na ich samopoczucie – albo dotykając wspomnień, albo działając aromaterapeutycznie. Powiększa się grupa tak zwanych zapachów funkcjonalnych, które oprócz tego, że przyjemnie pachną, oddziałują na nastrój i napęd osoby, która ich używa.

Przeglądając Social Media i postanowienia noworoczne dziewczyn, widzę, że w tym roku chcą stawiać na niszowe zapachy, czy to jest rosnący trend wśród Polek?

- Jest to na pewno rosnący trend wśród pokolenia Z. Pokolenia starsze, w szczególności pokolenie X dysponujące obecnie największym kapitałem na rynku produktów luksusowych, zdążyły już poznać segment perfum niszowych i najwięksi gracze na tym rynku są im dobrze znani – są to często marki, które powstały jako prawdziwie niszowe, to znaczy o ograniczonej dystrybucji, na początku dwudziestego pierwszego wieku, a obecnie zdążyły się już wygodnie zadomowić w sieciowych perfumeriach. Najmłodsza grupa konsumentów dopiero odkrywa niszowe zapachy i faktycznie, zainteresowanie nimi zwiększa się lawinowo. Widzę to też we własnej działalności po wzroście zainteresowania warsztatami, na których odkrywamy niszowe perfumy, a także szkoleniami z niszy dla branży zapachowej. Coraz więcej marek niszowych powstaje też w krajach, których do tej pory nie kojarzyliśmy ze sztuką perfumiarską, np. w Turcji czy Australii.

Czy rosnącym trendem będą też perfumy unisex? Wkrótce pożegnamy się z podziałem na męskie i damskie zapachy?  

- Myślę, że nie pożegnamy go na stałe zbyt szybko, ponieważ nadal istnieją duże grupy konsumentów, stanowiące całkiem sporą siłę nabywczą na rynku zapachowym, które takiej odrębności potrzebują. Są to osoby, które wyrosły w kulturze podziałów na płeć damską i męską i kupując perfumy, szukają tego rodzaju drogowskazu. Coraz więcej marek jednak ujednolica opakowania swoich perfum, tak aby nie sugerowały one płci nabywcy. Takich projektów będzie przybywać, natomiast trudno oczekiwać, że w najbliższym czasie wszystkie perfumy będą komunikowane jako genderless. Na pewno jest to dominująca tendencja wśród marek niszowych. Osobiście uważam, że dany zapach, tak samo jak smak, może sprawić przyjemność każdej osobie niezależnie od jej płci i warto podchodzić do perfum z otwartym umysłem i nosem.

Redakcja poleca

REKLAMA
Nasze akcje
Apart
Trendy
Najlepszy pomysł na upominek dla mamy? Biżuteria!
Współpraca reklamowa
Tresemme
Pielęgnacja
Wizażanki sprawdziły, jak działa profesjonalna pielęgnacja włosów z TRESemmé
Współpraca reklamowa
Yves Rocher
Pielęgnacja
Piękne włosy na wiosnę. TOP 5 produktów, w które warto zainwestować
Współpraca reklamowa
Przetestowałam kosmetyki nowej marki Routines. Dzięki nim moja cera jest nawilżona i pełna blasku!
Pielęgnacja
Przetestowałam kosmetyki nowej marki Routines. Dzięki nim moja cera jest nawilżona i pełna blasku!
Współpraca reklamowa
Bourjois
Makijaż
Makijaż na ślub i wesele - te kosmetyki stworzą idealny imprezowy look
Współpraca reklamowa
renee
Trendy
Kampania House of renee - marka zaprasza do świata ceniącego autentyczność, oryginalność oraz odważne podejście do mody
Współpraca reklamowa
glov
Pielęgnacja
Recenzentki oceniły, jak się sprawdza zrównoważona pielęgnacja z GLOV®. 94% poleci ją innym kobietom
Współpraca reklamowa
Garnier Vitamin C
Pielęgnacja
Czy warto zainwestować w kosmetyki z witaminą C? Wizażanki znają odpowiedź!
Współpraca reklamowa
Polecane
Najnowsze
Wybrane dla Ciebie
suche włosy
Fryzury
Suche włosy - przyczyny przesuszania i proste rady, jak o nie dbać!
Laura Grzelak Milena Majak
Blizny na twarzy po trądziku
Pielęgnacja
Blizny po trądziku – jak się ich pozbyć? Najlepsze preparaty i zabiegi
Małgorzata Przybyłowicz-Nowak
modny warkocz francuski
Fryzury
Warkocze - TOP 15 fryzur z warkoczami, które zapleciesz w ekspresowym tempie
Laura Grzelak
Modne paznokcie 2024
Manicure
Modne paznokcie 2024. TOP 9 trendów, które będą hitem tego roku 
Aneta Zygmuntowicz Iga Pejas
laminowanie rzęs w domu
Pielęgnacja
Laminowanie rzęs w domu – jak je wykonać i ile się utrzyma?
Agnieszka Mojsiej
fryzura z długich włosów
Fryzury
Fryzury z długich włosów, które zrobisz samodzielnie w 5 minut. TOP 15 inspiracji [Zdjęcia]
Aneta Zygmuntowicz
Paznokcie panterka
Manicure
Jak zrobić panterkę na paznokciach? TOP 15 inspiracji z Instagrama na paznokcie w panterkę
Aneta Zygmuntowicz Małgorzata Przybyłowicz-Nowak
Roller do twarzy
Pielęgnacja
Roller do twarzy – który wybrać i jak wykonywać nim masaż?
Marta Średnicka Małgorzata Przybyłowicz-Nowak
Mezoterapia twarzy
Pielęgnacja
Mezoterapia – na czym polega zabieg i jakie daje efekty?
Aneta Zygmuntowicz Małgorzata Przybyłowicz-Nowak
najlepsze diety odchudzające efekty
Diety
Najlepsze diety odchudzające 2022 - ranking U.S. News & World Report
Aneta Zygmuntowicz
Pomarańczowe paznokcie szpice
Manicure
Jak zrobić paznokcie szpice krok po kroku? TOP 15 inspiracji z Instagrama na najciekawsze wzory
Małgorzata Przybyłowicz-Nowak
Wypadanie włosów
Fryzury
Wypadanie włosów – najczęstsze przyczyny wypadania włosów. Co powoduje łysienie? 
Dominika Zabost Małgorzata Przybyłowicz-Nowak
Paznokcie ballerina
Manicure
Paznokcie ballerina – jak piłować? TOP 15 inspiracji z Instagrama na najciekawsze wzory
Małgorzata Przybyłowicz-Nowak
Paznokcie w kolorach złotym, różowym i czarnym
Manicure
Pomysły na paznokcie – 25 najciekawszych inspiracji z Instagrama na modny manicure
Małgorzata Przybyłowicz-Nowak
Ranking wcierek do włosów
Pielęgnacja
Najlepsze wcierki na porost włosów - ranking hitów włosomaniaczek z KWC
Dominika Zabost